Головна » Українська література

Спиридон Черкасенко «Маленький горбань». Краса та незахищеність людської душі

Мета: продовжити роботу над аналізом твору С.Черкасенка  «Маленький горбань»; розкрити характер Павлика, його поведінку, вчинки, стосунки з іншими дітьми; допомогти  учням сформувати  власні поняття про красу; осмислити роль високих моральних якостей у становленні власної особистості; порівняти героя з іншими персонажами;   розвивати культуру зв’язного мовлення  учнів, пам’ять, логічне мислення, кмітливість, уміння  грамотно висловлювати власні  думки, почуття, робити висновки;   виховувати здатність до співпереживання, людяність, гуманність, уміння пробачати,доброту, чуйність, милосердя.

Тип уроку:  комбінований

Обладнання:портрет С.Черкасенка, текст твору, мультимедійна

                      презентація, ілюстрації до твору, крилаті вислови.

 

Матеріали прислала: Кричун Надія Ярославівна,
учитель української мови і літератури
Рожнівського НВК "Гуцульщина" ім. Ф.Погребенника НаУКМА

 

Епіграф уроку:

 

                      Чужа душа-то, кажуть, темний ліс.

                            А я скажу: не кожна, ой, не кожна!

                        Чужа душа-то тихе море сліз.

                        Плювати в неї - гріх тяжкий, не можна.

                           

         Справа не в тому,в чому людина ходить, а в тому, що  вона в собі  носить

                                                                                        І.В.Омулевський 

 

          Найкращий засіб від образи-пробачення   

                                            Сенека      

 

          Не за обличчя судіть, а за серце

                                              Г.С.Сковорода

 

          Любов виникає з любові;коли хочу, щоб мене любили,я сам перший люблю.

                                              Г.С.Сковорода

 

 

                                                    Хід уроку:
1.Організаційний момент
Слово вчителя:
          Добро і зло, любов і ненависть, жорстокість і милосердя - це одвічні сили, які, змагаючись між собою, втручаються у людські долі, керують світом. Йдучи життєвою нивою, ми мріємо, щоб усі злі сили, як у добрій казці, зникли з лиця землі, а в людських душах навіки вселилися любов і милосердя. Але життя-це не казка, це складний лабіринт, у якому легко заблукати, збитися з правильного шляху, потрапити  у тенета зла і насильства.
           Чи замислювалися ви коли-небудь над тим, чому у світі так багато зла? Хто є тими чарівниками, котрі зможуть подолати його, запалити вогонь добра у царстві темряви?
          Сьогодні ви зможете знайти відповіді на ці запитання, переосмислити свої взаємини з однолітками, побачити красу людської душі, яка змінює людей.
          Отже, тема нашого уроку…

2. Повідомлення теми та мети уроку. Епіграф уроку.

 

 Слово вчителя:

 

      Сьогодні на уроці ми, пригадавши зміст твору, охарактеризуємо Павлика, проаналізуємо його поведінку, вчинки, стосунки з іншими дітьми; порівняємо нашого героя з уже  знайомими нам персонажами прочитаних оповідань, усвідомимо, що любов, тепло, милосердя, співпереживання, чуйність завжди потрібні людям.

 

                  Епіграфом до нашого уроку стануть слова Ліни Костенко:

                      Чужа душа - то, кажуть, темний ліс.

                            А я скажу: не кожна, ой, не кожна!

                        Чужа душа - то тихе море сліз.

                        Плювати в неї - гріх тяжкий,не можна.

 

 

      Задумайтесь над цими словами,чи підходять вони до нашого уроку, і, характеризуючи нашого героя, посилайтесь на них.

 

Проблемне питання

 

Краса душі людської порятує світ…

Ви будете мати можливість подумати над цими словами і висловити свої думки.

 

Очікування

 

А зараз спрогнозуємо, яка атмосфера у нас пануватиме на уроці? Я вам пропоную це зробити за допомогою незакінченого речення

 

« Думаю, робота над образом Павлика буде…, тому що…»

 

(учні висловлюють свої думки)

 

3. Актуалізація

 

Вікторина « Найуважніший читач» та «Створи кінофільм»

 

1.В яку пору року відбуваються події оповідання? (навесні,квітень)

2.Де проживала сім’я головного героя твору? ( в шахтарському містечку)

3.Як забавлялися хлопці, коли за ними спостерігали дідусь Антип і Павлик?

                                 (грали у м’яча)

4.З ким любив гратися Павлусь? ( з дівчатками )

5. Хто розповідав казки хлопчикові? (мати)

6.Гнізда яких пташок шукали хлопці на чолі із Захарком? (жайворонків)

7.Хто захотів узяти пташині яєчка в руки, але Захарко зоборонив?  (Пронька)

8.Де зазвичай ховається Захарко від своєї матері? (в старій шахті)

9.Де знайшов дід Антип Захарка, коли той ховався від нього? ( на стайні в соломі)

10.У що грали Павлик і Захарко після перемир’я? ( в крем’яхи)

          ( біля дошки встановлюється послідовність епізодів у малюнках)

 

 

4.Основний зміст уроку

 

Слово вчителя:

 

      Сьогодні перед нами постає образ непростого хлопчика Павлика, який є взірцем справжньої краси, втіленням найкращих рис людського характеру. Його можна вважати чи не найкращим дитячим образом в українській літературі.

 

Асоціативне гроно «Краса»

(учні усно дають відповідь )

 

Мені цікаво, чи зміните ви своє уявлення про красу, охарактеризувавши Павлика.

 

*Бесіда з учнями

 

Діти, а чому образ Павлика непростий? Чим він відрізняється від інших?
Описуючи зовнішність героя,на яку деталь звертає автор увагу?(очі)
Знайдіть у тексті слова, в яких описана самотність Павлика. (ст.96)
Де себе наш герой почуває потрібним і щасливим? (вдома і на лоні природи)
Як Павлик ставився до природи? Чим це пояснити?
Хто виховував хлопчика? (дідусь Антип та мати )

 

Слово вчителя:

 

Так, дідусь Антип замінив Павликові батька. Це добрий і сердечний чоловік. Власне він бачить несправедливе ставлення до маленького каліки, багатий життєвий  досвід йому підказував, що таких людей чекає нелегка доля…Він часто роздумував над майбутнім свого внука.

 

Знайдіть у тексті слова, що підтверджують це. (ст.100)
Кого звинувачує дідусь у каліцтві Павлика? (батька -п’яницю)
Яку роль відігравав дід Антип у житті Павлика або ще відіграє?

                                                  (завжди захищав)

 

Слово вчителя:

 

Найдорожчою людиною для Павлика була його рідна матуся. Вона проводила з хлопчиком мало часу, тому що зранку до вечора працювала. Але довгими зимовими вечорами всю свою любов і увагу  віддавала  синові.

 

Розгляньте епізод про це. Зачитайте  цей діалог у ролях.(ст.95)
Зверніть увагу, як мати звертається до сина, випишіть звертання у зошит

(учні читають діалог,потім виписують звертання-зачитують!)

 

Прокоментуйте, про що свідчать материні слова?
Куди в думках відправлявся Павлик у той час, коли мати його водила чарівним світом казок? (мріяв,переживав за зайчика)
Який улюблений казковий герой Павлуся?Чому? (зайчик)
Як ви думаєте, які риси вдачі виховали мама й дідусь змалечку?

 

Фізкультхвилинка

Щось не хочеться сидіти,
Треба трохи відпочити.
Руки вгору, руки вниз,(2рази)
На сусіда подивись.
Руки вгору, руки в боки. (2 рази)
Вище руки підніміть,
А тепер їх опустіть.
Плесніть, діти, кілька раз,
За роботу, все гаразд.

Слово вчителя:

 

   Отже, дитина, яка вдома була  «синочком», «серденьком», «соколиком», на вулиці чула від хлопців-однолітків лише жорстоке «горбатий». Відчуваючи свою неповноцінність, Павлик уникав гурту, усамітнювався і мріяв. Та одного пам’ятного дня трапилася подія, яка змінила все.

 

Що це за подія? (пригода з пташиними гніздами,побиття Павлика Захарком)
Які вади мав Захарко?(палив тютюн,крав у матері гроші на тютюн,знищував пташенят)
Як Павлусь зреагував на те, що дід хотів покарати ременем кривдника?
В чому проявляється душевна краса маленького горбаня?

 

Тож, чи змінилися ваші думки про красу? Які асоціації тепер викликає у вас  це слово?

 

Які ще дитячі образи –персонажі вам запам’яталися з прочитаних оповідань у 5-6 класі? (дивак,Федько –халамидник)

 

Зачитування цитат (домашнє завдання)

(учні зачитують цитати, виписані вдома)

 

Слово вчителя:

 

Павлик володів всіма найкращими рисами характеру, які ми маємо виховувати в собі, щоб уміти знайти стежинку до кожного серця, яке б’ється поруч нас … ( на дошці малюнок, учні на стікерах пишуть риси характеру)

 

А зараз трішки пофантазуємо…

Вправа «Якби…»

 

Уявіть собі, що ви знаходитеся серед героїв оповідання. Чи є у творі моменти, які б ви хотіли змінити?

 

 Якби я був Павликом…

          Якби я був Захарком…

         Якби я був дідусем…

         Якби я був другом Павлика…

         Якби я був чарівником…

 

Зачитування творів (перевірка домашнього завдання)

 

 (учні зачитують власні кінцівки оповідання «Маленький горбань»)

                                                  

 5.Підсумок уроку

А зараз пропоную вам такі види роботи

 

1 ряд-діаграма Вена  (Павлик-Федько-халамидник-порівняти героїв)

2 ряд-асоціативний розподільний диктант

 

Добрий, черствий, безсердечний, лагідний, пихатий, зарозумілий, боягуз, мужній, відчайдушний, милосердний, терпимий до образ,  неслухняний, веселий, чуйний, фантазер, духовно багатий, здатний до співпереживання, сумирний, злий, жорстокий, щирий, співчутливий, лагідний.

 

3 ряд -кросворд

 Розгадування кросворда

 

Давши правильні відповіді на запитання кросворда, ви отримаєте ключове слово народного прислів’я «Так треба жити, щоб нікому зла не чинити та завжди … творити»

Він любив Павлика більше свого життя.
Павлик найбільше милувався музикою саме цієї пташки.
Ця книга стала вчителем для С.Черкасенка.
Ім’я автора оповідання «Маленький горбань».
Ім’я героя оповідання, який найбільше знущався над Павликом.

 

Слово вчителя:

 

   Ви знайшли ключик до потаємних дверцят душі людської - це ключ добра. Ним ви відкриєте шлях у прекрасне щасливе майбутнє, де пануватимуть милосердя, взаєморозуміння, взаємодопомога, гармонія з природою.

  

Проблемне питання «Людська краса порятує світ. Так чи ні?»
Коментар епіграфа (???
Чи актуальна ця проблема сьогодні? 

(ця тема не нова, вона вічна і залишиться актуальною доти, доки слабкі потребуватимуть уваги й милосердя.)

Чи зустрічалися вам такі люди, як наш головний герой?

 

6.Рефлексія

 

Після уроку я буду…
На уроці я зрозумів…
Павлик мене навчив…

 

7.Оцінювання

(мотивація оцінок)

 

8.Оголошення домашнього завдання

1. Прочитати біографію Станіслава Чернілевського

2.Скласти сенкан «Павлик»

 

За бажанням.  Написати лист Захаркові

 

Слово вчителя:

Закінчити наш урок хочу словами  Василя Сухомлинського:

 

 «Умій відчувати поруч із собою людину, умій розуміти її душу, бачити в її очах складний світ – радість, горе, біду, нещастя. Своєю поведінкою, своїми вчинками не завдавай людині болю, образи, хвилювання. Умій виховатися так, щоб ти «не сипав сіль» на чужі болючі рани, щоб там, де треба, затамував подих, щоб не сміявся тоді, коли всім сумно. Не втрачайте людської гідності, не принижуйте інших.»

         

Усміхніться!

І будьте щасливими,

І, як пісню, життя проживіть,

І під буднів сірою зливою

Барви серця свого збережіть!


Теги: Кричун Н.Я., Черкасенко
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 143/10


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar