Головна » Українська мова |
Мета: навчальна – ознайомити школярів із кількісними та порядковими: простими, складними та складеними числівниками; розвиваюча – розвивати самостійність, логічне мислення і мовлення, пам’ять; виховна – виховувати естетичні почуття, зацікавленість скарбами народної мудрості Тип уроку: урок засвоєння нових знань Обладнання: підручники, комп’ютер, схеми, картки
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя.
Сьогодні у нас незвичайний урок. Сьогодні ми зробимо ще один крок В країну прекрасну, країну чудову, Що нас так чекає й збагачує мову
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Гра «Зірви яблуко»
(на моніторі комп’ютера намальована яблуня, на ній яблука. Кожне яблуко це питання. Необхідно «зірвати» яблуко і відповісти на питання) Що називається числівником?
ІV. Сприймання, усвідомлення нових знань
Пояснення вчителя.
Числівники за значенням поділяються на кількісні та порядкові
(на моніторі комп’ютера)
Розгляньте подану схему і з’ясуйте, що можуть означати кількісні числівники
Цілі числа Дробові числа Кількість предметів як одне ціле
три одна третя троє
(Висновок: кількісні числівникми можуть означати цілі числа, дробові числа, кількість предметів як одне ціле.)
Робота з підручником
Розгляньте в підручнику на с. 133 таблицю і вкажіть, який розряд кількісних числівників ми не назвали. (Неозначено-кількісні, що означають загальну, точно не визначену кількість.)
V. Закріплення вивченого матеріалу
Робота з сигнальними картками.
Візьміть у руки сигнальні картки. Я називатиму вам числівники. Ваше завдання: якщо ви вважаєте, що числівник кількісний, піднімайте білу картку, а якщо порядковий – червону. Сто, перший, вісім, двадцять, сороковий, двадцять сьомий, чотири, шостий, десята, п’ятдесят, шістсот, п’ятнадцяте, дві третіх, четверо, сімдесятий, багато.
Запишіть загадки, визначте числівники.
Вкажіть до яких розрядів належать. Працювати будемо в зошитах і на дошці.
Дванадцять братів один за одним ходять, один від другого не відстає (місяці року) Є деревце – не полінце, шість дірочок має, весело співає (сопілка) Плету олівець на четверо овець, а пятий акремо (рукавиця) Один кінь тягне двадцять бричок (потяг)
Хвилинка-веселинка
Чого, брате, так збілів? Що з тобою сталось? (С. Руданський)
Слово вчителя.
Вивчай, юний друже, числівник!
Проблемне питання:
А чому числівник сто сорок один означає одне число, а пишеться трьома словами?
«Мозковий штурм»
(мета в тому, щоб зібрати ідеї щодо проблеми, яка вирішується). Скажіть чим відрізняються слова сім, сімнадцять, сімдесят сім? (Слово сім складається тільки з кореня. Слово сімнадцять створене з двох коренів. Числівник сімдесят сім утворений з двох слів). Який висновок ми зробимо про те, які ж є числівники за будовою і як вони пишуться? Порівняємо висновки, зроблені нами, з матеріалом підручника (с. 134).
Підсумок вчителя: числівники поділяються на прості, складні та складені. Прості мають один корінь, складні утворені поєднанням двох коренів, а складені складаються з двох і більше простих і складених числівників. Складні пишемо разом; складені окремо.
Розподільчий диктант
Вправа 364
Фізкультхвилинка (лунає музика)
Якщо я називаю простий числівник, ви піднімаєте руки вгору; складний - розводите в сторони; складений витягуєте вперед. Дев’яносто, три, сорок чотири, сім, двадцять пять, сімсот, п’ятий, сто три, шістдесят, багато, чотирнадцять, перший, чотириста тридцять один, дев’яносто.
Дослідження-аналіз (робота в парах).
на моніторі слова: Зібратися разом – це початок. Триматися разом – це прогрес. Працювати разом – це успіх. Генрі Форд
Кожній порі роздається кратка з завданням. Прочитати речення, визначити розряди числівників за значенням та за будовою Року 1814, з 26 на 27 лютого старого стилю в селі Моринцях блиснув єдиний вогник.
«Музичний вернісаж»
Лунають уриви пісень, в яких вживаються числівники. Завдвння: виписати числівники, вказати розряд за значенням.
Гра «Третій зайвий»
Вправа 367
Творче конструювання
Завдання побудувати вислови, дібравши початок з лівої, а продовження – з правої колонки. Числівники підкреслити.
Де сім господинь, а один відріж. Одна голова добре, жодного не спіймаєш. Сім разів відмір, там хата не метена. За двома зайцями поженешся - а дві краще.
Розгадати ребуси.
Смор1а ВиЗмка Пі2л мі100 100лиця ві3на При5 40а Ві7надцять
Кодоване письмо
Вибрати й записати тільки цифри потрібних речень: у першу колонку з кількісними числівниками, у другу з порядковими.
П’ять разів засумнівайся, а тоді до діла збирайся.
Перевірку роботи здійснити за зразком
кількісні порядкові 1; 2; 4; 6; 8; 9 3; 5; 7
Вид перевірки – самоперевірка
VI. Підбиття підсумків роботи на уроці.
Проводиться з використанням прийому «Ланцюжок» Один учень задає питаня з щойно вивченої теми, а сусід по парті повинен відповісти на нього. Які є розряди числівників за значенням? (Потрібно нам числівник вчити, Бо й дня без нього не прожити. Дату, кількість, час, число Він нам передасть. Любімо його!)
VII.Рефлексія
Я знаю... Я вмію... Я можу...
VIII.Оцінювання навчальнихдосягнень учнів
Домашнє завдання
Повторити матеріал §42, вправа 372
За бажанням учнів: виписати фразеологізми або загадки з числівниками
Заключне слово вчителя.
Ось і пролунав дзвінок, Закінчився наш урок. За роботу по заслузі Щиро дякую вам, друзі. Запашну, як вишні гілка, Гомінку, немов сопілка, Мусим завжди я і ти Рідну мову берегти.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |