Головна » Українська література

Дитина, злочин і філософія прощення (за оповіданням Б. Грінченка „Украла”)

МЕТА: ознайомити учнів із творчістю  Б. Грінченка, його оповіданням «Украла», створивши в класі атмосферу довіри та взаємоповаги; розкрити  майстерність письменника в зображенні особливостей дитячого світосприйняття;  вдосконалювати навички характеристики літературних героїв, індивідуально-художнього аналізу твору та критичного мислення, розвивати вміння висловлювати думки, аргументувати їх; виховувати інтерес до життя, моральні чесноти за  заповідями Божими.

Очікувані результати:

Учні повинні вміти знаходити ключові моменти в тексті твору, виразно читати за ролями, складати план оповідання, знаходити антитезу, пояснювати діалектизми, аргументувати власне ставлення до героя.

Учні повинні знати: біографічні відомості про Б. Грінченка, зміст твору, Божі Заповіді, поняття про антитезу, портрет, діалектизми.

Тип уроку: формування та вдосконалення вмінь та навичок.

Обладнання: портрет Б. Грінченка, словники літературні, порівняльна таблиця, виставка творів Б. Грінченка, презентація до уроку,  картки, Конституція України.                    

                                                                                        Хто згубить честь,

                                                                                      той уже не віднайде.

                                                                                            Народна мудрість

                                                  Хід уроку

І.  Розминка( створення сприятливого клімату на уроці).

1. Забезпечення емоційної готовності.

- Доброго дня, любі діти, шановні гості!                           

(Під музичний супровід учитель виразно читає ряд­ки з поезії)

Від дня народження і до останньої хвилини

Є мить прекрасна — це життя людини.

          По-різному йдемо життєвим шляхом:

Хтось пролітає непомітним сірим птахом,

Комусь доводиться пливти за течією,

 А хтось горить яскравою зорею...

 

Для того, аби знайти своє місце під сонцем, людина ніколи не повинна зупинятися ні перед якими перешкодами. Вона змушена знаходити вихід із будь-якого становища, не забувати про тих, за кого відповідає перед Всевишнім...

Простягніть долоню. Подаруйте для роботи на уроці старанність, наполегливість, творчість. Простягніть іншу долоню. На неї я дарую вам свою любов, терпіння, повагу, хочу, щоб після сьогоднішнього уроку ви стали ще мудрішими. А тепер обміняйтесь дарунками. Доторкніться до­лонею до долоні, потисніть один одному руки, по­бажайте успіху на уроці.

Прийом «Незакінчене речення»

 Я бажаю….(творчого пошуку, впевненості у відповідях, активності на уроці, гарної оцінки, успіху, наполегливості, старанності, досягнення знань, гарного настрою, витримки, хороших знань…)

ІІ.  Обгрунтування навчання (постановка мети уроку, розвиток внутрішньої мотивації до вивчення теми і предмета в цілому).

 

1.     Актуалізація чуттєвого досвіду учнів.

 

Вчитель. Література - це підручник життя, його потрібно читати уважно, брати для себе корисне. І сьогодні ми перегорнемо кілька сторінок книги життя, а саме одне важливе питання про духовне і матеріальне в житті людини, питання, в основі якого лежить віра в людину, в її здатність до милосердя, питання злочину і філософії прощення. яке є актуальним для нас, сучасних  громадян.

 

2. Мотивація навчальної діяльності учнів.

3.     Повідомлення теми, завдань уроку.

                                                 Легенда

Учитель. Йшли по дорозі троє подорожніх: Вода, Вогонь та Честь. Підійшли до роздоріжжя, зупинились і вирішили розійтись. Кожен піде своєю дорогою. А як же відшукати кожного із нас?

 -  Якщо захочете знайти мене,— сказала Вода,— ідіть за тим, хто спраглий.

 - Якщо захочете знайти мене,— сказав Вогонь,— ідіть за тим, хто хоче зігрітися.

А Честь стояла і мовчала.

 - Чого ж ти мовчиш? Як віднайти тебе?

—     Хто мене загубить, той уже не віднайде,— відповіла Честь.

Вчитель.  Сьогодні на уроці ми продовжимо працювати над творчістю письменника, який все своє життя відстоював ідеал честі,  добра і любові, благородні людські почуття.

—      Отже, епіграфом нашого уроку я взяла саме такі слова:

                                                                    Хто загубить честь,

                                                                    той уже не віднайде.

                                                                                (Нар. мудрість)  

А тему нашого уроку навіяло саме оповідання Б.Грінченка « Украла». «Дитина, злочин і філософія прощення»

 Розгорніть зошити, запишіть число і тему уроку.

( А ось, щоб зрозуміти в чому ж злочин і філософія прощення, потрібно опрацювати творчість письменника, створивши в класі атмосферу довіри та взаємоповаги, розкрити психологію поведінки героїв, вдосконалювати навички характеристики героїв та ідейно-художнього аналізу твору, простежити розвиток конфлікту через аналіз образів та картин, провести навчальну дискусію про вчинок одного з персонажів, розвивати вміння висловлювати свої думки,  аргументувати їх, критично мислити;  виховувати інтерес до життя, почуття добра милосердя, вміння прощати, співчувати, а це все моральні чесноти за заповідями Божими).         

-         А проблемним буде  таке питання: Над чим спонукає замислитись оповідання Б. Грінченка « Украла».

Адже поняття слова  філософія в перекладі означає  – любов до  мудрості, це вчення про принципи життя і пізнання.

Вчитель. І йдучи до школи, діти, я знайшла квітку під назвою «МРІЯ». Я дарую кожному з вас чарівну пелюсточку цієї квітки. Загадайте бажання – очікування від сьогоднішнього уроку, запишіть його на пелюсточці. А в кінці ми визначимо, чи здійснилось воно.

 Я хочу дізнатися про…, навчитися…, отримати…, побачити…, зрозуміти….

 ІІ. Актуалізація ( зацікавлення, спрямованість на навчання, відтворення знань, потрібних для наступних етапів уроку)

 Пояснення нового матеріалу.

      - Що ж ми знаємо про Бориса Грінченка, оповідання якого будемо обговорювати на сьогоднішньому уроці?

1. Коротка розповідь учителя.

       Б. Д. Грінченко (літературний псевдонім — Василь Чайченко) —відомий як драматург, прозаїк, перекладач, історик, фольклорист, педагог, публіцист, етнограф, бібліограф, організатор видавничої справи.

      Вся робота його була спрямована на прагнення знайти шлях до серця читача. Він був людина, яка йшла до своєї мети будь-якою ціною.

 Сучасники говорили про нього: « Більше працював, ніж жив»

    Діти,  вам було випереджувальне завдання підготувати коротенькі історичні повідомлення про Б. Грінченка.

2. Короткі історичні повідомлення учнів про Б. Грінченка.     

 Вчитель.

  Отже, від тяжких переслідувань, через матеріальні нестатки, боротьби з тогочасною владою підірвали його здоров'я, він захворів на сухоти. 1910 року поїхав лікуватися до Італії, де і помер (6 травня), але тіло перевезли на Україну  й поховали на  Байковому кладовищі.                                                                                                                           

- Якою ж був людиною Б. Грінченко?(яка плідно працювала і будь-якою ціною йшла до мети).                                                                                                                                                                                                             Вчитель.

     Дитинство. У кого його не було? Але у всіх воно різне. Ви народилися і живете в мирний час( хоча цього не можна сказати про наших друзів східних областей), про вас турбуються батьки. Ви захищені від біди і горя, маєте можливість відвідувати школу, гуртки за інтересами.

—     Підберіть до слова «дитинство» епітети: щасливе, мрійливе, світле, радісне, безтурботне.

Метод « Асоціативний кущ»

- З  якими поняттями у вас асоціюється слово «дитинство»?( життя, мама і тато, моя сім’я, радість, щастя, мир, спокій, безтурботність, мрія, тепло, сонце)

     На сьогоднішній урок ви підготували різнокольорові паперові смужки. Прошу підняти вгору ті кольори, які відповідають умовам вашого життя в сім'ї, школі, суспільстві. Всі ви підняли барвисті кольори, ніхто з вас не підняв чорного кольору. Так це означає, що ваше дитинство відповідає тим означенням, які ви підбирали до слова «дитинство».

 – Чи    підходять  такі  означення   про  дитинство  нашої  головної героїні твору Б. Грінченко «Украла» Олександри?

 – Чому?  ( бо вона жила з батьком – п’яницею, сім’я не мала статків, не було що їсти, життя було убоге)

–       А що таке крадіжка?( погана звичка, поганий вчинок, це є гріх)

       Крадіжка -  це злочин, який карається законом. Стаття 10 Кримінального кодексу України говорить: «Таємне  викрадення індивідуального майна громадян карається позбавленням волі на строк до трьох років або виправними роботами строком до 2 років».             

Метод «Мікрофон»

— А чи задумувались ви, чому люди здійснюють цей злочин?

( Безвідповідальність батьків, зацікавленість до крадіжки, заздрість, егоїстичність, безтурботність, безвладдя, лінивість., не бажання працювати, матеріальні статки, немає що їсти ).                                         

Вчитель. Так, одні крадуть, щоб збагатитися, інші — бо заздрять, другі - щоб прохарчуватися, треті — щоб обміняти на щось, інші - бо їм подобається і у інших - це вже не виліковна хвороба.

Кожен злочин карається законом.

Метод «Прес».

-         Що краще зупинить крадіжку: тюремне ув'язнення чи людська доброта?

( - Я вважаю, що тюремне ув’язнення  припинить крадіжку.

Тому що за злочин потрібно нести покарання.  

Наприклад, про це записано в основному законі Конституції.

Отже, тюремне ув’язнення буде уроком для  інших.

(-  Я вважаю, що краще зупинити крадіжку добротою.

 Тому що  є різні випадки скоєння крадіжки.

 Наприклад, про це свідчить випадок, який описаний в оповіданні.

Вчитель. Отже, доброта душі, теплота слова,  вміння прощати може зупинити крадіжку. Звернімося до твору.

 

V.   Усвідомлення  змісту (знайомство з новою інформацією, аналіз інформації, особисте розуміння).

 

3. Ідейно – художній аналіз твору.

1. Який сюжет оповідання?( короткий переказ твору)Про що розповідається у творі?

Учитель.  Ще мить том, у класі були Олі, Христини, Івани, Тараси, Вадими, Аліни, а тепер ви стали учасниками подій, що відбулися понад 100 років тому. Щоб побути на місці цих героїв, ми прочитаємо в ролях.

Метод « Драматизація».

2.  Виразне читання твору за ролями.                            

I  група — Олександра, Пріська, вчителі.

II група — Олександра і діти.

 III група — учні і діти.

3. Робота із словником діалектизмів.

- Як ви розумієте значення слова « до пуття»?Як називаються ці слова?

- Які слова називаються діалектними?( слова, які вживаються жителями певної місцевості)

 - Яка їх роль у творі?( для правдивого та яскравого відображення місцевого побуту або для мовленнєвої характеристики героїв твору)                            

- Які використав Б. Грінченко у своєму оповіданні діалектні слова?( юрба, прикажчик, економія, сита, завсігди, перепічки, загомоніла, зареготалась, торба)

4. Робота в групах.

1  група.

1. Скласти  план оповідання (простий).

1. Сердитий і неласкавий гомін.

2. Страшна звістка.

3. Гірке ридання і зізнання Олександри.

4. Розумне вирішення проблеми.

5. Вийшла з школи  розумна і чесна дівчина.

2 група.

 2. Дати відповіді на запитання:

1. Про які часи йдеться в оповіданні Грінченка?(події Великої Вітчизняної війни).

2. Яка подія відображена в ньому?(конфлікт між дітьми, який виник через крадіжку Олександри шматка хліба у подруги Прісі).

3. Як показані Олександра і Пріська в той момент, коли вчитель дізнається про крадіжку? Чому саме так?

4. Що вас вразило у творі?( тяжке життя дітей, мудрість вчителя.

5.Як ви уявляєте майбутнє Олександри? (буде щасливою,  доброю, чесною людиною).

З група.

 1.Виписати епітети, порівняння, метафори. Яка їх роль?

Епітети: неласкавий гомін, біляве у веснянках обличчя, сита дівчина,добре годована, весела дівчина, нерозумні сірі очі, ситими щоками, боязка дівчина, гірке ридання…

Метафори:, очі сховались, звістка вразила.

 Порівняння: обличчя бліде, як крейда,сиділа непорушно, мов кам’яна, обличчя, як жар червоне.                                                                                                             

 

5. Опрацювання літературознавчого словника  ( на дошці).

Антитеза (від  грецького  слова) -  протилежний  - це зіставлення протилежних явищ, думок, почуттів, рис характеру.     

-  Спробуємо   визначити, як   цей   прийом   використав Б. Грінченко,

описуючи головних героїнь твору — Олександру та Пріську.

6. Робота з порівняльною таблицею.        

 - Висловіть побажання двом дівчаткам: Прісьці та Олександрі.

Прісьці: вмій поділитися, якщо в тебе є , допомагай в біді, не живи одним днем, зажерливість до добра не приведе, вмій прощати, не смійся з чужого горя…

Олександрі:не бійся розповідати про свою біду, не соромся, пам’ятай, що завжди є вихід, знай, що є завжди добрі люди, вір, що добро завжди перемагає зло…

7. Словникова робота. 

 - Які слова називаються синонімами?

- Підберіть синонім до слова « плакати»?( ридати, рюмсати, ревти…). А яке лексичне  значення мають ці слова?                                       

Ридати -  голосно плакати, схлипуючи і захлинаючись сльозами.

Плакати — лити сльози від горя, болю.                                           

 - Чому Грінченко неодноразово вживає в оповіданні слово «ридати»? (Щоб підкреслити глибину переживань героїні. Отже, з поведінки Олександри ми бачимо, що вона переживає за скоєне).

 8. Характеристика героїв твору.

-  Назвіть риси характеру Олександри? (добра, невпевнена в собі, людина, яка вміє відповідати за свої вчинки);

 - А Пріськи?(  горда,  веселої вдачі, навіть, коли розповідає про те, що трапилось, сміялась, не вміла співчувати).

Метод « Сенкан»(Олександра, Пріська)

1. Олександра.                                       1. Пріська.

2. Бліда, добра.                                      2. Ситна, черства.

3.Ридала, недоїдала, бідувала.                3. Звинувачує, сміється, зраджує

4.Відповідає за свої вчинки.                   4. Не могла говорити не сміючись

5. Школярка.                                         5. Сита дівчина

- Назвіть художні засоби, які характеризують героїв твору?           

 Робота в трійках.

 Епітети: палко і голосно гомоніли, неласкавий гомін, сердитий, біляве обличчя, сіро-сині очі, нерозумні ласкаві слова, сита дівчина, голосне, гірке ридання.

Порівняння: лице біле, як крейда;  сиділа, як кам'яна, мов скам'янівши; як жар червоне лице.

 Метод «Коло думок»

-   Як ви ставитесь до вчинку Олександри?

(відповіді учнів)

      «Вона мовчала і сиділа непорушне як кам'яна», «...голосне гірке ридання розітнулось у школі», «...вона нічого не хотіла їсти і все плакала».

-    Яке ставлення  передає автор цими рядками? (так передає Б. Грінченко стан душі «крадійки», яка розуміє, що скоїла гріх).

-   А як ставились до вчинку школярі? (вороже)                         

Вчитель.

 - Діти, розставте розділові знаки?

          Стратити …  не можна…  помилувати.               

Пам'ятайте пунктуацію: від місця постановки розділового залежить вирок.     1.Хто мав таку думку про вчинок Олександри?

3. Хто допоміг дітям по-іншому поглянути на вчинок Олександри? ( він зумів викликати у дітей жаль і співчуття до дівчинки, бо вона крала  хліб, тому   що була голодною, незважаючи на злидні, в яких жили тоді діти,  пробудив у них почуття доброти, здатності завжди підтримувати одне одного).

4. Які    риси     характеру    виховує    вчитель    у     школярів? (товариськість, довірливість, ввічливість, взаєморозуміння, взаємоповага, вміти прощати,чесність, доброта, вдячність, привітність, милосердя, толерантність, вірність, благородство, щедрість, ). А що ж засуджує? (жорстокість, байдужість, грубість, заздрість, лінощі, хитрість, зазнайство, ненависть, зраду.)

5. Що було причиною злочину?(діти були не захищені законом, жили в малозабезпечених сім’ях, голодували, бідували, події війни.)

         Визначення факторів, які сприяли злочину

тяжкі умови                    пияцтво батька

                      ЗЛОЧИН                                                               

голод                спокуса         нещасне дитинство

 

VI. Рефлексія( критичний момент уроку: учні переробляють нові знання на власні,  запам’ятовують так, як розуміють,  активно обмінюються думками, удосконалюють і поповнюють словниковий запас, вибирають правильний варіант).

Вчитель. Однією з головних ознак товариськості є чесність. Як же зрозуміти письменника, який стосовно однієї людини вживає антоніми украла —   чесна.                                                                                                 

Починається оповідання із заголовку «Украла», а закінчується реченням «Цього року вона вийде зі школи чесною людиною». (Бо в ті часи люди крали, щоб вижити).  Борис Грінченко вчить прощати.

- Що ж допомогло однокласникам  простити Олександру її «гріхи»?

 

Слова вчителя                                позиція автора

                            ПРОЩЕННЯ                                              

Жалість                                          розкаяння дівчинки

 

 Бесіда.

- Чи можна вважати оповідання Б. Грінченка актуальним і сьогодні?

- Чи  немає Олександр  серед нас  сьогодні?                                              

          ( виступи дітей)

Вчитель. Так, і сьогодні трапляються випадки, коли в школярів зникають кишенькові гроші, інші речі, а    чинять діти ці вчинки, не задумуючись над наслідками  своїх  дій.   Тепер  діти   мають  права,   але  не  потрібно   ними зловживати і пам'ятати про обов'язки.

2.Чого навчає цей твір?

А зараз повернемося до проблемного запитання нашого уроку і з’ясуємо:

- Над чим спонукає замислитися  твір Б.Грінченка «Украла»?( співчувати, пам’ятати, що завжди є вихід з будь-якої ситуації, бути милосердними, допомагати, робити добрі справи).

3.Чи змінилася  ваша думка про  вчинок Олександри  після  обговорення твору?А зараз звернімося до епіграфа нашого уроку. Як ви розумієте слова:      « Хто  згубить честь, той уже не віднайде».        

( жорстоко осуджувалося тих, хто краде. Це вважалося чи не  найстрашнішим гріхом, і тавро    такого злочину людина повинна була нести все своє життя, якщо навіть оступилася один раз)

( втративши честь,повагу, авторитет, дуже важко  віднайти, тому що один раз  вчинив -   на другий раз, не вчинивши, подумають про тебе)

4.Яка   ж   тема   оповідання?   (доля   дітей,   обділених   батьківським піклуванням в повоєнні роки).

5.Які проблеми порушує автор?                                            

(взаємини між батьками і дітьми; між однолітками;  між вчителями та учнями; добро і зло, милосердя, чесніть ).

Підбиття підсумків            

Вчитель.

-         Діти, а чи здійснились ваші мрії-очікування і мрії-побажання?

 Метод « Незакінчене речення».

 Я зрозумів…

Я переконався...

     - Тож нехай пелюстки квітки повертаються до неї, щоб наступного разу здійснити нові ваші мрії!                                                       

Вчитель. Протягом усього уроку ми аналізували вчинок вашої ровесниці, героїні твору Б. Грінченка «Украла». І, напевне, кожен з вас зробив висновок, що красти не можна, бо це один із найважчих гріхів.  

  «І створив Бог людину з поро­ху земного. І дихання життя вдихнув у ніздрі їй — І стала людина живою душею», — читаємо у Книзі книг про появу людини на світ   Божий. Мільярди людей... Усі вони неповторні й несхо­жі. Вони — як зірки на небі, де кожна світить по-своєму.

       Погляньте на свої долоні. На перший погляд, вони у всіх однакові. Але відбитки пальців і ліній життя у кожного різні. Це є свідченням того, що в  кожної людини своє місце та призначення, свій шлях. А чи можемо ми бути творцями своєї долі? Чи залежить від нас, яким буде наш шлях: тер­нистим чи шовковим? (все в наших руках, що потрібно прощати, не потрібно зазіхати на чуже майно, перш  ніж звинувачувати, потрібно з’ясувати причину, пам’ятати, що красти гріх)

 Вчитель. Отже, якщо будуть тяжкі хвилини у вашому житті, не зазіхайте на чуже добро, не крадіть, а попросіть допомоги у друзів, близьких, бо згубивши честь, важко віднайти.

Хай девізом вашого життя будуть 10 біблійних заповідей (додаток).

  

Оцінювання учнів.

На високому рівні працювали…

На достатньому рівні працювали…

Майстерно читала в ролях….

Виявляти більше активності…

 Домашнє завдання.

1.  Твір-роздум  «Я хочу,  щоб  усі  діти  були  щасливими.  Але як  це зробити?»

2. Вивчити   напам’ять Божі заповіді.

3. Підібрати прислів’я на тему: сирітство, пияцтво.

Наприклад: допився до того, що в хаті вітер віє; всяк відає, як сирота обідає, а не всяк баче, як сирота плаче.                                                 

Додаток.

Божі  заповіді.

1.      Господь, Бог твій, і нехай не буде тобі інших Богів переді мною.

2.      Не роби собі подоби Бога.

3.      Не призивай Імення Господа, Бога твого на даремно.

4.      Пам'ятай  день суботній (недільний),  щоб святити його.

5.      Шануй свого батька та матір свою.

6.      Не вбивай!

7.      Не чини перелюбу!

8.      Не кради! 

9.      Не   свідкуй   неправдиво   на   свого ближнього.                                  

10.    Не заздри!


Теги: Грінченко, Ражик В.П.
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 5803/201


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar