Головна » Українська література

Осінь у природі та в поезії Ліни Костенко

Мета: Продовжувати знайомство учнів з постаттю Л. Костенко, з пейзажною лірикою поетеси; удосконалювати вміння аналізувати поетичний твір;  виховувати бережливе ставлення до природи;  розвивати творчі здібності школярів, формувати естетичні смаки.

Обладнання: Портрет Ліни Костенко, різнокольорове листя для з’ясування  емоційного настрою школярів,вірші поетеси, букети осінніх квітів й багряного листя, мультимедійний проектор.

Тип уроку: Комбінований 

Цілі уроку:

Учні знатимуть: пейзажну лірику Ліни Костенко.

Учні вмітимуть: виразно читати поезії Ліни Костенко про осінь, аналізувати їх, характеризувати художні образи пейзажних віршів, помічати й поціновувати красу золотої осені в житті й у художніх описах.

Семикласники мали випереджуючі групові та  індивідуальні  домашні завдання: вивчити напам’ять вірші Ліни Костенко про осінь, аналізувати  зазначений (для кожної групи) поетичний твір.   

Клас прибраний букетами осінніх квітів

Перебіг уроку:

І. Мотивація навчальної діяльності

Емоційне налаштування на урок

Вчитель:  Який у вас сьогодні настрій? Із посмішок, що даруєте мені та один одному, бачу, що настрій гарний. Тому можу з упевненістю сказати, що всі ви будете гарно працювати на уроці.

         Перед вами на партах лежать різнокольорові осінні листки. Пропоную вибрати листок того кольору, який відповідає вашому настроєві на урок.

         А зараз послухайте, що означає кожен колір:

Зелений – у вас дуже легко викликати інтерес, навіть до звичайних речей.
Жовтий – ви ніжна натура, і вам потрібна підтримка інших.
Червоний – у вас творча уява, ви можете запалити своєю активністю інших.
Жовтогарячий – ви мрійлива особистість, яка любить зміни, а також пізнавати нове й цікаве.

Ці риси обов’язково стануть вам у нагоді на сьогоднішньому уроці, а осінні букети в нашому класі нехай налаштують вас на піднесену та творчу діяльність.

ІІ.  Розвиток неперервної пошукової пізнавальної активності учнів

Вчитель: Сьогодні ми з вами поринемо у світ природи. Людина – це частинка природи, природа – це часточка кожного з нас. У людини змінюється настрій – і природа може мати гарний чи поганий настрій. Людина потребує розуміння – і природі потрібні підтримка й захист.

     Ми з вами спробуємо стати художниками слова і прокласти стежину розуміння природи в житті та в поезії Ліни Костенко.

ІІІ. Ознайомлення з метою і завданнями уроку

Вчитель: Сьогодні на уроці ми повинні:

Виразно читати поезії Л.Костенко про осінь
Аналізувати пейзажні вірші
Характеризувати художні образи
Поціновувати красу золотої осені в житті та в поезії

IV. Освоєння теми уроку

Вчитель: Восени природа завмирає. В’януть квіти, жовтіє і опадає листя. Сиротливими стають сади, пустіють поля. Стає тихо, сумно. Але в цьому згасанні природи є своя неповторна краса. Тож не випадково багато творчих людей – поетів, художників, композиторів – найбільше любили осінь і оспівували її у своїх творах. Серед  цих майстрів варто згадати Ліну Костенко.

         До вашої уваги вірш Л.Костенко “Осінній день, осінній день, осінній!” покладений на музику. Виконує Ольга Богомолець.

Прослуховування

Про що ви думали, слухаючи поезію?

Так, природа – це краса, а краса виховує чуттєвість душі, внутрішньо збагачує людину. Природа пробуджує високі почуття, радість, безкорисливу любов, творче натхнення.

Робота в групах

Представники  кожної групи  виразно читають напам’ять вірші Ліни Костенко про осінь  та  аналізують їх.

І група:

“Ставить осінь на землю свою золоту жирандоль ”

Словникова робота

Жирандоль - настінний фігурний свічник із кількох свічок.

 

ІІ група:

“Самі на себе дивляться ліси”

ІІІ група:

“Красива осінь вишиває клени…”

IV група:

“Листопад”

 

V.  Узагальнення вивченого

Вчитель: Про осінь можна говорити безкінечно. Вона заслуговує на це, бо вона королева. Королева сумних дощів і журливих вранішніх туманів, чорних вогких дерев, що розкрили свою душу, та жовтих листочків, які шарудять під ногами.

         Тож давайте, користуючись власними спогляданнями та пейзажною лірикою Ліни Костенко, складемо колективну прозову розповідь про осінь.

Осінь – найголовніша модниця серед усіх пір року. Протягом трьох місяців свого правління вона примудряється кілька разів повністю змінювати свій імідж. На початку вересня її вбрання зелене, а потім поступово фарбує його за своїм уподобанням у золотаві, коричневі, багряні кольори.

         ЇЇ наряди – це легенький білий туман, кошлаті хмари, облетілі листочки.

         Поступаючись місцем білосніжній красуні-зимі, модниця залишає  на землі усім нам на згадку  своє яскраве вбрання.

VI. Рефлексивно-оцінювальний етап

Підведення підсумків.

Сьогодні на уроці найактивнішими були…
Швидко й гарно працювали …
Влучно відповідали …

Вчитель:  Сподіваюся, нікого не залишили байдужими пейзажні описи, і ви навчилися помічати красу і в літературних творах, і в довкіллі. Отож, повертаючись сьогодні додому, подивіться навколо себе іншими очима, зумійте побачити й оцінити красу осінньої природи.  Відчувши благотворний вплив природи на людину, навчайтеся любити, оберігати й примножувати її!

VII. Домашнє завдання

Обов’язкове:

1 рівень: написати твір-опис  на основі особистих вражень «Ці неповторні барви осені».

2 рівень: створити власну віршовану мініатюру про осінь.

3 рівень: скласти презентацію в програмі Power Point на 7 слайдів до творчої роботи «А тепер осінні вже карнавали».

За бажанням:

Візьміть пензлі й намалюйте свій осінній пейзаж. Дайте йому поетичну назву, скориставшись рядками поезій Л.Костенко. 


Теги: Костенко, Мисюра Л.Г.
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 503/15


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar