Головна » Українська мова

Види складних речень. Основні пунктограми у складносурядному реченні. Урок з української мови для 11 класу

МЕТА. Забезпечити умови для узагальнення і систематизації знань про види складних  речень, зокрема про складносурядне речення та його пунктуацію; формувати ключові компетентності, а саме – компетентність саморозвитку й самоосвіти; розвивати вміння правильно ставити розділові знаки у складносурядному реченні, розвивати логічне мислення, мовлення, виховувати уважність, зосередженість, любов до природи.

ТИП УРОКУ. Узагальнення і систематизація знань.

ОБЛАДНАННЯ. Опорні схеми, дидактичний матеріал (картка), лінгвістична задача,

             тестові завдання.

 ХІД  УРОКУ.

І. ОРГ. МОМЕНТ.

- Привітання.

- Як настрій?

- Хто відсутній?

ІІ. ОСНОВНИЙ ЗМІСТ РОБОТИ.

1. «Мозковий штурм».

   - Що вивчає синтаксис? Пунктуація?

  - Чому вивчаємо обидва розділи одночасно?

2. Оголошення теми і мети уроку.

  - Однією з тем, що повторюється на уроках мови в 11 класі, є синтаксис складного речення. Сьогодні на уроці ми повинні пригадати основні види складних речень, засоби зв’язку в них. Але більш детальну увагу маємо приділити пунктуації складносурядного  речення: варто закріпити знання про розділові знаки у складносурядному реченні, вчитися правильно їх ставити та виправляти пунктуаційні помилки в складносурядному реченні.

3. Актуалізація опорних знань.

 - Ваша однокласниця Кислицина  Ірина мала вдома підготувати коротке повідомлення на лінгвістичну тему « Види складних речень» і скласти до нього опорну схему, яку ви маєте у себе на партах на аркуші.

   Послухаємо Іринине повідомлення.

  ………..

   - Отже, ми пригадали основні види складних речень. Давайте спробуємо визначити вид речень, записаних на дошці. Треба підкреслити граматичні основи речення, визначити спосіб зв’язку між його частинами (смисл, інтонація,  сполучники, сполучні слова), довести свою думку.

1. Море запінилось і кипить, а вітер несе на своїх хвилях холод та стужу.

2. Загриміло вдалині: в місті підірвали старий будинок.

3. Закрию очі й бачу, як просто до мене йде моя рідна ненька.

4. Заходить сонце, і лише червона зоря нагадує про сонячне сяйво, яке поступово згасає.

 

4. Робота з опорною схемою. «Робота в парах»

 - Ми добре вміємо визначати вид складного речення. Переходимо до наступного етапу роботи. У вас на партах лежать аркуші з опорною схемою №1.  Опрацюйте матеріал, поданий у схемі, і розкажіть один одному про розділові знаки у складносурядному реченні.

  Спитати 4 – х учнів з різних пар.

Які розділові знаки можуть ставитися в складносурядному реченні?
Коли ставиться кома? Крапка з комою? Тире?
Коли кома не ставиться?

5. Коментоване письмо.

Добре, а тепер давайте перевіримо ваші вміння ставити розділові знаки в складносурядному реченні.

У вас на партах лежить аркуш №2. Треба переписати подані речення, визначити граматичні  основи, поставити потрібний розділовий знак, аргументувати свій вибір.

 5 учнів коментують з місця.

6. «Лінгвістична задача».

 - А зараз я пропоную вам розв’язати  лінгвістичну задачу. Перевіримо, як ви самостійно зможете розставити розділові знаки в складносурядних реченнях, а також перевіримо, як ви вмієте мислити логічно.

Візьміть аркуш із задачею. Вам треба розташувати подані речення у зазначеній послідовності, підкреслити у кожному реченні в першому повнозначному слові третю від початку літеру, і ви дізнаєтеся назву дерева, листя якого зараз використовують у кулінарії як прянощі, а раніше гілкою цього дерева нагороджували переможців.

-Давайте уточнимо поняття повнозначного слова (це слово, яке являється самостійною частиною мови та членом речення)

7.Тестування.

  - Самостійно ви працюєте добре. Тепер можна перевірити, ваші знання за допомогою наступного виду роботи, який вам знайомий, та  вміння працювати  з ним знадобиться вам при складанні зовнішнього тестування. Гадаю, ви вже здогадалися, про що мова.

- У вас на партах є аркуш  з тестовими завданнями. Виберіть букви правильних відповідей, розташуйте їх в рядок, і ви прочитаєте якесь слово.

(слово МОЛОДЦІ у разі правильної відповіді на тестові питання)

8. Творча робота.

 - А зараз пропоную вам творче завдання. Ви маєте різні нахили, здібності, уподобання. Серед вас є такі, яким до вподоби точні науки, і є такі, які люблять літературу. Наступне завдання ви можете вибрати самі.

 Впр.174, с. 354 (побудувати із простих речень складні, поставити потрібні розділові знаки, пояснити вибір).

Написати твір –п’ятихвилинку на одну з тем, вживаючи складносурядні речення.

«Зима».

«Що там за вікном?»

«Я мрію про...»

9. Перевірка творчої роботи.

Три зошити із вправою на оцінку.

Зачитування творів, коментар робіт учнями.

ІІІ. Підсумок уроку. Оцінювання.

«Мікрофон»

Що пригадали на уроці?

Що запам’ятали?

Чому навчилися?

Що сподобалося?

Які побажання на майбутнє?

Складання таблиці « Знаю Вмію. Хочу знати».

ІV. Д\З.

 Повторити правила, с. 352 – 353, впр. 177, с.  354 – 355.

Завершити роботу над твором.

 

Додатки до уроку

№ 1

Пунктуація  складносурядного речення

 

Схема речення

Смислові відношення

І…І, і І…І.

Одночасні, послідовні події

Дії, що виключають одна одну

Протиставлення

І…І; а І…І.

Далекі за змістом частини.

Прості частини мають свої розділові  знаки

І…І – І…І.

Швидка зміна подій.

Причинно-наслідкові  зв’язки.

І…І  і   І…І.

У першій простій частині  є спільний другорядний член речення.

 

№ 2.

Спишіть речення, визначте граматичні основи, вставте потрібний розділовий знак, де це потрібно, аргументуйте свій вибір.

 

1. Жде спрагла земля  плодотворної зливи і вітер над нею гуляє бурхливий.

2. Усе їде але не все минає над берегами вічної ріки.

3.Війнув вітер понад ставом  і  сліду не стало.

4.Вітерець легенький війнув  і  поблизу в траві засюрчав коник  а десь далеко вгорі під синім склепінням неба озвався жайворонок.

5.Через поле час від часу проїздили вантажівки і проходили поодинокі перехожі.

 

№3.

Лінгвістична задача

 

Зараз листя цього дерева використовуються в кулінарії як прянощі. Раніше гілкою цього дерева нагороджували переможців.  Це - … .

1. Дівчина троянди поливала і кудись котилась хмар навала.

2. За селом знов шелестіли хліба і й пахло терпким полином.

3. Праворуч вулиця різко завернула  за ріг  і перед нашими очима несподівано розкинувся зелений сад.

4. За обрієм сідало сонце і в зелених вітах дерев гуляв легенький вечірній вітерець.

 

Розташуйте подані речення в такій послідовності:

1. Складносурядне речення, в якому немає розділових знаків між простими частинами.

2. Складносурядне речення, в якому треба між простими частинами  ставити тире.

3. Складносурядне речення, між простими частинами якого слід ставити кому.

4. Складносурядне речення, між простими частинами якого слід ставити крапку з комою.

 

Підкресліть в кожному реченні  у першому повнозначному слові  третю від початку букву.  Якщо ви правильно розташували речення, ви прочитаєте потрібне вам слово.

 

№ 4

Тестові завдання

 

1. У якому рядку правильно названі всі засоби зв’язку частин складносурядного речення:

    К) сполучники сурядності і підрядності, співвідношення форм присудків;

    Л) сполучники, інтонація;

    М) сполучники, сполучні слова, співвідношення форм присудків, порядок розташування і сполучні слова;

    Н) сполучники і сполучні слова.

2. Вкажіть єднальні сполучники:

    Н) ні  - ні, але, а, й;

    О) та, і, й;

    П) ні то – ні то, чи, то;

    Р) або, а, і, щоб.

3. В якому реченні  протиставні смислові відношення?

    К) Не треба сліз і не потрібен сміх;

    Л) Погнався за зайцем, а коневі голову зламав;

    М) Прийде весна, і крига всюди скресне.

    Н) Для кохання в нас часу мало, і для мовчання у нас віки.

4. У якому реченні неправильно поставлені розділові знаки?

     Н) Отак би тут стоять години цілі і слухать мову птиць, лугів, дібров;

     О) Горіти зорі і тужавіти сокам, старіти корі, і вкриватися мохом;

     П) Сіножаті косяться, і пшениця вижнеться;

     Р) Як добре у житті закоханим і як тривожно в світі їм.

5. Вкажіть речення із смисловим відношенням причини і наслідку.

     В) Моя верба вже сива стала, а джерело ще жебонить;

     Г) Дороги розмиті, і чується крик журавлиний;

     Д) Та нараз ворухнулись чутливі вуста – і явилася слова жага золота;

     Е)  І ніч проминула, і сон приніс забуття.

6. В якому реченні між простими частинами речення слід ставити тире?

    У) Його вже не зламати у  біді  і він шумить наперекір негодам;

     Ф) І чорнозем тужавіє соками знову і проснуться під сонцем озимові сходи;

     Х) Досвіткова над степом висіла імла і плела ковила вересневу зажуру;

     Ц) Я правді глянула у вічі і чорний колір білим став.

7. У якому реченні допущено пунктуаційну помилку?

    І) Бачите, між тими, хто творить, і хто любить, є щось спільне;

    К) Хай в царство машинного дива йдемо, та житиме завжди поезія серця;

    Л) З очей спадає смута темно-сива, і синій блиск у погляді бринить;

    М) Він – людина, і ніщо людське йому не чуже.


Теги: Гвоздьова О.Л., складносурядне речення
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 264/13


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar