Головна » Українська мова |
Мета: закріпити вміння розрізняти звертання та вставні слова; виробляти навички вживання необхідних розділових знаків; зрозуміти їх функцію в усному й писемному мовленні; познайомити учнів з особливостями мовного етикету українців; удосконалювати вміння зв’язно й аргументовано висловлювати свої думки; виховувати любов і шану до рідного краю, батьківщини, матері. Тип уроку: узагальнення та систематизація знань. Обладнання: підручники, схеми, таблиці „ Звертання”, „ Вставні слова”, словники. Перебіг уроку І. Організація класу ІІ. Відновлення теоретичних знань учнів 2.1. Бесіда або усне повідомлення учня: Над якою темою ми працюємо? 2.2. Робота 2 учнів біля дошки з картками: - списати речення, поставити розділові знаки, пояснити їх. І ти морська глибінь і ви одеські тучі! (П.Т.). Як я люблю тебе мій краю вугляний!(В.С.). 2.3. Перевірка домашнього завдання: - зачитати речення із звертаннями, потім із вставними словами; - указати поширені й непоширені звертання. ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів Слово вчителя Вставні слова треба не тільки знати, а й правильно і грамотно писати. То ж, сьогодні ви зможете: удосконалити вміння вживати речення зі вставними словами, словосполученнями, звертаннями; ІV. Застосування набутих знань, умінь і навичок 1. Невеликий словниковий диктант Здається, по-моєму, безперечно, на думку кого-небудь, по-перше, очевидно, звичайно, по-друге, на жаль, з іншого боку, пробачте, дозвольте, на щастя, будь ласка, по-третє, таким чином, справді, до речі, отже, мабуть. 2. Перевірка словникового диктанту Які слова в диктанті пишуться через дефіс? Чому? Поясніть. Використовуючи словникову роботу та вставні словосполучення, слова чи, можливо, й звертання, складіть діалог на тему: „У бібліотеці”, „У школі” чи якийсь інший. 3. Коментоване письмо У реченнях підкресліть граматичну основу. Сонячною, квітучою. Називають тебе, Україно недавня. І ти завжди, я сподіваюсь, будеш любити свій край. Здається, Дінець широко розкинув поли своєї широкої киреї. Запитання: До якої лексики належить слово „кирея”? Зробити синтаксичний розбір речення. Указати, якою частиною мови виступає член речення ( за варіантами ): А) Як люблю тебе я, краю, кращого за тебе я в житті не знаю! (В.С.) Б) У ріднім краю навіть дим солодкий та коханий. (Л.Укр.)
Запитання: Чим відрізняються речення? Індивідуальна робота з карткою (біля дошки). Пояснити вживання слів „може” Може, ще раз хоч погляну на свою Вкраїну. Ніхто не може світа пережити.(Н.тв.) Речення для аналізу (усно) До тебе, Україно, наша бездольная мати, струна моя перша озветься...(Л.Укр.). Далека красо моя! Щасливий я, що народився на твоєму березі, що пив...твою м’яку, веселу, сиву воду...(Довж.). У рідний дім, таким чином, повернувся не славний поет, у рідний дім повернувся він, той самий хлопець...(В.Шевч.). Отже, він вивищувався в рідному селі не як поет, а як герой, котрий переміг лихі обставини...(В.Шевч.) Слово вчителя Звертання, як і вставні слова, відіграють у нашому повсякденному мовленні значну роль, це повнозначні частини, які стоять поза синтаксичним зв’язком, вони не є членами речення, на письмі виділяються з обох боків розділовими знаками. Робота в групах Відповідно до методики проведення інтерактивного навчання спікер – керівник групи – зачитує завдання; секретар – фіксує думки, що з’являються в ході обговорення; доповідач – оголошує результати виконаного завдання. Указати звертання, виявити особливості його форм у різних ситуаціях. 1 група 1) Добрий день вам, мій друже добрий! (А. Малишко).
2) Ой вийди, серце, з води на волю, На трави чисті, на срібний луг...(В.Симоненко). 3) О люба Інно, ніжна Інно! Я сам. Вікно. Сніги... (П.Тичина).
4) - Куди ж це ви, мамо?! — сполохано кинулись діти. - Куди ви, бабусю? — онуки біжать до воріт (Б. Олійник).
2 група Гей добрі люди, а чого вам треба? (Л.Костенко). *** Спи, мій малесенький, пізній-бо час...(Л.Українка).
*** Буду, мамо, горда і вродлива, 3 група
1) Дідусю, спасибі тобі, що на нас не образився.(З журналу).
2) Здорові були добродію, пане возний! (/. Котляревський). З) ...вчителі мої любі, шановані, вчителько моя, вчителю мій. Зустрічаю Вас, молодих і старих, і звертаюсь до Вас на «Ви» (В. Рубан).
9. Висновки Усне повідомлення за таблицею про розділові знаки в реченнях зі звертаннями, вставними словами, самостійне складання речень відповідно до запропонованої ситуації: - вам потрібно звернутися до колеги в присутності інших людей на роботі; - вам потрібно передати гроші за проїзд. Просите допомогти особу жіночої статі ( бабусю) (ви їдете автобусом); - вперше на зустрічі з відомим письменником. Звернетесь за порадою. Запитання: Які ви знаєте назви творів, кінофільмів тощо, у яких би використовувалися вставні слова, словосполучення, звертання?
V. Контрольне завдання на закріплення Складіть твір-мініатюру на тему: „Лист другові (подрузі)”, використовуючи вставні слова, словосполучення. VІ. Підсумки і висновки ( рефлексія) - Погортайте свої записи, згадайте, що ви знали про вставні конструкції раніше? - Чи відчуваєте свій поступ у вивченні теми? Якщо так, то скажіть: - Яку роль виконують у нашому мовленні звертання? - Якими знаками виділяються на письмі вставні слова і словосполучення? - Де вони можуть стояти? - У яких стилях найчастіше вживаються вставні слова, звертання, словосполучення? - Отже, яких нових умінь і навичок ви набули? VІІ. Завдання додому Повторити правила $$ 6, 7; написати листа, використовуючи звертання та вставні слова (високий рівень); за таблицею підручника скласти речення зі вставними конструкціями (достатній рівень); виконати вправу №...( середній рівень).
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |