Головна » Українська мова

Правопис "не" з різними частинами мови. Урок з української мови для 9 класу

Мета: повторити і узагальнити відомості про правопис частки не з різними частинами мови, враховуючи рівень грамотності учнів, формувати й удосконалювати вміння й навички правопису не з різними частинами мови; розвивати монологічне зв'язне мовлення учнів; виховувати любов до Бога, до Батьківщини, до ближнього; прилучити учнів у часі Великого посту до духовних скарбів, що очищують душу людини.

 Обладнання: картина “Ісус Христос в Оливному саду”; епіграф  уроку; таблиця

“ Не з різними частинами мови”.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

І. Мотивація навчання школярів.

1. Організаційний момент.

2.  Оголошення теми та мети уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

  1. Бесіда вчителя.

Пробудись, душе!

Подивись навкруг!

Де ти спиш, душе,

Що в твоїм саду?       

                                                            (Із духовної пісні)

 - Ці слова будуть епіграфом нашого сьогоднішнього уроку. Ви знаєте, що зараз час Великого посту. Час зупинитись і задуматись: “Для чого ми живемо на цьому світі?” Бо найбільше нещастя сьогоднішнього світу полягає в тому, що люди не знають, для чого живуть! Пошук примарного щастя, вдоволення для тіла приводить врешті-решт до розуміння, що це не те – щось є краще, вище. А це вище, краще – Любов.

     –   Що це за почуття?

     –   Як навчитися любити?

     –   Чи правда, що Любов рятує душу від вічної смерті?

–   Ми знаємо багато різновидів любові: до Бога, до Батьківщини, до ближнього свого, до матері, до коханої людини, батьківська любов, любов до батьків.

2.     Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань. Гра « Самопоміч».

–-- А зараз ми проведемо невеличкий “мозковий штурм”. Ви в своїх глибинах пам'яті відшукаєте знання про правопис не з різними частинами мови.

 (Учні записують правила у зошитах: у ліву колонку – на правопис з не оремо, у праву – з не разом. Після виконання цього завдання учні звіряють свої записи із таблицею, вивішеною вчителем на дошці.)

     

-     Користуючись цією системою позначень, поставте знаки олівцем навпроти кожного пункту правила.

Отже, та інформація (правила), проти яких стоять знаки +,?, потребують вашої більшої уваги і доопрацювання. Ви самі себе оцінили.

ІІІ. Закріплення  вивченого.

 1. Розподільний диктант.

Не розмовляє, не прочитавши, не високо, а низько, нещастя, неук, недалекий, недочитати, недовиконаний, недолік, недостача, сніг не відкинутий, нез’ясовані питання, не до школи, не ми, не чотири, не зовсім, не цілком, не від того, недалеко, негадано, немов, неначе.

2. Перевірка диктанту.

3. Лексична тема.

– А зараз повернемося до нашої лексичної теми. Ще раз пригадаємо собі ту ніч, коли Ісус молився в Гетсиманськім саду на Оливній горі.

 Любов і зрада йдуть поруч.

 Любов – Ісус, зрада – Іуда.

4. Складання учнями сенкану зі словами (за варіантами):

 Іуда, Ісус.

  5.Перевірка сенканів.

6. Виконання учнями диференційованих завдань

  6.1.Продовжити прислів'я ( для учнів І групи).

– Про кращі людські чесноти складено багато прислів'їв. Продовжіть  їх.

  – Той, хто копає яму під ближнім своїм,...

– Хто чисте сумління має, той...

– Ангельський голосок, та...

– В очі любить, а...

– Не той ворог, що перед тобою, а...

– Як тривога, то й до Бога, а...

 

– Єдиним мірилом моральності та духовності людини є Закон Божий, що знайшов своє втілення в 2-х заповідях Любові і 10-ох заповідях Божих.

– Про яку любов говорять заповіді любові? (до Бога, до ближнього).

– А яка заповідь говорить про інші види любові? (4-а).

– Іван Франко писав про любов:

Любов-бо довготерпелива,

Ласкава і смирна, й знає честь,

Не зависна й не покіслива,–

Любов за нас пішла на хрест.

– І справді, цією любов'ю для нас є Ісус. Він так полюбив цей світ, що віддав своє життя за наше спасіння, щоб кожен, хто в Нього вірує, дістав життя вічне.  

6.2. Вибірковий диктант  (II група).

 Вірш «У Гетсимані»

Виписати з вірша слова з не. Пояснити орфограми.

 Не спав, нестримний.

6.3. Учням ІІІ групи виписати з вірша Марії Гоголь “Не надійся надмірно на Бога”(написаний на дошці) слова з орфограмою не:

                              Не надійся надмірно на Бога,

                               Бо надмірна надія – це гріх,

                               Помолись щирим серцем до нього,

Попросивши для себе не втіх,

А терпіння, здоров’я і сили,

І моральних чеснот попроси,

Що підносять до неба людину,

В ореолі земної краси.

          

 6.4. Скласти роздум за картиною «Молитва Ісуса в Гетсиманськім саду»(ІІ група)

 6.5.Записати слова(І група), розкриваючи дужки:

(не) боїться, (не) вимовне, (не) добрий), (не) солодкий, а кислий, (не) зчутися, (не) абищо, (не) доспівані, (не) наче.

 6.6. Перевірка завдань, індивідуальних.

 6.7.Пояснити фразеологізм, скласти з ним речення (ІІІ група)

Поцілунок Іуди.

 6.8. Зробити синтаксичний розбір речень, записаних на дошці:

Навіть приятель мій,

На якого надіюся я,

Що мій хліб споживав,

Підняв проти мене п'яту.

( Євангеліє. Псалом 40.)

 

Хай віра така в моїм слові,

Що й гори здвигне. Ну і що?

Коли я не маю любові,

Я все-таки тільки ніщо

                                                                                          В. Письменний.

  7. Перевірка диференційованих завдань та оцінювання знань учнів.

ІV. Підсумок уроку.

– Які орфограми ми повторили на сьогоднішньому уроці?

– Коли пишемо слова з не разом?

– А коли окремо?

–Що є головним у часі Великого посту?

Очищення, пробудження від гріхів нашої душі. Це можна зробити тільки за допомогою молитви, як це робив наш Спаситель, який і на хресті молився за нас, грішних. Він своєю Любовю врятував нас від зла.

 « Нову заповідь даю вам...»

V. Домашнє завдання.

 – Пригадайте або випишіть прислів'я та приказки із словами на правопис не. (ІІ,ІІІ групи).

 – Написати твір-мініатюру за одним із наведених висловів ( на дошці).(І група).


Теги: написання не, Боднарчук Н.В.
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 675/142


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar