Головна » Всесвітня історія

Розквіт Давньоєгипетської держави

Учитель історії. Глодоської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів

Новоукраїнської районної ради Кіровоградської області

Плецький Владислав Олексійович ( вища категорія, старший учитель)

Тема. Розквіт  Давньоєгипетської держави

Мета  уроку:

ознайомити учнів з історією Давнього Єгипту часів розквіту, з`ясувати 

     причини його занепаду;

розвивати вміння працювати з картою, сприяти формуванню навичок 

     самостійної роботи та критичного мислення учнів;

-    простежити закономірності в зміні періодів розквіту й занепаду держави.

        Очікуванні результати:

 після цього уроку учні зможуть:

назвати основні періоди історії Стародавнього    Єгипту;
розповісти  про релігійну реформу Ехнатона; 
набути  навичок  з`ясування причин історичних подій.

        Обладнання уроку:

підручник «Історія Стародавнього світу», карта «Стародавній Єгипет»,    ілюстрації та аплікації до теми, атлас «Історія Стародавнього світу» 6 клас, контурні карти, пам`ятки вимог до розповіді за картиною, індивідуальні картки із завданнями.

        Основні поняття та терміни: Раннє царство, Стародавнє царство, Середнє царство, Нове царство, релігійна реформа, світова держава.

         Тип уроку – комбінований.

                                                       Хід уроку

         І. Організаційний момент (1хв)

         Вправа «Позитив».

Підніміть руки вгору, спіймайте уважність, наполегливість, творчість, добро, пригорніть до серця і тихенько сядьте.

         ІІ. Актуалізація  знань учнів.

         Індивідуальне завдання.

Побудувати на дошці схему «Єгипетське суспільство», використовуючи аплікації,  дати визначення поняття держава.

фараон

Включаємо машину часу і подумки переносимося до Стародавнього  Сходу.

Запитання до учнів:

Яку країну Стародавнього Сходу ми вивчаємо?

Учитель демонструє на дошці малюнок  контурів материка Африка і пропонує учням розглянути його  та відповісти на запитання:

Яку частину світу зображено на малюнку?
Яка країна розташована в Африці, що ми вивчаємо?
Назвати і відмітити  місце розташування Єгипту та річки Ніл?
Показати на карті територію Єгипетської держави, річку Ніл та стародавню столицю.

Вправа «Мозкова  атака». Проводимо роботу на «стрічці часу».

Як і коли утворилася єдина Єгипетська держава?
Відмітити на стрічці часу цю дату.
Заслухаємо ученицю,  яка побудувала  схему «Єгипетського суспільства»

4.  Покажіть на схемі систему влади.

5. Які суспільні організації і люди допомагали владі підтримувати загальний  порядок?

6.  Що таке держава?

7. Якщо раби були найчисленнішою групою населення Єгипту, то як можна назвати таку державу?

8. Хто платив податки і утримував систему влади?

9. Розповісти про долю селянина.

10. Що таке ремесло?

11. Які види ремесел були розвинуті у Єгипті?

12. Хто управляв Єгипетською державою?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Учитель. Сьогодні на уроці ми продовжимо з вами вивчення історії Стародавнього Єгипту. Познайомимося з діяльністю фараонів Тутмоса ІІІ, Ехнатона, Рамзеса ІІ. Правління цих фараонів припадає на період розквіту та занепаду Давньоєгипетської держави.

Тому тема нашого уроку - «Розквіт Давньоєгипетської держави».

Вивчення нового матеріалу.

1. Метод «Передбачення».

Давайте передбачимо за темою, що ж ми будемо вивчати на сьогоднішньому уроці. (Відповіді учнів).

План.

Єгипет часів нового царства.
Цариця Хатшепсут.
Фараон-реформатор Ехнатон.
Рамзес ІІ – воїн і будівничий.
Фараон Тутмос ІІІ.
Занепад влади фараонів.

Під час вивчення нового матеріалу пропоную вам відповісти на запитання: «Що таке світова держава?»

Також перед вами стоїть проблемне завдання: «Визначити причини занепаду Єгипетської держави».

2. Давайте пригадаємо:

- Скільки періодів в історії стародавнього Єгипту виділили історики.   Назвіть ці періоди.

-  Які періоди історії стародавнього Єгипту ми вже вивчили?

     -  Який наступний період історії Стародавнього Єгипту ми будемо вивчати?

3. Розповідь вчителя. Продовжимо роботу зі «стрічкою часу».  Наприкінці XVII ст. до н.е. Єгипет було завойовано гіксосами, які володіли країною понад 130 років. У   XVI ст. до н.е. єгиптяни  розбили гіксосів  і звільнили країну. Відтоді в історії Єгипту розпочався період Нового царства. Це були часи останнього піднесення  Єгипту. Держава відновила свою могутність.

Внаслідок військових здобутків єгипетських  фараонів та зміцнення армії утворюється новий тип держави – світова держава.

Учні формують визначення світової держави  - велика країна, до складу якої входили десятки завойованих племен.

4. Самостійне опрацювання учнями тексту параграфа  про царицю   Хатшепсут.

5. Фізкультхвилинка. Гра «Так чи Ні»або «Вірно – не вірно».  Правила гри. Вчитель ставить запитання, якщо запитання невірне учні схрещують руки, якщо вірне - учні плескають в долоні.

1. Цариця   Хатшепсут була перша серед невродливих. (Ні).

2. Вона правила Єгиптом 22 роки. (Так).

3. Цариця приймала образ чоловіка. (Так).

4. Храм гробниці цариці Хатшепсут був збудований навпроти м. Мемфіса? (Ні).

6. Позначення на стрічці часу років правління цариці Хатшепсут.

7. Самостійна робота по варіантах.

І варіант. Опрацювати самостійно матеріал про правління фараона Тутмоса ІІІ і визначити:

-  Що нового дало Єгипту правління Тутмоса ІІІ.

- На основі опрацювання історичного джерела про  гірку долю єгипетського воїна розкрити проблемне питання «У чому полягала сила єгипетського війська?»

- У контурних картах відмітити походи, які здійснив фараон Тутмос ІІІ, використовуючи Атлас з історії стародавнього світу.

ІІ варіант. Опрацювати матеріал про діяльність фараона–реформатора

Ехнатона і виконати слідуючі завдання:

- Визначити особливості діяльності   фараона-реформатора  Ехнатона.

- Охарактеризувати історичні постаті Ехнатона та Нефертіті  за скульптурними портретами, використовуючи пам`ятку вимог до розповіді по картині.

- Визначити та відмітити на контурних картах, використовуючи Атлас з історії стародавнього світу, нову столицю яку побудував Ехнатон.

     - На  «стрічці часу» відмітити період правління Ехнатона.

ІІІ варіант. Опрацювати матеріал про діяльність фараона Рамзеса ІІ і відповісти на запитання:

-  Чому Рамзеса ІІ називали «Великим»?

-  Що розповідає про Рамзеса ІІ Біблія?

-  Визначити особливості правління Рамзеса ІІ?

- У контурних картах, використовуючи Атлас Стародавнього світу, відмітити походи, які здійснив фараон Рамзес ІІ.

8. Учитель. Давайте узагальнимо. Розвиток Єгипетської держави характеризувався періодами розквіту та періодами послаблення влади фараонів.

Учитель розповідає, як впливали тривалі війни на життя різних верств населення країни, зупиняючись на причинах послаблення Єгипту, а також визначає, що однією з причин занепаду було вторгнення лівійських племен у долину Нілу та народів моря на північ, що призвело до розпаду Єгипту на дві частини і подальше захоплення його персами в VI ст. до н.е.

Пропонує учням визначити і сформувати причини занепаду та наслідки занепаду Єгипетської держави,   використовуючи метод «Мікрофон».

Учні називають причини і наслідки занепаду Єгипетської держави і записують їх в таблицю. Робота в зошитах.

Причини занепаду Єгипетської держави

Наслідки занепаду Єгипетської держави

1. Постійні завойовницькі походи виснажували державу.

2.  Послаблення влади фараона.

3. Через тривалу відсутність селян руйнувалися їхні господарства.

4. Вторгнення лівійців і «народів моря».

Єгипет в 525 році до н.е. був завойований Персією  і став більшою сатрапією Перської держави. Як самостійна держава Єгипет припинив своє існування.

- Подумайте, що подібного було в історії Єгипту та країн Стародавнього світу.

V. Перевірка й закріплення знань учнів.

Учням роздані  індивідуальні картки  із завданнями.

Заповніть пропуски в реченнях.

     1. Середнє Єгипетське царство впало від нападу….

     2. У період Нового царства, що розпочався у …  до н.е., Єгипет став ….

3. Найвидатнішим фараоном Нового царства був ….

     4.Релігійні реформи в країні провів фараон …, а в VI до н.е. давньоєгипетська цивілізація перестала існувати. Територію Єгипту захопили….

VI. Підсумки уроку.

Що ми вивчили і чому навчилися на уроці?

Продовжіть  речення:

Сьогодні на уроці:

Я дізнався (лася) ….
Я зрозумів (ла) ….
Я відчув (ла) ….

VIІ. Домашнє завдання. Опрацювати § 10 підручника. Творче завдання:   написати розповідь «Єгипетська армія - запорука влади фараона».

  Список використаних джерел

1.     Навчальні  програми для загальноосвітніх навчальних закладів

5-9 класи

•      Історія України

•      Всесвітня історія

Київ.  2010

Шалагінова О.І. Шалагінов Б.Б.  Історія стародавнього світу.    Підручник для 6 класу загальноосвітніх навчальних закладів. - Київ. «Педагогічна преса». 2006. –   с.56-58
Бандровський О.Г.  Історія стародавнього світу. Підручник для 6 класу. -  Київ: Генеза, 2001.
Ладиченко Т.В. Камбалова Я.М. Теремецька Т.В. Викладання всесвітньої історії в 6 класі. Методичний посібник для вчителів. – Київ. Видавництво «Аконіт». 2006. – с.70-74
Галєгова О.В. Нікітіна І.П. Уроки  історії  стародавнього світу в 6 класі. – Київ. «Освіта України». 2007. – с.108-114
Охредько О.Е. Всесвітня історія. Нестандартні уроки. – Харків. Видавництво «Ранок».2008.- с.11-12


Теги: давній Єгипет, Плецький В.О.
Навчальний предмет: Всесвітня історія
Переглядів/завантажень: 843/201


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar