Головна » Українська мова

Конспект уроку з української мови для 7-го класу "Ода прислівникові"

         Мета уроку: узагальнити й систематизувати знання семикласників з теми « Прислівник», сформувати цілісну систему особистих знань з теми, структурувати вивчений теоретичний матеріал, удосконалювати орфографічні вміння й навички; виробляти вміння використовувати в мовленні прислівники з правильним наголосом; вказати на роль прислівників як засобу увиразнення мовлення; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати усне та писемне мовлення, спостережливість, уважність, кмітливість як важливі елементи розумової діяльності людини; виховувати тонке відчуття краси українського слова, бажання берегти рідну мову й боротися за її чистоту.

         Тип уроку. Урок узагальнення й систематизації вивченого.

          Вид уроку. Урок – гра з елементами інноваційних технологій.

 

Зміст уроку:

                                                               Епіграф. Те, що я чую, я забуваю,

                                                                                   Те, що я бачу, я пам’ятаю,

                                                                                    Те, що я роблю, я розумію.

                                                                                                                     Конфуцій

                                                     Девіз. Уважно! Вдумливо! Всерйоз!

                                                                             Надовго! Наполегливо!

 

            І. Організаційна частина.

         Слово вчителя. День добрий, друзі! Ще один урок

                                               До нас прийшов за розкладом сьогодні.

                                               Отож давайте зробимо ще крок,

                                               Щоб знов пірнуть у мовну цю безодню.

            Споконвіку було Слово, і Слово в Бога було, і Бог було Слово. Бо «мова -

 то цілюще народне джерело, і хто не припаде до нього вустами, той сам всихає від спраги»,- писав відомий педагог В.О.Сухомлинський.

            Отож нахилімося сьогодні низенько до цього цілющого джерела, до одного із його струмочків, який має назву « Прислівник», напиймося живлющої, зцілюючої « прислівникової» води, піднімімося ще на одну сходинку пізнання й натхнення.

 

• Усі вправи й завдання на уроці виконуємо уважно!

            •  Читаємо вдумливо!

• Працюємо наполегливо!

• Сприймаємо все всерйоз!

• Запам΄ятовуємо надовго!

( Клас ділиться на дві команди. Перша команда «Наввипередки» - навчені, виховані, переконані, дружні, комунікабельні. Друга команда «Навперейми» - настирливі, впевнені, ретельні, ентузіасти-мовники).

Девіз команди «Наввипередки»: « Мудра голова не каже пусті слова!»

Девіз команди «Навперейми»: « Не пускати слів попереду думок!»

 

ІІ. Представлення команд.

Оцінюється організованість, впевненість, виразність висловлювання.

 

ІІІ. Визначення емоційної готовності учнів до уроку.

• Інтерактивна вправа «Мікрофон».

Слово вчителя. Перед вами на партах листочки зеленого паперу. Напишіть, будь ласка, за одну хвилину команді побажання щодо сьогоднішнього уроку. Висловіть написане, користуючись уявним мікрофоном.

 

ІУ. Актуалізація «тематичних» резервів.

• Конкурс «Фехтувальники».

Схрещуючи дерев΄яні мечі, представники команд по черзі називають прислівники, не повторюючи жодного з них, уникаючи довгих пауз і помилок у наголошуванні ( 1 хв.).

• Конкурс «Одним словом».

Звертаючись по черзі до учасників кожної команди, учитель читає словосполучення й пропонує передати їх зміст одним словом – прислівником. Виграє та команда, яка не помиляється жодного разу.

 

«Наввипередки»

1. З почуттям подяки, готовністю віддячити за послугу. ( Вдячно).

2. Ручним способом, без використання механізмів. ( Вручну).

3. Охоче, із задоволенням, любов΄ю до якого-небудь заняття. (Залюбки)

4. Догори обличчям. ( Горілиць).

5. Зігнувши ноги в колінах і тримаючись на пальцях ніг. ( Навпочіпки).

6. Піднявшись на кінчики пальців ніг. ( Навшпиньки).

7. Завзято, непохитно у здійсненні своєї мети. ( Наполегливо).

8. Не шкодуючи ділитися чим-небудь, охоче витрачаючи щось. (Щедро).

 

«Навперейми»

1. Без певної мети, без певного наміру, ненавмисно. ( Ненароком).

2. Без бажання, мляво, повільно. ( Неохоче, нехотя).

3. Послідовно, один за одним. ( Підряд).

4. У гніві, дуже розсердившись. ( Спересердя).

5. Виражаючи схвалення. ( Схвально).

6. Не виражаючи  відверто своєї думки, ухиляючись від прямої відповіді. ( Ухильно).

7. Дійсно, відповідно до фактів. ( Фактично).

8. Дотримуючись лише форми, не вникаючи в суть чого-небудь. (Формально).

• Конкурс « Доповни фразеологізм прислівником».

По черзі звертаючись до кожної із команд, пропонується частина фразеологізму, яку потрібно доповнити.

1. Краще менше, та … ( краще).

2. Усюди добре, а дома… (найкраще).

3. Дешево і … ( сердито).

4. Ніколи і … (вгору глянути).

5. Баба з воза… ( кобилі легше).

6. За вухо, та туди, …( де сухо).

7. Краще пізно, ніж … ( ніколи).

8. Не тепер, то … ( в четвер).

9. Хоч близько, та … ( слизько).

10. Краще менше, та … ( краще).

11. Бачити … ( наскрізь).

12. Коротко і … ( ясно).

13. Тихіше води, … ( нижче трави).

14. Ходити …  ( ходором )

15. Більше діла -  … ( менше слів).

16. Не стрибнеш … ( вище голови).

• Конкурс « Орфографічна розминка: окремо, разом, через дефіс».

« Наввипередки»

Більш-менш, туди-сюди, взад-вперед, тут-там, голіруч, праворуч, на чолі, віч-на-віч, де-не-де, коли-не-коли, босоніж, неждано – негадано, сам на сам, раз у раз.

« Навперейми»

Рік у рік, пліч-о-пліч, будь-де, попідтинню, час від часу, як-не-як, сторчголов, тишком-нишком, навпочіпки, вранці, до вподоби, уві сні, на самоті.

• Конкурс капітанів « Мозкова атака»

«Наввипередки»

1. Незмінна частина мови. Це прислівник? ( Так.)

2. Чи всі прислівники можуть утворювати ступені порівняння? ( Ні).

3. Щедро, навесні, весело. Це прислівники? ( Так).

4. Слово « до вподоби» пишеться окремо? ( Так).

5. Нізвідки і  нізвідки мають однакове лексичне значення? ( Ні).

6. Прислівник часто-густо пишеться окремо?  ( Ні).

7. Шанобливо, чемно, коректно, поштиво. Це синоніми до слова «ввічливо»? ( Так).

8. Удень, удосвіта, улітку, восени. Це обставинні прислівники? ( Так).

9. Багато – це антонім до слова « мало»? ( Так).

10. Найцікавіше. Це вищий ступінь порівняння прислівників? ( Ні).

« Навперейми»

1. Лінгвістика. Це наука про мову? ( Так).

2. Морфологія. Це розділ мовознавства, у якому вивчається прислівник як частина мови? ( Так).

3. По-батьківському, по-вашому, по-нашому. Це прикметники? ( Ні).

4. Бадьоро, боляче, весело, жаль. Це прислівники, що вказують на стан природи?  ( Ні).

5. Антонім до слова « вперед» - назад? ( Так).

6. Фразеологізм бути напоготові  містить у собі прислівник? ( Так).

7. Повсякчас – іменник? ( Ні).

8. Мимохідь і мимохіть – це слова, що мають однакове лексичне значення?  ( Ні).

9. Приходьте на зустріч з поетом. На зустріч треба писати разом? (Ні).

10. Русизм «харашо» можна замінити прислівником добре? ( Так).

• Музична релаксація. Пісенька-жарт « Благання учня-невольника у граматиці бездольника…» ( Пародія на пісню « Пусть бегут неуклюже…»)

• Словничок. Релаксація ( лат. « той, що зменшує, послаблює»)- зняття психічного напруження.

                            Пародія ( гр. « жартівлива переробка») – сатиричний літературний, музичний твір, що використовує які-небудь риси іншого твору, а також його форму.

                        Ой не лай мене, мамо, тебе дуже благаю,

                        Не свари мене, тату, молю.

                        Я це правило, вірте, цілий місяць вивчаю,

                        Я його вже давно нетерплю.

                                   Приспів: Крапка, кома і морфема

                                                     Мене мучать, на біду,

                                                    Е чи и отут писати

                                                    Я ніяк не доведу.

                        Знак питальний сьогодні мені вранці приснився –

                        Здоровенний, що хай йому біс!

                        Мамо, мамочко, чуєш, він із мене глумився

                        І казав, що я ледарем зріс.

                                   Приспів.

                        А від слів іншомовних в голові туманіє,

                        Боже мій, як же всі їх завчить!

                        М̒який знак і апостроф – у очах все рябіє,

                        Ой не хочу на світі я жить.

                                   Приспів.

ІУ. Лінгвістичний калейдоскоп.

Словничок. Калейдоскоп ( гр. «дивлюсь, спостерігаю») – оптичний прилад, під час обертання якого утворюються різноманітні узори.

• Конкурс « Синонімічний переказ»

Написати переказ за поданим міні-оповіданням, замінивши не лише прислівники, а й кожне слово синонімом.

 

Ішов мисливець лісом. Побачив на гілці білку. Скинув з плеча рушницю й націлився увись. Білка – скік! – та й визирає з віття. Він мерщій услід – звірятко ще далі. Мисливець поспішив навпростець через кущі, та тільки й бачив пустунку. Оглядівся навколо – хаща. Раптом – ґвалт! – вгруз у яму.

Білка згори: ках-ках-ках.

 

            Простував ловець гаєм. Уздрів на галузці вивірку. Зняв з рамена гвинтівку і направив догори. Вивірка – плиг! – і виглядає оддалік з гілля. Той хутчій слідом – тваринка знову вдалеч. Ловець поквапився прямцем крізь чагарі, а її, капосниці й слід пропав. Подивився – довкруж гущавина. Зненацька – ой леле! – застряв у вибоїні. А вивірка зверху: ха-ха-ха.

            • Інтерактивна пантоміма « Відтворіть прислівник»

            Словничок. Пантоміма ( гр. «мімічний актор») – вид сценічного мистецтва, у якому художній образ створюється за допомогою міміки, жестів, пластики тіла.

            Жестами й мімікою « намалювати» запропоновані прислівники так, щоб їх « прочитали» учні.

 

« Наввипередки»

            Навшпиньках. Гаряче. Навкидьки. Весело.

« Навперейми»

            Навприсядки. Боляче. Ліворуч. Слізно.

            • Робота в групах « Авторська лабораторія»

            Учні малюють етюди або пишуть поетичні мініатюри за словесним «набором» прислівників. (Фломастери й папір підготовлені заздалегідь. Звучить музика.)

« Наввипередки»

            Холодно. Морозно. Тихо. Сріблясто.

« Навперейми»

            Тепло. Сонячно. Квітчасто. Зелено.

            • Конкурс « Хто малого не шанує, той великого не варт» (Редакторська правка)

            1.Громадяни, вівці, корови, можуть випасатися на спеціально відведених місцях. ( Із оголошення).

 

2. На зимівлю залишено отару овець, яку доглядають троє чабанів і більше двохсот свиней. ( Із господарського звіту).

• Гумористична пауза « Підслухана розмова»

Прівєт, старці!
Як діла, молодьож?
Клас!
Ти, батрак, пропусти маленького ребйонка!
Перебйошся!

 

Прокоментувати почуте, висловити власну точку зору.

• Конкурс « Перехресний вогонь»

Команда відповідає по черзі на поставлені три питання іншої команди.

• Конкурс « Прислівникові каламбури»

Словничок. Каламбур ( фр. « дотеп» ) – вислів, який ґрунтується на

використанні слів різних за значенням, але схожих звучанням; гра слів.

« Наввипередки»

            Хлопчик в школу запізнився –

            Загрязнив в калюжі руку.

            Але довго не журився –

            Це ж бо все йому наруку.

                        Мама Лесика сварила:

                        - Ти розбив тарілку нащо?

                        Будеш шкодити щоденно –

                        Перетворишся в нінащо.

« Навперейми»

            Ти скажи мені, синочку,-

            Вивчиш віршика коли?

            - Ти, матусю, якщо свариш,

            То хоч очі не коли!

                        Діти грались сірниками:

                        Тільки й чулося все «чирк!»

                        Раптом двері заспівали –

                        Діти стихли й нічичирк.

 

• Музична пауза « Хвалебна пісня словникам»

            ( Пародія на мелодію « Если с другом вышел в путь»)

                        З словником як дружиш ти,( 2р.)

                        Геть втіка тривога!

                        Можеш сміло з ним іти( 2р.)

                        В далеку дорогу.

                        Приспів: Що нам буря – буревій,

                                        Що нам вітер-сніговій!

                                        Словник – порадник вірний мій!

                        Тонна, манна чи мана -  ( 2р.)

                        Ми з΄ясуєм швидко.

                        Вілла, булла чи була – ( 2р.)

                        Словничок ось, дітки.

                        Приспів.

                        Коли ґрунт, коли земля,( 2р.)

                        Нам словник підкаже.

                        Ґава хай собі гуля - (2р.)

                        Ми їй « зась» всі скажем.

                        Приспів.

         У. Виражальні можливості  прислівників.

                        Сонно, сумно, сумовито

                        Самочинно, сановито,

                        Свіжо, світло, світлоплинно

                        Сяє стиха, сяє сміхом

                        Світлосяйно, світлолико

                        Світовидним, світлоновим

                        Сонце соняхом святковим.

            Пригадати відомості про виражальні можливості української мови. Зробити висновок, аналізуючи поезію.

            УІ. Підсумок уроку.

 Визначення команди – переможця.

         • Сенкан. Яким для вас був цей урок?

            1. — — 2 прикметники. Цікавим, захоплюючим.

            2. — — — 3 дієслова.  Повторили.  Відновили.  Відпочили.

            3. — — — — Речення з 4 слів.  Сформували цілісну систему знань.

           

4. Синонім до слова « прислівник».  Всюдисущий.

                        Ода прислівнику

             Хвала, Прислівнику, хвала!

            Тебе віншує вся Лінгвістики рідня.

            І визнає усі твої заслуги і чесноти

            Важкої граматичної роботи.

            Фразеологія без тебе – буденна й без΄язика,

            А Лексика – бліда і однолика.

            Морфеміка нудьгує без роботи,

            А Орфографії і жить нема охоти.

            Стилістика лише практична,

            А не функціональна…

            Й матуся Морфологія –

            В усьому мудра й справна –

            Всім хвалиться й на хвильку не вмовкає:

            «Таких синочків більш немає:

            Вигадник, сміхотун, артист,

            На слово гострий, має хист

            І возвеличить, і промовить грізно,

            Раненько встати, постелитись пізно.

            Коштовний камінець в віночку Частин Мови!

            Вивчайте його, діти, сумлінно, без одмови!»

 

                        Прислівникове побажання на « щодень»

            Ідіть в життя дитинно – веселково,

            Плекайте щиро українське слово.

            Ромашково, шафранно, тополино

            Цвіте воно віддавна і донині.

            Цвіте мільйонно, тихомудро – щедро,

            Живе на зло вороже, вперто,

            Предивно, світло, барвінково –

            Наймелодійніше у світі слово!

 

 

УІІ. Домашнє завдання.

Написати словесний пейзаж, вибравши улюблену літеру алфавіту, використовуючи у тексті прислівники.

Наприклад. 1. Кругом  крилато креше кострубату кригу квітень. Кипить, квітує квітами. Казково, крадькома кидає квітчасті килими.

                          2. Бреде берегом босо березень.

                          3. Травень тихо трави толочить, тамує тугу трепетом  ночі.


Теги: Лісова О.В., прислівник
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 476/32


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar