Головна » Зарубіжна література

Король казкової країни. Поєднання побутовості й фантастики в казках Ганса Крістіана Андерсена

МЕТА: познайомити дітей з життям і творчістю Г.К. Андерсена; показати незвичайність його долі, любов письменника до рідної країні; прослідкувати, як народжуються літературні казки, їх зв'язок із реальною дійсністю; розвивати уяву; формувати полікультурну компетенцію; викликати естетичні почуття.

ТИП УРОКУ: урок вивчення нового матеріалу.

ЖАНР УРОКУ: урок-подорож.

ОБЛАДНАННЯ: карта Данії; малюнки Данії; виставка книг та платівок (або CD, DVD) з казками Г.К. Андерсена; CD- та DVD-програвач; невеличкий «музей речей казкаря» (парасольки, мотузка, силуети, вирізані з кольорового паперу та ін.).

ПОПЕРЕДНЄ ЗАВДАННЯ ДЛЯ УЧНІВ: один учень готує розповідь про сім'ю Г.К. Андерсена; другий – про те, як Андерсен почав писати казки, інші приносять книги для виставки.

ВИМОГИ ДО РІВНЯ ПІДГОТОВКИ УЧНІВ: учень перелічує назви та персонажів найвідоміших казок Андерсена, сприймає великий за обсягом текст цілісно.

ЛАНЦЮЖОК НАВЧАЛЬНИХ СИТУАЦІЙ:

І. Мотивація навчання школярів.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

ІІІ. Сприйняття й розуміння учнями навчального матеріалу.

IV. Підсумки уроку.

V. Домашнє завдання.

VI. Оцінювання.

епіграф: Моє життя – прекрасна, розкішна казка.

Г.К. Андерсен

І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАННЯ ШКОЛЯРІВ (організаційний момент)

Учитель: Читаючи казки, я полюбив одну країну – Данію, країну, де немає гір, немає лісів, але багато моря, багато островів. А це тому, що саме в цій країні народився і жив письменник, казки якого облетіли всю нашу планету – Ганс Крістіан Андерсен. Тому я й пропаную сьогодні відправитись у подорож до «казкової» країни, у якій Г.К. Андерсен є справжнім королем.

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ (повторення вивченого матеріалу)

Учитель: Але перш, ніж відправитись у подорож, треба дещо пригадати:

1. Що таке казка? Чим вона відрізняється від міфу?

2. Чим літературна казка відрізняється від народної? Основні риси літературної казки.

ІІІ. СПРИЙНЯТТЯ Й РОЗУМІННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

(пояснення нового матеріалу)

1. Слово вчителя

А тепер сідайте зручніше, ми відправляємось у подорож на північ до маленької, але дуже цікавої країни – Данії, яку любив і оспівував Андерсен у своїх творах. (Показати Данію на мапі)

Звучить «Балада про принцесу» Руслани (аудіозапис)

2. Бесіда:

2.1. Уважно подивіться на приспів. З ким разом ми почали нашу подорож?

 - Принцеса живої природи.

2.2. Що протистоїть принцесі? – Золото, парча – штучні витвори.

2.3. Скажіть, а що робить «золото» з природною красою? – Вбиває її.

2.4. Пригадайте, в якій казці Андерсена природна краса протистоїть красі штучного виробу? – «Соловей». Яка краса перемагає наприкінці казки? – Природна.

2.5. Якими словами закінчується ця казка? – «Доброго ранку!» (слова імператора).

3. Слово вчителя

І нам з вами час привітатись, тому що, поки ми слухали пісню, наш поїзд пролетів над протокою, яка відокремлює о.Фальстер від о-ва Зеландія, де і розташовано столицю Данії Копенгаген. Уявіть собі безліч палаців, які за своєю красою не гірше за фарфоровий палац китайського імператора із казки «Соловей».

Палац Шарлоттенборг дивиться на старовинну гавань Нюгавн (див. малюнок). Все тут живе і дихає морем.

А в іншому палаці – Розенборзі – сьогодні розташовано музей. Тут можна побачити корону Християна ІV, скрізь всипану коштовними камінцями, а також інші коштовні речі, без яких чомусь не могли жити королі та королеви. Можливо, саме тут зберігається і «Нове вбрання короля» з казки Андерсена: один король дуже любив переодягатися. І ось одного разу два шахрая пошили не тільки святкове королівське вбрання з чарівної тканини, яку не могли бачити дурні та ті, хто займається не своєю справою, але й самого короля - у дурні.

Уривок із мультфільму «Нове вбрання короля».

У передмісті Копенгагена Клампенборзі стоїть старий дуб. Він знає всю історію Копенгагена, тому що народився в XII ст. разом із містом. Коло його стовбура 9 м 70 см; в середині дуб майже порожній, але крона ще значна. Саме в такому дубі і могли траплятися неймовірні події, які описано у казці «Кресало».

Звучить початок казки «Кресало» (аудіозапис).

4. Бесіда

4.1. Якщо б вам довелося робити діафільм за цією казкою, що ви намалювали б у першому і другому кадрах?

4.2. Які події відбуваються далі?

4.3. Як поводиться солдат, знаючи, що у нього в руках великі багатства?

4.4. За що солдата хочуть стратити?

4.5. Чим закінчується казка?

5. Слово вчителя

Добре у Копенгагені, але Г.К. Андерсен народився в іншому місті, і нам час поспішати саме туди.

Місто Оденсе знаходиться на о. Фюї (показати на мапі).

У казці Андерсена «Уривок низки перлів» бабуся розповідає, якою довгою і складною була подорож від Оденсе до Копенгагена. Зараз лише 3 години відділяють ці два міста.

Заплющте очі...

Уявіть собі невелику тиху річку Оденсе, серед сучасних котеджів та багатоповерхових будівель – стара хатинка; а ось і худорлявий хлопчик вашого віку про щось мріє, сидячи на березі. Поруч «Школа для бідних», де вчився маленький Ганс. Неподалік і старовинний собор св. Кнуда, де можна почути орган, який слухав Андерсен.

Звучить орган (аудіозапис).

На вулиці Ганс’єнсенстреде є маленький будинок з високим черепичним дахом, де і народився Г.К. Андерсен у сім'ї бідного шевця і прачки.

Учень розповідає про сім'ю Г.К. Андерсена.

Сьогодні за цією адресою – музей Г.К. Андерсена (учитель знайомить з «експонатами» музею):

1. Кольоровий папір: коли Андерсен вперше побував з батьками у театрі, він захопився їм, і все життя мріяв стати актором чи драматургом. Він добре співав, танцював, але доля склалася інакше – Андерсен став казкарем. ЯК ЖЕ ЦЕ СТАЛОСЯ?

Учень розповідає про те, як Андерсен почав складати казки.

2. А ще у музеї е дві чарівні парасольки: проста і кольорова:

- Чи знаєте ви для чого вони? – Оле Лукоє.

Читати уривок про парасольки (С.Маршак).

3. А ось мотузка: Андерсен дуже страшився пожеж і гадав, що мотузка допоможе йому врятуватись через вікно, якщо трапиться біда.

В одній із кімнат музею можна сісти, натиснути відповідно кнопку – і почути обрану тобою казку Андерсена будь-якою мовою:

Звучить уривок з казки «Гидке Каченя» (аудіозапис)

- Чим закінчується ця казка? – Гидке каченя стає чарівним лебедем.

IV. ПІДСУМКИ УРОКУ

Події, які відбуваються у цій казці, нагадують нам життя самого Андерсена, над яким спочатку посміхалися майже всі в рідному місті і якому через 50 років вклонялися всі громадяни Оденсе, зустрічаючи його прапорами, оркестром, феєрверком. Г.К. Андерсен плакав від щастя, а діти, яких звільнили в цей день від занять у школі, просили розповісти їм казку... Головну казку в своєму житті Андерсен назвав «Казка мого життя»:

«Моє життя, – пише казкар, – прекрасна, розкішна казка. Якби тоді, коли я вступив у світ маленьким, бідним, самотнім хлопчиком, до мене з'явилась всемогутня чарівниця і сказала: «Обери собі мету і напрям, а я буду тебе направляти і захищати!» – моя доля не могла бути щасливою, розумнішою і кращою».

Як ви розумієте епіграф до уроку? – Важка доля, але щасливий кінець.

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:

Прочитати казку «Снігова королева», переказувати «ОПОВІДАННЯ ПЕРШЕ, В ЯКОМУ ЙДЕ МОВА ПРО ДЗЕРКАЛО ТА СКАЛКИ».

VI ОЦІНЮВАННЯ

(Якщо залишиться час – опрацювати картки «Герої казок Г.К. Андерсена»).

 

ДОДАТКОВІ МАТЕРІАЛИ ДО УРОКУ

БАЛАДА ПРО ПРИНЦЕСУ

Дальня путь лежить

через хмари і небес блакить,

Там в чужім краю

не знайде вона любов свою,

Бо вбиває золото красу.

 

Приспів

Вона була подібна до сонця –

Принцеса луків.

Вона одна володарка лісу –

Тварин і птахів.

Зростаючи в некошених травах –

Серед лілей.

Вона була променем світла –

Серед людей.

 

Тільки не знайшла

все, до чого прагнула душа.

Золото й парча

залишили обпік на плечах,

І отруту смерті на вустах.

 

Приспів

Вона була неначе дитина –

Принцеса луків.

Вона одна володарка лісу –

Тварин і птахів.

Зростаючи в некошених травах –

Серед лілей.

Вона була дитиною світла –

І світлом Людей.

А. Кривута

КАЗКА «ХОЛЬГЕР-ДАТЧАНИН»

«У Данії е замок Кронборг, знаходиться він на самому березі Сресунда, і повз нього щодня проходять сотні кораблів: і англійські, і російські, і прусські. Усі вони салю­тують старому замку гарматними пострілами: «Бум!» Із замка теж відповідають: «Бум!» Це гармати говорять: «Здравія бажаємо!» - «Вдячні!»

Взимку кораблі не ходять, море замерзає аж до шведського берега, і улаштовується справжня дорога. Вздовж неї розвіваються датські та шведські прапори, і шведи та датчани говорять один одному: «Здравія бажаємо!», «Вдячні!», але вже не гарматними пострілами, а просто потискаючи один одному руки, як друзі, і одні посилають на берег до інших за булками та калачами - чужа їжа завжди солодша!»


Теги: Андерсен, Криворучко О.В.
Навчальний предмет: Зарубіжна література
Переглядів/завантажень: 854/170


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar