Головна » Зарубіжна література

Ніяка зовнішня краса не може бути повною, якщо вона не оживляється красою внутрішньою. Г. К. Андерсен «Соловей»

Мета: ознайомити з найцікавішими фактами біографії Г.К. Андерсена; допомогти учням зрозуміти ідейно-худжожній зміст казки “Соловей через комплексне сприймання різних видів мистецтва; удосконалювати навички виразного читання; розвивати культуру зв’язного мовлення,   навички ведення дискусії щодо проблемних питань, уміння висловлювати та аргументувати свою думку;  логічне мислення, творчу уяву;   навички висловлювання особистого ставлення до зображуваного;  сприяти усвідомленню значення мистецтва в житті людини як джерела створення моральних  цінностей;  сформувати власні поняття про красу   людської душі, осмислити роль високих моральних якостей у становленні власної особистості; виховувати почуття прекрасного, позитивні риси характеру, прагнення творити  добро,   стимулювати творчу активність за допомогою ІКТ.

       Очікувані результати: після уроку учні знатимуть: найважливіші моменти біографії Г.К. Андерсена, ідейно-художній зміст поезії; умітимуть: розповідати найважливіші відомості з біографії письменника, виразно читати епізоди казки, аналізувати зміст та образи твору, знаходити в ній художні засоби, розкривати їх роль; зможуть: розвивати навички проведення власних спостережень, увагу, пам’ять, логічне мислення, насолоджуватись красою зображуваного, розвивати естетичні смаки.

 Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

 Структура уроку: за технологією «3 по 30 хвилин»

 Обладнання: портрет Г.К. Андерсена, виставка, присвячена творчості письменника, мультимедійна дошка, презентація до уроку, підручник «Світова література»

 Є. Волощук 5-й клас.

 Методи і прийоми: евристична бесіда, пояснення, демонстрація, випереджувальне завдання; літературне доміно, виразне читання уривків та бесіда за прочитаним, технологія «Мікрофон», «Незакінчене речення»

      Міжпредметні зв’язки: історія,  природознавство, образотворче мистецтво

                                    

  Зміст уроку:

             1-а 30-хвилинка                              

І. Мотиваційний етап    

  а) З’ясування емоційної готовності учнів до уроку. (Учні виражають свій  настрій за допомогою дієслів: хвилююся, чекаю, сподіваюся тощо. Учитель бажає успіху на уроці)  

    Технологія «Мікрофон»: «Від сьогоднішнього уроку я очікую…»

     Учитель. Погляньте один на одного, усміхніться. Нехай із промінчиків добра, що засяяли на ваших обличчях,  розпочнеться наш урок.

  б) Актуалізація суб’єктного досвіду та опорних знань:

Чи погоджуєтеся з думкою відомого російського письменника Ф. Достоєвського, що краса може врятувати світ від зла, несправедливості, брехні або хоча б трохи змінити його? Спробуйте обґрунтувати свої міркування конкретними прикладами. (Відповіді учнів)

    Учитель:  У світі дуже багато краси, якої ми часто не помічаємо. Мабуть, це через те, що бачимо її кожного дня і вважаємо, що нічого нового в ній нема. Але це не так. Настає момент, коли людина зовсім по-новому сприймає навколишній світ і відкриває для себе те, чого раніше не помічала, - як це сталося з китайським імператором із казки Андерсена “Соловей”.

  в) Технологія «Незакінчене речення»: До початку уроку ви оглянули виставку, присвячену життю й діяльності Г.К.Андерсена, раніше були знайомі з його казками. Закінчіть речення: «Я думаю, що творчість Г.К. Андерсена цікава, тому що…”

  ІІ. Оголошення теми уроку, цілевизначення та планування діяльності (використання мультимедійної дошки)   

ІІІ. Сприйняття й первинне усвідомлення нового матеріалу

(Під час роботи на уроці учні проводять необхідні записи в робочих зошитах на розсуд учителя)

1. Пояснення епіграфа: Прокоментуйте вислови В. Сухомлинського, що є епіграфами до  нашого уроку:

               Чим більше краси бачить людина навколо   себе, тим більше хвилює, зворушує  її краса — і створена іншими  людьми, і  первозданна.

                             Ми приходимо у світ для того, щоб збагнути  красу, утвердити, створити її.

        Учитель. У процесі вивчення творів Г.К. Андерсена ми побачимо, що прекрасне і прагнення його створювати позитивно впливає на людей, спонукає   на   гарні вчинки, творення добра.  

       Я закликаю вас до співпраці й сподіваюся, що вам також стануть у пригоді   повчальні слова  І. Лафатера:

 Хочеш  бути  розумним, навчися  розумно запитувати, уважно слухати, спокійно відповідати й замовкати, коли нічого більше сказати.

2. Проблемне питання: У ході роботи на уроці ми маємо підтвердити або спростувати думку, що справжнє мистецтво здатне творити дива. 

3.  Прийом «Намисто».

Робота з портретом.

        Уважно подивіться на портрет Г.К.Андерсена. Що ви можете сказати про цю людину одним словом чи словосполученням? (добрі очі казкаря, погляд, спрямований удалечінь, широке чоло, розум, прекрасна душа, почуття людяності, щирості, вірності).

 4. Випереджувальне завдання:

а) Найцікавіші факти з біографії Г.К. Андерсена.

      Повідомлення юних дослідників. (Цікаві факти з життя й творчості казкаря. Визначальні риси характеру. Світ захоплень: заняття й природні обдарування. Здобутки й визнання поета).

       Матеріал для вчителя:

      Славетний казкар Г.К. Андерсен народився 2 квітня 1805 року в  містечку Оденсе на острові Фюн. Мати була пралею, мріяла, щоб син став шевцем, і навчила його шити й кроїти, і малий Ганс любив шити одяг для ляльок. Батько  був чоботарем, але більш за все йому подобалося майструвати дитячі іграшки з того, що “під руку попаде”, захоплено співати пісні, читати синові казки з “Тисячі та однієї ночі”, розігрувати з ним сценки. Назавжди йому запам`ятався добродушний дід, великий майстер вирізати з дерева фігурки невідомих крилатих звірів і людей з птичими головами. Бабуся по материнській лінії працювала в шпиталі для душевнохворих, де маленький Ганс проводив довгі години, із захопленням слухаючи розповіді мешканців лікарні. Під кінець життя він писав: “Мене зробили письменником пісні батька й розповіді хворих”.

   Хлопчик полюбив театр. Три місяці з батьковою допомогою, який виготовив спеціальний ящик для вистав, він придумував свою першу п`єсу, вирізаючи дерев`яних лялькових артистів, шив для них костюми, учився водити на мотузочках своїх персонажів.

  Після батькової смерті сім`ї доводилося сутужно, і в 12 років Андерсена віддали в помічники майстру, спочатку на суконну фабрику, потім на тютюнову. Невдовзі з Копенгагена в Оденсе приїхала трупа, якій для спектаклю терміново був потрібен статист, і Андерсен отримав безслівну роль кучера, повіривши, що театр — його покликання

  У 1819 році 14-річний хлопець, заробивши трохи грошей, купив перші в житті чоботи й  вирушив завойовувати Копенгаген.

    Актором він так і не став, але почав писати художні твори: драму,  прозу. Всесвітню славу й любов читачів йому принесли казки. У травні та грудні 1835 року вийшли дві перші збірки казок для дітей. Третя — у квітні 1837. До них увійшли добре відомі твори “Кресало”, “Принцеса на горошині”, “Русалонька ” та ін. З цього часу регулярно друкувалися збірки, що називалися просто Казки.

   Оригінальність творів у тому, що, всупереч літературним традиціям, він використовував у своїх історіях елементи розмовної мови, поєднував уявне з універсальним, узятим з народних легенд. Популярність Андерсена росла з кожним роком в усіх прошарках народу. Особливо любили свого казкаря діти. Часто побачивши його високу, худу, незграбну постать, діти підбігали вітатися з ним. Якось одна жінка зробила зауваження своєму синові: ”Як ти насмілився заговорити з чужою людиною?” А хлопчик відповів: “Та це ж не чужий, це Андерсен, його всі діти знають”.

   За два місяці до смерті він дізнався з англійської газети, що його казки належать до тих, що найбільше читаються в усьому світі. Шведський письменник Август Стриндберг сказав про нього так: “Ми в Швеції говоримо просто Андерсен. Без ініціалів. Бо знаємо лише одного Андерсена. Він належить нам і нашим батькам, він наше дитинство й наша зрілість, як і наша старість.” Символом данської столиці та й усієї країни стала героїня казки Русалонька.

   На батьківщині відомого казкаря створено пам`ятники йому самому та героям його казок. Нині затверджено вищу міжнародну премію за дитячу книгу — золоту медаль імені Г.К. Андерсена, яку присуджують раз на два роки

   Люблять Андерсена в усьму світі, а також в Україні. 20 його казок перекладено М. Стариченком, перекладала його твори О. Іваненко та ін.

       б) Літературне доміно (складають учні на основі  почутого, записують до зошитів):

     Г.К. Андерсен: народився у м-ку Оденсе в Данії; праля; чоботар; одяг для ляльок;  фігурки крилатих звірів та людей; шпиталь для душевнохворих; вистави в саморобному театрі; помічник майстра; безслівна роль кучера мандрівка до Копенгагена; збірки Казки; оригінальність творів; популярність; любов дітей; просто Андерсен; золота медаль імені Андерсена; відомий далеко за межами Данії; його твори перекладені багатьма мовами світу.

      Учитель: узагальнення сказаного про письменника, додаткові відомості. Підсумок 1-ї 30-хвилинки                                                               2-а 30-хвилинка

5.  Літературна мандрівка дивною країною казок Г.К. Андерсена.

Назвати казку та її героя.

-” Жив на світі принц, і хотів він взяти за себе теж принцесу, тільки справжню...”

(“Принцеса на горошині”, принц).

- “Не біда з`явитися на світ в утячому гнізді, якщо ти вилупився з лебединого яйця!” (“Гидке каченя”).

- “Очі її сяяли, як зорі, але в них не було ні тепла, ні миру” (“Снігова королева”).

- “Його відливали останнім, і олова трохи не вистачило”.(“Стійкий олов`яний солдатик”).

- “Жодна людина не сказала, що нічого не бачить, ніхто не хотів зізнаватися, що він нерозумний чи займає не своє місце” (“Голий король”).

- “Вони продовжували кружляти над дахом, витягуючи свої довгі шиї та махали крильми, але ніхто не чув і не бачив їх” (“Дикі лебеді”).

Учитель: Коли Г.К. Андерсен писав казку “Соловей”, перед ним стояв образ коханої жінки Йонні Лінд, шведської співачки, яку називали “шведським соловейком”.

Випереджувальне завдання.

Повідомлення учня про історію створення казки “Соловей”.

Матеріал для вчителя.

  Г.К. Андерсен належав до прибічників “поезії серця”, котрі думали, що творчість — це імпровізація. Прикладом такої поезії і є казка “Соловейко”, написана за одну добу 11-12 жовтня 1843 року. У творі знайшло відображення нещасне кохання автора. У 1843-1845 рр. Андерсен був без взаємності закоханий у знамениту шведську оперну співачку Йенні Лінд, котру називали “шведським солов`єм”. Це глибоке почуття наповнило новим змістом задум казки про короля і смерть. Унаслідок цього, центральною проблемою стали роздуми про мистецтво, його природу, місце життя в цьому світі. “Дякуючи Йенні Лінд, - писав Андерсен, - я вперше пізнав святість мистецтва і проникся почуттям обов`язку, що велить забувати себе заради високої мети мистецтва”.

Учитель: Отже, давайте звернемося до цієї чудової казки, де розповідається про силу великого і справжнього мистецтва, спробуємо вияснити, чи всяка краса приносить радість і задоволення. Але спочатку повторимо деякі теоретичні поняття.

7. Робота над відомостями з теорії літератури.

- Який жанр називається літературною казкою? (Авторський художній твір з вигаданим сюжетом, у якому наявні чарівні, фантастичні елементи).

- Що називається сюжетом твору? (Послідовність подій у художньому творі).

- Хто такий автор? (Творець художніх текстів).

- Які твори є перекладними? ( Художні тексти, відтворені іншою мовою). Якою мовою була написана казка “Соловей”?

Словникова робота.

Богдихан — володар країни. Пантофлі — м`які кімнатні туфлі. Клейноди — знаки влади. Відлупцювали - побили. Двірський пастир - священик. Діаманти — коштовні прозорі блискучі камінці. Видива — примари.

Робота над змістом казки.

-  Де відбуваються події казки “Соловей”?

-  Чому Андерсен зобразив у своїй казці саме Китай? (Якось в дитинстві знайома праля сказала, що під міською річкою починається китайське королівство).

10. Випереджувальне завдання. Повідомлення учня про Давній Китай (найвизначніші досягнення давніх китайців).

Матеріал для вчителя.

   Дія казки відбувається  в Китаї, країні з найдавнішою культурою. Китайські майстри залишили нащадкам неповторні й вічні архітектурні пам`ятки: загадкові й величні пагоди — вежеподібні меморіальні споруди на честь діяння буддійських святих, а також на честь важливих для китайців подій, палаци китайських імператорів, вироби з фарфору, малярські твори. Велика Китайська стіна, яку вивели будівникив 4-3 ст. до н.е. Китай — країна філософів, митців, мореплавців, мандрівників, винахідників (їм належить винахід пороху, виготовлення порцеляни, шовку). Ще в далеку давнину китайці винайшли писемність. Весь світ знає китайські ієрогліфи. Протягом 7-13 ст. живопис займає центральне місце в образотворчому мистецтві Китаю. Художники прагнуть показати єднання людини з природою. Нанесені пензликом малюнки на сувої дивували точністю краси природи, її рослинного і тваринного світу, це “Іволга на гранатовому дереві” - невідомий майстер Х-ХІІІ ст., “Олені серед дерев червонолистого клена” - невідомий майстер Х ст., фрагмент сувою Го Сі “Осінній туман розсіявся над горами і полонинами” - ХІ ст. Та ін.

-  Яким був палац імператора? Зачитайте уривок.

- Автор порівнює в казці красивість і красу. Доведіть, що спів солов`я був дійсно красивим. (Зачитати слова рибалки, кухарочки, мандрівників про спів солов`я).

- Як імператор довідався про солов`я?

- Перекажіть, як за наказом імператора знайшли птаха.

- Якими автор показав придворних, чому вони вихваляли спів, якого ніколи не чули? (Підлабузники, вихваляли те, що похвалив імператор).

- Зачитайте опис солов’я. Чи таким його уявляли придворні? А яким?

- А ви бачили солов’я?

11. Демонстрація малюнків солов’я.

12.Випереджувальне завдання. Повідомлення учня про солов’я в природі.

Матеріал для вчителя

  Хоча соловей є звичайним гніздовим птахом майже на всій території України, але побачити його в природі дуже важко. Це теплолюбний птах, тому наприкінці літа він відлітає на південь, звідки в кінці чи на початку травня повертається назад. Птах сторожкий. Улюбленим його місцем проживання є листяні ліси, гаї, густі хащі біля річок та озер, а також сади й парки. Дехто має солов’я за некрасивого птаха. Він стрункий, у нього високі лапки, тонкий дзьоб і великі чорні очі. Спинка рудувато-бура, горло і грудка світло-сірі з ледь помітними зеленими цяточками, черевце біле. Хвіст досить довгий, рудий. Пір`я м`яке, щільно прилягає до тіла. Соловей дуже моторний, спритний, пересувається по землі стрибками.

  Голос його знає,мабуть, кожний. Пісня солов`я дуже різноманітна, з кількома окремими групами звуків (“колінами”), які багато разів повторюються в певній послідовності. Особливо добре чутно тьохкання, голосний чистий свист і переливчасті трелі. Навесні співає цілу добу, але найінтенсивніше пізно ввечері й вночі.

13. Прослуховування співу соловейка (фонозапис).

Чи сподобався імператору спів птаха? Зачитайте.
Як ви думаєте, чому соловей відмовився від нагороди імператора?
Як поставилися люди до солов`я? Чи відчув він себе щасливим в палаці?
Що було в пакунку, який отримав імператор? Зачитайте.
Давайте порівняємо двох птахів. Штучний соловей — це теж витвір майстрів.

14. Складання порівняльної таблиці.

1. Живий соловей                               Штучний соловей

2. Маленька сіра пташка                  Обсипаний діамантами, рубінами, із золота,    

   (проста зовнішність)                       срібла

Знав безліч мелодій                      Знав одну мелодію
Співає по-своєму                           Співає, як заведена шарманка
Душа здатна до співчуття             Механізм

Нагорода для нього — сльози    Золотий пантофель
Не можна передбачити,               Відомо все наперед

що заспіває

Не можна змусити співати            Заводять 34 рази
Радує чудовим співом                   Зламався
Виявив співчуття до                     Байдужий до чужих страждань.

 імператора.

- Який художній прийом покладено в основу порівняння двох птахів? (Антитеза).

- Чому соловей полетів із палацу?

- Розкажіть, як шанували люди штучного соловейка? Чи подобався їм спів пташки?

-  Що трапилося зі штучною пташкою?

-  Яка біда трапилася з імператором?

15. Перегляд уривку з мультфільму “Соловей”.

-  Чому, на вашу думку, соловей повернувся до імператора?

-  Яким був соловей? Чому він не захотів залишитися в палаці й про що попросив імператора?

- Як поводилися придворні імператора? Чи чесні вони були з правителем?

Учитель: Справжнє мистецтво має бути вільне й чесне, повинно говорити правду і рибалці, і імператору.

     Повернемося до проблемного питання, чи здатне справжнє мистецтво творити дива. (Відповіді учнів)

Учитель:  У казці Г.К. Андерсена у боротьбі, у протистоянні перемогло добро, мистецтво одержало перемогу над смертю. Великий Казкар прагнув утвердити добро на землі, пробуджуючи його в людських душах за допомогою своїх дивовижних казкових героїв.

Підсумок 2-ї 30-хвилинки                                                               3-я 30-хвилинка

16. Інтерактивна вправа “Мозковий штурм”.

Визначте головну думку казки Г.К. Андерсена “Соловейко”.

Очікувані відповіді:

-  Краса, поєднана з добром, - велика сила.

-  Справжнє мистецтво має дивовижний, чудодійний вплив на людину.

-  Мистецтво сильніше смерті.

- Лише жива душа, милосердя, співчуття стають запорукою справжньої краси.                                                    Звернення до епіграфа.

-  У чому ж загадка краси? (Давайте будемо людьми, які помічають красу навколишньої природи, класу, яку створили інші -удома, у класі, у школі- і самі творитимемо красу. Тоді ми дійсно будемо достойні цього почесного звання — ЛЮДИНА).

17. Мистецький контекст.

Учитель: Прониклива, багата на тонкі деталі казка Андерсена “Соловей” завжди приваблювала художників-ілюстраторів як цікавий творчий матеріал. Яскраві малюнки до неї створили,  Вільгельм Педерсен, Едмунд Дюлак, Ніна Носкович та інші. Проте слава загальновизнаного, неперевершеного ілюстратора цього твору належить нашому земляку Георгію Івановичу Нарбуту (1886-1920). Георгій Нарбут народився на Сумщині, закінчив Глухівську гімназію, вивчав філологію в Петербурзькому університеті. Згодом пристрасть до малювання привела його до славнозвісного російського об`єднання “Світ мистецтва”. Співпрацюючи з провідними видавництвами, Нарбут оформив величезну кількість книжок оригінальними ілюстраціями й орнаментами. Завдяки дивовижній майстерності своїх робіт він посів найвизначніше місце серед російських ілюстраторів дитячих книжок дореволюційного часу.

 У 1917 році Георгій Іванович оселився в Києві. Прибічник незалежності України, він активно використовував у своїх роботах національну символіку, ілюстррував твори вітчизнчної літератури, працював над оформленням “Української абетки”. У 1918 році Нарбута було обрано ректором Української академії мистецтва.

  Візерунковий творчий почерк цього художника запам`ятовується назавжди й упізнається з першого погляду. Він вирізняється бездоганною графічною точністю, витонченістю ліній і декоративною вишуканістю.

     Учитель: Краса, гармонія можуть народжуватися й за допомогою засобів мистецтва за безпосередньої участі людини – митця.

 А як краса впливає на людей?  (Підвести дітей до думки, що  краса   заворожує й позитивно впливає на  людей; люди, красиві душею мають багато друзів, здатні творити добро, краса спонукає митців на створення віршів, музики, кіно, із як их люди не тільки одержують насолоду, а й  черпають досвід, удосконалюються…)

      Учитель: Безперечно, краса облагороджує людське серце, робить його добрішим. Якщо людина оберігає цю красу,  примножує її своєю працею, вона й сама стає співтворцем.

Як ви розумієте поняття «бути співтворцем краси»?   (Ми слухаємо музику, дивимося фільм,  читаємо художні твори, і в нашій душі народжуються емоції та почуття. Художні твори   вчать, як треба або не треба робити, тому прагнемо наслідувати  героїв, бути схожими на них, творимо себе – удосконалюємося (Якщо необхідно, ставити навідні питання).

ІV. Підсумок уроку

    1. Узагальнююча бесіда

-  Згадайте, у яких ще творах ви зустрічали зображення різної краси. ( О. Пушкін “Казка про мертву царівну і сім богатирів”: зла мачуха і принцеса; Г.К. Андерсен “Снігова королева”: Герда і Снігова королева).

-  Чи може мистецтво, краса змінити світ на краще?

Учитель: Діти, учіться радіти життю, поспішайте творити   добро.

2. Різнорівневі завдання:

 а)тестування в режимі он-лайн на сайті школи: http://bestschool2.ucoz.ru/tests/0-6-0 (високий рівень);

Символом данської столиці та й усієї країни стала:

а) Дюймовочка;   б) Русалонька;  в) Снігова королева.

Г.К. Андерсен народився в сім`ї:

а) шевця;  б) столяра;   в) двірника.

Якось знайома праля сказала Гансові, що під міською річкою починається:

а) індійське королівство;  б) турецьке короліство;  в) китайське королівство.

Найбільше Ганс любив слухати казки та гратися з:

а) ляльками;  б) квітками;  в) камінцями.

Андерсен мріяв стати:

а) шевцем;  б) письменником;   в) актором.

Всесвітню славу Андерсену принесли:

а) п`єси;  б) казки;  в) романи.

Герой казки соловейко жив у лісі:

а) над річкою;   б) над морем;  в) над озером.

Хто розповів у палаці про соловейка?

а) убога служниця;    б) вищий державний урядовець;  в) двірський пастир.

Найкраща винагорода для соловейка — це:

а) золота пантофля;  б) срібна медаль;  в) сльози на очах богдихана.

 Богдихан та двірське панство насолоджувалися співом штучного соловейка:

а) 1 рік;   б) 1,5 роки;   в) 3 роки.

 Хто прогнав смерть від богдихана?

а) живий соловейко;  б) штучний соловейко;  в) придворні.

Соловейко пообіцяв, що прилітатиме й співатиме про:

а) добро і зло;   б) далекі краї;  в) героїв та їх подвиги.

V. Рефлексія та оцінювання

Технологія «Незакінчене речення»

 Казка Г.К. Андерсена цікава тим, що…

Урятувати світ від зла, несправедливості, брехні або хоча б трохи змінити його можна, якщо… (Висловлювання учнів)

Чи справдилися ваші очікування від уроку? (Технологія «Мікрофон»)                                    

  VІ. Домашнє завдання: переказувати казку, характеризувати персонажів, висловлювати своє судження про них.          


Теги: Леута В.В., Андерсен
Навчальний предмет: Зарубіжна література
Переглядів/завантажень: 1225/41


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar