Головна » Зарубіжна література

До слова серцем прислухайся...

Мета: узагальнити знання учнів з вивченої теми, розвивати вміння творчо мислити і розвивати пам'ять; удосконалювати вміння працювати в групі; виховувати почуття прекрасного, повагу до чужої думки.

Обладнання: портрети поетів  середини ХІХ століття, музичний супровід.

Тип уроку: повторення, систематизація та закріплення знань.

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності

Інтелектуальні ігри - чудова нагода продемонструвати не лише власні знання, а й здатність мислити творчо, використовувати інтуїцію, вміння концентруватися і миттєво знаходити рішення складного завдання.

 Клас об'єднано у дві групи. Уважно слухайте питання, там часто криється підказка до відповіді.

ІІ. Проведення гри

І тур

Упізнай письменника з трьох спроб

Запитання І команді

1. "Уся його письменницька сила  у надзвичайно живому почутті безмежної широти Всесвіту", - писав К. Чуковський. (3 бали).

2. Він змінив безліч професій, перш ніж стати поетом: був теслею, учителем, розсильним, журналістом, санітаром, мандрівником, пройшов пішки 17 штатів. (2 бали).

3. Його вірші нагадують проповідь, промову оратора. Він немає ані ритму, ані рими, до яких усі звикли. Це вільний вірш, написаний верлібром (1 бал)           

В. Вітмен

 

Запитання ІІ команді

1. Його називали своїм учителем П. Верлен, А. Рембо, Рільке, В. Брюсов... Його вважають одним із зачинателів символізму.(3 бали)

2. Худорлявий і негарний, він, як міфічний герой, вийшов на двобій з цілим світом: з Богом і Сатаною, із визнаними авторитетами та пересічними людьми.(2 бали)

3. Він сприймав поезію як інструмент вирощування квітів (тобто Прекрасного) із зла, своєю поезією він переконував, що й "перебуваючи у пеклі, можна марити про білосніжні вершини". (1 бал)

 Ш. Бодлер

Запитання І команді

1. Таємниця народження вплинула на подальшу долю майбутнього поета. У 14 років він утратив дворянські привілеї, прізвище, до якого звик, і все подальше життя змушений був докладати зусиль, щоб повернути їх. (3 бали)

2. 12 років він віддав ненависній армійській службі, але заповітної мрії (повернути втрачене дворянство) так і не досягнув.(2 бали)

3. Його вважають одним із найяскравіших представників "чистого мистецтва" в російській поезії ХІХ століття. Ф. Достоєвський був упевнений, що нащадки поставлять поетові пам'ятник "за його чудові вірші загалом і за "пурпур розы" зокрема, бо вони збуджуватимуть у їхніх думах естетичне захоплення і почуття краси".(1 бал)

Запитання ІІ команді

1. Його світогляд сформувався під впливом німецького філософа Шеллінга, в якого поет "запозичив" постанову питання про співвідношення індивідуального і загального. У 12 років перекладав Горація, тривалий час перебував на дипломатичній службі у Мюнхені.(3 бали)

2. Грунтовну домашню освіту отримав під опікою відомого поета і перекладача С. Раїча, закінчив відділення словесних наук Московського університету.(2 бали)

3. Надзвичайно драматично склалися стосунки поета з О. Денисьєвою, які тривали 14 років і були прямим порушенням норм суспільної моралі.(1 бал)

ІІ тур

Упізнай автора та його книгу

Запитання І команді

1. Ця книга - єдина книга у житті поета. Вона була супутником і дзеркалом життя свого творця майже 40 років. У книзі він прагнув "... Створювати вишукану красу із "Сміття" реальної дійсності, тобто підніматися із землі до зірок, а потім повертатися зорепадом віршів знову на землю".(3 бали)

2. Першу збірку, що містила 12 поезій, автор надрукував власним коштом. Вона вийшла в зеленій палітурці. До книги додавався портрет її автора: це був чоловік з бородою, у капелюсі табакир, у розстебнутій на грудях сорочці.(2 бали)

3. Останнє, 9-е видання книги, називають "виданням смертного ліжка". Воно містить 40 поезій різного обсягу. Ця книга - "це переважно спроба виразити мою власну емоційну та особистісну природу,... спроба докладно - від початку і до кінця - відтворити Особу, людське єство (мене самого в другій половині ХІХ століття в Америці), і зробити це вільно, вичерпно і правдиво". (1 бал)

В. Вітмен "Листя трави"

Запитання ІІ команді

1. Цю книгу автор створював упродовж усього життя. Мотив боротьби Добра і Зла став у ній основним.(3 бали)

2. Автор з викликом поетизував те, що можна назвати падінням, оспівував насолоду від цього.(2 бали)

3. Цю збірку сучасники трактували як поетизацію зла, аморальності. Автора було притягнено до суду за звинуваченням у аморальності, і він цей процес програв.(1 бал)

Ш. Бодлер "Квіти зла"

ІІІ тур

Упізнай назву вірша за його уривком

Запитання для обох команд

1. Я лиру посвятил народу своему

Быть может, я умру неведомый ему,

Но я ему служил и сердцем я спокоен

"Элегия"  Некрасов

2. Буває, пливучи дорогами морськими,

Аби розвіятись, полюють моряки

На альбатросів тих, що в вишині над ними

Серед блакиті й хмар пливуть віддалеки

"Альбатрос"  Бодлер

3. Поэтом можешь ты не быть,

Но гражданином быть обязан

"Поэт и гражданин"  Некрасов

4. Як серцю виказать себе?

Як іншим зрозуміть тебе?

Ти думку висловивши - і вмить

Уже неправда в ній дзвенить

"Selentium" Ф. Тютчев

5. О капітане! Батьку! Страшна

Скінчилась путь, -

Всі бурі витримав наш корабель,

Сміливців лаври ждуть

Вітмен "Капітане"

6. Свет ночной, ночные тени,

Тени без конца

Ряд волшебных измений

Милого лица

"Шепот, робкое дыханье" А. Фет.

 

ІV тур

Сильна ланка (запитання по черзі кожному учневі)

1. Хто з поетів був представником школи "чистого мистецтва"? (А.Фет)

2. Назвіть поетів, які все життя працювали над однією збіркою поезій?(Ш.Бодлер,В. Вітмен)

3. Як називалась збірка поезій Бодрера? ("Квіти  зла")

4. Як називалась збірка віршів Вітмена? ("Листя трави")

5. Як називаються неримовані вірші? (Верлібр)

6. Що означає Selentium з латинської мови? (Мовчання)

7. Хто друкував вірші Тютчева у журналі "Современник"? (О.Пушкін)

8. Яку назву мав цикл поезій Тютчева, присвячений темі кохання? (Денисьєвський)

9. Перша збірка Фета? (Ліричний пантеон)

10. Про кого це сказано: "Цей король поетів, справжній Бог"?

11. Хто був домашнім учителем Тютчева? (С.Раїч)

12. Як звали кохану Фета, що згоріла? (Марія Лазич)

13. Чи займалися представники школи "чистого мистецтва" суспільними проблемами? (Так)

14. Хто автор поезії "На смерть Шевченка", "Трійка"?( М.Некрасов)

15. У чому особливість вірша Фета "Шепіт...Ніжний звук зітхання"? (Відсутність дієслів)

16. Який птах є образом-символом митця в поезії Ш. Бодлера? Альбатрос)

17. Автор рядків

Я - поет Тіла, і я - поет Душі.

Зі мною всі насолоди раю і всі муки пекла зі мною,

Перше я прищеплюю та плекаю в собі,

друге - перекладаю на мову нову

(В.Вітмен)

18. Його перші вірші були надруковані в пушкінському "Современнику" під назвою "Вірші, надіслані з Німеччини"? ( Ф. Тютчев)

19. До кого з поетів має стосунок прізвище Шеншин? (А.Фет)

20. Хто проходив військову службу в Херсонській губернії? (А. Фет)

V тур

Для чого нам потрібна поезія Некрасова, Тютчева, Бодлера, Фета, Вітмена?

Метод "Прес"

1. Я вважаю, що....

2.... тому,що

3...., наприклад,....

4. Отже,....

VІ тур

Читання віршів напам'ять.

Підведення підсумків.

Домашнє завдання: підготуватися до контрольної роботи за творчістю вивчених поетів.


Теги: поезія, Раєнко В.І.
Навчальний предмет: Зарубіжна література
Переглядів/завантажень: 158/8


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar