Головна » Українська література

Світ жіночої поезії за творчістю Катерини Горчар та Антоніни Корінь

Тип уроку: урок-зустріч з поезією

Основні дидактичні й розвивальні цілі:

Розвивати вміння аналізувати  й оцінювати  мовні засоби поетичних текстів;
Активізувати словесну творчість через інтеграцію видів діяльності;
Розвивати вміння виразного читання

Супровідні дидактичні й розвивальні цілі

Удосконалювати вміння сприймати й оцінювати твори музичного й образотворчого мистецтва;
виробляти вміння вести спостереження за довкіллям, проводити дослідницьку діяльність;
добирати до поезій суголосні твори музики, живопису й аналізувати їх;
плекати здатність черпати творчу наснагу в красі рідного слова, природи мистецтві;
формувати особистісні ціннісні орієнтири

Зінтегровані такі предмети, види і форми діяльності: музика, образотворче мистецтво; дослідницька робота; проектна діяльність

Випереджувальні завдання:

ознайомитися з поетичними доробками поетес;
учням-«дослідникам» підготувати презентації «Дивоцвіт поетичного світу Антоніни Корінь» та «Моя любов тобі, чарівне Приінгулля. З поетичного доробку Катерини Горчар»;

Обладнання: портрети поетес, збірки поезій, картини художників-земляків, опорні робочі сторінки, мультимедійне обладнання

Залюблена у світ оцей до краю,

У твоє серце ніжність переллю,

Я знаю все. Нічого я не знаю.

Лише люблю тебе, люблю, люблю.

К.Горчар

ХІД УРОКУ

І. Формування задуму висловлювання.

Мотивація словесної творчості, актуалізація суб’єктного досвіду, опорних знань учнів, цілевизначення  уроку.

Уважно прочитайте епіграф і вдумайтеся у його зміст. (думки дітей)
Хто б міг так сказати?
Які асоціації виникають у вас при слові жінка?

Створення асоціативного куща

Які риси характеру притаманні їй?

(учні записують на папірцях асоціативний                                                                                                                                                 

ряд і формують квітку)

Погляньте що у нас вийшло? (квітка)
Так, квітка з ніжними пелюстками.
А коли квітка радує ваше серце? (завжди)

Усе це притаманне жінці. Вона дарує нам радість, усіх хоче обігріти, приголубити, захистити від злого і недоброго. А ще вона мріє щиро любити, вірно кохати, вірити, надіятися.

ІІ. Оголошення теми уроку

Кіровоградщина багата талановитими людьми. Сьогодні я пропоную вам долучитися до цілющих джерел творчості двох жінок-поетес. Вони такі різні за зовнішністю і темпераментом, уподобаннями і нахилами, але єднає їх велика любов до рідного слова і до її величності ПОЕЗІЇ.

Учні мали випереджувальне завдання: ознайомитися з біографічними довідками А.Корінь і К.Горчар, збірками їх творів. Вони поділилися на групи за інтересами (біографи, критики, художники, дослідники, шанувальники поезії).

Кожна група працювала над мініпроектом. Скажіть, які ваші очікування від уроку?

На клейких аркушиках учні записують свої очікування і прикріплюють на «Дереві знань» (коментують).

ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу

Слова вчителя (на фоні фонограми творів П.І. Чайковського ).

Уважно вслухайтеся в цю мелодію. Які почуття вона викликає? (діти висловлюють свої враження і почуття,  вилаштовують асоціативну павутинку).

Вчитель

Так. У ній відчувається гра почуттів, безмежність простору, неспокій, напружений драматизм, величність духу. Ця музика хвилює душу, змушує серце частіше битися, а творчу уяву працювати, працювати… Можливо, ця мелодія надихала наших поетес на творчість. Для цього ми сьогодні і зібралися, щоб поринути у таїну їх поетичного світу.

Захист мініпроектів

І група презентує свій мініпроект «Моя любов тобі, чарівне Приінгулля. З поетичного доробку Катерини Горчар».

На фоні музики звучать поезії К.Горчар  («Де батькова хата», «Лист», «Осіння повінь», збірка «Листи до любові», «Неприручений птах», «Зупинка «Осінь», «Зійде ранок такий голубий» - «Мій серпень»)

ІІ група. Мініпроект «Дивоцвіт поетичного світу Антоніни Корінь».

Учні читають поезії, які ввійшли до збірки «Заворожи мене» («Поезія і проза», «Зорепад», «Жіноча робота», «Два кольори мої, два кольори»)…

Фотосесія

Ви прослухали поезії.

Чи відчувається незрима присутність автора у віршах? Якщо так, то якими ви уявляєте Катерину Горчар і Антоніну Корінь?

Учні дають уявний словесний портрет поетеси (гарна, молода, вразлива, тому в очах помітний смуток, мрійлива, закохана, чесна…)

А ось які вони очима біографів.

І група. Біографи. Презентація «К.Горчар (фотосесія різних періодів життя) і розповідають цікаві факти біографії, пересипаючи розповідь  рядками з поезій.

ІІ група.  Учні презентують життєвий і творчий шлях поетеси через стислий аналіз збірок віршів.

Дослідники творчості доповнюють сказане  фрагментами з історії написання творів, а також цікавими сторінками життя письменниць.

Аналіз поезій

Літературні критики дають коротку характеристику збірок. Аналізують  (колективно) вірші. Детальний аналіз віршів К.Горчар «Моє село», А.Корінь «Зорепад». Виразне читання поезій.

Чи сподобалися вам вірші?
Що вас вразило?
Які зорові образи найбільше схвилювали?
Чому К.Горчар звертається до цієї теми?
Які мовні засоби допомагають розкрити задум вірша?
Який настрій викликає у читача ця поезія?
Зобразьте у кольорі цей настрій.  Зверніться до біографічної довідки і подумайте, що могло вплинути на вибір теми і настрій? (Особисте горе – втрата чоловіка; реальна дійсність…)
Про що йдеться у поезії А.Корінь « Зорепад»?
Що це - сум за прожитими роками, підсумок певної віхи в житті чи погляд у вічність?
Які образи допомагають розкрити задум?
Як ви розумієте слова «Душа моя – освічено дитяча, спіши в тепло, не озирай назад»?
Зобразьте в кольорі настрій вірша.
Які основні мотиви вірша?
Що головне в цьому творі: опис природи чи почуття? Знайдіть ключові образи. Про які відчуття автора вони свідчать?
Опишіть свій настрій, навіяний віршем.
А які  художні засоби використали б ви, пишучи вірш на подібну тему?
Які риси вдачі поетеси виявилися у поезії?

Захист міні проекту «Палітра барв у поезіях К.Горчар  і  А.Корінь»

Під час творення поезії автор не задумується над значенням кольорів. Та, на нашу думку, назва кольору відіграє значну роль у розкритті змісту змальованої поетом палітри барв.  Користуючись технологічною карткою «Символи кольорів» учні – художники  відтворюють поетичні образи А.Корінь та К. Горчар. («Осінній зорепад», «Неприручений птах»).

У народі жінку називають «слабкою статтю».  А чи це справді так?

Відповіді учнів.

Ні! Вона – сильна! Вона – це запалена Богом свічка. Полум’я тієї свічки нехай запалить і  ваші світлі почуття.
V.  Рефлексія навчальної діяльності.

«Займи позицію» (захист обраного епіграфа)

Над чим змусила нас задуматися поезія поетес?

Чи справдилися ваші очікування від уроку?

«Мікрофон». Учні стверджують або заперечують. Відповіді  в кількох словах,  лаконічні, точні.

. Домашнє завдання

 

Додаток

Горчар Катерина Георгіївна народилася 5 серпня 1957 року в селі Інгуло-Кам’янці Новгородківського району на Кіровоградщині.

Закінчила філологічний факультет Кіровоградського педінституту. Працювала в газетах області, зокрема, з 1994 р. є власним кореспондентом ««Кіровоградської правди». Поезії друкувались у колективних збірках «Поезія-88», «Котигорошкове поле». Автор поетичних книг «Пелюстка світу», «Листи до любові», «Неприручений птах», «Мій серпень».

Поетеса, член Національної Спілки письменників України з 1997 р.

В 2006 році за збірку поезій «Мій вересень» удостоєна Обласної літературної премії ім. Є. Маланюка.

 

Публікації про життя і творчість:

1.Катерина Горчар (Ковальчук) – член Спілки письменників України //Кіровоградська правда. – 1997. – 12 липня. – С.1

2. Названо лауреатів літературної премії // Народне слово. -2007. -1 лютого. - С. 1.; 3 лютого. - С. 1; Літературна Україна. -2007. -1 березня. - С. 2

"Стежина. Літературний часопис": Випуск 149-й/// Кіровоградська правда. -2008. -22 липня. - С. 7
 Чернігівська К. «При спаласі проміння двох долонь»: Презентація книги К.Горчар «Листи до любові» // Кіровоградська правда.- 1994. – 29 грудня. – С.3

 

Ко́рінь Антоні́на Миха́йлівна народилася 6 серпня 1948 року в селі Софіївка Щорського району Чернігівської області. Закінчила бібліотечний факультет Харківського державного інституту культури. Більшу частину свого життя, професійного і творчого, провела у Кіровограді. Працювала в різних освітніх установах, зокрема, була вченим секретарем обласної наукової бібліотеки. Створила і очолює літоб'єднання «Євшан».

Член Національної спілки письменників України з 2002 року. Крім роботи «за прямим призначенням», поетеса-степовичка «знаменита» ще й тим, що невтомно популяризує творчих людей. То до Знам'янки їде, розкопавши там «імена», які соромляться самі показати себе широкому загалу, то в Олександрії пробує скликати велелюдні творчі «тусовки»… Та найвідданіше залюблена Антоніна Михайлівна у Долинський район. І саме вона ініціювала там організацію творчого об'єднання «Сузір'я Долинщини». Усіляко популяризує їх і на теренах всієї Кіровоградщини, а то й далі. Отож з повним правом її можна називати берегинею нашої культури. Разом з тим вона й «мати» об'єднання «Сузір'я Долинщини», оскільки була ініціатором і певною мірою генератором його створення.

 

Творчість

Видані її збірки «Заворожи мене» (1993 р.), «Веселі дрібнички із сімейної скарбнички» (1994 р.), «Віку мого день» (2000 р.). Друкується в періодичних виданнях міст Харкова, Дніпропетровська, Кіровограда, Черкас, Чернігова, районній газеті «Промінь».


Теги: поезія, Братухіна А.П.
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 210/11


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar