Головна » Українська мова

Повна й коротка форми прикметників. Урок з української мови для 6 класу

Мета:    Ознайомити учнів з формами прикметників та особливостями їх вживання;

Вчити доречно використовувати ці форми прикметників в усному та писемному мовленні;

Розвивати навички самостійної роботи, образне мислення, культуру мовлення;

Виховувати любов до народних традицій.

 

Тип уроку: Комбінований.

 

Обладнання: Підручники, картки, слайди.

Хід уроку:

«Людина страшиться тільки того, чого не знає,

Знаннями перемагається всякий страх…»

В. Белінський.

І. Організаційний момент.

Вчитель:         

Дзвоник щойно пролунав,

Нас до класу він зібрав-

Труд наш знову починає,

Тож успіхів побажаєм!

Атмосфера розуміння

Хай сусідить із умінням.

Ну ж сусідам усміхнімось

І до справ своїх берімось!

 

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів:

1. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»

а) В якому розділі мови вивчається прикметник?

б) Що називаємо прикметником?

в) Які групи за значенням ми знаємо?

г) Які ступені порівняння прикметників ви знаєте?

2. Творча вправа «Знайди ключ»: записати прикметники у дві колонки: якісні, відносні.(слайд №1).

Сліпий, грушевий, донецька, добра, джерельна, молодий, морські, жовтий, полтавський, білий, залізні.

Ключ: четверта буква кожного слова (Проти шерсті – це фразеологізм)

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Спостереження над мовним матеріалом.

Робота в групах.

Прочитайте народні пісні, виділіть прикметники та скажіть, чи всі форми прикметників характерні для нашого мовлення, чим вони відрізняються від літературної норми. Як би ви назвали ці форми прикметників?

І група

Зеленеє жито, зелене,

Хорошії гості є в мене,

Зеленеє жито женці жнуть,

Хорошії гості в хату йдуть.

 

ІІ група

Ой сивая та зозуленька,

Щедрий вечір, добрий вечір,

Добрим людям на здоров’я!

Усі сади та і облітала,

А в одному та і не бувала.

А в тім саді три тереми:

А в першому – красне сонце,

А в другому – ясен місяць,

А в третьому – дрібні зірки…

 

ІІІ група

Ой весна, весна – днем красна,

Що ж ти, весно, принесла?

Принесла я вам літечко,

Ще й рожевую квіточку…

Проблемне питання: Зробіть висновок про те, чим ми будемо займатися на уроці.

ІV. Формування учнями теми та мети уроку.

V. Вивчення нового матеріалу

1. Слово вчителя. Діти! Погляньте на мультимедійну дошку і зверніть увагу на схему утворення повних та коротких форм прикметників. (запис теми – слайд №2)

2.   Тепер читаємо підручник

Який нас мудрості навчає,

Сторінка в нім 158

Форми прикметників нам представляє.

Робота з підручником §41 ст.158.

 

3. Запис прикладів форм прикметників з народних пісень, над якими працювали учні у групах.

4. Вчитель: Тепер виконаємо вправу,

нехай виходить чисто, гарно.

5. Практична вправа 379.

6. Творча робота(у парах – слайд №3)

Завдання: спробувати скласти вірш, заримувавши:

а) короткі прикметники: дрібен, ладен, славен, повен, зелен.

б) повна нестягнена форма прикметників: вечірняя, вірная, милая, молодая, святая.

 

7. Вчитель: Прочитайте висловлювання відомих українських письменників і мовознавців. Сформулюйте власне визначення поняття «Словник» (слайд №4).

Не бійтесь заглядати в словник:

Це пишний яр, а не сумне провалля.(М.Рильський)

 

Словники  - музеї слів, у них місце і для старого, і для нового слова знайдеться. (С.Пушик)

Слово вчителя. Що надає учням користування словниками? (Збагачувати лексичний запас бути грамотним, розумним, кмітливим, допитливим, винахідливим)

Наведіть приклади – назви словників з прикметниками: тлумачний, орфографічний, словник іншомовних слів, власних імен…

VІ. Підбиття підсумків.

Опитування  - інтерв’ю «Мікрофон».

На цьому уроці я для себе: зрозумів, зацікавився, відкрив.

Вчитель: Багато з вами віршували,

Та прози більше у житті.

Ті учні, що відповідали,

Оцінки маєте такі.

(Оголошення результатів за урок)

VІІ. Додому:§ 41, вправа 380.


Теги: Трехліб Л.П., Прикметник
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 155/16


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar