Головна » Українська мова

Значення мови в нашому суспільстві. Місце і роль української мови в Українській державі

МЕТА 1. Подати учням відомості про значення мови в житті суспільства, її основні функції.

2. Повторити мовний матеріал, вивчений у початкових класах.

3. Розвивати вміння використовувати набуті знання на практиці, креативне мислення; вміння аналізувати, робити висновки; розвивати зв’язного мовлення учнів.

4. Виховувати в учнів пізнавальний інтерес до української мови та поглиблювати знання про неї.

ТИП УРОКУ: урок-змагання.

ОБЛАДНАННЯ: дидактичні матеріали (завдання), ілюстративний матеріал

ЛІТЕРАТУРА:  1. Українська мова: Підручник для 5 кл. загальноосвіт. навч. закл. з навчанням рос. та польськ. мовами ⁄ Н.В.Бондаренко, А.В.Ярмолюк. – К.: Освіта, 2005. – 272с.

 

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент.

ІІ. Оголошення теми та мети уроку.

ІІІ. Актуалізація та мотивація навчальної діяльності.

Запис на дошці:

« ...Найбільше і найдорожче багатство кожного народу – це його мова. Ота жива схованка його духу, його багата скарбниця, в яку народ складає і своє давнє життя, і свої сподівання, досвід, почування. Мова – така ж жива істота, як і народ, що її витворив. І коли він кине свою мову, то це вже йде смерть його душі. Смерть всього того, чим він відрізняється від інших народів...» (Панас Мирний)

Учитель зачитує запис на дошці та проводить бесіду за питаннями:

1.Як ви думаєте, що сталося б з людьми, якби вони втратили мову? А із суспільством?

2. Які ви знаєте засоби спілкування, крім мови?

3. Які функції виконує мова?

Під час нашого уроку ми спробуємовизначити основні функції мови (якщо діти не змогли дати відповідь або дали неповну). Але урок у нас незвичайний: ми проведемо змагання. Давайте поділимося на 2 команди. Виконуючи завдання, кожна команда зароблятиме бали. Чим більше балів, тим вища оцінка за урок.

ІV. Проведення змагання.

Завдання 1. (Учитель зачитує 2 речення із запису на дошці). Давайте спробуємо довести це твердження. Як називаються короткі влучні вислови повчального змісту, що склав народ, узагальнюючи свій досвід, мудрість? (Прислів’я). Згадаємо деякі з них. З поданого набору слів кожній команді необхідно скласти прислів’я. За правильну відповідь команда отримає 2 бали; за швидкість – 1 бал (перший, хто впорався із завданням), за помилки знімається 1 бал.

І команда.                                                                 ІІ команда

1. Жить, книга, світі, на, вчить, як.                                   1. До, азбука, дорога, мудрості.

2. Ніхто, не, мудрим, а, навчився,                         2. Слов, забувається, пам’ятається, а, удар.

    вродився.                                                              3. Бачить, більше, письменний, поночі, як,

3. Лежачий, вода, під, тече, камінь, не.                     неписьменний, удень.

   Висновки: скажіть, для чого використовувалась мова народом, виходячи з матеріалу завдання? (Оформлювали думки). Зробіть висновок: яку функцію виконує мова. (Мислеоформлюючу).

Завдання 2. Хто швидший! Скласти нові слова з перших складів першого слова, других складів другого, третіх – третього. (Оцінювання відповідей за критеріями завдання 1). Визначте, якими частинами мови є утворені вами слова.

Наприклад: сокіл, побачення, морока = собака (іменник).

Вода, ворота, сторона (ворона). Горіх, корона, рубець (горобець). Хомут, голодний, відважний (холодний). Вибір, засолений, козацький (високий).

Висновки. Виконуючи це завдання, ви виявили свої знання з поділу слова на склади, визначення частин мови. Дехто зміг пізнати щось нове. Яку функцію виконувала мова? (Пізнавальну).

Завдання 3. Скласти з букв одного слова інші іменники. (Оцінювання відповідей за критеріями завдання 1).

Наприклад: дзвіночки – дзвін, ніч, вінок, віник.

Проліски. Підбадьорювання.

Висновки: скажіть, після виконання завдання, ми переконалися, що мова – жива істота? Які емоції ви відчували під час роботи? За допомогою чого ви зараз змогли виразити ці емоції? (Слів, мови). Ми зараз обмінялися думками,почуттями один з одним. Отже, яку функцію виконувала мова? (Комунікативну (спілкування)).

Завдання 4. Розгадаймо кросворд. Чия відповідь буде правильною та першою, представник тієї команди записує слово до сітки кросворду. Переможцем на цьому етапі вважатиметься та команда, яка дасть більше павильних відповідей. Вона отримає 3 бали. Інша команда – лише 2 бали. У виділеному стовпчику по закінченню виконання завдання буде назва документу, у якому зазначена основна роль мови у суспільстві.

1. Красивий як частина мови. (Прикметник)

2. Воно не горобець: вилетить – не спіймаєш. (Слово)

3. Розмова як частина мови. (Іменник)

4. Почуття піч час того, як відбувається щось

    Приємне, святкове. (Радість)

5. Сукупність художніх творів. (Література)

6. Руки птаха. (Крила)

7. Один з батьків. (Батько)

8. Книга, за якою навчаються. (Підручник)

9. Без неї під лежачий камінь вода не тече. (Праця)

10. Учитися як частина мови. (Дієслово)

11. Маленька дитина. (Маля)                                                                               (Конституція)

            Під час виконання цього завдання ми з вами об’єдналися. А що об’єднує людей в один народ? (Мова). Яку функцію виконує мова? (Об’єднувальну).

V. Закріплення вивченого.

Підведення підсумків змагання.

Бесіда за питаннями.  Чи мав рацію Панас Мирний? Які функції виконує мова? Яке місце мови в Українській державі?

VІ. Повідомлення домашнього завдання. § 1 ознайомитись, вправу 8 виконати.

VІІ. Підсумки уроку.


Теги: українська мова, Пітірімова І.О.
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 867/163


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar