Головна » Українська література

„Дорогою ціною” М. Коцюбинського - „перлина української белетристики” (А. Єнсен)

Мета: продовжити роботу над текстом твору « Дорогою ціною»; дослідити його жанрові особливості (риси пригодницького твору та романтично-психологічного); розвивати навички  аналізувати художні засоби, причино-наслідкові зв’язки, естетичний смак, вміння бачити красу і досконалість художнього слова; виховувати мислячого читача.

Обладнання: роздатковий матеріал ( схеми-опори з теорії літератури, фоно- запис, відеоуривки, медіа презентація)

Хід уроку

І. Психологічна установка.

-         Сьогоднішній наш урок я хочу почати з притчі.

 

Притча

Уявіть, що кожного дня ви в банку отримуєте 86 400 доларів. І витратити ці гроші можна тільки цього дня, переносити покупки ні в якому разі не можна. Що ви будете робити? Звичайно, витрачати гроші!

У кожного з вас є такий банк і він називається ЧАС. Щоранку ви отримуєте 86 400 секунд. Пізно вночі ви підраховуєте підсумки, не дивлячись ні на що!!!

Якщо ви хочете дізнатися скільки коштує рік, запитайте про це студента, який не склав вступні іспити до інституту.

Якщо ви хочете дізнатися скільки коштує місяць, запитайте про це жінку, котра чекає дитину.

Якщо ви хочете дізнатися скільки коштує тиждень, запитайте про це редактора щотижневої газети.

Якщо ви хочете дізнатися скільки коштує година, запитайте про це закоханих, які чекають на побачення.

Якщо ви хочете дізнатися скільки коштує хвилина, запитайте про це людину, яка запізнилась на потяг.

Якщо ви хочете дізнатися скільки коштує секунда, запитайте про це людину, яка дивом врятувалася від аварії.

Якщо ви хочете дізнатися скільки коштує мілісекунда, запитайте про це спортсмена, який отримав срібну медаль на Олімпійських іграх замість золотої.

Кожного дня ви отримуєте 86 400 секунд, і кожного вечора вони зникають. Даремно чи ні – все залежить тільки від вас.

І мені хочеться, щоб 2 700 секунд, які ми проведемо разом, минули недаремно й торкнулися ваших сердець. Успіхів вам!!!

 

ІІ. Повідомлення теми мети, завдань уроку.

Відомий шведський славіст, історик літератури А. Єнсен, переклавши твір «Дорогою ціною» рідною мовою, назвав його «перлиною української белетристики». Ці слова я використала, формулюючи тему нашого уроку.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Ми завершуємо вивчати твір М.Коцюбинського «Дорогою ціною». Спробуємо підтвердити або спростувати думку А.Єнсена, виконаємо дослідження жанрових ознак та художніх особливостей твору. Сподіваюсь після такої роботи повість Коцюбинського стане  для вас основою становлення ваших особистих думок і переконань, допоможе пізнавати життя в його багатоманітності.

ІV. Опрацювання теми уроку

1.     Ознайомлення з літературним терміном.

Белетристика (від фр. belles lettres - "Витончена словесність") або (від фр. belle tristesse - "Прекрасна смуток") - загальна назва художньої літератури у віршах і прозі. У широкому сенсі слова, белетристика протистоїть публіцистиці, тобто документальному жанру, дуже поширеній у літературних журналах XIX століття. Белетристика тісно пов'язана з модою і стереотипами, популярними темами, а також може стосуватися серйозних суспільних питань і проблем. В основному, белетристи відображають суспільні явища, стан суспільства, настрої.

    Доводячи белетристичність твору все той же Єнсен писав про Коцюбинського «Письменник глибоко проникає в душу українського народу, добре знає його спосіб життя і характер».

Користуючись методом «Обери позицію», підтвердіть або навпаки спростуйте думку А.Єнсена.

(Відомо, що твір написаний на історичному матеріалі  в 1901 році, коли в країні пожвавився революційний рух і боротьба за волю розгорнулася з новою силою. Героїчні події минулого, до яких звернувся письменник, пробуджували в його душі сучасників приспані прагнення до волі.

     У 30-х роках минулого століття в Україні посилюються протести кріпаків та селян проти жахливих умов життя. Вони спалювали садиби панів, вбивали своїх поневолювачів. Це був час Устима Кармелюка. Це була Велика битва, що наближала скасування кріпосництва. Саме про цей складний період розповідає у своїй повісті М. Коцюбинський, життя якого було пов'язане з селянством.

       Однією з форм протесту проти кріпаччини була втеча від пана, і саме на початку XX століття це явище набуло масового характеру. Дорогою ціною здобувалася воля, право на щасливе життя, саме на цьому і наголошує письменник у своєму талановитому творі.)

 

   У вузькому сенсі, белетристика - це легке чтиво, найбільш властиве таким жанрам, як  роман, детектив, пригода, містика.

 

Літературне дослідження рис пригодницького твору

-Ще у 1906 році Л. Старицька-Черняхівська назвала «Дорогою ціною» пригодницьким твором. І досі нема єдиної думки серед дослідників, як визначити жанр твору: перед нами пригодницький твір чи романтично-психологічний? А як вважаєте ви? 

 

Робота в парах

Риси пригодницького жанру

1.     Динамічність розгортання  великої кількість подій,  несподіваних поворотів сюжету.

2.     Мотиви викрадення, переслідування.

3.     Атмосфера таємничості, загадковості.

4.     Ідея випробувань (випробування почуттів, які, власне, і спонукають героїв до дії).

5.     Низка пригод головного героя, пов’язана з його перевдяганням і перевтіленням.

6.     Мотив ув’язнення.

7.     Наявність другорядних героїв, котрі самі собою зумовлюють пригодництво: ворожки, циганки, виписані в дусі народних уявлень.

 

8.     Використання автором прийому раптовості, появи «потрібної» людини (допомоги) у вирішальний момент.  

 Висновок:         «Дорогою ціною» — пригодницький твір. Справді, повість має чимало елементів пригодницького твору. Ще із самого початку читач поринає в динамічне розгортання подій: втеча Остапа і Соломії із села, перевдягання героїні в хлопця, сповнена небезпек дорога, переправа через Дунай, втеча від переслідування, поранення Остапа, блукання Соломії в плавнях, загибель Івана Котигорошка і Соломії.

 

3       Літературне дослідження рис романтично-психологічного твору.

Риси романтично-психологічного твору:

1)   В основі сюжету яскраві, виняткові події; у них з найбільшою силою розкривається характер головного героя.

2) Предметом зображення є не стільки події самі по собі, скільки внутрішній світ героя, порухи його душі. 

 

Інформаційне гроно

 

«Гама почуттів та порухів душі Остапа»

 

 гнів                         прагнення                 образа почуттів

                   на панів                          волі                            закоханого

 

 

задум втікати

на вільні землі

 

 

                  біль розлуки                 хвилювання                        сум за

з коханою                        за дідуся                    рідним краєм

 

роздуми про історично

усталену несправедливість

 

3). Поєднання опису подій з роздумами й діалогами героїв.             

   (Виразне читання діалогу на фоні музики до пісні О.Пономарьова «Варто чи ні?») 

- Про які події йшлося в запропонованих уривках? Яким роздумами вони супроводжуються?

(У скрутних умовах випробувань герої дбають один про одного, бо щиро кохають. Ідеалізція, певною мірою перебільшення почуттів є ознакою романтичного твору)

4). Зображення картин природи, що допомагають відтворенню переживань героїв.     

-           Психологізм твору досягається ще й завдяки введення описів природи, які перебувають  у нерозривній єдності зі станом душі героїв. Якщо з ними все в порядку, то і в природі все спокійно, тихо, якось казково, романтично: «Човен плавно загойдався на воді, а далі тихо й рівно посунув по воді над зорями …» Ситуація напружується, коли читаємо про зорі знову «…тремтіли на дні блакитної безодні». Оте тремтіння насторожує нас, несе в собі віщування чогось недоброго, що неминуче може статися з героями.

 Тихо й безлюдно було на березі, коли Соломія з Остапом мали спустити пліт на річку, щоб переправитися в плавні, які в далині «непривітно шуміли». Цей непривітний шум навіює передчуття біди.

 (Робота з пейзажем. Читання уривка  про очерет. Перегляд відповідного відеоуривка.)

 

Довідка про автора однойменної кінострічки

Марк Донський, радянський режисер, сценарист, Герой соціалістичної праці. Його картина «Дорогою ціною», знята у 1957 році, була зовсім не поцінована в Радянському Союзі. А от у  Франції вона була сприйнята з великим захопленням.

 

Лінгвістичний практикум «Система  тропів».

( Аналіз художніх засобів запропонованого уривка).         

 

Висновки:

1.     У повісті «Дорогою ціною» вся система тропів спрямована на розкриття внутрішнього стану героїв, плинності їхніх душевних порухів.     

2.     Психологічно переконливо зображено почуття Соломії до очерету, який немовби знущається з розпачу жінки. У плавнях, коли Соломія збилася з дороги, очерет стає для неї ворогом. Жінка «чула до нього зненависть, як до живої істоти».

5). Трагічне зіткнення мрії і жорстокої дійсності.                         - Про що мріяли герої твору? Чи одномоментно розбивалися мрії?                                                          (Одержавши гроші у болгарина, Соломія внутрішньо розквітає в очікуванні щастя. Але наближаючись до циганського притулку, вона відчуває тривогу. Лихі передчуття жінки підтвердилися: Остапа арештовано разом із циганами. Ні благання Соломії, ні її спроби викупити коханого не увінчалися успіхом. Соломія поплатиться за це життям: потоне у крижаній воді, відбиваючи з побратимом Іваном свого коханого у турецьких вартових, які везуть його, полоненого, на розплату за втечу від пана. А Остап вип'є до дна цю гірку чашу і повернеться на берег Дунаю, на дні якого поховано його найбільший скарб, його Соломія, щоб до зустрічі з нею прожити останні роки на свободі, купленої аж надто дорогою ціною.)

V. Узагальнення літературного дослідження

1.Прийом «Дерево рішень»       

               - Повернімося до дилеми нашого уроку: «Дорогою ціною» - твір пригодницького чи романтично-психологічного характеру? (Відповіді учнів)


   -  При опрацюванні твору ми визначались, що він є пригодницькою розповіддю. Безперечно, більше місця в тексті відведено опису пригод, які сталися з героями. Але якби все обмежилося тільки цим, то це була б суха розповідь з реального тогочасного життя, яка б не мала такого емоційного впливу на читача, не викликала б в його душі почуття співпереживання героям, їхній нелегкій долі, їхньому непереможному бажанню отримати волю, почуватися людьми, а не худобою панською.

Рефлексія

Які уроки життєвої мудрості ви отримали в ході опрацювання твору?
На які запитання дали собі відповіді?
Що із записаного в інформаційному гроні на вступному уроці про М.Коцюбинського ви осмислили по-новому?

3.Відеореклама твору «Дорогою ціною» (випереджувальне завдання для окремої групи учнів)

- Твір «Дорогою ціною» цікавий і цінний для нас, читачів, не лише своїм змістом, але й мистецькими якостями. Поетичністю мови, майстерністю пейзажів, образністю він заслужено посідає першорядне місце в українській прозі. Як і його автор, якому, за словами    П. Тичини, «… в українській літературі належить одне з найпочесніших місць: після Шевченка, поруч з Франком, Лесею Українкою, Стефаником – щодо краси й глибини своїх творів іншого письменника такого ми не знайдемо».

VІ. Оцінювання роботи учнів. Повідомлення домашнього завдання.


Теги: Бондар С.М., Коцюбинський
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 213/28


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar