Головна » Українська література

Михайло Стельмах „Гуси-лебеді летять” (фрагмент). Звичаї та традиції українців у творі

Мета. Пояснити учням, як письменник через художнє слово відобразив  звичаї та традиції українського народу в повісті «Гуси-лебеді летять»; продовжити знайомство школярів із змістом твору, опрацьовуючи 5 і 8 розділи; з’ясувати роль художніх засобів та  елементів фольклору; розвивати пам’ять, увагу, спостережливість, виразність під час читання художніх творів, уміння коментувати, робити висновки,  збагачувати словниковий запас учнів; формувати кругозір,   світогляд; виховувати шанобливе ставлення людини до природи, пошану до звичаїв і традицій народу; прищеплювати інтерес до наслідків власної праці.

Цілі.

Учні знатимуть:

звичаї та традиції українського народу в повісті;
зміст фрагментів повісті.

Учні вмітимуть:

виразно читати та переказувати зміст фрагментів повісті;
визначати роль художніх засобів та елементів фольклору;  
висловлювати власне ставлення до прочитаного;
оцінювати спільну навчальну діяльність.

Тип уроку. Урок-дослідження.

Обладнання: портрет М.Стельмаха, підручник, ілюстрації «Звичаї та обряди українського народу», дидактичний мультимедійний  матеріал.

Методи, прийоми, форми роботи: прослуховування аудіозапису, розповідь учителя, виразне читання, робота з підручником, заслуховування учнівських повідомлень, дослідницька, пошукова робота, робота в парах, випереджувальне завдання.

 

Епіграф уроку:  

Все, що рідне, хай нам буде

Найдорожче і святе,

Рідна віра, рідна мова,

Рідний край наш над усе!

Ю. Шкрумеляк

Хід уроку

Організаційний момент.

Налаштовування дітей  на працю з допомогою психологічного тренінгу. На фоні спокійної музики діти кажуть:

Я учень. Я особистість творча, я не боюся висловлювати свої судження. Помилившись, міркую далі. Шукаю істину, бо я хочу знати.

II. Актуалізація опорних знань.

1. Гра «Упізнай персонажів».

Діти називають усіх дійових осіб повісті ( Михайлик, батько, мати, дід Дем’ян, голодуюча жінка з дитиною, дядько Микола, Люба, Юхрим Бабенко). Учитель ділить клас на три команди, від кожної викликає по одному учню, які стають спинами до дошки. Указуючи на одного з персонажів, записаних на великій картці, ставить до класу запитання:

Чи подобається вам цей персонаж?
Чим саме?
У яких умовах він діяв?
Які взаємовідносини з іншими персонажами?

Учні дають відповіді. Представники від команд обертаються обличчям до дошки і вказують на персонажа, про якого йшла мова. Виграє та команда, члени якої дали правильну відповідь.

2. Бесіда за питаннями.

- Назвіть народні свята, які вам подобаються. Чому саме вони є для вас цікавими? Відповідь обґрунтуйте.

- Які народні свята є популярними дотепер?

- Що залишилося у народних святах ще з язичницької віри?

- Яких звичаїв, традицій  минулого дотримуються українці донині?

Коментар учителя.

Існує такий звичай: коли діти вперше навесні побачать диких гусей, вони мають підкинути догори солому або сіно й прокричати щось на кшталт: «Гуси, гуси, ось вам на гніздечко, а нам на здоров’ячко!» Ця солома вважається чудодійною: якщо господиня збере її та покладе в куряче гніздо, то кури будуть добре нестися й курчата добре живитися.                   

ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку.

Мотивація навчальної діяльності школярів.

Діти записують дату, тему уроку в зошити.

Робота в парах.

Зачитати, обговорити запропоновані цілі уроку, записати окремі в зошит.

Епіграфом уроку варто взяти слова Ю. Шкрумеляка:

 

Все, що рідне, хай нам буде

Найдорожче і святе,

Рідна віра, рідна мова,

Рідний край наш над усе!

ІV. Вивчення нового матеріалу.

1. Пояснення вчителя.

Михайло Панасович Стельмах створив надзвичайно оригінальний, самобутній твір «Гуси-лебеді летять», на сторінках якого відбилася його неповторна, яскрава особистість. Твір відображає і побут простих селян, їхні щоденні турботи, уподобання, звички. Уся повість пронизана мудрістю природи, що злилася з мудрістю народною. Ще з перших сторінок повісті ми потрапляємо у світ народних казок, стикаємося з образами містичних легенд, «щедрівок, які взимку виспівувалися під вікнами», з оспіваними явищами  природи. Відчувається, що письменник глибоко шанує народні обряди, звичаї і традиції. І вишивані рушники, і калина, і свята повага до хліба – все це душа народу. У повісті відображено святе ставлення до землі, оранки, сівби, насіння, до дерев, з якими герої розмовляють, як із живими.

Навіть показ процесу праці нагадує народний ритуал, набутий віковим досвідом. Усе це мало величезний вплив на самовиховання Михайлика, на талант майбутнього митця.

2. Дослідницька робота учнів.

Народознавство в повісті М. Стельмаха «Гуси-лебеді летять».

Учні заздалегідь отримали випереджувальні завдання, згідно з якими підготували повідомлення з теми «Звичаї, традиції українців в автобіографічному творі М. О. Стельмаха «Гуси-лебеді летять», відшукавши в повісті ті уривки, де відтворено звичаї, традиції нашого народу, повторили за підручником історії для 5 класу про язичницьку релігію своїх предків, намалювали ілюстрації до повісті.

Захист учнями дослідницьких робіт.

3. Опрацювання 5 розділу твору.

 Обговорення змісту за питаннями.

- Знайдіть у  тексті й зачитайте, які почуття переповнюють Михайлика, при зустрічі з боровиком чи красноголовцем?

- Знайдіть і зачитайте опис красноголовців.

- Через що Михайлик не вважав опеньки за гриби? («Це не гриби, їх, коли вони є, і п’ятилітній малюк назбирає». )

- Чому не можна галасувати, коли збираєш гриби? («…гриб злякається чужого голосу і піде в землю».)

- Перекажіть близько до тексту, яким чином хлопчик полюбляв збирати гриби.

4.Робота над змістом 8 розділу.

Репродуктивна бесіда.

- Про який період свого життя згадує М. Стельмах у 8 розділі? (Перші кроки шкільного життя)

- Сформулюйте ідею та основну думку даного розділу. (Ідея: возвеличення любові, жаги до навчання, пізнання нового, цікавого, корисного, незважаючи на бідність, життєві труднощі.

Основна думка: людина відчуває себе щасливою, коли досягає своєї мети.)

- Що, на думку Михайликового батька, головне в людині? («Тепер головне – свіжа сорочка і чиста совість».)

- Яким чином хлопчик потрапляв до школи взимку? (Тато носив на руках, тому що в Михайлика не було чобіт.)

- Знайдіть і зачитайте спогади М. Стельмаха про батькову кирею.

- Перекажіть близько до тексту розв'язку даного розділу.

V. Закріплення вивченого матеріалу.

1. Пошукова робота.

Зв’язок повісті з УНТ

* Знайдіть у повісті епізод, який би яскраво проілюстрував народні прислів’я та приказки, а також фразеологізми.

- Правда завжди випливає (Коли з кишені Михайлика випало дві насінини)

- Письменного голова годує (Любов Михайлика до книжок)

- Тіло в золоті, а душа в болоті (Коли жадібний односелець Михайлика не дав шматка хліба голодній жінці та її хлопчику)

* Установіть відповідність між фразеологізмами та їх значеннями (за повістю М. Стельмаха «Гуси-лебеді летять»).

Перець на язиці                              Дуже бідний

Кум королю                                    Посилювати переживання

Ламати собі голову                        Не розбиратися в чомусь

Як мак на четверо                          Напружено думати

Не варить баняк                             Бути у виграшному становищі

Ятрити душу                                  Дотепно й влучно говорити

2. Робота в групах.

Художні особливості повісті.

Виписати в зошити епітети, метафори, порівняння, ужиті М. Стельмахом у повісті.

З’ясувати, з якою метою вони використані.

Коментар учителя.

Художні засоби прикрашають нашу мову, надають їй барвистості, образності. Епітети й порівняння допомагають зобразити предмети, явища чи людей яскравіше, виразніше, поетичніше. Метафора здатна творити новий образний світ, увиразнювати його, поглиблювати. Персоніфікацію використовують для того, щоб чітко, виразно, поетично зобразити предмет чи явище природи.

V. Підсумки уроку.

Фронтальна бесіда.

- Як розуміти слова М. Стельмаха: «А лебеді летять, летять… над моїм дитинством… над моїм життям!» (Лебеді, які щороку відлітають на зиму в теплі краї, а потім повертаються, символізують плин життя – пройшов ще один рік. Вони також означають щасливе дитинство, чистоту, відродження.)

- Які риси характеру Михайлика ви хотіли б мати і чому?

- Чим вразила вас повість М. Стельмаха «Гуси-лебеді летять»? (Своїм казковим світом, народною мудрістю, примусила замислитись над споконвічними цінностями свого народу. )

VI. Оголошення результатів навчальної діяльності.

VII. Повідомлення домашнього завдання (диференційоване).

1. Виписати цитати до характеристики образу Михайлика.

2. Вправа за підручником (на розсуд вчителя).

3. Міні-твір на тему «Правила сімейної педагогіки у родині Михайлика».

Список використаної літератури:

 Слоньовська О.В. Українська література: Підручник для 7 кл. – К.: Освіта, 2007. – 352с.
Чупринін О.О. Усі уроки української літератури в 7 кл. – Х.: Основа, 2007. – 544с.
Шабельнікова Л.П. Українська література: Підручник для 5 кл. – К.: Грамота, 2005. – 296с.
Українське народознавство: Навчальний посібник/ за ред. С.П. Павлюка. - Львів: Фенікс, 1994 р. - 608 с.
І. Нечуй-Левицький. Світогляд українського народу.


Теги: стельмах, Романченко О.С.
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 8140/237


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar