Головна » Українська література

Характеристика образів повісті Я. Стельмаха „Химера лісового озера, або Митькозавр з Юрківки”

Мета уроку: розкрити значимість образів Сергія і Митька у творі, їх роль у розкритті ідейного змісту повісті; розвивати творчу уяву школярів, логічне мислення, пам'ять, увагу, спостережливість, вміння грамотно і послідовно висловлювати свої думки, судження; формувати кругозір, вміло використовувати раціональні числа та дії над ними з математики; виховувати почуття любові до краси рідного краю, книги-мудрості життя, повагу до творчості Я.Стельмаха.

Обладнання: мультимедійна дошка, картки, презентація, підручник,учнівські малюнки.

Епіграф

Дружба –

Найнеобхідніше для життя.

                                                             Аристотель

І. Організаційний момент.

ІІ. Підготовка до сприйняття  навчального матеріалу

 

Звучить музика «От улыбки»

1. Вступне слово вчителя:

Доброго дня всім!

Рада вітати вас на нашому уроці.

Діти, з яким настроєм ви прийшли на урок?

 

Означте його одним прикметником:

(Добрий, гарний, зацікавлений, тривожний)

 

А тепер подаруймо одне одному усмішку, вона роз погодить наші душі, налаштує на добру  роботу.

Усмішка кожного з вас – особлива, вона індивідуальна, властива тільки вам, бо кожен з вас неповторний.

 

Діти скажіть мені: чим ви неповторні?

(Я неповторна, бо маю гарний голос, гарно співаю)

(Я неповторна, бо я вірний товариш. Таких як я, більше немає.)

 

А чи можна це означення застосувати до героїв нашого твору?

(Так, Митько та Сергій неповторні).

Cаме їхню неповторність ми будемо  доводити на сьогоднішньому  уроці.

А урок у нас незвичайний.

Чому  незвичайний, спитаєте  ви?

Тому, що він покликаний поєднати математику з літературою.

ІІ. Оголошення теми, мети та завдань уроку

Сьогодні ми спробуємо ще раз упевнитися, що математика дуже  цікава  наука, а в літературі можна знайти  багато корисної і точної інформації.

 Ми будемо робити це, подорожуючи разом з головними героями повісті Я.Стельмаха «Химера лісового озера, або Митькозавр  з Юрківки» – Сергієм і Митьком.

 Під час  нашої подорожі ми будемо розв'язувати цікаві задачі, учитися характеризувати героїв, складати сенкани, спілкуватися з героями.За кожне виконане завдання кожен сам собі поставить бал.

2. Робота з епіграфом.

ІІІ. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок.          

 

То ж рушаймо!

Давайте діти пригадаємо, хто ж такий Ярослав Стельмах?

Перш ніж вивчити матеріал, давайте проведемо «Мозковий штурм»

1.Перевірка домашнього завдання. «Мозковий штурм».

- Який жанр художньої  літератури називається повістю?

- Що таке пригода?

- Які пригодницькі твори ви вже читали?

- Чим вони сподобалися?

- Яку користь має людина від читання книжок?

- А зараз ми закріпимо знання, уміння й навички здобуті на попередньому уроці.

А зараз ми закріпимо знання, уміння, навички здобуті на попередньому уроці.

2. Літературна гра  «Так - Ні».

1.Хлопці взяли у бабусі енциклопедію і почали шукати в ній відомості про таємничу химеру лісового озера. (Ні)

2.Митько прочитав Сергієві про страшних драконів з острова Комодо.  (Так)

3.Хохуля- дивний за походженням вид тварин третинного періоду, що зберігся до наших днів. (Так)

4.Сергій висунув сміливу наукову гіпотезу про давнього звіра. (Ні)

5.Митько сказав,що  назва села Юрківка походить від юрського періоду. (Так)

6.На березі озера діти знайшли ріжки та ніжки козеняти, якого з`їло чудовисько. (Ні)

7.Хлопці вирішили зробити примочку для звіра й завели у ліс корову. (Ні)

8.Сергій і Митько посварилися, побилися через те, що не вирішили, хто буде копати яму. (Ні)

9.Сергій знайшов сандалю туриста чи дослідника, який загинув  біля озера. (Так)

10.Прив`язана курка кричала кричала так, що до неї позбігалися усі лісові звірі. (Ні)

11.У викопану яму потрапило чудовисько з лісового озера. (Ні)

12.Дідусь Трохим здогадався, хто викопав яму і взяв із села курку. (Так)

Ключ:1-Ні; 2-Так; 3- Так;4- Ні; 5-Так;6- Ні; 7- Ні; 8- Ні;

9–Так;10- Ні; 11-Ні;12-Так.

Зупинка №1

3.Задача на визначення руху

1.Зазвичай мандрівники, перш ніж вирушити в подорож, визначають відстань, час і швидкість свого руху. Відстань і час нам відомі, треба  дізнатися, з якою швидкістю рухались наші герої.

Відстань між містом і селом - 675км. Поїздом наші герої їхали 9 год, а автобусом – 1,5 год. Знайдіть швидкість поїзда й автобуса, якщо швидкість поїзда більше швидкості  автомобіля  на 5 км/год.

 

4.Інтерв’ю з літературним персонажем.

Знаючи, куди ми їдемо, з якою швидкістю і скільки часу займе наша подорож, ми все ж таки будемо цікавитися, хто ж наші супутники.

        Дозвольте відрекомендувати:

Митько:

Сергій:

      У вас є унікальна можливість поспілкуватися із живими літературними  персонажами.

(Діти ставлять запитання за змістом тексту, які вони підготували вдома)

Резервні запитання:

*Яке завдання ви виконували минулого літа? (Збирали гербарій)

*Які думки у вас виникли, коли ви знайшли сандалю? (Що це взуття якогось дослідника, якого з’їв Митькозавр)

*Чи було вам страшно почуватися в курені чи на березі озера, бо Митькозавр вас намагався налякати?

*Як ви діяли намагаючись упіймати Митькозавра?

*Як ви ставитесь до того, що на вашу честь названо цю неіснуючу істоту?

*Що плануєте робити наступного літа?

ІV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу.

1.Ознайомлення учнів з планом характеристики.

Дорогі діти, знаючи маршрут мандрівки та плани

наших героїв, спробуємо їх описати, використовуючи план

«Характеристики літературних героїв», який ви бачите на дошці.

Складання плану характеристики образів Митька та Сергія.

1) Місце персонажа у творі.

(Митько та Сергійко головні герої пригодницької повісті Я.Стельмаха «Химера лісового озера, або Митькозавр з Юрківки.»)

 

2) Портрет як засіб характеристики героїв. (Перевірка домашнього  завдання:робота портретної галереї).

(Учні презентують свої малюнки з образами хлопчиків)

- Чому автор не дає докладного опису портрету хлопців?

(Учні висувають припущення, що, можливо, їхня зовнішність звичайна, не містить чогось особливого, або тому, що, головне в творі – події та внутрішні якості героїв)

 

3) Риси вдачі.(Називають та підтверджують свої думки епізодами з тексту)

Отже, діти, головне у творі - події у швидкому розвитку та внутрішні якості героїв, такі як:

             Дотепність, вигадливість, кмітливість, цілеспрямованість, наполегливість, чесність, оптимізм, почуття гумору.

ЗАВДАННЯ 1. Давайте пригадаємо

комічні епізоди в повісті, з’ясуємо, чому вони смішні.    

                                         (робота з підручником – зачитати)

 

 

  Поєднати лінії та імена героїв з рисами їхнього характеру.

 

 

допитливі

 

МИТЬКО

 

СЕРГІЙКО        

обманщики          

необережні  

задерикуваті 

підозрілі                                                                        

ліниві 

веселі                                          

дотепні 

боягузливі

кмітливі

                                                                                                     

4)Спрямованість думок та інтересів, мета життя або певного етапу життя (Відповідь учнів: думки після закінчення 5 класу були спрямовані на добрий, заслужений літній відпочинок, який вони хотіли організувати буз пильного батьківського нагляду. А для цього треба було поїхати до бабусі на село)                                                                                                    

5.  Шляхи досягнення мети.       

(Батьки не хотіли відпускати, але хлопці були переконані у своїх доказах і чесно дотримувалися всіх отриманих приписів)                                                                       

6.   Мова як засіб характеристики героя.

             (мова – зачитати на початку тексту, в кінці тексту.)                                                                                  

Мова на початку твору  не звертає на себе увагу, але в кінці суттєво змінюється: в ній почали з’являтися спеціальні слова-терміни, назви різних доісторичних тварин (стегозаври, індикоптерії тощо)

7. Проблемне запитання: Над  змусили замислитися, чим схвилювали вас наші герої? (відповіді учнів)

 

Фізкультхвилинка

 

А тепер всі дружно встали:

Будемо робити вправи,

Руки в гору, руки в низ

І легенько повернись.

 

Покрутились, повертілись

На хвилинку зупинились.

Потягнулись, повернулись.

                        

Всі за парти посідали

Знову вчиться почали. 

 

Діти, а наші герої змусили замислитись над тим, що

навчання може бути цікавим і приносити задоволення.

         

3.Словникова робота:

Кмітливість - находчивость, сообразительность;      

Пильний - пристальный;

Нагляд - присмотр;   

Припис - назначение, указание;

 

Завдання: ввести слова в речення (середній, достатній рівень), або ввести всі слова в одне речення (високий рівень).

4. Фізкультхвилинка

V.Закріплення матеріалу, узагальнення й систематизація учнями результатів роботи

1.Зупинка математики №2

Те, що Митько та Сергійко саме такі, як ви описали, - цілеспрямовані, наполегливі, розумні, і допомогло їм вирахувати за приблизним описом чудовиська об’єм ями. Давайте й ми порахуємо.

 

Задача: Митько і Сергій викопали яму, що мала форму прямокутного паралелепіпеда. Ширина ями дорівнювала 6 ¼ м, її довжина в 1 3/5 разу більше  від ширини, а глибина складала 36% довжини. Вирахуйте, скільки землі хлопцям довелось вийняти, щоб отримати яму потрібного об’єму.

2.Скласти сенкани на теми «Митькозавр», «Літні канікули», «Пригоди»

Сенкан – це вірш, який складається з п’яти рядків. Він синтезує інформацію і факти у стисле висловлювання,яке описує,віддзеркалює тему.

3.Робота з таблицею

IV.Рефлексія,оцінювання, само оцінювання.

1. Бесіда за запитаннями

Читання.

Швидке, повільне.

Навчає, залучає, інформує.

Промінь світла в темряві.

Навчання.

 

Запитання для рефлексії.

Чому навчились на уроці?

Що вам сподобалось?

Що викликало труднощі?

Повість Стельмаха розповідає про веселі,незвичайні,таємничі пригоди Сергія та Митька.Історія розпочинається з того, що учні 5 класу одержали від учительки ботаніки завдання на літо-зібрати колекцію комах,а замість цього почали полювати на страшного Митькозавра. Наприкінці той виявився простим хлопцем Василем,який вирішив розіграти двох друзів за веселим характером оповіді ця повість нагадує трилогію В.Нестайко «Тореадори з Васюківки»,щоб  повторити жанрові особливості цих творів, давайте заповнимо таблицю, дамо відповіді на запитання.

 

з/п

Запитання

«Митькозавр із Юрківки…»

Я. Стельмаха

1.

Жанр твору

Пригодницька повість

2.

Кількість головних героїв

Двоє хлопців.

3.

Від чийого імені ведеться розповідь

Від імені одного з героїв.

4.

Особливість назв розділів твору.

З назви можна дізнатися, про що розповідається в розділі.

5.

Риси характеру героїв.

Допитливі, винахідливі, романтики, справжні друзі, фантазери.

 

з/п

Запитання

«Тореадори з Васюківки»

В. Нестайка

1.

Жанр твору

Пригодницька повість

2.

Кількість головних героїв

Двоє хлопців.

3.

Від чийого імені ведеться розповідь

Від імені одного з героїв.

4.

Особливість назв розділів твору.

З назви можна дізнатися, про що розповідається в розділі.

5.

Риси характеру героїв.

Допитливі, винахідливі, романтики, справжні друзі, фантазери.

 

Записи в других колонках аналогічні, отже обидві повісті мають чимало спільного. Добре, якщо вони відзначають гумористичний характер повістей як спільну рису.

2.Заключне слово вчителя

Повертаючись додому, ми можемо тільки пригадувати, як добре провели час, як багато нового та цікавого дізнались (як аналізували своїх героїв за планом, як висловлювали свої думки в образній формі сенкана, як правильно ставили запитання.)

І на згадку про нашу чудову подорож нам залишиться тільки фото.

А наостанок я хочу подарувати рецепт доброти:

 

Візьмить чашу терпіння

Влийте туди повне серце любові.

Киньте дві жмені щедрості.

Хлюпніть туди ж хоча б кілька крапель гумору.

Присипте  добротою.

Додайте якомога більше віри.

Усе це добре перемішайте.

Потім намостіть на шматок відпущенного вам життя

і пропонуйте всім, кого зустрінете на життєвому шляху.

 

VI.Домашне завдання

Намалювати афішу до фільму під назвою «Химера лісового озера,або Митькозавр з Юрківки»


Теги: Молодняк Н.П., стельмах
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 2693/51


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar