Головна » Українська література

Байки Леоніда Глібова

Мета: продовжити  ознайомлення  з  творчістю  Глібова - байкаря;   поглибити  знання  учнів  про  байкарську  спадщину Л.І.Глібова;  вчити  аналізувати  байки;  розвивати  вміння  будувати   літературознавче  повідомлення  за  поданим   планом,  розкривати  алегорію  й  розпізнавати  риси    людського   характеру;  розвивати  творчі,  аналітичні   здібності,  логічне  та  образне  мислення.

Обладнання: портрет  байкаря;  ілюстрації  до  байок  Л.І.Глібова;  план –  схема  опрацювання  байки.

Тип  уроку:   урок  позакласного  читання.

 

                                         Хід   уроку

Організаційна  частина.
Актуалізація  опорних  знань  учнів.

Інтерактивне  навчання:  технологія  «Мозковий штурм».

Що  ми  знаємо  про  байку?  Що  таке  байка?                                              ( Невеликий  алегоричний  твір  повчального  характеру)
Яких  відомих  байкарів  ви  знаєте?
Які  ознаки  вирізняють  байку  з-поміж  інших  жанрів?

(У  байках  розповідається  про  тварин,  які  поводяться,  як  люди.  Художній  прийом  іносказання,  зображення  людських  рис  і  характерів  за  допомогою  образів  тварин,  предметів,  рослин,  явищ  називається  алегорією (від  грец. allos  - інший,  agorcuo – говорю).

Яка  будова  байки?

( Оповідна  частина – фабула   і  мораль  -  сила,  повчання.)

 

ІІІ.  Перевірка  домашнього  завдання.

                                                                           Здається, байка  просто  бреше –

                                                                     Насправді  ж  ясну  правду  чеше,

                                                                                    Нікого  в  світі  не  мине.

                                                                                   Читайте,  згадуйте  мене.

      Л. Глібов

 

            Інсценізація  учнями  байок  «Вовк  та  Ягня»,  «Зозуля  і  Півень»,   

           «Вовк  і  Кіт».  Визначення  алегорії  й  моралі.

 

VІ. .    Повідомлення     теми   й   формулювання   очікуваних  

            результатів. 

               Учні  повинні:     1)  ознайомитися  з  новими  байками  Л.І.Глібова;

                                             2)  визначити  алегорію  і  мораль  байок;

                                             3)  будувати  літературознавче  повідомлення  за        

                                                  поданим  планом.

 

V.      Вивчення    нового   матеріалу.

          Учитель

- У  творчому  доробку  Леоніда   Івановича  Глібов а   (псевдонім – Дідусь   Кенир)  107  влучних  байок.  Недарма  І.Я.Франко  назвав  його   «найкращим  українським  байкописом».

Інтерактивне  навчання:  технологія  «  Карусель ».

 

1. Інструктування  і  підготовка  до  роботи.                                                                                              Учні  сідають  у  два  кола  - внутрішнє  і  зовнішнє  так,щоб  кожен  сів  напроти  іншого. Внутрішнє  коло  нерухоме,  зовнішнє -  рухоме:  за   сигналом  учителя  діти,  які  сидять  у  зовнішньому  колі,  пересідають  на  один  стілець  вправо  й  опиняються  перед  новим  партнером.  Кожен  з  учнів,  готуючись  до  уроку,  опрацював  по  одній  байці  Л.Глібова,  користуючись  планом:     

                                                                       1)  назва  байки.

                                                                       2) герої  твору,

                                                                       3) стислий  переказ  сюжету.

                                                                       4) Мораль  байки.

                                                                       5) Алегоричність  образів.

 

2.  Взаємонавчання    за  технологією  « Карусель»

     Для  аналізу  учням  було  запропоновано  опрацювати  байки  « Орачі  і  Муха»,   «Лисиця  й   виноград»,  «цяцькований  Осел»,  «Ластівка  й Шуліка»,  «Щука  й  Кіт»,  «Осел  і  Соловей»,  «Синиця»,  «Ведмідь – пасічник»,  «Дві  бочки».   У  процесі    взаємонавчання  учні  записують  у  зошити  назви  нових  байок,  їх  алегорію,  мораль.

 

  3.  Рефлексія  результатів.

-  Які  з  персонажів  найчастіше  повторюються  у  проаналізованих  байках?

-  Які   байки  вам  особливо  сподобалися?

 

VI.    Закріплення     вивченого    матеріалу.

 

 Ілюстративний    диктант  (усний).

 

 Учні  називають  байки  Л.І.Глібова,  яким  відповідають  ілюстрації.

 

 Літературознавча  гра  « З′єднай   пари» 

 

Завдання:    з′єднати  назву  байки  і  приказку,  яка  пояснює  алегорію,  визначає  головну  думку  твору.

 

«Дві  бочки»                                     Чия  сила,  того  й  правда.           

«Лебідь, Щука і Рак»                       Зима  спитає,  де  літо  було.

«Синиця»                                          Голосний,  як  дзвін, а дурний,  як  довбня.

«Вовк  та  Ягня»                               Не  слова  красять  людину, а   добрі  діла.

«Коник – стрибунець»                     Берись  дружно, не  буде  сутужно.

 

VI І.     Колективний   підсумок.    Рефлексія  навчальної  діяльності.

 

 Про  які  вади  характеру   йшлося  у  байках?
 Чого  вас  навчили  байки  Л.І.Глібова?

 

Висловіть  свої  враження   від  уроку,  продовживши  речення:

 

Найбільші   труднощі   я  відчув …
Я  зрозумів,  що …
Я  не  вмів,   а  тепер  умію …
Я  не  знав,  а  тепер   знаю …
На  наступних  уроках  мені  хотілося  б  знову …
 

VІІІ.   Оцінювання   учнів.


Теги: Глібов, Білоус В.Л.
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 288/14


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar