Головна » Українська мова

Розрізнення складносурядних речень і простих з однорідними членами

Мета: навчитися розрізняти складносурядні речення й прості з однорідними членами; розвивати активне мислення учнів, виробляти вміння аналізувати, робити висновки й застосовувати набуті знання на практиці; виховувати естетичний смак, захоплення осінніми краєвидами, любов до рідної природи.

Обладнання: таблиця ”Синтаксичний розбір складносурядних речень”(за підручником). Підручник «Українська мова» для 9 кл. О.Глазова, Ю.Кузнєцов  Таблиця «Сполучники:єднальні, протиставні, розділові», ілюстрації на тему: «Осінь», фотопапка «Осінь».

 

 Хід уроку:

I.Організація класу до роботи( учні працюють в групах ).

II.Повідомлення теми, мети, завдань уроку

III.Мотивація навчальної діяльності.

 1. Складання узагальнюючої таблиці.

(перенесення таблиці у зошит)                                 

                                           

                                        СИНТАКСИС                                       

                                         
                                           РЕЧЕННЯ

 

                 ПРОСТІ                                          СКЛАДНІ

 

З однорідними чле-                       Сполучникові                Безсполучникові

нами речення

                                                 

                                 Складносурядні              Складнопідрядні          

                                   1.розділові   

                                   2.єднальні

                                   3.протиставні            

 

2.Теоретичне опитування: 

ПРОДОВЖИ РЕЧЕННЯ

1.Синтаксис - це розділ науки про мову, що вивчає будову та лексико-граматичне значення словосполучень і речень.

2.Речення-це синтаксична одиниця мови, що інтонаційно оформлена і виражає закінчену думку про факт чи явище дійсності, які є реальними, бажаними чи можливими за певних причин.

3.Просте речення...

 Це речення, в якому одна граматична основа.

4.Складне речення...

Це речення, в якому дві і більша кількість граматичних основ.

5. Безсполучникове речення..

   Це складне речення, в якому частини поєднуються лише за допомогою інтонації.

7. Складносурядні речення..

   Це  складні речення, частини якого синтаксично рівноправні й поєднані між собою інтонацією та сполучниками сурядності.

8. Назвіть сполучники сурядності:

    Єднальні

    Протиставні

     Розділові

9.Дайте характеристику реченням з однорідними членами?

    Однорідними називаються члени речення, які належать до одного й того самого члена речення і відповідають на одне й те ж  питання.

Сурядний зв’язок між однорідними членами виражається за допомогою перелічувальної інтонації та сполучників сурядності.

 

3.«Мозковий штурм.»

 Проблемні запитання:

- Які, на вашу думку, є підстави, щоб сплутувати складносурядні речення і речення з однорідними членами?

( Сурядний зв’язок та однакові сполучники)

Що треба робити, щоб не помилитись у розрізненні цих речень? (ССР та речень з однорідними членами.)

 

(Речення записані заздалегідь на дошці).

1.Літечко ворота зачинило  й  осені ключа від них дало, повагом за хмарку зачепилось   і  у теплий вирій поплило. (Однорідні присудки)

 

2.Осіннє листя золотаве на стежку падає з гілля, а з неба поклик журавлиний тобі доноситься здаля.

 

Порівняти ці речення й довести, що одне з них є ССР,а інше – речення з однорідними членами.

(Звучать відповіді учнів)

Узагальнення й виведення правила:

Якщо одна граматична основа – просте речення, дві чи більше – складне.

 

 4.Активний розвиток усного мовлення учнів.

1.Діалог на тему «Складносурядне речення».(1 група)

2.Діалог на тему «Осінь».(2 група)

 

IV.Застосування набутих знань.

 Робота з підручником.(Текст)

1.Відкриваємо підручник (стр.73-74  правила,виконання вправи 87. )

 

 Три учня працюють з картками.

2. Синтаксичний розбір ССР (за схемою на дошці).

а) Ліс одягався  у жовте й червоне листя, а сонце обертало його  у золото і вогні.

( Складне, сполучникове, складносурядне, з’єднане сполучником а

протиставним).

 

б) Ліс одягався  у жовте й червоне листя. (Просте, розповідне, неокличне, поширене, повне, двоскладне.)

 

в) Сонце обертало його у золото і вогні. (Просте, розповідне, неокличне, поширене, повне, двоскладне.)

V. Узагальнення й підсумки уроку.

 

Закінчимо наш урок поетичною нотою.

Вірші про осінь. (Читають діти 3 групи, + фотосесія, роздивіться на перерві.)

Підсумки уроку ви підведете самостійно, заповнивши картки самооцінки. Виставте собі оцінки за урок.
Д/з. Написати твір - мініатюру « Осінь» з використанням складносурядних речень та речень з однорідними членами.

                   

                      * * *

Кульбаби одцвіли і мрією пухкою

Із вітром пурхнули кудись у далечінь.

За ними серце зринуло у неспокої

Стежками маячінь.

 

Минуло літо, тільки бабине горить ще,

Спадає листя на траву, неначе кров,

і баня  неба молитовно пнеться вище,

темнішає немов.

 

Весь світ стоїть, мов храм, розписаний штудерно,

Весь Божий світ яріє барвами ясию

І хочеться благать: очисти нас од скверни,

Створителю краси!

 

                                                             Н. Лівацька – Холодна

 

                                               Осінь

 

Облітають квіти, обриває вітер

Пелюстки печальні в синій тишині.

По садах пустинних їде гордовито

Осінь жовтокоса на баскім коні.

 

В далечінь холодну без жалю за літом

Синьоока осінь їде навмання.

В’яне все навколо, де пройдуть копита,

Золоті копита чорного коня.

 

Облітають квіти, обриває вітер

Пелюстки печальні й розкида кругом.

Скрізь якась покора в тишині розлита,

І берізка гола мерзне за вікном.

 

                                                             Володимир Сосюра

 

                                               Золота осінь

Ще недавно в небі синім

Пролітали журавлі.

А сьогодні в безгомінні

Ходить осінь по землі.

 

Ніби сонцем вщерть налиті

На гілках висять плоди,

У багрянім жовтім листі

Мріють веснами сади.

 

І від краю і до краю,

Від двора і до двора

Золотого урожаю

Знов до нас прийшла пора.

 

                                                             О. Бродський

 

                                               Осені тиха година

День осінній на павутині

Понад риллям проліта.

Небеса, ніби айстри сині,

А тополенька – злота.

 

А тополя, неначеб свічка,

У промінні стоїть тремка.

Лезом точеним біля річки

Передзвонює осока.

 

Опадає горіх волоський,

Пахне яблуками з долин.

Відлітає в турне заморське

Журавлів традиційний клин.

                                                          

  Данило Кононенко                                           

 

                                               *  *  *

Стояла осінь на порозі,

На землю падали грушки.

На проводах, що при дорозі,

Зібрались на базар пташки.

 

Схилились соняхи дозрілі,

Запахли скошені луги.

Впали тумани білі, білі,

На очерет, на береги.

 

Якась смутна і не весела осінь

Зійшла, мов помаранча золота,

Над Києвом, і олов’яні оси

Дзижчали і співали з-за моста,

Де вітер заплітав березам коси

І цілував в розтулені вуста

                                                                   Юрій Клен

 

Діалоги на тему осінь

— Привіт, Семен.

— Привіт, Ліза!

— Як я тебе давно не бачила! Як в тебе справи? Як ти провів свої канікули?

— І я тебе давно не бачив! В мене все гаразд! Ходімо до парку, і там я тобі все розповім.

— Добре!

...

— Ну що, усі канікули я  був здебільшого вдома, тому що настала осінь, і стало холодно й часто йдуть дощі.

— Так, це правда. Але я дуже люблю цю пору року. Ось подивись, яким багряним килимом вкрита уся земля. Золотим дощем сипляться листя з дерев, немов в танці.

— А я напроти – не люблю осінь. Тому що відлітають птахи, і ми не чуємо їх прекрасних, мелодійних пісень, які завжди підіймають настрій. Посохла трава. Пов’яли квіти. Оголилися дерева. Небо завжди похмуре, йдуть холодні дощі. І взагалі, складається таке враження, що навколишній світ помрачнів, потемнів.

— Ох, щось наші думки розходяться. Але, це очевидно, тому що кожна людина має свої смаки й погляди. І все ж таки осінь – дивовижна пора року. Вона надихала багатьох поетів, письменників на написання дивовижних творів.

— Так. Я дуже люблю поезію про осінь. Особливо, мені подобаються вірші видатного російського поета Олександра Сергійовича Пушкіна.

І мені теж. Ось пам’ятаєш такі рядки:

Унылая пора, очей очарованье,

Приятна мне твоя прощальная краса.

И пышное природы увяданье,

В багрец и золото, одетые леса.

Авжеж пам’ятаю!

                                        . . .( Амплєєва Ліза та Акшонов Семен)

 

Мандрівник та небо

Небо хмурилось. Воно дивилось на порожню землю й сумувало. А люди сховалися від дощу та вітру, вони не люблять похмуре небо... І тільки Мандрівник продовжував свій шлях. Він заговорив із небом.

Здравствуй Небо, вже осінь?

І Небо відповіло йому, і навіть перестало хмуритись, тому що стало не так самотньо.

Так, пізня осінь!
Небо, а сьогодні є сонце?
Так. Воно вже сідає за обрій. Вже вечір...
А хмари?
Є й хмари. Вони любуються землею з висоти пташиного польоту.
Але коли не буде ні сонця, ні хмар, чим наповнишся ти?
Є ще вітер, місяць і зірки, Мандрівник. Вони дуже різні. Вітер-пустун, але він запальний та зухвалий. Зірки холодні та іронічні. Місяць загадковий і не бажає відкривати свої найпотаємніші тайни. І окрім того, запам’ятай це, Мандрівник! Небо є свобода. Завжди і всюди. Навіть коли нічого не буде – моя свобода залишиться зі мною!

Мандрівнику сподобалось говорити з небом. Він ліг на траву, і подивився на небо, неначе на давно знаного друга. А небо дивилося на нього і посміхалося у відповідь.

Небо, у тебе є мрія?

Небо замислилось і світла тінь лягла на землю, навіявши легку прохолоду – поруч пронісся жартівник – вітер.

Так. Але це не зовсім моя мрія. Вона дуже маленька і її ховають хмари, а коли вони розсіються – з нею грає вітер і оберігає її. Напевно так, Мандрівник.

Мандрівник заплющив очі, і в його усвідомлені почали випливати спогади з дитинства. Він був романтиком, не дивлячись на сотні верст, які він вже пройшов і по яким ще буде йти.

Я міг би відправитись до вітру, щоб потім подарувати мрію тобі.

Мандрівник поглянув по сторонах,  прислухався до шуму дерев і співання птахів. Трохи помовчав і додав:

Але для того треба шукати вітер. Мабуть, достатньо звернутися до твоєї глибини, Небо? Напевно там схована відповідь. А вітер, він лише зберігає, ховає і оберігає. Але мені можна довіряти. Правда!

Сонечко зовсім сховалося за обрієм. У цю мить воно було дуже красивим, і Мандрівник мовчки дивився на нього, не відводячи погляду. А сиві хмаринки літали високо над землею.

Мандрівник, скажи, куди ти тримаєш свій шлях? Скажи, і тоді Сонце і Луна будуть освітлювати твій шлях, коли ти тільки цього забажаєш.

Але Мандрівник не почув його  - він був вже надто далеко, щоб почути його. Небо сумно глянуло на землю. Але зараз воно було не хмурим. Ніч вже підходила витискуючи денне світло, і де-не-де замерехтіли холодним блиском зірки.

 

9 клас

Тема: Розрізнення складносурядних речень і простих з   однорідними членами.

Мета: навчитися розрізняти складносурядні речення й прості з однорідними членами. Розвивати активне мислення учнів, виробляти вміння аналізувати, робити висновки й застосовувати набуті знання на практиці. Виховувати естетичний смак, захоплення осінніми краєвидами, любов до рідної природи.

Обладнання: таблиця ”Синтаксичний розбір складносурядних речень”(за підручником). Підручник «Українська мова» для 9 кл..К «Освіта» 2002. Таблиця «Сполучники:єднальні, протиставні, розділові», ілюстрації на тему: «Осінь», фотопапка «Осінь».

Хід уроку:

I.Організація класу до роботи.

II.Повідомлення теми, мети, завдань уроку та проголошення девізу.

III.Мотивація навчальної діяльності.

Складання узагальнюючої таблиці.
Теоретичне опитування.
«Мозковий штурм».
Активний розвиток усного мовлення учнів (діалоги).

IV.Застосування набутих знань.

Робота з текстом (стр.73-74, виконання вправи 87)
Синтаксичний розбір ССР.

V. Узагальнення й підсумки уроку.

     1. Закінчимо наш урок поетичною нотою.

Вірші про осінь. (Читають діти 3 групи, + фотосесія, роздивляються на перерві.)

Підсумки уроку
Д/з. Написати твір - мініатюру « Осінь» з використанням складносурядних речень та речень з однорідними членами.


Теги: складносурядне речення, Міщенко Н.В.
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 666/23


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar