Головна » Зарубіжна література

Історичний колорит і романтика пригод у романі “Айвенго”

Тема Історичний колорит і романтика пригод у романі “Айвенго”. Вплив реальних історичних подій, соціального статусу і національності на долю людини.

Епіграф уроку … закони мистецтва змушують художника точно наслідувати природу. Однак, зовсім не обов’язково, щоб він занурювався у відтворення найменших рис оригіналу… Його лицарі, лорди, зброєносці та йомени можуть бути зображені більш детально і живо, ніж у сухому та жорсткому тексті старовинного ілюстрованого рукопису. В. Скотт

Актуалізація опорних знань. Запитання та завдання для учнів. Доведіть слушність думки В. Скотта: “Той, хто хоче наслідувати старовинну мову, повинен усвідомити лише загальний характер її граматичних форм, виразів, зворотів, принципів сполучення слів, а не вишукувати рідкісні і застарілі слова… Співвідношення між застарілими й загальновживаними словами складає приблизно один до десяти.” Покажіть дії цього принципу митця на прикладі роману “Айвенго”. Історичний колорит роману створюється за допомогою… У чому полягає романтика пригод у романі “Айвенго”? Назвіть основні пригоди, про які розповідається у творі.

Стиль роману “Айвенго”. У романі В. Скотта “Айвенго” події розвиваються дуже швидко і непередбачувано. Автор постійно тримає читачів у напрузі: а що ж буде далі, як складеться доля героїв твору? Стрімка зміна художніх просторів, мотиви мандрівки та руху, надання переваги дії. А не описовості – усе це створює динамізм роману. “Публіка хотіла читати не сухий переказ давніх подій, а чути дзвін списів, бачити небезпечні битви, стежити за гуркотом історії”, – писав про роман В. Скотта англійський романтик Р. Стівенсон. Однак захоплюючий характер роману створює не лише динаміка сюжету, а й постійна зміна інтонацій стилю твору. Зображення подій та образів сповнено то високої патетики, урочистості, то трагічності, а то й живого гумору, який обумовлює оптимістичний, життєстверджувальний пафос твору.

Лицарський турнір. Гобелен

Евристична бесіда Як ви гадаєте, що впливає на вдачу людини, на формування її особистості, поведінку? (Час і місце в якому вона мешкає). А якщо йдеться про людей, які існують в один час і в одній країні? (Соціальний статус, фінансове становище, рід занять, національність). Що потрібно зробити, щоб дізнатися, чому так, а не інакше склалася доля деяких героїв роману “Айвенго”? (Уважно прочитати текст твору і скласти детальну розповідь про персонажів, які у ньому діють).

Робота в групах з використанням методу “Мозковий штурм” Характеристика образів роману “Айвенго” Річард Левине Серце Соціальний статус та походження: “плюси” й “мінуси”. Під якими іменами персонаж з’являється в романі? Як поводиться король? а) Турнір. б) Штурм замку. Чи можна назвати його справжнім лицарем, взірцем сміливості й шляхетності? Чи завжди його ставлення до нижчих верств населення справедливе? Як автор ставиться до героя?

Король Англії Річард І Герб Річарда Левине Серце

Замок Тріфельс, де Леопольд Австрійський тримав у полоні Річарда І

Річард Левине Серце у бою

Повернення Річарда І у свій замок

Руїни замку Річарда Левине Серце

Пам’ятник королю Річарду І перед Англійським Парламентом

Робота в групах з використанням методу “Мозковий штурм” Характеристика образів роману “Айвенго” Принц Джон Соціальний статус та походження: “плюси” й “мінуси”. Чи можна назвати Принца Джона мудрим, справедливим і шляхетним правителем? У чому виявилась його хитрість і підступність? Чому принц Джон не завоював прихильності і поваги ні серед феодалів, ні серед простого народу? Як поводиться Принц Джон, коли дізнається про повернення короля Річарда І? Як автор ставиться до героя?

Робота в групах з використанням методу “Мозковий штурм” Характеристика образів роману “Айвенго” Седрік Сакс Соціальний статус та походження: “плюси” й “мінуси”. Наявність великої мети та усталених принципів. У чому виявляється справжній патріотизм Седріка? Чи можемо ми говорити про наявність істинного лицарського духу і шляхетності у героя? Чого більше у вчинках Седріка – справжньої людяності чи жорстокості? а) Ставлення до сина. б) Ставлення до Ісаака (на турнірі і після турніру). Як автор ставиться до героя?

Робота в групах з використанням методу “Мозковий штурм” Характеристика образів роману “Айвенго” Ательстан Конінгсбурзький Соціальний статус та походження: “плюси” й “мінуси”. Чи сповідує Ательстан такі самі стійкі принципи, що і його старший друг Седрік? а) Участь у турнірі. б) Поведінка у полоні. Чи можна стверджувати, що Ательстан сильний і шляхетний? а) Участь у бою. б) Відмова від Ровени. в) Негативне ставлення до Ісаака. Як автор ставиться до героя?

Робота в групах з використанням методу “Мозковий штурм” Характеристика образів роману “Айвенго” Ісаак Соціальний статус, рід занять: “плюси” й “мінуси”. Чому Ісаак у будь-якому суспільстві, навіть серед нижчих верств, сприймається як пригноблений? а) Національність. б) У домі Седріка. в) На турнірі. г) У полоні. д) У лісі після визволення. Що є для цього героя найвищими цінностями? Як автор ставиться до героя?

Робота в групах з використанням методу “Мозковий штурм” Характеристика образів роману “Айвенго” Бріан де Буагільбер Соціальний статус та походження: “плюси” й “мінуси”. Що можна сказати про лицарські якості та шляхетність Бріана де Буагільбера? а) Сильний і мужній боєць. б) Поведінка у домі Седріка. в) Заклад храмовника проти закладу паломника. г) Ставлення до Ребекки. Чи є щось позитивне у поведінці цього негативного персонажа? Ставлення автора до героя.

Робота в групах з використанням методу “Мозковий штурм” Характеристика образів роману “Айвенго” Локслі Соціальний статус героя, його фінансовий стан. Чи обіймає він певну посаду? За яких обставин ми вперше з ним зустрілися і що побачили під час першого знайомства? Коли Локслі виказує свою приналежність до певних політичних сил? Хто маскується під іменем Локслі? Чому він не відкриває справжнього ім’я королю? Чому ми говоримо, що він відповідає за свою долю та долю інших? У чому полягає головна причина його активного втручання у події? Як автор ставиться до героя?

Робота в групах з використанням методу “Мозковий штурм” Характеристика образів роману “Айвенго” Гурт Соціальний статус, походження, фінансовий стан. Чи можна сказати, що “… природжений раб Седріка Сакса” – чесна, смілива і шляхетна людина? Як Гурт доводить свою відданість Седріку і Айвенго. У чому виражається протест Гурта проти пригнічення? Як автор ставиться до героя?

Робота в групах з використанням методу “Мозковий штурм” Характеристика образів роману “Айвенго” Вамба Соціальний статус, походження, фінансовий стан. Чи завжди його поведінка відповідає його становищу? Чому саме Вамба вирушає у замок на розвідку? Чим продиктоване його рішення? Яке слово по відношенню до себе часто вживає Вамба? Чи відповідає воно його суті? Чи можна сказати, що цей герой сам обирає свою долю і впливає на події? Заради чого він це робить? Як автор ставиться до героя?

Словникова робота Гумор (латин. humor – волога, рідина) – це різновид комічного, відображення смішного в життєвих явищах і людських характерах. Гумор не заперечує об’єкта висміювання і цим відрізняється від сатири, для якої характерне цілковите заперечення і різке осміювання зображуваного. Добродушний гумор піддає висміюванню здебільшого часткові недоліки загалом позитивних явищ, окремі смішні риси в характері людини.

Гумор у романі “Айвенго” Запитання та завдання для учнів Перекажіть, як блазень Вамба став “священиком”. Розкажіть про “подвиг” Вамби під час захоплення замку. Як він увів норманів в оману? Які риси характеру виявив при цьому? Розкажіть про перебування Чорного Лицаря в хатині відлюдника. Що викликає сміх у цій сцені? Яку роль відіграють пісні в даному уривку?

Символи у романі “Айвенго” Літературна гра “Кому належать ці речі?” Мідний ошийник. (Належить Гурту. Це символ рабства.) Біла рукавичка. (Належить Ребецці. Це символ гідності і честі.) Щит із написом “Desdichado”. (Належить Айвенго. Символ лицарської доблесті, шляхетності. Знак його відторгнення від дому Седріка.) Мисливський ріг. ( Локслі подарував його Чорному Лицарю. Символ вільного братства, єдності правителя зі своїм народом.) Скринька з коштовностями. (Подарунок Ребекки леді Ровені. Символ вдячності. Знак відмови Ребекки від мирського життя, переваги духовних цінностей над матеріальними.)

Підсумки уроку Запитання і завдання для учнів Які пригоди випали на долю Айвенго? Що створює атмосферу таємничості в романі? Назвіть пари суперників у романі. Чи є суперницями леді Ровена і Ребекка? Як вирішуються їхні стосунки у фіналі роману? Доведіть слушність думки Дж. Байрона про те, що у романі В. Скотта “охоплена рухом вся Шотландія, тут все діє і живе своїм життям”.

Домашнє завдання 1. Підготуватися до уроку розвитку зв’язного мовлення. Робота над твором “Мій улюблений герой роману “Айвенго” В. Скотта.”


Теги: скотт
Навчальний предмет: Зарубіжна література
Переглядів/завантажень: 1506/104


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar