Головна » Українська література

Спільне та відмінне у творі «Тіні забутих предків» М. Коцюбинського та «Пан» К. Гамсуна

МЕТА:   закріпити вивчений твір М.Коцюбинського «Тіні забутих предків»;  вчити зіставляти, порівнювати, шукати спільне та відмінне у   творі «Тіні забутих предків» М.Коцюбинського та «Пан» К.Гамсуна; дослідити, хто з художників звертався до творчості М.Коцюбинського,  зокрема твору «Тіні забутих предків»; вчити аналізувати художні полотна, давати свою оцінку; дослідити, наскільки адекватним є прочитання творчим   колективом С.Параджанова літературного першоджерела твору «Тіні  забутих предків», чи відтворена філософія повісті у кінофільмі? розвивати творчу уяву учнів, самостійність мислення; виховувати в учнів почуття прекрасного, любов до природи і бережне  ставлення до неї.

 Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Форма: урок-дослідження.

Обладнання: портрети  письменників, ілюстрації до творів, кінопроектор зі слайдами

   

Вчитель.  Художній твір стає реальним явищем суспільної свідомості лише тоді, як

                він сприймається й осмислюється читачем, тобто в момент свого

                другого народження.

               У Ліни Костенко є такі слова:

                           Усе залежить від людських зіниць -

                           В широких відбивається епоха,

                           У звужених – збіговисько дрібниць.

               Тому повністю сприйняти твір, складові його форми й змісту, художнє

               багатство неможливо, бо текст, як відомо, відкритий у безкінечність.

               Повість « Тіні забутих предків» має зміст, що не піддається

               однозначному  тлумаченню.

   Про що цей твір?

           ( Про нестихаюче ворогування …

             Про тіні загиблих предків і їхній вплив на життя людське.

             Про утвердження духовного начала в людині.

             Про добро і зло

             Про народження, любов і смерть.)

Тричі людина буває дивною: народжуючись, люблячи і помираючи. Тому є очевидним, що це поема про життя. Про життя в усіх його вимірах.

     Саме тому ми впевнені, що світ, в якому ми живемо – це казка, повна чудес, що кохання – це вічна загадка душі людської, що смерть не така вже страшна, бо за нею починається нове життя. Життя залишається незмінним, а ті, хто в ньому живе, по різному його сприймають, дають свої визначення. Так і з твором « Тіні забутих предків». Твір один, а до нього звертаються літературознавці, художники, композитори, кінорежисери.

    Отож у нас сьогодні зустріч із музами літератури, живопису, кіно.

 Будуючи урок – дослідження, яку мету ставили перед собою, якого результату очікуєте по закінченню уроку?

                 ( відповіді учнів )

 

Вчитель:  Талановитий літературний твір спонукав до створення не

                   лише талановитих творів живопису, кіно, а, можливо, взяв

                   початок  від  літератури іншого народу.

Дошка: Під знаком Ероса і Танатоса

 

                 Відомо, що Ерос та Танатос у  психології визначаються рушійними

                силами людського буття.

              - В чому його смисл? Чим вимірюється людське щастя?

               Я запрошую до розмови дослідників літератури.

                  ( Виступи учнів)

Яке ж життя змалювали обидва письменники?

Протягом нашої  розмови ви маєте зробити висновки, що є, на вашу думку, життя і створити калейдоскоп його визначень, побудувавши складні речення, використовуючи дієслова у наказовій формі.

 

Життя  є виклик – то ж приймайте його.

Життя є дар –

Життя є пригода –

Життя є печаль –

Життя є обов’язок –

Життя є трагедія –

Життя є таємниця –

Життя є пісня –

Життя є краса –

Життя є боротьба –

Життя є мета _

Життя є лабіринт –

 

За жанром твори К Гамсуна і М.Коцюбинського – це …( поетична, лірична, психологічна, філософська повість)
 Чи можна сказати, що письменники були романтиками у душі? А реалістами?
 Як ви вважаєте, що важливіше: бути реалістом чи романтиком?
 Чи можна бачити романтику в реальності? Чи треба це? Чи важливо?

          ( Прикріплюють на дошці своє визначення слову «життя»)

 

  Вчитель: Я дякую літераторам за дослідження.

 

                                             Другий етап

 

 ( Показ слайдів краєвидів Гуцульщини, на їх фоні звучать слова)

 

 Вчитель:   Романтичним настроєм людина проймається на природі, під час

                   сприйняття творів мистецтва. Чи добре це? Чи потрібно це?

 

 Леонардо да Вінчі говорив: « Живопис- це поезія, яку бачать, а поезія- це живопис, який чують». Художники намагаються доповнити письменника, виразити те, що залишилося поза текстом. (показ слайду).

 

        Талановитий твір спонукає до створення не менш талановитих творів живопису.

                      Запрошую до творчої лабораторії художника.

          (   виступ історика живопису, зустріч у вітальні художника)

Знайомимося з Михайлом Жуком, Оленою  Кульчицькою та Георгієм Якутовичем і їх роботами.

 

      Вчитель:     Ілюстрації яких художників вам сподобалися найбільше і чому?

 (    Роботи різні і кожна по – своєму геніальна. Графіка Георгія Якутовича – синтетична, з прихованим підтекстом, філософським баченням. Подобається те, що ілюстрації ніби доповнюють сам твір, виражають те, що залишилося поза текстом…)

 

Вчитель:   Чи передали автори у своїх роботах місцевий колорит?

                  Як, через що показаний внутрішній світ героїв повісті «Тіні

                  забутих предків»?

               - Отож і в живописних роботах наскрізною є тема життя.

              -  Виходячи з прочитаного і побаченого, продовжіть визначення життю.

 

                                 Третій етап

 

Кіно – це синтетичний вид мистецтва. Перед  переглядом фільму я запропонувала завдання і запитання творчого характеру за текстом повісті М.Коцюбинського і фільмом Сергія Параджанова.

Наскільки адекватним є прочитання творчим колективом С. Параджанова літературного першоджерела? Чи відтворена у фільмі філософія повісті?
Запрошую всіх на знімальний майданчик, зустрінемося із Сергієм Параджановим.

                             ( виступ учнів)

      

Вчитель:    Отож, дослідження закінчено, думки висловлені.

                   -Як ви вважаєте, чи досягли ми поставленої мети?

 

Вчитель:    Великий світ- світ реальності і фантазії, світ краси і потворного,

                   світ духовного і фізичного світосприйняття світу.

                  - Що ж рухало героями повісті і чим вони жили?

                  -Чому сучасні українці переважно присвячують життя: фізичном

                   чи духовному?

                 -Чим же вимірюється людське життя?

                 -Чи смерть є конечним висновком буття?

( Після кожної смерті життя триває і торжествує. Смерть лише ланка в рухові вперед. Щоб пізнати красу світу, треба пізнати його невіддільну частинку- таємницю життя і смерті. Про це свідчить оригінальний кадр- 8 дитячих личок, які заглядають у вікно до покійного Івана, які можна трактувати як символ надії на майбутнє й вічності життєвих сил.

 

Вчитель:    Давайте ще раз подивимося, яке трактування життю ви дали.

                   ( зачитують і пояснюють)

Вчитель:    А я хочу звернутися до вас, молодого покоління українців. Не бійтеся заглядати у рятівне минуле, бо воно допоможе вам творити сучасне. Сила у ваших руках не менша, ніж у предківських.

Та й душі не ледачі. Не змарнуйте їх. Любіть не тільки там, де лад, а й там, де ненависть, несіть правду туди, де лукавлять, єднайте і зцілюйте там, де рветься й болить.

           А ваше дослідження, ваше долучення до світу прекрасного я, надіюсь,

           допоможе вам у сьогоднішньому складному житті вистояти, не втратити

           свого національного обличчя.

            ( Виставлення оцінок)


Теги: Маскевич Р.Л., Коцюбинський
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 1009/154


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar