Головна » Українська література

Герой - це той, хто творить життя всупереч смерті (за твором Бориса Дмитровича Грінченка „Панько”)

Мета: познайомити учнів  з твором «Панько» письменника-земляка Б. Д. Грінченка; розглянути його зміст та основну ідею; формувати в учнів ключові освітні компетентності; виховувати  шанобливе  ставлення до митців рідного краю, гуманізм.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Хід уроку:  

І. Мотивація навчання школярів.

1.      Організаційний момент.

2.      Оголошення теми та мети уроку.

Епіграф до уроку:

«Герой - це той, хто творить життя всупереч смерті»

                                                            Максим Горький

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

 

1. Перегляд відеоролика про українського письменника, педагога, ученого, публіциста, громадського діяча (веб-ресурс: http://my.mail.ru/list/fiveelement/video/faces_LG/595.html)

2. Бесіда.

- Хто такий Б. Грінченко?

- Чому став він відомим?

- Що ми знаємо про територію, де жив і працював Б. Грінченко?

3. «Візуальна загадка». Перед учнями герби різних міст Луганської області: Свердловська, Перевальська, Молодогвардійська, Червонопартизанська, Антрацита, Ровеньків. Подивіться й скажіть, що їх об'єднує? Чому? (зображення вугілля, шахт, шахтарів)

 -А що вам відомо про професію шахтаря?

ІІІ. Сприйняття нового матеріалу.

1. «Історична довідка» (підготовлена заздалегідь учнями доповідь  з презентацією про перші шахти, про умови роботи шахтарів)

2. «Асоціативний кущ». Учні складають перелік рис, які притаманні представникам цієї професії.

3. Слово вчителя.

Працюючи на Луганщині вчителем, Борис Грінченко на власні очі бачив нужденне життя та важку працю  шахтарів, жахливі умови їхнього побуту. Глибокі переживання від побаченого знайшли своє відображення в оповіданнях письменника.

4. План-карта оповідання «Панько». Учні, заздалегідь ознайомившись із твором, у хронологічному порядку описують події, які трапилися з головним героєм – шахтарем Паньком.

5. Слово вчителя.

Нам невідомо, чи існував в реальному житті прототип Панька за часів Грінченка. Проте героїчні вчинки шахтарів – це не вимисел. Підтвердженням цьому є історія реальної людини, донбаського шахтаря Владислава Титова[1], ім’я якого стало відоме далеко за межами нашої країни.

6. «Знайомство з героєм». Один учень заздалегідь підготував інформацію про життя Владислава Титова (гірничого майстра донбасівської шахти), який запобіг катастрофі, прийнявши на себе удар у кілька тисяч вольт. Учень від імені героя розказує про його роботу, про той вчинок і про те, як йому вдалося вижити й стати відомим письменником. (Як альтернативу можна використати фільм із проекту «Лица Луганщины» веб-ресурс:  video.mail.ru)

7. Кола Вена. Заповнюють учні разом з учителем.

ІV. Закріплення вивченого матеріалу

 Міні-дискусія. «Самопожертва чи нерозважливість».

Мета: шляхом обговорення мотивів вчинків літературного героя та реальної людини розвивати в учнів уміння аргументовано відстоювати власну позицію.

V. Підведення підсумків уроку.

VІ. Домашнє завдання: скласти сенкан до слова «герой».


Теги: Грінченко, Риженко О.О.
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 660/113


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar