Головна » Українська мова

Узагальнення та систематизація вивченого про безсполучникове складне речення. Урок з української мови для 9 класу

Мета: поглибити і узагальнити знання про складні безсполучникові речення, їх структуру, смислові   зв'язки між частинами складних конструкцій; закріпити знання про правила постановки розділових знаків у БСР, відпрацювати відповідні уміння і навички; розвивати творче мислення, зв'язне мовлення; виховувати  патріотичні почуття, любов до рідного міста.

Тип уроку: урок узагальнення та систематизації вивченого матеріалу.        

Обладнання: схеми-картки пам’яті, презентація «БСР», дидактичний матеріал, текст у програмі word "Легендарна земля", тести Шестопалова,  фотопрезентація «Нова Каховка – перлина України».

 Епіграф:                         В дитинстві відкриваєш материк,

                                 котрий назветься потім – Батьківщина (Ліна Костенко).

ХІД  УРОКУ

Організація класу.

Мені  приємно бачити вас.   Привітаймось посмішками. Хочу, щоб від нашого уроку залишилися приємні враження. 

Повідомлення теми і мети уроку.

Тема сьогоднішнього уроку «Узагальнення і систематизація вивченого про безсполучникове складне речення». Запишіть, будь ласка у зошити.

Давайте разом визначимо мету уроку.(Учитель доповнює).

Робота над епіграфом уроку.  Епіграфом є слова Л.Костенко. Прочитайте їх і запишіть. Як ви їх розумієте?

Чому саме таку мовленнєву тему я обрала?

Мотивація навчальної діяльності.

Погляньте у свої картки контролю. Чи задоволені ви своїми оцінками? Якщо ні, то чому?

Отже, на сьогоднішньому уроці у вас буде можливість отримати багато оцінок і відпрацювати необхідний теоретичний матеріал, удосконалити свої вміння.

 ІV. Очікування і планування навчальної діяльності.

Чого ви очікуєте від уроку? Як би ви хотіли сьогодні працювати?

Отож, сьогодні ви працюватимете, колективно, самостійно, на комп’ютері, зможете висловити свої думки про своє ставлення до рідного міста.

V. Актуалізація опорних знань учнів з теми.

Індивідуальне завдання: 1 учень -  на комп’ютері (тестові завдання «Підготовка до ЗНО») (Запам’ятайте кількість виконаних завдань і перевір, скільки дали правильних відповідей. Запишіть на картці контролю).
Фронтальне опитування (на пісочний годинник(2 хв.) - дати якомога більше відповідей за 2 хвилини). Відновимо знання з теми у грі «Позмагайся з комп’ютером». (Опитувальник складений у програмі Power Point, що містить відповіді на запитання).
 

3. Синтаксичний розбір речення (на пісок(2 хв.)).

Підсумок роботи учнів з метою стимулювання до самостійної пізнавальної  роботи.

VI. Узагальнення і систематизація вивченого.

Диференційовані завдання.

 І група – Завдання №1 на комп’ютері. Установіть режим читання. Прочитайте текст. Визначте тему і головну думку. Знайдіть БСР виділіть їх жовтим кольором.  Підготуйтеся до усного стислого переказу. У своєму переказі вживайте БСР.           

Легендарна земля

Нова Каховка. Твої мешканці можуть поправу тобою гордитися. Ти маєш славну історію. Високі могили в степу свідчать про відчайдушні битви, про безсмертні подвиги тих, хто поліг на твоїй землі.

Чотири легендарних плацдарми на каховській, на новокаховській землі.  Їх було чотири за 34 роки.

Полита земля ця кров’ю захисників радянської влади в боях з армією білогвардійського генерала Врангеля в грозові 20-і роки. Це був перший, що увійшов в історію під назвою Каховський плацдарм.

         У грізних битвах з фашистами в 1941 році,  щоб затримати ворога, бійці Червоної Армії на цій землі проявили небачену стійкість і героїзм.    Це був другий плацдарм.

         28 жовтня – 2 листопада 1943 року стали днями радості: Червона Армія повернулася до Дніпра, на каховську землю. Але і тоді йшли бої з тяжкими непоправними втратами. Це був третій плацдарм.

         Нашу землю рвали ворожі снаряди  – вона знаходила сили для відновлення.

         Четвертий плацдарм був мирним, трудовим: 1950 року почалося грандіозне будівництво гідроелектростанції і міста.    Бойові подвиги радянських людей знайшли своє продовження в трудових звершеннях мільйонів: будувала ГЕС і місто  вся країна. Це був четвертий плацдарм.

         Зв’язані між собою легендарні плацдарми навіки, зв’язані доблестю воїнів і трудовою славою творців (із книги пам’яті м.  Нової Каховки).                                                                                                                                                                                                                                                                                         

ІІ група  (працюють з учителем) – Спишіть, розставте розділові знаки. Підкресліть граматичні основи в безсполучникових складних реченнях, визначте смислові відношення. Розставте і поясніть вживання розділових знаків.

Молоде і гарне місто засноване 28 лютого 1952року на місці села Ключового, заснованого в 1891 році. Народні перекази засвідчують: село отримало назву Ключове за кришталево-чисті джерела.
Народження Нової Каховки було свого роду перемогою над природою. Судіть самі: Каховську ГЕС зводили на дрібнозернистому муловому ґрунті.
 Ні одного  бараку, ні одного метра тимчасового житла – будували тільки благоустроєні будинки.  
Нова Каховка – місто-оазис. На сипучих пісках було закладено парк, зазеленіли виноградні та фруктові сади. 
При будівництві міста вдалося успішно вирішити  архітектурно-художні завдання оформлення кварталів, площ і вулиць:   вони гармонійно            поєднувалися з природою Дніпровського узбережжя.

 

ІІІ група – самостійно. Тестові завдання.

 Який розділовий знак необхідно поставити між частинами

безсполучникових складних речень?

а) тире;    б) двокрапку;    в) крапку з комою;   

г) кому.

1.    Відстанеш годиною не здоженеш родиною.

2.    За добро добром спіши воздати мудрість завше доброю була.

3.    Мало життя прожити треба життя зрозуміти.

4.    Затям не втомлюйся життям.

5.    Душа від таємниці завмирає куди мене ти, доле, приведеш?

6.    Яку  славну  думку знайшов у  Сенеки  жорстокість  завжди народжується з посередності і слабкості.

7.    Я давню істину увірував глибоко найвища мудрість в простоті високій.

8.  Променем грає ріка лине веснянка дзвінка.

9.    Бери до серця і затям душа творця не переквітне.

10.  Без серця жити   краще вже згоріть.

11.  Скрізь побував і скажу вам нема країни кращої ніж правда.

12.  Пам’ятаймо наше життя це храм  цінний не тільки нашою працею а й   мудрістю попередніх поколінь.

 

Самоперевірка тестового завдання у ІІІ групі. Оцінки поставити в картки     контролю.
Усний переказ. Прослухаймо І групу.  Взаємооцінювання  учнями І групою. Оцінки в картки контролю.

 

 4.  Диференційовані завдання.

 Робота у парах.  Учні ІІІ групи перевірить завдання І групи  на моніторі: пояснить суть помилок і вкаже, яке  правило треба вивчити, щоб виконати правильно завдання.

ІІ група – виконує тести, зроблені у тестовій програмі Шестопалова на комп'ютері..

//БСР

1.  Яке речення має пояснювальну інтонацію?

2.  Яке безсполучникове складне речення має інтонацію зіставлення?

3.  У якому безсполучниковому складному реченні частини однорідні?

4.  Серед складних речень безсполучниковим є...

5.  Безсполучникові складні речення з однорідними частинами можуть виражати такі смислові відношення...

6.  У реченні "Я не жалуюсь на тебе, доле добре ти вела мене, мов мати" між частинами вживається...

7.  У реченні "Сонце піднялося туман розходився по лісу, осідав на траву золотою росою" між частинами вживається...

8.  В реченні "Моя земля - мені найкраща в світі" тире ставиться

9.  Безсполучникові складні речення "Ще розум спав - прокинулась уява" можна трансформувати у...

10.  У реченні "Хліб не з неба: працювати треба" частини неоднорідні.

11.  У реченні "Двері скрип на порозі весна" між частинами вживається...

12.  У безсполучниковому складному реченні "Я знав вперед пливти колись було нелегко й Магеллану" між його частинами вживається...

13.  Яке із речень безсполучникове складне?

14.  У якому реченні інтонація переліку?

15.  Частини складного безсполучникового речення пов'язуються...//

Підсумок перевірки. Стимулювання до навчання.

5.  ІІІ група – графічний диктант. Записати схеми речень із тексту "Легендарна земля". Визначити смислові відношення  між частинами БСР. 

Взаємоперевірка.

 

І група – працює з учителем – Списати речення. Підкреслити ГО. Пояснити  розділові знаки.

Забудеш рідний край – тобі твій корінь всохне (П.Тичина).
Земля ця зовсім не безмежна.

Вона конкретна, як думки.

 І я ходжу тут обережно:

у ній лежать мої батьки (А.Бахута).

У мене є великий гріх:

я світ весь розділив на всіх.

Я учинив страшенний злочин:

з усіх країв хвалив лиш отчий (А.Бахута)

Ще зовсім молоде ти, місто-сад,

           Веселі в тебе вічно юні очі (В.Нижеголенко).

Вузенька стежечка в’юниться,

в минуле вже біжить вона.

І все частіше мені сниться

 каховська рідна сторона (В.Нижеголенко).

 Результати  виконаних тестів занести в картки контролю. Стимуляція до навчальної діяльності.

6. Творча робота.

     ІІІ група – Переглянути фотопрезентацію,  підготовлену вашою однокласницею. Побудувати усне висловлювання на тему «Моє  освідчення рідному місту». Вживайте БСР

 

Індивідуальна робота з тлумачним словником.                                   

З’ясувати значення слів:     освічений – досвідчений.

 

Прослуховування усних  творів.  

 

VІІ. Підсумок уроку.

Рефлексія. Оцінювання, самооцінювання, взаємооцінювання.

Чи задоволені ви собою?
Які прогалини у знаннях ви виявили?
Яких вмінь не вистачило, щоб отримати кращу оцінку?

VІІІ.  Д/З.


Теги: безсполучникове речення, Реуцька О.А., Складне речення
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 1529/198


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar