Головна » Українська література

Л. І. Глібов - поет, байкар. Віршовані загадки. Акровірші

Мета: ознайомити із життям і творчістю письменника, його віршованими загадками; акровіршами; Розвивати навички виразного, осмисленого читання загадок; пояснення способів їх відгадування; Розвивати кмітливість, розумові здібності; Виховувати оптимістичний погляд на життя, сприйняття дотепних, доброзичливих жартів.

   Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання:  презентація творчості Л.І.Глібова, збірки творів, малюнки дітей.

Хід уроку:

І. Організаційний момент.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності (повідомлення теми, мети уроку).

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Перевірка домашнього завдання( Зачитування складених удома загадок та їхнє відгадування).
 Експрес  - опитування

Що таке загадка?
Які бувають види загадок?
 Які найпоширеніші художні засоби використовуються в загадках?
У якій формі бувають загадки?

ІV. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу.

Слово вчителя.

 Діти! Зверніть увагу на мультимедійну дошку. Чи знайоме вам обличчя цієї людини? Що ви знаєте про нього?

(діти пригадують байки Л.І.Глібова «Лисиця жалібниця», «Лебідь, щука і рак», «Чиж та голуб»)

Що  ми називаємо байкою?

А сьогодні ми більше дізнаємося про Глібова як письменника, поета, байкаря, а також про твори найбільш з розвинутих жанрів – віршовані загадки.

Високе відкрите чоло свідчить про його мудрість. Тонкі стиснуті губи, виразне підборіддя, що трохи виступає вперед, говорять про мужній характер. І дивні очі. Дійсно це очі людини, яка вже майже нічого не бачить. Десь після 50 років почав Л.Глібов сліпнути і в старості майже нічого не бачив. Незважаючи на тяжку недугу, на умови життя, він працював наполегливо. За останні 4 роки він написав українською мовою велику кількість віршів для дітей, поетичних казок, загадок, акровіршів, байок. Майже удвічі більше, ніж за всі попередні роки. Народився майстер пера на Полтавщині. Від своєї матері – навчився грамоти. Працював вчителем, де діти його дуже любили, вважали як порадником. Велику роль відіграв Глібов у розвиткові літератури для дітей. У дитячому журналі «Дзвінок» спеціально відводилися сторінки під заголовком «Загадки і жарти дідуся Кеніра».

 Глібов розвинув жанр поетичної загадки, спираючись на усну народну творчість. Ось і сьогодні ми познайомимося  з його поетичними загадками.

 Виразне читання вчителем віршованої загадки «Химерний, маленький…»
 Словникова робота

Химерний – дивний

Коханчик – улюбленець

Окріп – кип’яток

Макітра – великий глиняний горщик;

Вареник гречаний – раніше в українській кухні були дуже поширені страви з гречаного борошна.

 Робота з текстом. (у групах)

3 групи («Допитливі», «Цікаві», «Кмітливі»)

  Отримують завдання з текстом.

1 .Знайти в тексті і підкреслити епітети.

2. Знайти в тексті і підкреслити дієслова.

3. Знайти в тексті і підкреслити синоніми, фразеологічні вислови.

Висновок: це літературна загадка. Складається з двох частин, у І (частині) міститься відгадка; написана у віршованій формі. Із вживанням художніх засобів, окличних речень.

 

5. Вчитель: Л.Глібов був майстром одного оригінального виду загадок, які назвав акровіршем.

 (Запис у зошит літературний термін: Акровірш – це загадка, відгадка якої читається за першими літерами кожного рядка вірша)

 

Виразне читання акровіршів «Що за птиця».
Бесіда

Які особливості згадувалися предмета (мухи) у акровірші «Що за птиця»(літає, водиться в оселях і біля них непроханий гість; іноді важко відігнати – скрізь пролізе)
Художні засоби використані у акровірші(порівняння (як пташка), синоніми (просить, гнеться), протипоставлення(два останні рядки)); ці художні засоби допомагають яскравіше уявити описуваний предмет, знайти відгадку.

 

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ, НАВИЧОК

1. Вчитель: серед ваших однокласників є багато допитливих, цікавих дітей. Ось і  на урок ми запросили бібліотекаря шкільної бібліотеки, яка ознайомить нас з літературою про Л.І.Глібова, його творами і допоможе дізнатися ще більше про нього. (Виступ бібліотекаря)

 2. складання власних акровіршів про мову, маму.

М                                          М

О                                           А

В                                           М

А                                           А

 

VІ. ПІДСУМОК УРОКУ

Бесіда

Чим уславився Л.І.Глібов в українській літературі?

(віршами, байками, віршами, загадками, акровіршами)

Який же за характером дідусь Кенір?

(ліричний, задушевний, мрійливий, жартівливий, бадьорий, енергійний)

«Відкритий мікрофон»

З. «Я не знав, а тепер знаю…»

«Мені було цікаво…»

«Я хочу дізнатися…»

VІІ. Домашнє завдання

 Скласти акровірші, виразно читати літературні загадки.


Теги: Трехліб Л.П., Глібов
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 1759/173


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar