Головна » Українська література |
Мета: Дослідити весільну обрядовість як один з провідних жанрів родинно-обрядової творчості; простежити за елементами народної обрядовості у творах українських письменників; розвивати навички виразного читання; виховувати почуття поваги до родини та шлюбу як основних цінностей життя, до традицій предків, народних морально-етичних норм. Тип уроку: Комбінований Прислухайтесь, як океан співає – Народ говорить. І любов, і гнів У тому гомоні морськім. Немає Мудріших, ніж народ, учителів; У нього кожне слово – це перлина, Це праця, це натхнення, це людина. М.Рильський Хід уроку:
Актуалізація опорних знань. Вчитель: Сьогодні ми поведемо мову про весільну обрядовість як один з провідних жанрів народної творчості. До уроку ми готувалися заздалегідь: кожен з вас розучував весільні пісні; готував реферати за додатковими джерелами; добирали уривки з художніх творів, де висвітлені елементи сватання; готувалися до інсценізації. Як правило, на весіллі лунає багато пісень. Тому і ми розпочнемо наш урок народною піснею «Зеленеє жито» Аудиозапис пісні. Учні теж виконують пісню ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів. Вчитель: Наші предки супроводжували кожне весільне дійство – заручини, сватання, дівич-вечір, випікання короваю, власне весілля – спеціальними весільними піснями, які мали глибоке символічне значення. Це й буде предметом нашої розмови. ІІІ. Основна частина. Вчитель: Вдома ви вчили напам’ять весільні пісні. Ваше завдання – виразно та емоційно прочитати їх. Учні розповідають напам’ять твори: «Ой там на горі дивний див»; «За туманом не видно нічого»; «А брат сестрицю та й розплітає» Вчитель:Про який етап йдеться у цих піснях? (Молоді люди мріють про своє майбутнє). Вчитель: Послухайте, будь ласка, аудиозапис української пісні «Коло млина, коло броду». Завдання: у робочих зошитах створити словесну картину, що виникне в вашій уяві під час прослуховування. Рома – проілюструє свої враження від пісні. Звучить пісня «Коло млина, коло броду». учні зачитують словесні картини;
Вчитель: Сьогодні юнаки та дівчата, як правило, самі собі обирають пару. А що ж відбувалося у давнину? Учні відповідають, аргументують свої дослідження з даного питання, наводять конкретні приклади. Вчитель: Готуючись до уроку ви вели дослідницьку роботу, вивчали традиції українського народу, знайомились з весільною обрядовістю. Що ж ви дізналися? Учнівські дослідження. Презентація рефератів. Вчитель: Пропоную простежити як українські письменники висвітлювали у своїх творах традиції весільної обрядовості українського народу. Зверніться до твору «Маруся» Квітки-Основяненка. Діалогізоване спілкування: Назвіть головних героїв твору; (Наум, Настя, Маруся, Василь) Учні розповідають напам’ять уривок із твору: Та що ж то за дівка була! Висока, прямесенька, як стрілочка, чорнявенька, очиці як тернові ягідки, бровоньки як на шнурочку, личком червона, як панська рожа, що у саду цвіте, носочок так собі пряменький з горбочком, а губоньки як цвіточки розцвітають, і меж ними зубоньки неначе жарнівки, як одна, на ниточці нанизані. Знайдіть епізод, коли до хати прийшли старости. Виразне читання даного уривку твору в особах. Вчитель: Дійсно, цей уривок яскраво ілюструє процес сватання. Слід зауважити, що, якщо свати приходили без попередньої домовленості і їм підносили чарку – це була відмова і вважалося великою ганьбою і для сватів, і для парубка. Простежимо процес сватання із п’єси Т.Г.Шевченка «Назар Стодоля». Це незнайомий вам твір, який вивчатимемо через кілька уроків. Але, якщо учні, які готувалися до інсценізації, майстерно зіграють і зацікавлять вас змістом, то ви вже сьогодні почнете читати цей твір. Інценізація. На прикладах цих двох уривків можна судити про характер весільної обрядовості.
ІV. Закріплення знань, умінь та навичок. Вибірково-асоціативний диктант «Психологічний портрет українців у весільній обрядовості». Записати слова, що відповідають змісту: Українці є: романтичні (+), суворі (-), доброзичливі (+), щедрі (+), сумні (-), боязливі (-), дотепні (+), жадібні (-), Аналіз Інтерактивна вправа «Мікрофон» Продовжіть речення: «Ніколи б не подумав(ла), що …» «Весілля для мене …» «Найбільше мене зацікавило…» Вчитель: Вдячна за роботу на уроці. Активними були …. Ми говорили про важливі речі, бо сім’я – одна з основних цінностей життя. Нехай ваша майбутня родина буде дружною та міцною. В подяку за роботу на уроці нехай будуть ці сердечка. А завершити урок хочу українською піснею «Моя душа до тебе лине». Кохання в народній поезії українців змальовано набагато глибше й ідеальніше, ніж в інших слов’янських народів.
V. Домашнє завдання: Взяти інтерв’ю «Традиції минулого в сучасних обрядах одруження батьків
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |