Головна » Українська література

Весільна обрядовість - один із провідних жанрів народної творчості

Мета: Дослідити весільну обрядовість як один з провідних жанрів  родинно-обрядової творчості; простежити за елементами народної обрядовості  у творах українських письменників; розвивати  навички виразного читання; виховувати почуття поваги до родини та шлюбу як основних цінностей життя, до традицій предків, народних морально-етичних норм.

Тип уроку: Комбінований

Прислухайтесь, як океан співає –

Народ говорить. І любов, і гнів

У тому гомоні морськім. Немає

Мудріших, ніж народ, учителів;

У нього кожне слово – це перлина,

Це праця, це натхнення, це людина.

М.Рильський

Хід уроку:

 

 Актуалізація опорних знань.

Вчитель: Сьогодні ми поведемо мову про весільну обрядовість  як один з провідних жанрів народної творчості.

До уроку ми готувалися заздалегідь: кожен з вас розучував весільні пісні; готував реферати за додатковими джерелами; добирали уривки з художніх творів, де висвітлені елементи сватання; готувалися до інсценізації.

Як правило, на весіллі лунає багато пісень. Тому і ми розпочнемо наш урок народною піснею «Зеленеє жито»

Аудиозапис пісні.

Учні теж виконують пісню

ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів.

Вчитель: Наші предки супроводжували кожне весільне дійство – заручини, сватання, дівич-вечір, випікання короваю, власне весілля – спеціальними весільними піснями, які мали глибоке символічне значення. Це й буде предметом нашої розмови.

ІІІ. Основна частина.

Вчитель: Вдома ви вчили напам’ять весільні пісні.

Ваше завдання – виразно та емоційно прочитати їх.

Учні розповідають напам’ять твори:

«Ой там на горі дивний див»;

«За туманом не видно нічого»;

«А брат сестрицю та й розплітає»

 Вчитель:Про який етап йдеться у цих піснях?

                     (Молоді люди мріють про своє майбутнє).

Вчитель: Послухайте, будь ласка, аудиозапис  української пісні «Коло млина, коло броду».

Завдання: у робочих зошитах  створити  словесну картину, що виникне в вашій уяві під час прослуховування. Рома – проілюструє свої враження від пісні.  

Звучить пісня «Коло млина, коло броду».

учні зачитують словесні картини;
демонстрація ілюстрації та її коментар.

 

Вчитель: Сьогодні юнаки та дівчата, як правило, самі собі обирають пару. А що ж відбувалося у давнину?

Учні відповідають, аргументують свої дослідження з даного питання, наводять конкретні приклади.

Вчитель: Готуючись до уроку ви вели дослідницьку роботу, вивчали традиції українського народу, знайомились з весільною обрядовістю. Що ж ви дізналися?

Учнівські дослідження.

Презентація рефератів.

Вчитель: Пропоную простежити як українські письменники висвітлювали у своїх творах традиції весільної обрядовості українського народу.

Зверніться до твору «Маруся» Квітки-Основяненка.

Діалогізоване спілкування:

Назвіть головних героїв твору; (Наум, Настя, Маруся, Василь)
Якою ж була Маруся?

Учні розповідають напам’ять уривок із твору:

Та що ж то за дівка була! Висока, прямесенька, як стрілочка, чорнявенька, очиці як тернові ягідки, бровоньки як на шнурочку, личком червона, як панська рожа, що у саду цвіте, носочок так собі пряменький з горбочком, а губоньки як цвіточки розцвітають, і меж ними зубоньки неначе жарнівки, як одна, на ниточці нанизані.

Знайдіть епізод, коли до хати прийшли старости.

Виразне читання даного уривку твору  в особах.

Вчитель: Дійсно, цей уривок яскраво ілюструє процес сватання.  Слід зауважити, що, якщо свати приходили без попередньої домовленості і їм підносили чарку – це була відмова і вважалося великою ганьбою і для сватів, і для парубка.

Простежимо процес сватання із п’єси Т.Г.Шевченка «Назар Стодоля». Це незнайомий вам твір, який вивчатимемо через кілька уроків. Але, якщо учні, які готувалися до інсценізації, майстерно зіграють і зацікавлять вас змістом, то ви вже сьогодні почнете читати цей твір.

Інценізація.

На прикладах цих двох уривків можна судити про  характер весільної обрядовості.

 

ІV. Закріплення знань, умінь та навичок.

Вибірково-асоціативний диктант «Психологічний портрет українців у весільній обрядовості».

Записати слова, що відповідають змісту:

Українці є:  романтичні (+), суворі (-), доброзичливі (+), щедрі (+),     сумні (-), боязливі (-), дотепні (+), жадібні (-),

Аналіз

 Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Продовжіть речення:

«Ніколи б не подумав(ла), що …»

«Весілля для мене …»

«Найбільше мене зацікавило…»

Вчитель: Вдячна за роботу на уроці. Активними були ….

Ми говорили про важливі речі, бо сім’я – одна з основних цінностей життя. Нехай ваша майбутня родина буде дружною та міцною.

В подяку за роботу на уроці нехай будуть ці сердечка.

А завершити урок хочу українською піснею «Моя душа до тебе лине».

Кохання в народній поезії українців змальовано набагато глибше й  ідеальніше, ніж в інших слов’янських народів.  

 

V. Домашнє завдання: Взяти інтерв’ю «Традиції минулого в сучасних обрядах одруження батьків


Теги: Мисюра Л.Г., весілля
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 1109/135


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar