Головна » Українська мова |
Мета: поглибити знання про групи слів за значенням,формувати вміння визначати в реченнях і текстах синоніми,антоніми й омоніми, доречно вживати їх у мовленні,утворювати синонімічні ряди, добирати антонімічні пари; розвивати логічне й образне мислення, культуру усного й писемного мовлення,збагачувати й уточнювати словниковий запас учнів; виховувати увагу до слова, потяг до прекрасного Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу
Хід уроку І. Організаційна частина. ІІ. Підготовка до сприйняття нового матеріалу. Підібрати ряд слів, що відображають дії, показані на малюнку. СЛАЙД 1 (посміхатися, сміятися, реготати, заливатися…) СЛАЙД 2 (втікати—наздоганяти) Дати назви малюнкам СЛАЙД 3 (череда)
ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку. Мотивація навчання. Вибірковий диктант (виписати близькі за значенням слова) Ватра, вогнище,багаття! А вогонь один? Різні назви, різні плаття, Різні лики вогняні. ІV. Ознайомлення з новим матеріалом, його осмислення. Робота з підручником. Опрацювання теоретичного матеріалу (с.214,синоніми) Записати синонімічний ряд,вибравши синоніми до слова «завірюха». Відгадати загадку: ХТО ДІД? З ‘їжджалися дочки у гості до діда: Ось там Завірюха санчатами їде, За нею Метелиця слідом мете, Хурделиця Хугу з собою веде. А тільки-но вітер у полі завіє, Як стануть на межі Хуртеча й Завія. Нарешті удвох з Заметіллю приїхала Найменша—улюблена донечка Віхола. (Мороз) 3.Робота з підручником. Опрацювання теоретичного матеріалу (с.219, антоніми) 4.Творчий диктант з лексичним завданням. До поданих слів дібрати антоніми. Прочитати перші літери дібраних антонімів. Яке слово вийшло? пасивний—активний день—ніч голосно—тихо песиміст—оптиміст вчений—неук вітчизняний—імпортний багато-- мало Пояснити лексичне значення слів: пасивний, песиміст, оптиміст, імпортний. 5. Проблемне завдання. Одного разу на уроці малювання вчитель загадав дітям намалювати з пам’яті три предмета:першому ряду—лисичку, другому—косу, третьому—кран. Ось, що намалювали діти СЛАЙД 4.Чому таке трапи- лось? Які ще малюнки могли намалювати учні другого ряду? (коса на морі) 6. Робота з підручником. Опрацювання теоретичного матеріалу (с.224,омоніми) V. Виконання вправ на застосування і закріплення знань, формування вмінь і навичок. Скласти і записати синонімічні групи із поданих слів. СЛАЙД 5 Сильний, журливий, дужий, печальний, рослий, великий, потужний, сумний, невтішний, міцний. 2. Робота з підручником. Усне виконання вправи 463 3. Пригадати й записати народні прислів’я з антонімами. 4. Творчий диктант із стилістичним завданням. Дібрати антоніми до багатозначних слів у поданих словосполученнях: сухий одяг-- мокрий суха погода--дощова сухі квіти—живі сухий хліб—свіжий Запитання-загадки. Яке місто літає? Ввести одну із відгадок у речення (усно) 6. Пояснювальний диктант. Щоб хліб мати, треба добре працювати. Мати сина виглядає. На будову привезли балки. За селом була балка, за нею починався ліс. Визначити роль омонімів у мовленні. 7. Послухати каламбури, визначити омоніми. --Скажіть,цю іграшечку з вати Коровою чи вовком звати?
Подивись-но,мамо мила— Недаремно киця мила Лапкою свій ніс… 8. Ситуативне моделювання. Скласти діалог між друзями, які відвідали зоопарк, а тепер діляться враженнями від побаченого. В репліках використати подані синоніми . СЛАЙД 6 рухливий, жвавий, моторний, верткий; шумний, гомінливий, галасливий; пухнастий, волохатий, кошлатий; добрий, приязний, привітний
VІ. Підбиття підсумків уроку. Підсумкова бесіда: Назвати гупи слів за значенням. СЛАЙД 7 Навести приклади за таблицею
VІІ. Домашнє завдання. І варіант—вправа 470 ІІ варіант—вправа 480 За бажанням підготувати віршики з омонімами.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |