Головна » Українська мова

Двокрапка у безсполучниковому складному реченні. Урок з української мови для 9 класу

Мета:

Удосконалювати в учнів загальнопізнавальні вміння правильно інтонувати безсполучникові складні речення (БСР) зі смисловим відношенням причини, пояснення, доповнення тощо, пунктуаційні вміння й навички, пов’язані з уживанням двокрапки у БСР, формувати вміння визначати доцільність її вживання між частинами БСР;
Розвивати творчі вміння відновлювати, моделювати й конструювати БСР зі смисловими відношеннями причини, пояснення і доповнення;
На основі мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти осмисленню учнями суті людського життя, його цінностей.

Тип уроку: урок формування практичних умінь та навичок.

Обладнання: підручник, опорні схеми, картки, мультимедійна презентація.

Очікувані результати

Учні знатимуть: визначення БСР, його основні ознаки, смислові відношення між частинами та правила вживання вивчених пунктограм.
Учні вмітимуть: визначати БСР, правильно ставити розділові знаки між частинами СБР; відновлювати, моделювати і конструювати БСР зі смисловими відношеннями причини, пояснення, доповнення; використовувати БСР у власному мовленні.

 

Хід уроку

 

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

 

         Доброго дня усім! Наперекір сердитій зимі дарую вам щирі вітання і усмішку. А ви сьогодні вже усміхались перехожим? Сказали гарні слова рідним? Якщо так, то день буде сонячним, а завдання на уроці легкими і зрозумілими. Давайте бачити прекрасне довкола: у притихлому небі, морозяному візерунку. Тоді кожна прожита хвилина наповниться красою, добром і любов’ю до людей, до рідної землі.

Я щиро зичу успіхів усім:

Вам і собі і гостям дорогим.

Щоб ні зима, ані вітри холодні

Не стали на заваді нам сьогодні.

Мандруймо ми етапами уроку

До знань і вмінь, забувши слово «спокій».

 

ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

 

       Знаємо: сучасне завжди на дорозі з минулого в майбутнє. Тому давайте повернемось до домашнього завдання, перевіримо його, щоб упевнено крокувати далі. Письмову вправу мені допоможуть перевірити Олена та Андрій. А Віктор прочитає друге речення із цієї вправи, пояснить трансформацію та пунктограми.

Якщо тема минулого уроку добре зрозуміла, переходимо до обміну подарунками. Які запитання ви можете поставити стосовно вивченого теоретичного матеріалу про безсполучникове складне речення?

Можливі запитання:

Яке речення називається СБР?
На які дві групи поділяються такі речення?
Які пунктограми вживаються між його частинами?
Коли потрібно ставити кому, а коли крапку з комою?

Висновок про будову та смислові відносини у БСР (слайд 1)

 

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

 

1.Оцініть свої знання та вміння, давши стверджувальну або заперечну відповідь (слайд 2)

2. Вашій увазі пропоную речення, які потрібно прочитати вголос. З’ясуйте, яка інтонація їм характерна? Чи однаково ми їх читаємо? (слайд 3)

 

Додаткове питання. Хто автор двох перших речень?

Висновок. Кожне з цих речень читається по-різному, у кожному інший розділовий знак.

             Отже, проблемне питання, яке ми будемо вирішувати на уроці: «Чи існує залежність між інтонацією, смисловими відношеннями і розділовими знаками у БСР?» (слайд 4)

ІY. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ОЧІКУВАНИХ РЕЗУЛЬТАТІВ

Запис у зошитах (слайд 5)  

 

Виходячи з мети уроку (слайд 6), давайте спрогнозуємо очікувані результати.

 

Продовжіть моє речення:

Ми навчимося…
Зможемо…
Розвинемо уміння…
Станемо уважнішими до…

 

Y. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

 

Переходимо до усвідомлення теоретичного матеріалу. Вашій увазі пропоную «Пунктуаційний практикум». Завдання: записати запропонований текст, розставити розділові знаки, пояснити змістові відношення між частинами речень (слайд 7).

У цей час два учні виконують завдання на картках усно (додаток 1).

Перевірка «ланцюжком» (слайд 8).

Висновок. Змістові відношення у БСР між простими реченнями різні, відповідно різні розділові знаки.

Сьогодні на уроці нам у нагоді стане опорна таблиця про пунктограми у БСР (слайд 9)

Вона вам буде добрим помічником і порадником. Звертайтесь до неї під час виконання вправ і завдань (додаток 2).

Саме з допомогою таблиці, а також використовуючи свої знання і досвід, ми сьогодні з вами дослідимо вживання двокрапки у БСР. Вашій увазі пропоную «Диктант з коментуванням». Запишіть під диктовку речення, поясніть уживання двокрапки. Визначте, яким схемам (серед розданих на партах) відповідають речення (додаток 3).

 

Пам’ятайте серцем: наша мова – пісня.

Не сотвори собі кумира: кумир витворює раба.

З природою найкраще навзаєм: слід за любов платити їй любов’ю.

 

Висновок. Як називається пунктограма, яку ми вивчаємо? Хто хоче узагальнити правила вживання двокрапки у БСР? Послухаймо друга!

Отже, запам’ятаймо: двокрапка у БСР ставиться тоді, коли воно складається з неоднорідних частин. Якщо друга з них вказує на причину (чому?), доповнює чи пояснює зміст першої (що? а саме?) (слайд 10)

 

Для кращого усвідомлення матеріалу проведемо «Дослідження-трансформацію». Звернімося до мудрої книги – нашого підручника. Працюємо із вправою 254. Виконуємо творче завдання: трансформувати складні сполучникові речення у безсполучникові. Запишіть змодельовані частини. Знайдіть схеми, яким вони відповідають.

І варіант – 2 речення

ІІ варіант – 5 речення

 

Один учень працює з карткою біля дошки (додаток  4).

Що можна сказати про синонімію БСР із складнопідрядними? Пам’ятаймо про неоднорідність частин. Яким видам підрядних речень відповідають другі частини записаних вами речень? Робимо висновок (слайд 11)

Молодці! А тепер за порадою до помічника-підручника! Прочитайте теоретичний матеріал на сторінках 205 – 206. Що нового дізнались? Перевіримо себе і вчителя. Прочитайте вголос ще не вивчене (про інтонацію речень з двокрапкою).

Застосуємо ваші знання на практиці, яка стоїть на межі знань і досвіду. Знайдіть «третє зайве»! Завдання: записати речення, розставити потрібні розділові знаки. Визначити, яка синтаксична конструкція зайва. Свій вибір обґрунтуйте (слайд 12).

 Після виконання обміняйтесь зошитами, перевірте написане, зробіть зауваження чи подякуйте за гарно виконану роботу. Хто зробить висновок про «третє зайве» і вживання двокрапки у простому і складному реченнях? Послухаймо друга!

Джерело народної мудрості невичерпне. Повчимося! Ваше завдання: провести дослідження – відновлення. Установіть відповідність, прочитайте, дотримуючись правильної інтонації. Поясніть вживання розділових знаків і смислові відношення між частинами БСР (слайд 13).

Працюємо парами. На розданих листочках  (додаток 5) записане завдання, яке потрібно виконати (вказати спільне у цих повчальних висловах, поставити потрібні пунктограми, знайти афоризм, записаний простим реченням).

Найбільша розкіш – спілкування. «Заговори, щоб я тебе побачив», - казав мудрий Сократ. Розіграйте міні-діалоги з товаришем по парті. Висловіть пораду, побажання, зважаючи на свій суб’єктивний досвід. Використовуйте прочитані вами афоризми. Не забувайте, що ніщо так не тішить вухо людини, як власне ім’я. Пам’ятайте про звертання і слова ввічливості. І, звичайно, про усмішку!

 До вашої уваги творчий відпочинок. Хто не любить помріяти, милуючись красою довкілля (а воно у нас справді чарівне!) або слухаючи приємну музику. Творче завдання: намалюйте словами побачене і почуте ( діти переглядають відеоролик). Складіть 2 – 3 СБР, використовуючи схеми, що є у вас на партах. Згадайте народну мудрість: «Не плюй у криницю – згодиться напиться» та шанобливе ставлення українців до води.

 

YI. РЕФЛЕКСИВНО-ОЦІНЮВАЛЬНИЙ ЕТАП

Ви усі гарно працювали! Перевірте себе, як засвоїли матеріал, чи справдились очікувані результати (слайд 14)

Записуємо алгоритм відповіді, перевіряємо написане у друга.

Подумки проаналізуйте урок і дайте відповідь на питання («Незакінчене речення») (слайд 15).

Висновок. Існує тісна залежність між змістовими відношеннями, інтонацією і розділовими знаками у БСР.

Можливо, хтось хоче закінчити речення: «Я не зрозумів…»

Дякую за роботу! Усі були старанними. Мені хотілося б відмітити   …,  …,  …, які отримують сьогодні …

 

YII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (слайд 16)

Обов’язкове: п.23, вправа 259 (умови виконання вказані у підручнику).

Творче: скласти міні-твір «Поради молодшому другу», вживаючи БСР з двокрапкою.


Теги: Калюжна О.І., безсполучникове речення, Складне речення
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 372/36


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar