Головна » Українська мова

Рідна мова чиста, як роса

Мета уроку:

[*]    ознайомити учнів з витоками нашої рідної мови, її неповторною красою і глибиною;

[*]    та  формувати культуру мовлення, ораторські здібності, розвивати пізнавальний інтерес і творчі здібності учнів;

[*]    виховувати почуття любові та поваги до рідного слова.

Обладнання: портрети відомих українських письменників, їх висловлювання про рідну мову, слайди, картки-завдання, українські рушники.

Міжпредметні зв’язки: українська література.

 

Хід уроку

 

І. Організація класу

         Учні займають свою місця за столами у відповідності до розподілу на групи ( учні розподілені на 4 групи).

 

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку

         Щасливі ми, що народились і живемо на такій чудовій землі – багатій і мальовничій Україні. Україна! В одному тільки слові бринить музика. Україна – це тихі води, ясні зорі, зелені сади, лани золотої пшениці. А найбільший її скарб – мова. І сьогодні тема нашого уроку  присвячена саме рідній мові. А звучить вона так: «Рідна мова чиста, як роса».

         - Діти, а як ви думаєте, чому мова порівнюється саме з росою? Чому саме мова вважається найбільшим скарбом?

         На минулому ви об’єдналися у 4 групи, дома повинні були разом виконати завдання. Ось саме сьогодні ми і дізнаємося, яких результатів ви досягли, чи вмієте працювати разом, як знаєте українську мову.

 

ІІІ. Опрацювання матеріалу

1 Слово вчителя

Рідна мова – це мова, що першою засвоюється дитиною і залишається зрозумілою на все життя. Рідною прийнято вважати мову нації, мову предків, яка пов’язує людину з її народом, з попередніми поколіннями, їхніми духовними надбаннями.

Неначе юна зоря світанкова,
Ти лісами, степами ідеш.
Українська чарівная мово,
Ти у серці народу живеш.

Ми не завжди собі уявляємо, яке багатство є у кожного з нас, його ми інколи не помічаємо, не цінуємо. Але без нього ми не можемо жити. Відомі українські письменники говорили:

«Мова вдосконалює серце і розум народу, розвиває їх».

(Олесь Гончар)

 

«Бринить-співає наша мова, чарує, тішить і п'янить».

(Олександр Олесь)

 

«Нації вмирають не від інфаркту. Спочатку їм відбирає мову».

                                                                                              (Ліна Костенко)

                   «Ну що б, здавалося, слова…

                     Слова та голос – більш нічого,

                     А серце б’ється, - ожива

                      Як їх почує!»

                                               (Тарас Шевченко)

 

«Найбільше і найдорожче добро в кожного народу - це його мова, ота жива схованка людського духу, його багата скарбниця, в яку народ складає і своє давнє життя, і свої сподіванки, розум, досвід».

                  (Панас Мирний)

 

«Мова росте і живе разом із душею народу».

( Іван Франко)

 

Мабуть, не було жодного видатного українського письменника, який би не висловив любов і тривогу за долю рідної мови.

Я пропоную вам представити висловлювання видатних українських письменників, які ви знайшли самостійно.

 

2. Літературний аукціон (учні по черзі зачитують вислови про мову).

 

3. Поетична хвилинка

 

Любити рідну мову, знати її, оберігати від засилля чужих мов закликали наші поети Т.Шевченко, І.Франко, Леся Українка, О.Олесь, В.Стус. І.Драч та багато  інших. І мені дуже хочеться, щоб саме ви продекламували вірші, що підготували, передали всю красу, велич і непереможність слова, висловили своє ставлення до нашого найціннішого скарбу.

4. Гра «Хто наймудріший»

    З поданих слів учням необхідно скласти прислів’я, в яких народ відтворив свою мудрість, висловив своє ставлення до рідної мови (застосовуються слайди).

                  

Птицю пізнати по пір'ю, а людину по мові.

 

Хто мови своєї цурається, хай сам себе стидається.

 

Рідна мова – не полова: її за вітром не розвієш.

 

Слово до слова – зложиться мова.

 

         5. Історична сторінка ( учні працюють  в групі)

 

З часу винайдення писемності фактично почався період документальної історії людства, тому стало можливим не тільки передавати мовну інформацію на відстані, але й закріпити її в часі.

         І я вам пропоную опрацювати історичний матеріал і розповісти про виникнення писемності та випробування, які пройшла наша мова,  іншим учням.

 

І група

[*]    спроби письма відносяться приблизно до 35-50 віків

до нашої ери. Спочатку це була гілочка пальми – знак миру. Потім – схематичне зображення предмета чи якогось явища. І нарешті – ієрогліфи. Прямим попередником слов’янської мови – є алфавіт, створений великими просвітителями слов’ян – братами Кирилом і Мефодієм.

 

[*]    два різновиди старослов’янських писемних знаків:

кирилиця (на честь першовчителя слов’ян ) і глаголиця.

 

ІІ група

[*]    Кириличний алфавіт з XI ст. широко застосовується в

історичній та світській літературі східних слов’ян. Від давньоруського періоду його успадкували всі три східнослов’янські народи: російський, український і білоруський.

 

[*]    Перша датована книга під назвою “Апостол” надрукована в

Москві в 1564 р., в Україні – у Львові – 1574 р. Іваном Федоровим.

 

ІІІ група

 

[*]    У Київській Русі книги цінувалися, як рідкісні скарби.

Мати декілька книг означало володіти цілим багатством.

 

[*]    “Повість минулих літ” називає книги “ріками, які

наповнюють всесвіт мудрістю незмірної глибини”. “Якщо старанно пошукати в книгах мудрості, – зазначав літописець, – то знайдеш користь душі своїй”.

 

ІV група

 

[*]    Дуже багато жорстоких літ і століть пережила наша

невмируща мова, мужньо знісши і витерпівши наругу наймогутніших царських сатрапів та посіпак шлахетсько-панських і своїх панів.

 

[*]    1720 рік – російський цар Петро I заборонив друкувати

книжки українською мовою.

 

[*]    1796 рік – видано розпорядження про вилучення у

населення України українських букварів та українських текстів із церковних книг.
 

[*]    1863 р. – указ російського міністра Валуєва про заборону

видання книжок українською мовою.
 

[*]    1876 р. – указ російського царя Олександра ІІ про заборону

друкування нот українських пісень.

[*]   
1908 р. – вся культура і освітня діяльність в Україні визнана

царським урядом Росії шкідливою.

 

[*]    1914 р. – російський цар Микола ІІ ліквідує українську

пресу газети і журнали.
 

         6. Творче завдання

         Спробуйте висловити своє ставлення до рідної мови в поетичних рядках ( кожна команда представляє свої вірші, присвячені мові)

 

ІV. Підсумок уроку

Експрес-опитування

Ось і підійшов до завершення наш урок.

[*]    А що з цього уроку ви взяли для свого серця й розуму?

[*]    Що вам найбільше сподобалося?

Висновок учителя

 

Людині визначено Богом місце народження, країна, небо ; вона не може нічого того поміняти, як не може поміняти саму себе. А якщо щось із того призначеного їй, поміняє, то не на краще, бо чуже ніколи не буває кращим. І куди б ти не пішов – твоя Батьківщина, земля твоя, твоя мова, твій народ завжди будуть з тобою.

 

Оцінювання учнів
Домашнє завдання

Вивчити напам’ять вірш Т.Г.Шевченка  «Думка»


Теги: українська мова, Тарасенко Я.С., Орленко С.Є.
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 833/134


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar