Головна » Українська мова

Урок узагальнення та систематизації вивченого про звертання та вставні слова, словосполучення, речення

Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів про звертання, вставні конструкції; удосконалити навички ставити розділові знаки при них, доцільно використовувати в усному та письмовому мовленні, розвивати творчі здібності; виховувати ввічливість, культуру спілкування, повагу до співрозмовника.

Обладнання: підручник, мультимедійна дошка, записи на робочій дошці, тлумачний словник.

Тип уроку: урок формування практичних умінь та навичок.

                                                   Хід уроку

І.Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів.

  Слово вчителя. Однією з ознак вихованості споконвіку вважають уміння дотримуватися норм етикету. Неабияке значення має мовний етикет. У Д.Білоуса є прекрасна поезія «У спілкуванні людям личить те, що народ від серця зичить». Прослуховування поезії.

Чи всі ми вмієм спілкуватись

 

По-українськи привітатись?

 Чи всі вітання наші ґречні,

Теплом зігріті і сердечні?

А є ж і тут чудесні форми,

Питомі українські норми:

Шановні і вельмишановні,

Панове і товариші!

А побажання - шани повні,

Бо теплі, щирі, від душі.

А в спілкуванні людям личить.

Те,що народ від серця зичить:

Здорові будьте,як вода,

Багаті будьте,як земля,

Веселі будьте, як весна!

І ви, добродію, і пане,

Військовий - пане капітане.

І ви, добродійко, і панно

(хіба звучить не бездоганно?)

Й звертання кожне не єдине:

І господарко, й господине!

Звучить яскраво і ласкаво.

Але чому? Для вас цікаво?

Тому,що ввічливо, пристойно,

Велично, гідно і достойно!

Метод «Мікрофон». (слайд №1)

Запитання для учнів.

— Що ж таке етикет? (зачитати з тлум. словника)

— Які ви знаєте правила етикету?

— Що таке мовний етикет?(це дотримання основних правил спілкування):

— Будь уважним, доброзичливим, виявляй повагу до співрозмовника.

— Обов'язково вживай доречні слова ввічливості.

Уважно  вислуховуй  співрозмовника,   ніколи  не  перебивай.
Поважай  думку співрозмовника, навіть якщо ти з нею не згоден.

— Ніколи не виявляй свого поганого настрою.

— Не говори надто голосно.

 — Не вживай грубих слів.

— Чи додержуєтесь ви правил поведінки під час спілкування?

Слово вчителя. Слово «етикет» походить із французької мови й означає «ярлик», «етикетка». У сучасній українській мові це слово має таке значення: (робота з тлумачним словником) усталені норми поведінки й правила ввічливості в якому-небудь товаристві.

   Прослухайте вірш «Батькова любов» і скажіть, чому син відмовився дослухати казку, яку розповідав йому батько?

                   Батькова любов

Вже ніч надворі. Не спить дитина.

Схилився батько над ліжком сина

i виявляє любов i ласку.

— Послухай,— каже,— синочку, казку.

Так, значить, дід жив i, значить, баба.

Була в них, значить, ще й курка ряба.

I сіла, значить, вона в гніздечко

i, так сказати, знесла яєчко.

Дід бив яєчко i баба била.

Ну, баба, значить, теж не розбила.

А, так сказати, пробігла мишка... —

I тут синочок схопився з ліжка:

— Все значить, значить та так сказати...

Не треба казки! Я хочу спати!

III. Оголошення теми й мети уроку.

Отже, тема нашого уроку (слайд №2)

   Поставимо собі за мету поглибити свої знання з теми,вдосконалити вміння визначати звертання, вставні слова, словосполучення, речення; ставити розділові знаки, тобто маємо показати, що ми, насправді,це знаємо і вміємо. Нумо до роботи.

1. «Експрес-опитування» (слайд №3)

- Що називається звертанням?

- Чи є звертання членом речення?

- Якими частинами мови можуть бути звертання?

- У чому полягає відмінність між звертаннями непоширеними і поширеними?

- Які розділові знаки ставляться при звертаннях? Яка основна функція звертання?

- Які слова називаються вставними?

- Чи відповідають на запитання?

- Чи є членами речення?

-  Назвіть групи вставних слів за значенням?

- Як виділяються вставні слова в усному та писемному мовленні?

2. Пошукова робота (слайд №4), (прочитати виразно текст, назвати звертання)

Є в нашій мові прекрасні звертання,

Добрі і мудрі чудові слова.

Тими словами усяк без вагання

Маму найкращу свою назива.

Мамо, матусенько, мамочко, ненько,

Матінко, усміх твій ніжний ловлю!

Мамонько рідна, моя дорогенька,

Я над усе тебе в світі люблю!

Я і до тата умію звертатись,

Хочу в словах передати тепло.

Щоб мій татусь міг частіше всміхатись,

Щоб у душі його сонце цвіло.

Татку, татусеньку, таточку, тату,

Кращого в світі немає навкруг!

Татоньку, хочу тебе я обняти,

Ти мій порадник, заступник і друг!

3. Лінгвістичне дослідження (слайд №5)

Виписати та пояснити: 1,4,5 пара учнів: речення з непоширеними звертаннями; 2 -3 пара учнів: речення з поширеними звертаннями.

1.О слово рідне  Хто без тебе я?

2.Мово веселим струмочком біжи та  об’єднай всі джерельця малі!

3.Слово моя ти єдиная зброє, ми не  повинні загинуть обоє.

4.Рідна мово моя  ти – як хвиля    Дніпрова!

5.Не цурайтесь мови  люди  рідного    джерельця.

Ключ: Непоширене звертання №2,№3,№5

           Поширене звертання №1, №4

4.Робота біля дошки (слайд №6)

 Подані іменні словосполучення поставити у кличному відмінку.

Пан лікар – 

Уляна Семенівна –

Друг Богдан –

Юрій Степанович –

Сестра  Оля –

Петро Іванович –

Марія Миколаївна –

Перевір свою відповідь (слайд №7)

5. Весела перерва. Гра «Ласкаві звертання»(слайд №8)

Від поданих слів утворити слова із суфіксом пестливості у кличному відмінку.

Тато, сестра, бабуся, доня, син, Степан,хлопець, мама, брат, дівчина,кінь і т.д.

6. Дослідження учнів (слайд №9)

Деякі учні досліджували форми звертань в усній народній творчості, а інші – форми звертань різних народів світу. Додаток 1.

Підсумкове слово вчителя з теми «Звертання»

7.Пригадаємо про вставні слова (слайд №10, №11)

8. Метод «Спостереження». У даних реченнях, написаних на дошці, визначити вставні слова. Як їх слід відрізняти від однозвучних із ними слів.

1. Мені осіння ніч короткою здається. 2. Здається ти й позаторік тут був. 3.Може ти почнеш читати? 4.Все може статися.

9.Метод «Творче конструювання» (слайд №12).( Робота в парах)

Записати речення, дібравши замість крапок вставні слова із зазначеним значенням.

1. Весна – це …найкраща пора року (відтінок упевненості).

2. З цим погодяться … всі (відтінок припущення).

3. Весна … днем красна (вказівка на джерело вислову).

4. Скоро зацвітуть сади, але… вночі можливі заморозки ( активізація уваги).

5. … треба підготуватися, щоб вчасно захистити цвіт (зв'язок із попередньою думкою).

6. Пізня весна… дарує  сухе погоже літо ( джерело повідомлення).

10. Встановити відповідність між реченнями і типом вставних конструкцій за вираженням ставлення мовця до повідомлюваного.(слайд №13)
 1. Жахіть війни, на щастя, ви не знали.

 2. Мабуть, передчуття розлуки властиве людині.

 3. Зрештою, навчання триває і після закінчення школи.

 4. На материні прохання, уявіть собі, ніхто не зважає.

 5. Чигирин, мовляв, глянув не в очі, а в душу брата.

 6. Тепер, щоправда, досить було голо і сумно.

А)...активізація уваги

 Б)...вказівка на джерело    повідомлення

 В)...послідовність викладу

 Г)...невпевненість

 Д)...упевненість

 Е)...емоційне ставлення,різні почуття людини.

11.Ключ до завдання (слайд №14)

12.  Метод «Розумовий штурм» (слайд №15)

  Завдання: скласти і записати по два речення так, щоб подані слова і словосполучення в одному з них були вставними, в іншому – членами речення.

•      Уявіть собі, правда.

•      Здається, одне слово.

•      На щастя, наприклад.

13. «Диво в решеті» (усно) (слайд №16)

 (ЛЗ слова – решето, робота з тлумачним словником)

1. Як відомо, свято української Коляди відзначається, між іншим, протягом двох тижнів – з 7 по 19 січня.

2. Це, звичайно, цілісний, як кажуть, комплекс новорічних обрядів, куди, як відомо, входять Різдво, Василя та Водохреща.

3. Як уже мовилося, серед різноманітних страв на Святвечір обов’язково, безперечно, мала бути кутя.

4. Кутя, як відомо, з давніх – давен вважалася, здається, основною обрядовою стравою.

5. Як відомо, протягом усіх попередніх свят, як говорилося, селяни намагалися не одвідувати шинок, бо це, так би мовити, гріх.

6. Крім того, як уже зазначалося, від Різдва і до Водохреща по воду ходили, пам’ятайте, тільки чоловіки та парубки.

14. УСНИЙ ТЕСТ  «Так - Ні». Підсумок уроку.

1)   Вставними називаються слова, які виражають став­лення мовця до висловленого ним.

2)   Вставні слова не є членами речення.

3)   Вставні слова (словосполучення, речення) виділя­ються інтонацією, а на письмі — комами.

4)   Слова мабуть, по-перше, по-друге, щоправда, крім того, а втім, отже, бувають тільки вставними.

5)   Слова навіть, майже, приблизно,  все-таки, мовби, невже, нібито ніколи не бувають встав­ними.

6)   Вставні слова на щастя, на жаль, як на зло, соромно сказати виражають впевненість.

7)  Якщо слово в реченні відповідає на питання, то, воно вставне.

8)   Якщо вставні речення виражають додаткове заува­ження або пояснення, то вони відокремлюються дужками або тире.

9)   У реченні Буває, часом сліпну від краси слово буває — вставне.

10) У реченні Диво дивнеє з тим серцем на світі буває слово буває вставне.

Відповіді: 1, 2, 3, 4, 5, 8, 9 — «так»; 6, 7,10 — «ні».

15.Інтерактивна вправа «Мікрофон». Продовжити речення.

1. На уроці я закріпив(ла)…

2.Найбільше мене зацікавило…

3.Мені потрібно попрацювати над…

16. Оцінювання.

17.  Д/З (слайд№17)

Для 1 пари виписати з підручників хімії, фізики,алгебри текст зі вставними словами і словосполученнями.

•      . Для 2 -3 пари написати міні – твір «Про що «говорять» народні весняні прикмети »

•      . Для 4 пари – зробити синтаксичний розбір речення     з вправи 265.

Слово вчителя: Завершити нашу роботу на уроці хочу словами німецького філософа Людвіга Фейєрбаха: «Людина тільки тоді чогось досягне, коли вірить у свої сили».  Ви повинні вірити у свої сили. Дякую за роботу.

 

                       Додаток1   

   Звертаннями користуються у всіх державах з сивої давнини. Наприклад, наше українське "пан" - дуже старе, бо використовувалось ще за часів Київської Русі. Пан—це давньогрецький бог лісів і гаїв, взагалі благодійник природи, захисник усього живого. Але "пан" - це звертання не до багатої людини, а до кожного: "Добрий вечір, пане господарю, стережи, Боже, твого товару" - щедрували під вікнами найбіднішого селянина. Останніми роками повертається до нас і такий ґречний засіб спілкування, як "добродій". Улюбленим зачином листів багатьох українських письменників було:" Вельмишановний добродію", "Великоповажна добродійко"

   У різних державах користуються різними звертаннями: в Англії до нетитулованого чоловіка звертаються зі словами "сер", "містер", а до одруженої нетитулованої жінки —" місіс", хоча до жінки з аристократичних кіл звертаються "леді" чи "міледі", а до її чоловіка —" мілорд". До дівчат в англомовних країнах звертаються "міс", у Скандинавії — "фрекен", в Німеччині — "фрейлін". А ось ввічливе згадування про заміжню жінку у німців "фрау", до чоловіків "гер".

    В Іспанії та Італії чоловік "дон", жінка "донна" чи "донья". У Стародавньому Римі до вільно народженої жінки казали "матрона", що в широкому розуміння означає мати сімейства. У середньовічних італійців звертання до заміжньої жінки було "мадонна". У Франції жінкам кажуть "мадам", чоловікам "мсьє", дівчатам "мадемуазель".

    А у народів Сходу вживають такі звертання: до чоловіка — "ага", до жінки — "ханум". Причому, якщо звертання вживається після імені, цим наголошується вияв особливої пошани. Цікаві й звертання до чоловіків: "ходжа" - до знатної особи, "хаджі" - до особи, що здійснила паломництво до Мекки.


Теги: Звертання, вставні слова, Редька Т.М.
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 691/34


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar