Головна » Зарубіжна література

Натхнення вічною красою. Весна в поезії, музиці, образотворчому мистецтві

Мета: ввести учнів у світ мистецтв; розвивати уміння та навики передання своїх думок і почуттів при сприйнятті картин, поезії, музичних творів; навчити спостерігати та бачити красу природи, любити її та берегти; поширювати художній кругозір; сприяти формуванню образного мислення,  уяви, спонукати до виявлення творчих здібностей  учнів, викликати позитивні емоції.

Тип уроку: позакласне читання,інтегрований урок- пошук

Обладнання та матеріали:  музичні твори Е. Гріга  «Ранок» із    музики до п’єси Х. Ібсена «Пер Гюнт»,   П. Чайковського  «Квітень» із циклу «Пори року»;

 живопис:Н. Бєлянін «Весняне сонце », В. Бялиницький - Бируля «Рання весна», А. Саврасов «Граки прилетіли» (Додаток 1);

 портрети Ф. Тютчева, А. Плєщеєва, О. Пушкіна, І. Буніна (Додаток 2).

 На дощці – малюнок на тему: «Весняний ліс»( тимчасово закритий папером.)  

                          Любіть природу, любіть квіти, любіть дерева,

                      небо, красу у великому й малому і ви навчитеся

                                   любити життя, берегти людину!

Японський вислів

Зміст  уроку

1.Вступне слово вчителя.

Кожна пора року  по – своєму  прекрасна…  Літо тішить  зеленню та різними барвами. Осінь милує око своїм золотим блиском. Теплими кольорами та відтінками. Зима – царюючою величністю, гарними візерунками на вікнах та безмежними білосніжними килимами, а весна вражає душу свіжістю трав. Першими листочками, які з’являються несподівано, чарівними голосами птахів, які лунають навкруги. Повітря прозоре, насичене свіжістю. Розквітає природа, оновлюється життя.

 

2.Мотивація навчальної діяльності.

Діти, уявіть собі зимовий ліс: ще не зійшов останній сніг, ще інколи бувають морози, але весна несміливо, обережно робить свої  перші кроки.

Чи знаєте ви, яку таємницю зберігає ліс?

Сьогодні на уроці ми з вами спробуємо відшукати цю таємницю, виконуючи різні творчі завдання.

3.Оголошення теми та мети уроку.

Проблемне питання уроку: «Як любов до природи вчить нас любити людину?»

4.Застосування та розвиток набутих знань та навичок

Що таке пейзаж?
Що означає вислів « пейзажна лірика»?
Що таке тема твору та головна думка?

 

Завдання 1: прослухайте виразне читання віршів і визначте їх тему та головну думку.( Учні читають вірші Ф. Тютчева « Еще земли печален вид», «Весна»)

Які твори ми називаємо оригіналом, а які перекладом?

 

Завдання 2: прослухайте вірші Ф. Тютчева «Весенние воды» і « Весняні води», визначте, що спільного, що різного у віршах. Чи однакові тема та головна думка?

Який вірш читався мовою оригіналу?

Ви вірно відповіли на запитання і ми наблизились до першої таємниці, яку зберігає весняний ліс – це Сонце.  (На малюнку відкриваємо сонце)

 

5. Художній переклад.

Завдання: перекласти вірш А. Плєщєєва «Весна» на українську мову. А після читання творів  відкриваємо наступну таємницю – Блакитне небо.

6.Переказ вірша Ф.Тютчева «Весенняя гроза» прозою. Дізнаємось про таємницю -  Приліт птахів.

7.Словникова робота. Гра «Заміни слово»

Згадайте,які художні засоби ви знаєте. Запишіть у зошити, що таке епітет, порівняння,персоніфікація).
Прослухайте вірш О.Пушкіна «Гонимы вешними лучами» і знайдіть виразні мовні засоби.

Завдання:підібрати епітети замість крапок до вірша                        С. Єсеніна   «С добрым  утром!»

Задремали звезды … ,

Задрожало зеркало затона.

Брезжит свет на заводи лесные

И румянит сетку небосклона.

Улыбнулись…    березки,

Растрепали…    косы.

Шелестят …  сережки,

И горят….росы.

У плетня… крапива,

Обрядилась… перламутром.

И, качаясь, шепчет шаловливо:

« С ….       утром».

Учень виразно читає вірш, а діти зіставляють зі своїми варіантами та обговорюють в групах результат.

Учитель музики:

які ми бачимо кольорові образи?
а ви, діти, бачили коли – небудь світанок?
як повинен звучати світанок у музичній картині?

 

Прослухайте твір норвежського композитора Удварда  Гріга «Ранок». Коли будете слухати музику, спробуйте побачити не тільки картину світанка, а й прислухайтеся  до себе, спробуйте охарактеризувати свої відчування, думками «увійдіть»  у цей пейзаж і проживіть там декілька хвилин.Коли зрозумієте, що сонце вже зійшло, підніміть руку.

Звучить «Ранок» Гріга.

Чи сподобалася вам музика?Як починалась      мелодія?Звучав весь оркестр? Чому?

(Це  перший промінчик починав свою подорож. Інструмент флейта)

Як вдалося композитору показати, що зійшло сонце? (Зазвучав весь оркестр, музика начебто піднімається вгору)

Ви навчились розуміти музику. І ми звертаємось до таємниці: Ліс! Він оживає навесні, як сонце пробуджує день.

8.Учитель образотворчого мистецтва:

Як називаються картини, де зображується природа? ( Пейзаж)
кого з художників майстрів пейзажа ви знаєте? (І.Левітан, І.Шишкін….)
давайте звернемось до картин відомих художників: Н.Бєляніна  «Останній сніг», «В.Бяльницького «Рання весна», А.Саврасова  «Граки прилетіли», яка пора року на них зображена? (Весна)
за якими прикметами ви здогадалися? ( Яскравість сонячних променів, тане сніг, радісний настрій)

 

Учениця читає напам’ять вірш І.Буніна «После половодья»

якій картині співзвучний цей вірш?

Діти, які ви спостережливі. На перший погляд звичайні картини, але майстри слова, живопису, композитору можуть знаходити прекрасне в щоденності, вони бачать і розуміють мову природи.

 А ми з вами зараз побачимо наступну таємницю. Як ви гадаєте, що це?Учитель на малюнку відкриває - Струмки.

9.Робота в групах:

              Літератори складають твір - мініатюру (опис картини), або вірш.

            Художники малюють кольорову гамму, яку вони відчувають і пояснюють свої відчуття.

            Музиканти відповідають на запитання.

Звучить музика російського композитора П.І.Чайковського.

Учитель музики:

Колись у Петербурзі, де довгий час жив композитор, видався журнал, який мав назву «Нувеліст» від слова «новела», що означає невелике оповідання. Журнал виходив щомісяця, і в кожному номері читачів чекав приємний сюрприз: ноти музичних п’єс для рояля, які створив Чайковський. Кожна мала назву одного з місяців року. 12 місяців в році, 12 номер журналу, 12 п’єс:січень, лютий,березень… всі вони потім були об’єднані в альбом під назвою «Пори року».

чи сподобалася вам музика? Якою вона була? (енергійною, веселою, сумною, душевною)
з якою порою року асоціюється ця мелодія?
як зображена весна у музиці?

-  Як бачимо, красу природи можна передати різними засобами: словами, звуками, фарбами. Головне, щоб душа вміла побачити цю красу, відчути й зрозуміти її.

 Епіграфом до уроку є японський вислів: « Любіть природу, любіть дерева, небо,красу у великому й малому, і ви навчитеся любити життя, берегти людину!» 

  Проблемне питання: «Як любов до природи вчить нас любити людину?», відповідаючи діти спираються на свій  життєвий досвід.

 

Ми слухали «Квітень». Цей твір має ще одну назву. Прослухайте вірш і спробуйте здогадатись яку.

Дівчинка читає вірш З. Олександрової «Пролісок»,  і діти з радістю визначають останню таємницю – Пролісок.

10.Заключне слово вчителя:  маленька, тендітна квіточка, незважаючи ні на що, тягнеться до сонця. Ви для мене – такі ж квіти, які тягнуться до знань. І сьогодні я хочу передати вам частку своєї душі і побажати… (кожному учневі даруючи проліски )  здоров’я, творчої наснаги, гарних друзів тощо.

11.Підбиття підсумків уроку. Оцінювання.

12.Домашнє завдання: 1.Скласти сенкан « Природа».

                                    2.Записати слова – асоціації до слова «весна»       


Теги: Самойленко О.В., поезія
Навчальний предмет: Зарубіжна література
Переглядів/завантажень: 101/11


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar