Головна » Українська мова

Твір-опис предмета за власними спостереження

Мета уроку:  збагатити знання учнів про чудодійні обереги нашого життя -  дерева і квіти;  вчити учнів складати усні й письмові описи предметів за власним  спостереженням; сприяти розвитку усного й писемного мовлення, логічного     мислення, творчої  уяви; збагачувати словниковий запас; виховувати любов до природи  пробуджувати в учнів необхідність збереження рідної природи, а  також пізнавальні інтереси до історії свого народу.

Методи і прийоми навчання: слово вчителя, гра» Вільний   мікрофон»,колективна робота, робота з міні – підручником,  поетична п’ятихвилинка « Квітковий вернісаж», презентація   ілюстрацій на комп’ютері, метод « Сенкан», музична пауза, фізкультхвилинка – гра, гра « Чи ти знаєш..?», групова робота,  написання творів.

Тип уроку:  формування й удосконалення вмінь та навичок

Обладнання: міні - підручник, словники ( орфографічний,російсько –   український  словники, тематичний словник школяра),  ілюстративний матеріал, комп’ютер, музичний центр )

Очікувані результати

Після цього уроку учні зможуть:

розповідати про чудодійні обереги нашого життя - дерева і квіти;
розрізняти стилі мовлення;
зв’язно  складати усні й письмові описи предметів за власним    спостереженням;
розвивати в собі творчу уяву, фантазію;
любити та оберігати рідну природу.

                                                           Перебіг уроку

Оргмомент

Вступне слово  вчителя.

                                         Продзвенів дзвінок.

                                         Починається урок

                                         З Божої ласки, з маминої казки,

                                         З щирого старання, з вашого бажання.

      А тепер, дітки,  подивіться один на одного,посміхніться, щоб  на цьому  уроці  у вас був гарний настрій і тоді ми з вами завзято й натхненно попрацюємо.

      Весна на всю силу вступила в свої права. І куди не кинеш оком, все зеленіє, цвіте, оновлюється. Кожна росиночка радіє сонцю і теплу.

      Гра « Вільний мікрофон»

Ви бачили, як розпускалися бруньки на деревах і з’являлись

перші листочки?

( Діти відповідають)

Які  дерева, квіти, кущі, квітнуть першими?
Які з них вам найбільше подобаються?

(Діти діляться своїми враженнями)

Актуалізація опорних знань учнів

Перевірка домашнього завдання
Колективна робота

Слово вчителя. За різних умов спілкування про те саме ми говоримо чи пишемо по – різному, тобто використовуємо різні стилі мовлення.

           Кожен стиль має свої особливості: своєрідні особливості: своєрідні слова й словосполучення, будову речень.

Завдання: прочитати тексти. Визначити стиль уривків та тип мовлення. Довести свою думку, враховуючи особливості стилю та типу мовлення. ( Робота учнів із міні – підручником,     завдання 1.)

            3.Поетична п’ятихвилинка « Квітковий вернісаж»

                                   Квітковий бал

           На лужку, у танку

           Квіти танцювали.

           А коники – стрибунці

           На скрипочці грали.

           Закружляла у танку

           Квіткова родина:

           Мак з ромашкою гопак

           Витинали сміло.

           А дзвіночок, а дзвіночок

           Так до танцю припадав,

           Що старий будяк всміхнувся:

           - Оце квітка, оце так!

           А барвіночок стелився,

           До волошечки горнувсь,

           Наче трішки закохався,

           Але ж був квітковий бал!

                                                          К. Кузьменко

                                   Квіти України

           А у нашому садочку

           Квітнуть квіти в холодочку,

           Матінка їх доглядає,

           Кожний вечір поливає.

           Ось стоїть, мов на сторожі,

           Соняшник стрункий та гожий,

           Рожа по драбині пнеться,

           Біля неї бджілка в’ється.

           Під віконцем пахне м’ята

           Оксамитна, пелехата,

           І барвінок невеличкий –

           На весілля для сестрички.

           Незабудок два рядочки

           Насторожили листочки,

           А на кущику в куточку

           Пахнуть китиці бузочку.

           Хто лиш гляне, той зрадіє,

           Сонечко скрізь віти гріє.

           Щастя в наш садочок лине,

           Це ж бо квіти України!

                                                           І. Савицька

            - Діти, а ви знаєте, як виникли рослини на Землі?

            4. Розповідь учнем  легенди « Виникнення рослин на Землі»

 

Додаток 3 ).

Повідомлення теми та мети уроку
Мотивація навчальної діяльності школярів

 

Зупинка « Теоретичний баскетбол»

Учитель « кидає»  запитання учневі, учень відповідає, якщо ж не знає відповіді, то переадресовує запитання товаришеві.

Навіщо нам потрібно вміти описувати предмети?
Де ми зустрічаємо описи в повсякденному житті?
З якою метою використовуються описи в художній, науковій літературі?

Формування й удосконалення вмінь та навичок.

Слово вчителя.  Робота з міні – підручником ( Діти згадують відомості про опис, розглядаючи теоретичний матеріал міні – підручника )

            Діти, сьогодні ми з вами уявимо себе квіткою чи деревом і опишемо цю рослину. Я просила вас вдома подивитися в люстерко і порівняти себе та своїх товаришів з рослинам ( квітами, деревами, кущами ). Уявити себе якоюсь рослиною.

            - Дівчатка, скажіть, будь ласка, якими рослинами ви себе уявляєте?

( Відповіді дівчаток: кульбабкою ( у дівчинки світле та пухнасте волосся, вона низенька і кучерява ); берізкою ( довге волосся, як гілочки у берізки; дівчина струнка і тендітна, у неї біла та ніжна шкіра ) і т. д.

            -А якими рослинами себе уявили наші хлопчики?

            ( Горіхом, каштаном, сосною, подорожником, дзвіночком, тюльпаном,

дубом тощо ).

 Презентація ілюстрацій  на комп’ютері.

 Добір влучних слів для  опис ілюстрацій. Запис у зошити.

            Берізка ( ніжна, тендітна, білокора,довгокоса, з довгим тонким гіллям ).

            Кульбабка ( маленька, пухнаста, жовтава, низенька, легенька, кругловида ).

            Яблунька ( струнка, ніжна, сором’язлива, з рожевим квітом ).

            Дуб ( міцний, крислатий, непохитний, мужній ) та ін.

 Метод «Сенкан» ( п’ятиряддя ) ( допомагає підсумувати інформацію, визначити головні ідеї, думки. Він дає можливість кожному включитися в роботу і продемонструвати власний досвід.

Скласти «Сенкан» до  слова  квіти.

Квіти.

Різнокольорові, запашні.

Квітнуть, ростуть, стеляться.

На нашій клумбі завжди багато квітів.

Радість.

Музична пауза ( Прослухування української пісні  « Смерекова хата»).
Робота з міні – підручником. Утворення словосполучень.

            ( Завдання 2 в міні - підручнику )

Хвилинка відпочинку. Фізкультхвилинка

            Гра « Дерева, кущі, трави» ( Вчитель у довільному порядку говорить назви дерев, кущів, трав. Діти виконують рухи, що відповідають кожній групі рослин, темп читання назв збільшується, діти виконують рухи швидше ).

            (Горіх, каштан, тюльпан, бузина, сосна, подорожник, дзвіночок, дуб, троянда, ромашка..

 

            Завдання 1: прочитайте  тексти. Визначте  стиль  поданих текстів та тип мовлення. Доведіть  свою думку, враховуючи особливості стилю та типу мовлення.

                                                                       Мальва

       Декоративна рослина з високим стеблем і великими різнокольоровими квітками навколо стебла; рожа.

                                                                       ( Із тематичного словника школяра )

       Біля нашої хати ростуть мальви. Мама розповідала, що ще  бабуня її бабусі посіяла їх.

       Високі мальви гордо визирають з-за тину. А кольори їхніх квіток – мов зітканий різнобарвний килим: червоні, блідо – рожеві, жовтуваті, білі.

       Люди, що йдуть мимохідь, завше усміхаються, дивлячись на наші квіти;

похмурі обличчя їх розпогоджуються.

       Милі мальви, як я вас люблю!

                                                                                                                      В. Григоренко

                                                        Калина

            Калина – кущова рослина з білими невеликими квіточками та гіркими чи кисло – солодкими ягодами, зібраними в кетяг, а також – ягоди цієї рослини.

                        ( Із тематичного словника школяра )

 

                        Калина

            Будь – якої пори привабливий калиновий кущ.

Навесні він прикрашений ніжними зеленими суцвіттями.

А літньої пори чарує розкішною зеленню густого лапатого листя. На початку осені калина вже прикрашена кетягами рум’яних  ягід. До перших морозів рослина пишається золотим убранням. Узимку ж калинонька вабить добре

примороженими, вже цілком їстівними ягодами. Яскравими вогниками полум’яніють ягоди серед голого потемнілого гілля.

            Краса калини оспівана в багатьох піснях, казках і легендах.

За О. Супруненком

            Опис – це висловлювання, в якому йдеться про ознаки всього предмета та про ознаки його частини.

            Мета опису – дати точне уявлення про предмет або явище. До опису можна поставити одне з таких питань: який? Яка? Яке?Які?

            В описі спочатку подаються загальні відомості про предмет, враження про нього, потім розкриваються найхарактерніші його ознаки. Закінчують

опис оцінкою предмета, хоча така оцінка не обов’язкова.

            Якщо опис науковий, діловий, то в ньому в логічній послідовності, точно, докладно розкриваються ознаки предмета.

            У художньому описі в яскравій, виразній формі дають чітке уявлення про предмет за допомогою різних стилістичних засобів мови.

            Об’єктом  описів можуть бути особи, тварини, рослини, предмети, дії, поняття, процеси.

            Найголовніше в описі – дати точне або різноманітне і яскраве уявлення про предмет. Твір – опис завжди можна передати графічно                ( ілюстрацією, фотографією тощо ).

                                               Схема «Сенкану»:

тема ( один іменник );
опис ( два прикметники );
дія ( три дієслова );
ставлення ( фраза );
перефразування змісту ( одне слово – синонім до теми ).

 

                       Приклад

Дуб.

Могутній, столітній.

Росте,розпускається, символізує.

Вінок із дубового листя символізує силу, міць, гідність.

                        Патріарх.

 

            Завдання 2.  Гра « Хто швидше?» Утворити словосполучення з поданих слів

            Дуб                                       струнка

            Троянда                              пухнаста

            Берізка                                гіллястий

            Ромашка                             запашна

            Яблунька                            могутній

            Кульбаба                            золотавий

            Горіх                                     багряний

            Сосна                                               тендітна

            Тюльпан                             крислата

            Соняшник                           білява

 

            Завдання 3. Групова робота.

Дати ознаки предметам.

група:  ромашка;                              2 група:  верба;

група:  троянда;                          4 група:   калина.

     Дібрати мовний матеріал для опису цих предметів. Скласти усний твір – опис предмета (Робота із словниками ).

( за поданим нижче планом )

 

            Завдання 4. За поданим нижче планом складіть і запишіть  міні –

твір, художній опис рослини, на яку ви хочете бути схожими.

                                               План

Якою рослиною я себе уявляю.
Де вона росте.
Як цвіте ця рослина.
Чи є плоди у рослини.
Коли достигають плоди.
Опис рослини.
Чи корисна ця рослина.
Як треба ставитись до рослини. 


Теги: українська мова, Шведова Т.І.
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 774/71


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar