Головна » Українська література

Компаративний аналіз творів М. Коцюбинського „Тіні забутих предків” і трагедії В. Шекспіра „Ромео та Джульєтта”

Очікуванні результати. Учні  повинні:

- навчитися  робити компаративний аналіз творів української літератури  та зарубіжної літератури;

- удосконалити вміння аналізувати твори,  а саме визначати жанр твору, композицію, характеризувати головних героїв;

- удосконалити вміння писати « сенкан»;

- продовжувати формувати комунікативні  навички  в роботі малої групи;

- підбирати інформацію з різних джерел та оформлювати у вигляді комп’ютерної презентації;

-  вміти доводити свою точку зору, добираючи потрібні аргументи.

- розуміти, що  справжнє  кохання існує,  це почуття треба цінувати та поважати.

Обладнання:  комп’ютер, ілюстрації, картки для оцінювання, музичне оформлення.

Тип уроку:  інтегрований урок літератури та української літератури.

 

ХІД УРОКУ

І.Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

-Добрий день, шановні дослідники, так саме дослідники, тому  що ми сьогодні будемо і досліджувати, і порівнювати, і робити висновки - одним словом будемо робити компаративний аналіз двох творів: повісті «Тіні забутих предків» та трагедії «Ромео та Джульєтти». Крім того пригадаємо такий різновид вірша, як сенкан. Запишіть у зошиті число та тему. Епіграф до нашого уроку  пропоную такий вислів східного мудреця Абу-ль-Фарадж «Знання - настільки дорогоцінна річ, що її не ганебно добувати з будь-якого джерела».

-Але перед тим, як ми почнемо здобувати знання пропоную прослухати поетичну хвилинку, яку приготував для нас Олександр Козаченко «Вона  прийшла непрохана й неждана»

ІІІ.Актуалізація  опорних знань.

Для того, щоб зробити компаративний аналіз творів ми повинні пригадати їх зміст, пропоную подивитися презентацію Олени Рештаненко та Ганни Ізмалкової.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

1.     Робота у зошиті. Ну що ж, я думаю, що ви пригадали зміст творів, продовжуємо здобувати знання. Відкрийте зошити. Запишіть визначення компаративного аналізу -  це порівняння творів,які належать до однієї або різних літературних епох, та  знаходження у творах відповідностей і відмінностей.

2.     Робота у малих групах Є така китайська мудрість: Скажи мені,  і я забуду,Покажи мені, і я запам’ятаю,Дай можливість діяти, і я навчуся! Ось зараз саме ви і будете діяти, але діяти ви будете у групах. 1 група – спробує знайти  відповідності та відмінності  в історії створення повісті «Тіні забутих предків» та  «Ромео та Джульєтти».2 група-  порівнює сюжетні колізії повісті та трагедії. 3 група—досліджує  композицію, жанр твору та мову, якою написані обидва твори. 4 група- звісно спробує дослідити характери головних героїв Івана та Марічки, Ромео та Джульєтти. Не забувайте, що через7 хвилин, ви повинні чітко довести свою думку, а також крім своєї оцінки, вам поставить оцінку керівник групи.

3.     Презентація та оцінювання результатів.

- Так що включає в себе компаративний аналіз.

- Після всього прослуханого, скажіть, чим схожі, а чим різняться  твори?

4. Відпочинок. Закрийте очі. Уявіть, що ви знаходитись далеко від школи, вас оточує природа. Легенький вітерець тріпоче ваше волосся. Ласкаве сонечко торкається теплим промінням вашого обличчя. Навколо все ніби шепоче. Вам тепло, ви відчуваєте спокій, вас огортає відчуття щастя. Відкриваємо очі. І продовжуємо працювати далі.

6. Дискусія на тему «Чи може кохання в ранньому віці принести щастя людині».  Що ж  ми з’ясували, що саме головне, що об’єднує ці твори це непідробне кохання, яке на  жаль закінчується трагічно. Кохання перебільшує. В цьому його сила - і його слабкість, джерело його ілюзій і розчарувань, так  говорив Реньє.І ось питання для дискусії. Чи має  право існувати кохання в ранньому віці і завершитись щасливо??? Даю хвилину на обговорення. Єдине зауваження 1 група  доводить, що дійсно таке кохання може бути, 2 група буде доводити, що ні, таке кохання не має право на існування, третя група – виступить від підлітків, а ось четверта -  від імені батьків.

Притча.- Куди йде кохання? - запитало маленьке щастя у свого батька.
- Воно вмирає, - відповів батько. Люди, синку, не бережуть те, що мають. Просто не уміють Кохати!

    Маленьке щастя задумалося: Ось виросту великим і стану допомагати людям! Йшли роки. Щастя підросло і стало великим. Воно пам'ятало про свою обіцянку і намагалося  допомагати людям, але люди його не чули. І поступово Щастя з великого стало перетворюватися на маленьке і чахле. Щастя злякалося, і відправилося в далеку дорогу, аби знайти ліки від своєї недуги. Ось одного разу у дорозі зустріло Щастя дряхлу  стару, всю в лахмітті, босу  та  з палицею. Кинулося щастя до неї, допомогло сісти.. Трохи відпочивши, мандрівнця  повідала Щастю свою історію:
- Образливо, коли тебе вважають таким дряхлим, адже я таке ще молоде, і звуть мене Кохання!
- Так це ти  Кохання?! здивувалося Щастя. Але мені говорили, що Кохання це найпрекрасніше з того, що є на світі!
      Кохання уважно поглянула на нього і запитала:- А тебе як звуть?
- Щастя.
- От як? Мені теж говорили, що Щастя має бути прекрасним. І з цими словами воно  дістала зі свого лахміття дзеркало.Щастя, поглянувши на своє віддзеркалення, голосно заплакало.Кохання  підсіло до нього і ніжно обійняла рукою.
- Що ж з нами зробили ці злі люди і доля? - схлипувало Щастя.
- Нічого, - говорило Кохання, - Якщо ми будемо разом і станемо піклуватися один про одного, то швидко станемо молодими і прекрасними.

    Так  Кохання  і Щастя домовилися - ніколи не розлучатися. С  тих пір, якщо з чийогось життя йде  Кохання, разом з ним йде  і Щастя, порізно їх не буває. А люди до цих пір зрозуміти цього не можуть.

V.   Підсумовування почутої інформації та оцінювання.

VI. Рефлексія.  Що сподобалося під час уроку?  Чого навчились на уроці? Що найбільше запам’яталось?

VII. Домашнє завдання.

Домашн. завдання на вибір: Або взяти інтерв’ю і записати  у батьків  на тему

«Справжнє кохання, яке воно»,  або дібрати вірші про кохання.


Теги: Циганенко Г.В., Коцюбинський
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 1178/168


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar