Головна » Українська література

Свята земля, святе моє дитинство. Розробка уроку в 7 класі за автобіографічною повістю Михайла Стельмаха «Гуси-лебеді летять»

МЕТА:   поглибити знання учнів про автобіографічну повість, закріпити їх шляхом групової роботи та самостійної роботи; ознайомити учнів із життям та творчістю М.П.Стельмаха; виховувати любов до рідного слова, до книги,  рідного краю; повагу до людини та людських цінностей.

ОБЛАДНАННЯ: портрет М.Стельмаха, мультимедійний проектор, комп’ютер, кінофільм «Гуси-лебеді летять», виставка творів письменника, робоча сторінка уроку.

      Сумно і смутно людині, коли висихає і сліпне уява,

                              коли, обертаючись до найдорожчих джерел дитинства

                              та отроцтва, нічого не бачить вона дорогого,     небуденного,

                              ніщо не гріє її, не будить радості ані людяного суму. 

                                                                                                             О. Довженко

Хід уроку

І. Установчо-мотиваційний етап

Уважно прочитайте слова О.П.Довженка.

[*]     Як ви їх розумієте? До яких роздумів вони спонукають?

[*]     На вашу думку, про що сьогодні   піде мова на уроці?

Передбачувані відповіді  ( про дитинство,  про любов до рідного краю, про дорогі серцю місця, про батьківську любов, про твори на дитячу тематику, можливо один із автобіографічних творів …)

ІІ. Повідомлення теми.  Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя.

           Коли доросла людина згадує своє дитинство, на її устах з’являється усмішка, що осяває всіх і все. Це та безтурботна пора, коли ти був  щасливий, коли мріяв, линув думками на інші материки  і планети. Коли було так приємно і затишно у рідному домі, тій світлій і теплій гавані, де завжди знаходив захист, підтримку і любов найрідніших людей…

      Сьогодні ми починаємо вивчати життя і творчу діяльність людини, ім’я якої відлунює в душі кожної людини, яка не втратила щастя дивитися на світ очима дитини. Це  – Михайло Панасович Стельмах. У травні цього року йому виповнилося 100 років від дня народження.

       Вам було завдання прочитати повість «Гуси-лебеді летять», вивчити напам’ять уривок. Тому наше завдання осмислити авторський задум, більше дізнатися про життя і творчість письменника; з’ясувати , в чому полягає  цінність людського

життя , що спонукає людину вже в зрілому віці озиратися назад в країну золотого дитинства , країну мрій і казки.

  ІІІ. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

Хто ж він – Михайло Стельмах?

Презентація міні-проекту «Життя і творчість М.Стельмаха»

 (Лікаренко Д. Люшіна Є.)

Ознайомлення з творчим доробком письменника. 

Читання поезій (Мірошніченко А., Полховська Ю.)

Повість «Гуси-лебеді летять»

У робочих сторінках уроку учні заповнюють паспорт повісті

( на екран  проектується слайд  «Гуси-лебеді летять») , потім уривок кінофільму. На його фоні звучить уривок (виразне читання уривка напам’ять)

Розповідь з елементами гри

Ваші враження після прочитання повісті. Учні висловлюють свої враження.
Отже, «Гуси – лебеді летять? – це твір про що?

Учні визначають тему повісті.

Тема.  Зображення життєвої долі українського села першої половини ХХ століття, епізодів із власного дитинства М.Стельмаха.

Теорія літератури (повторення)

Автобіографічний твір – опис власного життєвого шляху на основі спогадів. Які автобіографічні твори ви знаєте? («Зачарована Десна» О.Довженка, «Мені тринадцятий минало» Т.Г.Шевченко) ці твори написані авторами у зрілому віці.

Мозковий штурм

Коли написана повість?

(сягнувши свого полудня віку М.Стельмах написав повість «Гуси – лебеді летять». Це спогади про все, що було відчуто, пережито в дитинстві. Це пам’ять про рідних і односельців, про події, свідком яких довелося бути. )

Кому присвятив свою повість М.Стельмах?

(Моїм батькам Ганні Іванівні  і й Панасу Дем’яновичу з любов’ю та зажурою)

Робота в групах

Назвіть героїв твору. На які два полюси можна їх розділити?

На  клейких папірцях написані  імена героїв повісті. Розмістіть їх за полюсами на схемі «Формування Михайлика як особистості» (І група)

« Полюс добра» і «полюс зла» (Михайлик, мама, тато, дідусь Дем’ян, бабуся, дядько Себастьян, Люба, дядько Микола, Мар’яна – це полюс добра)

Улесливий кар’єрист Юхрим Бабенко, «скупий рицар» дядько Володимир, дядько Сергій з його «темною душею» - це «полюс зла».

ІІ група

Михайлик ніби  ланцюжок, що з’єднує два світи : світ людини і світ природи відтворіть на схемі

Коли розгортаються події в творі? (1920 – 22роки ХХ ст.) Доведіть.

«Лови думку»     У якому році М.Стельмах написав повість ? (1963-64р.) На порозі 2013р. Півстоліття минуло від часу написання. Чи змінилися від тоді моральні  цінності?

Сам автор бажав кожному, хто читав або читатиме його повість (тобто ви), не бути

« холоднооким, уміти бачити красу, любити рідну землю, що така свіжа та м’яка, мов колиска». І щоб люди мали людяність у серці, хліб на столі і не журились».         Таке трактування може бути ідеєю твору?

Особливості твору: розповідь від першої особи, автобіографічність, символічний образ гусей-лебедів; зв’язок з народознавством, наявність ліричних відступів.

Робота з текстом  І  та  ІІ розділів. Робота в групах.

Метод «Прес»

Чим розпочинається повість?
Що принесли лебеді на крилах?
Ким хоче стати хлопчик, щоб повернути лебедів?
А чому він хоче їх повернути?
З чим асоціюються лебеді?
А навколо починає кружляти… (казка)
А яке слово вкладає казка в уста Михайлика? (До якого дослухаються земля і вода, птиця в небі і саме небо…)
Які ключі у сонця? (золоті)
Що ними воно відкриває?  (Відкриває землю)
Найбільша мрія Михайлика? (Дістати книжку, вчитися)
Як діти раділи приходу зими?
Що зробив Михайлик?
Для чого бабуся повела Михайлика в церкву?
Хто читав лист від батька?

      Перевірка знання тексту

Перед вами предмети, які певним чином стосуються твору.

Завдання

За предметами відтворити текст, знайшовши відповідні уривки (коментоване читання).

Що вимагав за книгу «Пригоди Тома Сойєра» Юхрим Бабенко?
Де взяв Михайлик насіння?
Це злочин?
Кому віддав дві склянки насіння?
Про що свідчить цей вчинок?
Що ховала мама від Михайлика?
Що він придумав?
Де діставав хлопчик книги?

ІV. Рефлексія

«Мікрофон»

[*]     То яким перед вами постав головний герой?

[*]     Чи можна стверджувати, що повість «Гуси – лебеді летять – це легкий для розуміння твір.?

[*]     Що символізують гуси – лебеді?

[*]     Продовжте думку «А я б з Михайликом поговорив про…»

Слово вчителя

Закінчується  урок, але  не закінчується  знайомство з нашими героями

Домашнє завдання    Наступного уроку підготуйтеся до характеристики Михайлика. Випишіть цитати складіть план – характеристику.

На фоні музики слова вчителя

Всі, хто присутній на уроці ,обмінюються листівками із зображенням лебедів, пишуть побажання.

І нехай сьогодні за вікном лютує зима, але ми знаємо, що за нею обов’язково прийде весна , а принесуть її на своїх крилах гуси-лебеді. Принесуть нову надію, радість пробудження землі , і сонце відімкне небо своїми золотими ключами.  Умійте бачити красу, любіть рідну землю, свою родину, будьте людяними,  завжди майте хліб на столі і не журіться.


Теги: Братухіна А.П., стельмах
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 403/32


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar