Головна » Всесвітня історія

Стародавній Єгипет. Передня Азія

Мета: Закріпити набуті раніше знання з історії Стародавнього Єгипту та країн Передньої Азії, удосконалювати вміння учнів працювати з тестовими завданнями, поняттями, хронологією, біографіями історичних діячів, навчати робити висновки та узагальнення по вивченим темам, застосовувати отримані знання на практиці при складанні сенканів, кросвордів, доповідей, уяснити значення здобутків жителів Єгипту та країн Передньої Азії для загальнолюдської історії.

Тип уроку: урок систематизації та узагальнення знань.

Обладнання: виставка науково-популярної літератури для дітей по темі «Стародавній Єгипет. Передня Азія», ілюстративний матеріал, тестові завдання, магнітна дошка, «крилаті вислови», комп’ютер.

                                                           Хід  уроку

І. Вступне слово учителя.

«Дерево бажань» Чого я чекаю від уроку?

Проблемне запитання на яке потрібно дати відповідь у кінці уроку (за методом ПРЕС):

    Я вважаю, що знати історію Стародавнього Єгипту і Передньої Азії необхідно.

    Тому що, …

    Наприклад, …

    Отже, …

За кожну правильну усну відповідь учень отримує жетон червоного кольору. Бали за усні відповіді враховуються при виставленні оцінок за урок. Оцінка за урок кожному учневі виставляється після перевірки письмових завдань на наступному уроці.

ІІ. Сенкан за наданою ілюстрацією з історії Ст. Єгипту або Передньої Азії.

    Кожен учень отримує ілюстрацію і складає за її назвою сенкан.

    Наприклад:              1. Ассирійська армія

                                      2. Непереможна, жорстока

                                      3. Завойовувала, грабувала, руйнувала

                                      4. Сила.

                                                                 1. Наукові знання у Єгипті

                                                                 2. Математичні, медичні

                                                                 3. Будували, обчислювали, лікували

                                                                 4. Досягнення.

                                      1. Фараон

                                      2. Недосяжний, могутній

                                      3. Правив, підкорював, карав

                                      4. Влада.

ІІІ. «Хронологічна розминка» (завдання за варіантами)

                                                           І варіант

Відомо, що Новому царству в Єгипті передувало завоювання гіксосів. Назвіть хронологічні рамки їх панування в Єгипті, якщо ми знаємо, що період їх панування тривав з ХУІІ до ХУІ ст. до н.е. (100 років).
Ассирійський цар Тіглатпаласар ІІІ правив в Ассирії з 745 по 727 рр. до н.е. Підрахуйте, скільки часу правив цей цар? Скільки часу відділяє нас від початку правління Тіглатпаласара ІІІ? ( 18 років правив; приблизно 2757 років пройшло від початку правління Тіглатпаласара ІІІ).

                                                         ІІ варіант

Близько 1000 років до н.е. фінікійці розробили свій алфавіт. Скільки років пройшло від того часу? (Приблизно 3012 років).
Фараон Аменхотеп ІУ володарював у Єгипті з 1372 по 1354 рр. до н.е. Підрахуйте, скільки часу правив цей фараон? Скільки часу відділяє нас від початку правління Аменхотепа ІУ? ( 18 років правив; приблизно 3384 роки пройшло від початку правління Аменхотепа ІУ).

ІУ. «Крилаті вислови» (вислови на фоні комп’ютерної презентації, учні усно пояснюють їх значення):

  Вавилонське стовпотворіння; повернутися на землю обітовану; живитися манною небесною; заборонений плід солодкий; допотопні часи; Соломонів суд; змій-спокусник

У. Виконання тестових завдань за варіантами.

                                                         І варіант

1. Через Месопотамію протікає:

           а) Ніл;

           б) Тигр;*

           в) Інд;

           г) Ганг.

2. Вітер, що приносить спеку з пустелі:

          а) торнадо;

          б) бриз;

          в) хамсин;*

          г) мусон.

3. Тигр і Євфрат впадають у:

          а) Середземне море;

          б) Червоне море;

          в) Перську затоку;*

          г) Бенгальську затоку.

4. Закони Хаммурапі були створені:

          а) приблизно 2 тис. років тому;

          б) приблизно 4 тис. років тому;*

          в) приблизно 3 тис. років тому.

5. Першою столицею об’єднаного Єгипту було місто:

          а) Фіви;

          б) Мемфіс;*

          в) Ахетатон;

          г) Александрія.

6. Найпоширеніший будівельний матеріал у Межиріччі:

          а) пісок;

          б) глина;*

          в) камінь;

          г) бетон.

7. Шумери писали на:

          а) папірусі;

          б) листі пальм;

          в) глиняних табличках;*

          г) папері.

8. Відомими мореплавцями були:

          а) ассирійці;

          б) єгиптяни;

          в) фінікійці;*

          г) перси.

9. Столицею Ассирії було місто:

          а) Бібл;

          б) Фіви;

          в) Тір;

          г) Ніневія.*

10. Міф про всесвітній потоп створено у:

          а) Єгипті;

          б) Сирії;

          в) Палестині;

          г) Месопотамії.*

11. Першим царем Єврейської держави був:

             а) Саул;*

             б) Давид;

             в) Соломон.

12. Спробу релігійної реформи у Стародавньому Єгипті здійснив:

             а) Тутмос ІІІ;

             б) Ехнатон;*

             в) Тутанхамон;

             г) Рамзес ІІ.

13. У Давньому Єгипті висушене тіло, обмотане бинтами, називалося:

             а) мумія;*

             б) саркофаг;

             в) скелет;

             г) мощі.

14. Істота з тілом лева та головою людини, що охороняє гробниці фараонів:

             а) Апіс;

             б) Хеопс;

             в) Сфінкс.*

15. Після завоювання Єгипту племенами гіксосів, єгиптяни навчилися використовувати у військовій справі:

             а) слонів;

             б) коней;*

             в) голубів.

                                                         ІІ варіант

Південне Межиріччя називають:

             а) Ассирія;

             б) Шумер;*

             в) Урарту;

             г) Єгипет.

2.  Ріка Ніл впадає у:

             а) Середземне море;*

             б) Червоне море;

             в) Перську затоку;

             г) Чорне море.

3.  Текст законів Хаммурапі, що дійшов до наших часів записаний на:

             а) глиняних табличках;

             б) пергаменті;

             в) папірусі;

             г) камені.*

4.  Ассирійських царів зображали як:

             а) мудрих будівників;

             б) жорстоких завойовників;*

             в) талановитих акторів;

             г) вмілих ремісників.

5.  Найбільші завоювання здійснив:

             а) Хеопс;

             б) Тутмос ІІІ;*

             в) Аменхотеп ІУ;

             г) Тутанхамон.

6.  Священною твариною для жителів Єгипту була:

             а) кішка;*

             б) слон;

                в) корова;

                г) лев.

7.  Об’єднання Єгипту в єдину державу відбулося:

                 а) у ІІІ тис. до н.е.;*

                 б) у ІІ тис. до н.е.;

                 в) у І тис. до н.е.

8.  Сатрапії – це назви областей у:

                 а) Єгипті;

                 б) Межиріччі;

                 в) Персії;*

                 г) Ассирії.

9.  Яке з семи чудес світу знаходилося на території Вавилону:

                 а) піраміди;

                 б) висячі сади;*

                 в) статуя Зевса;

                 г) мавзолей.

10. У Вавилоні записали закони:

                 а) Саргона;

                 б) Асархаддона;

                 в) Хаммурапі;*

                 г) Тутанхамона.

11. Вавілоняни були спадкоємцями культури:

                 а) єгиптян;

                 б) ассирійців;

                 в) шумерів;*

                 г) росіян.

12. Виберіть досягнення фінікійців:

                 а) пурпурова фарба;*

                 б) ієрогліфи;

                 в) приручення коня;

                 г) залізо.

13. Наймудріший Ізраїльсько-Іудейський цар:

                 а) Саул;

                 б) Давид;

                 в) Соломон;*

                 г) Мойсей.

14. Який народ 40 років блукав по пустелі у пошуках «землі обітованої»:

                 а) євреї;*

                 б) ассирійці;

                 в) шумери;

                 г) вавілоняни.

15. Проти якого племені Дарій І вчинив невдалий похід?

                а) массагетів;

                б) скіфів;*

                в) кіммерійців;

                г) філістимлян.

УІ. Робота за методом «Портретна галерея».

Звільнив свій народ від єгипетського рабства, а після того 40 років водив євреїв по пустелі (Мойсей).
Засновник держави Ахеменідів, підкорив Вірменію, Лідію, Вавилонське царство. За легендою його вигодувала собака і виховав пастух (Кір).
Великий реформатор, проголосив себе першим шахиншахом і володарем усієї землі (Дарій І).
Дружина фараона-реформатора Ехнатона, її скульптурний портрет став ідеалом жіночої краси (Нефертіті).
Цей фараон прославився як будівничий, мав велетенський зріст, прожив майже 90 років і правив упродовж 66 років (РамзесІІ).
ЇЇ називали «першою серед найвродливіших», вона правила Єгиптом 22 роки і організувала експедицію до країни Пунт (Хатшепсут).
Цей фараон був наймолодшим правителем. При владі перебував всього 8 років. Помер за загадкових обставин. Його золота маска стала символом Стародавнього Єгипту (Тутанхамон).
Французький учений, який розшифрував у 1821 році єгипетські ієрогліфи (Шампольйон).
Засновник Іудейського царства, який складав релігійні пісні – псалми, що увійшли до Біблії, переміг велетня Голіафа (Давид).
За його правління Халдейське царство досягло найбільшого розквіту (Навуходоносор).

УІІ. Учнівська доповідь «Роль Давнього Єгипту та Передньої Азії у розвитку культури та господарства». Доповідь супроводжується показом слайдів.

   Перед початком доповіді учні на дошці записують значення поняття «цивілізація».

 УІІІ. Учні відповідають на проблемне питання.

 ХІХ. Домашнє завдання. Розгадати кросворд.

          Підсумок уроку. «Дерево бажань». Що сподобалося на уроці?

Риженко Л.Г., учитель історії вищої категорії, учитель  методист, Снігурівська ЗОШ І-ІІІ ст.№1, Миколаївська обл.


Теги: Передня Азія, давній Єгипет, Риженко Л.Г.
Навчальний предмет: Всесвітня історія
Переглядів/завантажень: 925/253


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar