Головна » Українська література |
МЕТА: закріпити вивчений твір М.Коцюбинського «Тіні забутих предків»; вчити зіставляти, порівнювати, шукати спільне та відмінне у творі «Тіні забутих предків» М.Коцюбинського та «Пан» К.Гамсуна; дослідити, хто з художників звертався до творчості М.Коцюбинського, зокрема твору «Тіні забутих предків»; вчити аналізувати художні полотна, давати свою оцінку; дослідити, наскільки адекватним є прочитання творчим колективом С.Параджанова літературного першоджерела твору «Тіні забутих предків», чи відтворена філософія повісті у кінофільмі? розвивати творчу уяву учнів, самостійність мислення; виховувати в учнів почуття прекрасного, любов до природи і бережне ставлення до неї. Тип уроку: вивчення нового матеріалу. Форма: урок-дослідження. Обладнання: портрети письменників, ілюстрації до творів, кінопроектор зі слайдами
Вчитель. Художній твір стає реальним явищем суспільної свідомості лише тоді, як він сприймається й осмислюється читачем, тобто в момент свого другого народження. У Ліни Костенко є такі слова: Усе залежить від людських зіниць - В широких відбивається епоха, У звужених – збіговисько дрібниць. Тому повністю сприйняти твір, складові його форми й змісту, художнє багатство неможливо, бо текст, як відомо, відкритий у безкінечність. Повість « Тіні забутих предків» має зміст, що не піддається однозначному тлумаченню. Про що цей твір? ( Про нестихаюче ворогування … Про тіні загиблих предків і їхній вплив на життя людське. Про утвердження духовного начала в людині. Про добро і зло Про народження, любов і смерть.) Тричі людина буває дивною: народжуючись, люблячи і помираючи. Тому є очевидним, що це поема про життя. Про життя в усіх його вимірах. Саме тому ми впевнені, що світ, в якому ми живемо – це казка, повна чудес, що кохання – це вічна загадка душі людської, що смерть не така вже страшна, бо за нею починається нове життя. Життя залишається незмінним, а ті, хто в ньому живе, по різному його сприймають, дають свої визначення. Так і з твором « Тіні забутих предків». Твір один, а до нього звертаються літературознавці, художники, композитори, кінорежисери. Отож у нас сьогодні зустріч із музами літератури, живопису, кіно. Будуючи урок – дослідження, яку мету ставили перед собою, якого результату очікуєте по закінченню уроку? ( відповіді учнів )
Вчитель: Талановитий літературний твір спонукав до створення не лише талановитих творів живопису, кіно, а, можливо, взяв початок від літератури іншого народу. Дошка: Під знаком Ероса і Танатоса
Відомо, що Ерос та Танатос у психології визначаються рушійними силами людського буття. - В чому його смисл? Чим вимірюється людське щастя? Я запрошую до розмови дослідників літератури. ( Виступи учнів) Яке ж життя змалювали обидва письменники? Протягом нашої розмови ви маєте зробити висновки, що є, на вашу думку, життя і створити калейдоскоп його визначень, побудувавши складні речення, використовуючи дієслова у наказовій формі.
Життя є виклик – то ж приймайте його. Життя є дар – Життя є пригода – Життя є печаль – Життя є обов’язок – Життя є трагедія – Життя є таємниця – Життя є пісня – Життя є краса – Життя є боротьба – Життя є мета _ Життя є лабіринт –
За жанром твори К Гамсуна і М.Коцюбинського – це …( поетична, лірична, психологічна, філософська повість) ( Прикріплюють на дошці своє визначення слову «життя»)
Вчитель: Я дякую літераторам за дослідження.
Другий етап
( Показ слайдів краєвидів Гуцульщини, на їх фоні звучать слова)
Вчитель: Романтичним настроєм людина проймається на природі, під час сприйняття творів мистецтва. Чи добре це? Чи потрібно це?
Леонардо да Вінчі говорив: « Живопис- це поезія, яку бачать, а поезія- це живопис, який чують». Художники намагаються доповнити письменника, виразити те, що залишилося поза текстом. (показ слайду).
Талановитий твір спонукає до створення не менш талановитих творів живопису. Запрошую до творчої лабораторії художника. ( виступ історика живопису, зустріч у вітальні художника) Знайомимося з Михайлом Жуком, Оленою Кульчицькою та Георгієм Якутовичем і їх роботами.
Вчитель: Ілюстрації яких художників вам сподобалися найбільше і чому? ( Роботи різні і кожна по – своєму геніальна. Графіка Георгія Якутовича – синтетична, з прихованим підтекстом, філософським баченням. Подобається те, що ілюстрації ніби доповнюють сам твір, виражають те, що залишилося поза текстом…)
Вчитель: Чи передали автори у своїх роботах місцевий колорит? Як, через що показаний внутрішній світ героїв повісті «Тіні забутих предків»? - Отож і в живописних роботах наскрізною є тема життя. - Виходячи з прочитаного і побаченого, продовжіть визначення життю.
Третій етап
Кіно – це синтетичний вид мистецтва. Перед переглядом фільму я запропонувала завдання і запитання творчого характеру за текстом повісті М.Коцюбинського і фільмом Сергія Параджанова. Наскільки адекватним є прочитання творчим колективом С. Параджанова літературного першоджерела? Чи відтворена у фільмі філософія повісті? ( виступ учнів)
Вчитель: Отож, дослідження закінчено, думки висловлені. -Як ви вважаєте, чи досягли ми поставленої мети?
Вчитель: Великий світ- світ реальності і фантазії, світ краси і потворного, світ духовного і фізичного світосприйняття світу. - Що ж рухало героями повісті і чим вони жили? -Чому сучасні українці переважно присвячують життя: фізичном чи духовному? -Чим же вимірюється людське життя? -Чи смерть є конечним висновком буття? ( Після кожної смерті життя триває і торжествує. Смерть лише ланка в рухові вперед. Щоб пізнати красу світу, треба пізнати його невіддільну частинку- таємницю життя і смерті. Про це свідчить оригінальний кадр- 8 дитячих личок, які заглядають у вікно до покійного Івана, які можна трактувати як символ надії на майбутнє й вічності життєвих сил.
Вчитель: Давайте ще раз подивимося, яке трактування життю ви дали. ( зачитують і пояснюють) Вчитель: А я хочу звернутися до вас, молодого покоління українців. Не бійтеся заглядати у рятівне минуле, бо воно допоможе вам творити сучасне. Сила у ваших руках не менша, ніж у предківських. Та й душі не ледачі. Не змарнуйте їх. Любіть не тільки там, де лад, а й там, де ненависть, несіть правду туди, де лукавлять, єднайте і зцілюйте там, де рветься й болить. А ваше дослідження, ваше долучення до світу прекрасного я, надіюсь, допоможе вам у сьогоднішньому складному житті вистояти, не втратити свого національного обличчя. ( Виставлення оцінок)
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |