Розробка уроку «Срібне століття» російської поезії. Розмаїття літературних напрямів і течій у російській поезії - Зарубіжна література - Авторські уроки та презентації - Розробки навчальних матеріалів
Головна » Зарубіжна література

Розробка уроку «Срібне століття» російської поезії. Розмаїття літературних напрямів і течій у російській поезії

Мета: ознайомити учнів із феноменом «срібного століття» в російській поезії, допомогти  зрозуміти  причини його виникнення;презентувати основні течії; визначити їх особливості   та назвати основних представників;  розвивати логічне мислення, вміння створювати презентації, виразно читати та аналізувати поезії, робити висновки та давати обгрунтовані відповіді;  виховувати вміння відчути серцем духовні пошуки поетів «срібного століття».

    Обладнання: комп’ютери, телевізор, DVD-програвач, свічка, пісочний годинник.

 

Хід уроку.

Є вірші-квіти.

Вірші-дуби.

Є іграшки-вірші,

Є рани

Є повелителі і раби,

І вірші є каторжани

Л.Костенко

     

І Оргмомент. Оголошення теми, мети уроку.

1.Слово вчителя.

Снова зажгу свечу,

Гляну в притихший класс,

Я все понять хочу, что собирает нас.

Может быть сила слов,

Мудрость и красота,

Магия новых стихов…

А может быть просто мечта?

Класс затаился в тиши,

Слушая рифмы поэта,

Муза, нет, не спеши,

Дай рассказать об этом…

Світ поезії... Світ найпотаємніших куточків людської душі, радощі і біль, сумніви і страждання, злети і падіння, віра і розчарування, зрада і кохання-ці почуття ми зустрічаємо,  поринувши у поетичне сузір’я  «срібного століття» російської поезії.

Невипадково в пам’яті зринають слова Л.Костенко:

Є вірші-квіти.

Вірші-дуби.

Є іграшки-вірші.

Є рани.

Є повелителі і раби,

І вірші є каторжани.

            Отже, тема нашого уроку:  «И серебряный месяц над серебряным веком плыл»... («срібне століття» російської поезії. Розмаїття літературних течій, напрямів та шкіл в російській поезії. Наш урок незвичайний. Сьогодні ми створюватимемо електронний альманах «И серебряный месяц над серебряным веком плыл...»

            Що ви очікуєте від сьогоднішнього  уроку?

 (спробуємо зрозуміти мистецтво поч. ХХ ст., дізнатися, що спричинило появу різних течій, напрямів   в російській поезії, відчути біль і радість тих, хто через століття своїми творами лікує і заспокоює  наші душі.)

Ви отримали випереджувальне завдання:презентувати один із напрямів російської поезії кінця ХІХ-  початку ХХ ст. У кожного з вас є надрукована таблиця « Порівняльна таблиця  модерністських течій в російській поезії кін.ХІХ-поч.ХХст.»,  яку  протягом уроку ви повинні  заповнити.

На уроці будуть звучати вірші  мовою оригіналу.

 

Вчитель: я дозволила собі створити передмову до нашого альманаху.

«Срібне століття»

 

Які асоціації виникають у вас, коли чуєте слово «срібний»?

(відповіді учнів)

ХІХст. називають «золотою добою» російської літератури. Це епоха Пушкіна, Лермонтова, Толстого, Достоєвського, які здивували увесь світ силою свого таланту,співчуттям і людяністю. Творчість  Блока, А.Ахматової, В.Маяковського, Б. Пастернака відтінює  світло «золотого століття». Надзвичайно яскраві зірки засяяли одночасно на поетичному небосхилі, надзвичайно досконалою була їх мова, довершеною поетична культура. Але, на жаль, вік «срібного століття» був дуже короткий, 1892-1917.

1917 рік відправив Д. Мережковського і З. Гіппіус в еміграцію, К.Бальмонта прирік на хворобу і забуття, а на долю А.Ахматової випали важкі випробування.

 

Вч.   Для того,щоб зрозуміти духовні пошуки і трагічні долі поетів, згадаємо історичні події  поч. ХХст. (відкриваємо наступний файл.)

 

- Чи могло мистецтво стояти осторонь цих подій?

Звичайно, ні. Навколо долі Росії точились гострі суперечки, це зумовило утворення в літературі численних угрупувань, які дискутували з приводу нових засобів зображення дійсності, нових шляхів розвитку літератури. Але всіх хвилювало бажання зрозуміти дійсність і саму людину.

Поет В’ячеслав Іванов писав: « Про символізм можна говорити лише вивчаючи його».

Тому я пропоную послухати уривок вірша К.Бальмонта і одночасно занотовувати в зошиті образи, які виникатимуть у вашій уяві.

Я мечтою ловил уходящие тени,

Уходящие тени погасавшего дня,

Я на башню всходил,и дрожали ступени,

И дрожали ступени под ногой у меня,

И чем выше я шел, тем ясней рисовались

Тем  ясней рисовались очертанья вдали.

И какие-то звуки вдали раздавались,

Вкруг меня раздавались от Небес и Земли.

Чем я выше всходил,тем  светлее сверкали,

Тем светлее сверкали выси дремлющих гор.

А тепер спробуємо дізнатись, які образи виникли у вас?

 (Башня-істина, мета в житті, саме життя.

Уходящие тени-неясність, незрозуміле, минуле, яке часто про себе нагадує.

Дрожали ступени-невпевненість у майбутньому, шлях до пізнання істини.

Рисовались очертания-вибрав правильний шлях.)

Вч. У кожного з вас виникають різні асоціації, образи, які можна назвати символами, зовні зрозумілих,  але повних потаємного змісту.

Отже, відкриваємо перший розділ нашого альманаху «Символізм».

 

ІІ Презентація І групи

Назва
Слова К.Бальмонта
В.Соловйов (філософською основою символізму стала теорія про боголюдину  та ідея двосвіту, відповідно до якої земне життя – це  лише перекручене відображення потойбічного).

4.Вірш «Милый друг»

- Який ідейний зміст цієї поезії?

Милый друг, иль ты не видишь,

Что все видимое нами –

Только отблеск, только тени

От незримого очами?

Милый друг, иль ты не слышишь,

Что житейский шум трескучий –

Только отклик изкажённый

Торжествующих созвучий?

Милый друг, иль ты не чуешь,

Что одно на целом свете –

Только то, что сердце сердцу

Говорит в немом привете.

(вірш побудований у формі звертання, ліричний герой розгублений в реальному світі. Він не може осягнути розумом те, що відбувається навколо.Запорукою істини є серце, тому що все проходить через нього. А кожний сприймає серцем по-різному, розуміє по-своєму.

 

5. В.Брюсов. «Юному поэту»

Юноша бледный со взором горящим,

Ныне даю тебе три завета:

Первый прими – не живи настоящим,

Только грядущее-область поэта.

Помни второй: никому не сочувствуй,

Сам же себя полюби беспредельно.

Третий  храни: поклоняйся искусству,

Только ему, безраздумно, бесцельно.

 - Чим вразив вас цей вірш?

(автор закликає поринути в інші світи, забути про реальність і писати тільки про свої почуття і переживання.)

 

6.Основні риси:

символ-розгорнутий образ;
мрія, інтуїція  -  найвища реальність;
поезія напівтонів і відтінків;
таємничість;
образ Прекрасної Дами

.

7. Дм. Мережковський та З. Гіппіус. (Старше покоління символістів, подружжя, яке прожило 52 роки не розлучаючись ні одного дня. Дмитро Мережковський вважав, що без віри «божественне начало на землі нема ні краси, ні  поезії, ні свободи.) Дмитро Мережковський і Зінаїда Гіпіус- найвідоміший і найміцніший творчий союз в історії «срібного століття».

8. І. Аннєнський (знав 14 мов. Простота і ясність поетичних рядків була добре засвоєна акмеїстами) та К.Бальмонт (поет – символіст, перекладач. 35 поетичних збірок, 25 книг прози, перекладав вісьмома мовами. З 8 років читав оригінали французькою і німецькою мовами).

9.О. Блок (належить до молодших символістів. Перше кохання стало поштовхом для написання віршів. Цей океан любовних послань згодом став циклом «Віршів про Прекрасну Даму».

10.Символізм в живопису.Картини Михайла Врубеля.

11. Картина «Демон сидячий»

- Що вражає вас в цій картині?

- Як поясните вираз обличчя?

(Демон з Біблії – диявол, злий дух, який був вигнаний з раю за те, що хотів порівняти себе з Богом. Врубель зовсім по- іншому показав нам цей образ: самотній і зневірений демон застиг у задумі. Сприймався сучасниками як символ цивілізації, що вступала в невідоме ХХ століття)

12. Картина «Царівна - Лебідь»

- Що найбільше вразило в цій картині?

(Погляд трепетний і тривожний. Напівпрозорі крила готові до злету. Але чи витримають вони негоду? «Краса врятує світ, - так говорив Достоєвський. Але чого вона варта без добра, якого немає в світі? Художник ніби промовляє до нас: «Час рятувати саму красу»).

Учень:  Саме про таку красу говорить поет – символіст І. Аненський.

Среди миров в мирцании светил,

Одной звезды я повторяю имя

Не потому, что я ее любил,

А потому, что я томлюсь другими,

И если мне сомненье тяжело,

Я у нее одной ищу ответа.

Не потому, что от нее светло,

А потому, что с ней не надо света.

- На що схожий темп читання цієї поезії?

- Хто головний образ цієї поезії?

- Знайдіть риси символізму?

 

 Підсумок. Запис в таблиці.

Світ пізнати не можна, можна відчути серцем.
Поет – пророк, розгадує таємниці.
Слова мають багато значень. Слова-символи
Інакомовлення, натяки.

 

ІІІ Слово вчителя: На початку ХХ століття на ряду з символізмом виникають нові літературні течії, які стверджують, що позаземне (ідеал символістів) неможливо осягнути. Не можна пізнати непізнане. Отже, переходимо до третього розділу «Акмеїзм».

Акмеїзм

Слова Ахматової
Визначення акмеїзму.
Організатори цеху поетів.
Слова Городецького про троянди.
Риси акмеїзму:

простота і ясність;
реальні образи;
звернення до людини та її почуттів;
античність – ідеал;
завершеність композиції.

Анна Ахматова.

6.1. «Помолись о нищей»

-  Які асоціації зі словом молитва?

- Що означає молитва для Ахматової?

-  Виділити риси акмеїзму  в цій поезії?

6.2. «Любовь»

           Скласти сенкан до слова «Кохання»

Кохання

Ніжне і підступне

Тривожить, заспокоює, підносить

Охоплює людину бурхливою пристрастю (Викликає в душі сумніви і страждання)

Почуття

Микола Гумільов поезія «Конквістадор»

      7.1. Гронування

            Лицар

             Впевнений у собі

Ліричний герой:       Насолоджується життям

             Не боїться труднощів

                                       Іде до мети, не дивлячись ні на що

     8. Й.Мандельштам           

Висновок: 1.Реальність, яку можна пізнати.

                    2.Поет розповідає про почуття звичайної людини.

                     3.Слова мають певне значення.

                     4.Реальні образи

Кредо акмеїстів: Реальна людина на своєму життєвому шляху

 

Вчитель: акмеїстична програма ненадовго об’єднала  визначних поетів цієї течії. З початком Першої світової війни рамки єдиної поетичної школи виявилися для них затісними і кожен з акмеїстів пішов своїм шляхом. Про майстрів початку ХХ століття часто говорять: «Художник створив свій світ». Про особливий світ футуристів ми дізнаємось з третього розділу. А символісти та акмеїсти в зошитах записують основні риси футуристів, про які почують в маніфесті.

 ІV  Презентація ІІІ групи. Футуризм

Вчитель: Слухаючи їх виступ, ви записуєте собі в зошит основні риси цього напряму.

Заставка
Філосовська основа
Групи
Маяковський В.
Хлєбніков В.
Бурлюк В.
Сєвєрянін І.
Картини Казимира Малевича
Основні принципи

- Які риси футуризму ми виділили?

V. Слово вчителя.

Наступна сторінка нашого альманаху – це поети, які обрали свій шлях в російській поезії.

                          Поети поза межами літературних угрупувань

Звучить пісня «Мне нравится…» у виконанні Алли Пугачової

Учениця: Ця пісня створена на слова російської поетеси, творчість якої стояла поза межами літературних угрупувань, але досі хвилює людські душі. Маріна Цвєтаєва… Колесо історії не лише перевернуло світ, але й пройшлося по кожній  окремій долі. Душа Цвєтаєвої розкололась навпіл: одна половина залишилась в Москві з дітьми, друга -блукала за чоловіком полями громадянської війни, любила, страждала, стікала кров’ю.

Після розгрому білої армії С.Ефрон, чоловік Маріни Цвєтаєвої, потрапляє в Чехословаччину. Родина живе  в Празі, але туга за Батьківщиною не дає спокою. Попереду арешт чоловіка та доньки, війна, евакуація в Єлабугу і самогубство, їй було 49.

Вірш М.Цвєтаєвої

Звучить тихо мелодія «Свеча» на слова Б.Пастернака.

Вчитель: Яким було минуле ХХ століття? Століттям атомної бомби? Століттям тоталітаризму? Духовного зубожіння?

Так, - скажемо ми, але з радістю можемо додати, що ХХ століття – це століття Б. Пастернака, інтелігента, художника, поета. «Доктор Живаго» - тривожний роман про загибель російської інтелігенції, про втрату духовності, про невгасимість вогню свічки. Як результат - Нобелівська премія. На Батьківщині це було розцінено, як зрада. Пісню, яку ви зараз чуєте, написано на слова Б. Пастернака.

 

VІ  Д/З: (Розгорніть щоденники)

Знати визначення та основні риси течій в російській поезії срібного століття.
Наш альманах не закінчено, продовжуючи знайомство з поетами «срібного століття»,  ви будете отримувати все нові і нові враження від прочитаних віршів, тому на наступний урок  вивчити напам’ять вірш одного з поетів, щоб поповнити збірку.
Творча робота. « Мої роздуми над рядками поета...»

 

Заключне слово.

Трагічною була епоха поч. ХХ ст., трагічно склалась доля поетів «срібного століття». В голодному Петрограді загинув О. Блок. В’ячеслав  Іванов,  що проголосив: «Світ прекрасний! Людина вільна», - емігрував і сповив свою свободу рясою католицького священнослужителя. Гіркого хліба еміграції скуштували Д.Мережковський та З.Гіппіус. К.Бальмонт, усіма забутий і хворий, помер поблизу Парижа  в окупації.

А.Ахматова пройшла найтяжчі випробування: розстріл чоловіка та арешт сина.

Й.Мандельштам загинув у вирі сталінських таборів.

В. Маяковський, С. Єсєнін, М. Цвєтаєва покінчили життя самогубством. Але кожен з них зумів відстояти своє право на творчість, на особливе бачення світу.Кожний з них

став неповторним Поетом  «срібного століття» російської поезії:

Не город Рим живет среди веков,

А место человека во вселенной...


Теги: Чоловська А.Б., срібна доба
Навчальний предмет: Зарубіжна література
Переглядів/завантажень: 403/15


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar