Головна » Українська мова |
Мета: Ознайомити учнів із поняттям про складносурядне речення, його будову і засоби зв’язку в ньому; розвивати вміння знаходити складносурядні речення у тексті, моделювати їх та використовувати у мовленні; виховувати повагу до особистості та творчості Т.Г.Шевченка, плекати любов до рідного слова. Тип уроку: урок засвоєння нових знань(формування мовної компетенції) Обладнання: Таблиця “Складносурядне речення”, “Розряди сполучників”, портрет Т.Г.Шевченка, комп’ютер, проектор, презентація “Дитинство Шевченка” та “Шевченко на засланні”. ХІД УРОКУ: Організаційна частина уроку. Який розділ науки про мову називається синтаксисом? Оголошення теми, мети і завдань уроку. ТЕКСТ (1)Тарас Григорович Шевченко народився 9 березня 1814 року в селі Моринцях Звенигородського повіту Київської губернії, а дитинство його пройшло в сусідньому селі Кирилівці. (2)В убогій і тісній хаті жила велика родина: батьки й шестеро дітей. (3)Тарасів батько був людиною розумною і працьовитою. (4)Разом із дружиною він тяжко працював на панщині, також обробляли вони й клапоть землі, виділеної їм. (5)Єдиним законом у ті часи була панська сваволя. Завдання для аналізу тексту: Прочитайте і запишіть текст, переглядаючи слайди. Пояснення вчителя, аналіз таблиці “Складносурядне речення”, запис у зошиті, визначення: Складносурядне речення – це речення, частини якого рівноправні за змістом і з’єднані сурядними сполучниками. Виконання системи вправ на закріплення здобутих знань: Знайдіть сурядні сполучники у 2, 3, 5 реченнях, яку роль вони виконують у цих реченнях?
(1)Уже покликали до паю, (2)А я собі у бур’яні Молюся Богу … (Т.Г.Шевченко “Мені тринадцятий минало”) [1…], a [2…] – складносурядне речення
(1)Сичі в гаю перекликались, (2)Та ясен раз у раз скрипів. (Т.Г.Шевченко “Причинна”) [1…], та [2…] – складносурядне речення
(1)Там десь милий чорнобривий По полю гуляє, (2)А я плачу, літа трачу, Його виглядаю. (Т.Г.Шевченко “Тополя”) [1…], a [2…] – складносурядне речення
г)В того доля ходить полем – Колоски збирає; А моя десь, ледащиця, За морем блукає. (Т.Г.Шевченко “Думка”) [1…]; a [2…] – складносурядне речення
І заплакала Лілея, А Цвіт Королевий Схилив свою головоньку Червоно-рожеву На білеє пониклеє Личенько Лілеї. (Т.Г.Шевченко “Лілея”) [1…], a [2…] – складносурядне речення
Записати речення, визначити його вид, довести, що речення не є складносурядним; підкреслити члени речення: Лічу в неволі дні і ночі і лік забуваю. (Т. Шевченко 1850р., Оренбург) По улиці вітер віє та сніг замітає. (Т.Шевченко, 1848р., Кос-Арал) (Додаткове запитання з літератури: про який період у житті Тараса Шевченка йде мова, що ви про нього знаєте? На екрані – слайди про період заслання Тараса Шевченка). Коментар учителя: слід розрізняти складносурядне речення і просте речення, у якому сполучник сурядності з’єднує однорідні присудки. Складіть речення за схемою: [1…], і [2…]. [1…], a [2…]. Запишіть речення. Чи можна вважати його складносурядним, чому? Визначте його вид. (1)У тієї Катерини Хата на помості, (2)Із славного Запорожжя Наїхали гості. (Т.Шевченко, 1848р., Кос-Арал) [1…], [2…]. – безсполучникове складне речення. Систематизація та узагальнення вивченого: Метод “Мікрофон” (учні відповідають на запитання “Що я сьогодні вивчив на уроці?” умова 1: кожен наступний учень не має права повторювати вже сказаного попереднім учнем. умова 2: в результаті повинна вийти зв’язна розповідь про складносурядне речення. умова 3: можна скористатись допомогою друга. Метод “Кошик запитань” (кожен учень записує на окремому маленькому аркуші запитання з вивченої теми, згортає аркуш і кладе у кошик; після цього учень навмання витягає 1 аркуш із запитанням і відповідає на нього; якщо учень не знає відповіді, він може скористатися допомогою друга). VIII. Підсумок уроку. Оцінювання. Домашнє завдання. §9 Вправа 78 (за підручником Заболотних) Для учнів з високим рівнем знань – записати три прислів’я, які за будовою є складносурядними реченнями.
Дидактичний матеріал до теми Т.Г.Шевченко “І мертвим і живим …” І дим хмарою заступить Сонце перед вами, І навіки проклюнетесь Своїми синами! б). І забудеться срамотня Давняя година, І оживе добра слава, Слава України. Т.Г.Шевченко “Гайдамаки” Шляхта репетує, А магнати палять хати, Шабельки гартують. Отак, ходя попід гаєм, Яремок співає, Виглядає; а Оксани Немає, немає. Грім гогоче, а блискавка Хмару роздирає. Чорним шляхом запалало, І кров полилася Аж у Волинь. Мандрували гайдамаки Лісами, ярами, А за ними і Галайда З дрібними сльозами. Всі танцюють, а Галайда Не чує, не бачить. Не журися, сподівайся Та Богу молися. А мені тепер на Умань Треба подивитись. Т.Г.Шевченко “Катерина” Вміла мати брови дати, Карі оченята, Та не вміла на сім світі Щастя-долі дати. Заховаюсь, дитя моє, сама під водою, А ти гріх мій спокутуєш В людях сиротою, Безбатченком!... Мале дитя коло його На сонці куняє, А тим часом старий кобзар Ісуса співає. Т.Г.Шевченко “Наймичка” Може, вже оце збираються до Бога, Та хто в далекую дорогу Їм добре коней запряже? Старий воли випрягає, Занози ховає Мережані, а Катруся Марка оглядає. Вийшла з хати Катерина, А Марко схилився До наймички у голови. Зомлів Марко, Й земля задрижала. Т.Г.Шевченко “В казематі” Наносили землі Та й додому пішли, І ніхто не згадає. Минули літа, А село не перемінилось. Т.Г.Шевченко “Царі” Надворі вже смеркло, і, тьмою Повитий, дрімає, сумує Ієрусалим. Т.Г.Шевченко “Сліпий” І Ярина дає зброю, А Степан сідлає Коня, свого товариша, Й жупан одягає. Т.Г.Шевченко “У тієї Катерини” Катерину чорнобриву В полі поховали, А славнії запорожці В степу побратались. Т.Г.Шевченко “Не гріє сонце на чужині” Не гріє сонце на чужині, А дома надто вже пекло.
Склала: вчитель української мови та літератури СЗШ №54 м. Львова, заступник директора з виховної роботи Лега Галина Ростиславівна, galynalega@gmail.com
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |