Головна » Зарубіжна література

Широка панорама життя середньовічної Англії. Седрік Сакс

Мета: продовжити знайомство зі змістом роману та його персонажами; розвивати вміння учнів цілісно сприймати твір великого обсягу, підбирати матеріал, що характеризує персонажів; виховувати культуру відповіді, логічність, послідовність, аргументованість, емоційність.

Обладнання: портрет письменника, ілюстрації до роману, підручник, роздатковий матеріал.

Тип уроку: урок вдосконалення знань, умінь, навичок.

 

Хід уроку

 

І. Актуалізація опорних знань.

В.Скотт – засновник жанру історичного роману.

Роман «Айвенго» - панорама життя середньовічної Англії.

 

 ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Робота  з епіграфами.

ІІІ. Оголошення тами і мети уроку.

ІV. Робота над темою.

Робота з текстом.

У ході роботи учні під керівництвом учителя складають план-схему до теми, який відображатиме основні складові панорами життя середньовічної Англії.

Різні прошарки населення середньовічної Англії

Правляча верхівка

Саксонська знать

Сакс. і норм. лицарі

 

Духовенство

Лихварство

Селяни

підневільні

вільні

Річард, принц

Джон

Седрік

Сакс

Ровена

Ательстан 

Айвенго

Фон де

Беф

Бріян де

Буа-Гільбер

Абат Еймер

святий

причетник

Ісаак

Гурт

Локслі

йомени

 

Конфлікти, характерні для середньовічної Англії

політичний

національний

соціальний

Річард – принц Джон

сакси – нормани

багаті - бідні

 

Серед персонажів є як ті, що мають історичних прототипів, так і вигадані.

Доцільно зупинитись на тому, як у романі змальовано Річарда І, запропонувати учням поміркувати, чому письменник відходить від історичної правди.

Чому письменників називають художниками слова?

Який твір є панорамою життя народу у певну епоху?

Представники яких прошарків населення зображено? Наведіть приклади.

 

Звичаї і традиції

Наприклад: традиція влаштовувати лицарські турніри на честь прекрасної дами, саксонський звичай заковувати шию рабів у мідне кільце тощо.

Різні описи

(зовнішності, природи, помешкань, предметів побуту, їжі тощо).

Зачитуються описи саксонського помешкання, одягу Седріка, леді Ровени, замку Торкілстон. Особливо слід наголосити на епізоді «Штурм замку», в якому колоритно описано картину середньовічного бою. Учням пропонується поміркувати, завдяки чому письменник досягає динамізму зображення.

  У ході складання плану-схеми вчитель звертає увагу на ілюстрації, малюнки учнів.

 

«Репортаж з турніру»

Айвенго, Ровена, Бріан де Буа-Гільбер

Веде учень

 

Седрік Сакс

Характеристика, опис.

 

Розповідь про Седріка Ротервудського з точки зору художнього персонажу.

 (Леді Ровена про Седріка Сакса).

 

Лист літературному персонажу.

Сучасниця Седріка Сакса.

 

 

Гра «Мозковий штурм»

Персонажі: Річард Левине Серце, Седрик Сакс.

Картки-орієнтири на потрібні епізоди в тексті на вимогу групи видає вчитель.

 

Річард Левине Серце

1)Соціальний статус, походження: «плюси» і «мінуси».

Підказка: ув'язнення, вимушена еміграція.

2)Під якими іменами персонаж з'являється в романі? Чому?

Підказка: Чорний Лицар — турнір, Лицар Висячого Замка — збереження

таємниці, Левине Серце — штурм замка, ставлення до Айвенго, бій у лісі.

3)Як поводиться   король?

   Підказка: штурм замка; бере слово з Седрика пробачити сина.

   4) Чи можна назвати його справжнім лицарем, взірцем сміливості та шляхет­ності?

Підказка: прагнення двічі врятувати Айвенго (у замку та під час захисту Ребекки).

5)Чи завжди його ставлення до нижчих верств справедливе?

Підказка: поведінка в лісі; після штурму замка з Ісааком.

     6) Як автор ставиться до героя?

 

Седрик Сакс

1)Соціальний статус та походження: «плюси» і «мінуси».

Підказка: знатність, багатство, відкритий для гостей будинок; нашийники на слугах-рабах.

2) Наявність великої мети та усталених принципів.

Підказка: патріот Англії, прихильність до рідної мови, гордість за перемо­гу англійців; заради ідеї хоче розпорядитися чужою долею (Ровєна і Ательстан), віддаляє сина.

3) У чому виявляється справжній патріотизм Седрика?

Підказка: хоче об'єднати сили й авторитет справжніх англійців королів­ського походження, не утворює власної партії; прізвисько.

4) Чи можемо ми говорити про наявність істинного лицарського духу і шля­хетності в героя?

Підказка: під час спроби звільнити його, при штурмі замку.

Чого більше у вчинках Седрика — справжньої людяності чи жорстокості?
Підказка: ставлення до сина; ставлення до Ісаака на турнірі й після турніру.
Як автор ставиться до героя?

 

V. Підсумок уроку.

Узагальнююча бесіда.

 

Робота в групах (тестові завдання):

 

1. Вальтер Скотт є:

а)   засновником жанру історичної повісті;

б)   засновником жанру історичного роману;

в)  продовжувачем традицій історичного роману.

2. У романі "Айвенго" зображено:

а)  одну зі сторін життя середньовічної Англії;

б)   широку картину життя середньовічної Англії;

в)  широку картину життя середньовічної Шотландії.

3. Хто з героїв роману є уособленням "чистого світла рицарства"?

а)  Уілфред Айвенго;

б)  Уілфред Айвенго і Седрік Сакс;

в)  Уілфред Айвенго, Річард і Ательстан.

4.У романі "Айвенго" діють:

а)  тільки вигадані персонажі;

б)  історичні та вигадані персонажі;

в)  тільки історичні персонажі.

 

Гра «Груповий портрет»

Соціальні стани Англії.

 

Оцінка роботи.

 

VІ. Домашнє завдання.

Повідомлення про Гурта, Вамбу, Локслі.


Теги: скотт, Тишко О.Ф.
Навчальний предмет: Зарубіжна література
Переглядів/завантажень: 416/66


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar