Головна » Українська мова

Групи слів за значенням: синоніми, антоніми, омоніми. Урок з української мови для 5 класу

Мета:  поглибити знання про групи слів за значенням,формувати вміння визначати в реченнях і текстах синоніми,антоніми й омоніми, доречно вживати їх у мовленні,утворювати синонімічні ряди, добирати антонімічні пари;

розвивати логічне й образне мислення, культуру усного й писемного мовлення,збагачувати й уточнювати словниковий запас учнів;

виховувати увагу до слова, потяг до прекрасного

Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу

 

Хід уроку

І. Організаційна частина.

ІІ. Підготовка до сприйняття нового матеріалу.

Підібрати ряд слів, що відображають дії, показані на малюнку.   СЛАЙД 1 (посміхатися, сміятися, реготати, заливатися…)
Підібрати пару слів, на позначення дій на малюнку

СЛАЙД 2 (втікати—наздоганяти)

Дати назви малюнкам СЛАЙД 3 (череда)

 

ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку. Мотивація навчання.

Вибірковий диктант (виписати близькі за значенням слова)

Ватра, вогнище,багаття!

А вогонь один?

Різні назви, різні плаття,

Різні лики вогняні.

ІV. Ознайомлення з новим матеріалом, його осмислення.

Робота з підручником.

Опрацювання теоретичного матеріалу (с.214,синоніми)

Записати синонімічний ряд,вибравши  синоніми до слова «завірюха». Відгадати загадку:

               ХТО ДІД?

З ‘їжджалися  дочки у гості до діда:

Ось там Завірюха санчатами їде,

За нею Метелиця слідом мете,

Хурделиця Хугу з собою веде.

А тільки-но вітер у полі  завіє,

Як стануть на межі Хуртеча й Завія.

Нарешті удвох з Заметіллю приїхала

Найменша—улюблена донечка Віхола.

                                       (Мороз)

      3.Робота з підручником.

            Опрацювання теоретичного матеріалу (с.219, антоніми)

         4.Творчий диктант з лексичним завданням.

            До поданих слів дібрати антоніми. Прочитати перші літери дібраних 

            антонімів.  Яке слово вийшло?

            пасивний—активний

            день—ніч

            голосно—тихо

            песиміст—оптиміст

            вчений—неук

            вітчизняний—імпортний

            багато-- мало

          Пояснити лексичне значення слів:  пасивний, песиміст, оптиміст,  

          імпортний.

         5. Проблемне завдання.

           Одного разу на уроці малювання вчитель загадав дітям намалювати з

          пам’яті три предмета:першому ряду—лисичку, другому—косу,

         третьому—кран. Ось, що намалювали діти СЛАЙД 4.Чому таке трапи-

          лось? Які ще малюнки могли намалювати учні другого ряду?

         (коса на морі)

         6. Робота з підручником.

            Опрацювання теоретичного матеріалу  (с.224,омоніми)

V. Виконання вправ на застосування і закріплення знань, формування вмінь

     і навичок.

Скласти і записати синонімічні групи із поданих слів. СЛАЙД 5

        Сильний, журливий, дужий, печальний, рослий, великий, потужний,

        сумний, невтішний, міцний.

     2.  Робота з підручником.

      Усне виконання вправи 463

    3. Пригадати й записати народні прислів’я з антонімами.

    4. Творчий диктант із стилістичним завданням.

        Дібрати антоніми до багатозначних слів у поданих словосполученнях:

         сухий  одяг-- мокрий

         суха погода--дощова 

         сухі квіти—живі

         сухий хліб—свіжий

Запитання-загадки.

Яке місто літає?
Яку річку можна переломити?
Яким ключем не можна відімкнути замок?
Яке місто солодке?

Ввести одну із відгадок у речення (усно)

      6.  Пояснювальний диктант.

Щоб хліб мати, треба добре працювати. Мати сина виглядає. На будову привезли балки. За селом була балка, за нею починався ліс.

        Визначити роль омонімів у мовленні.

     7. Послухати каламбури, визначити омоніми.

--Скажіть,цю іграшечку з вати

Коровою чи вовком звати?

 

Подивись-но,мамо мила—

Недаремно киця мила

Лапкою свій ніс…

      8. Ситуативне моделювання.

         Скласти діалог між друзями, які відвідали зоопарк, а тепер діляться враженнями від побаченого. В репліках використати подані синоніми .

СЛАЙД 6    рухливий, жвавий, моторний, верткий;

                     шумний, гомінливий, галасливий;

                     пухнастий, волохатий, кошлатий;

                     добрий, приязний, привітний

 

VІ. Підбиття підсумків уроку.

Підсумкова бесіда:

Назвати гупи слів за значенням.
Які слова називають синонімами?
Що таке абсолютні синоніми?
Які слова є антонімами?
Що таке омоніми?
Яка роль синонімів, антонімів, омонімів у мовленні?

СЛАЙД 7  Навести приклади за таблицею

 

VІІ. Домашнє завдання.

       І варіант—вправа 470

       ІІ варіант—вправа 480

За бажанням підготувати віршики з омонімами.


Теги: АНТОНІМИ, Сергієнко Л.В., ОМОНІМИ, СИНОНІМИ
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 1461/190


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar