Головна » Українська мова |
Мета. Закріпити знання учнів про вживання розділових знаків між частинами складносурядного речення, формувати пунктуаційну грамотність, удосконалювати орфографічні навички, розвивати мислення, творчі вміння й навички будувати складносурядні речення, виховувати в учнів любов до природи рідного краю. Тип уроку. Урок закріплення вивченого. Обладнання: мультимедійна презентація, роздатковий матеріал (індивідуальні картки), підручник. Форми та методи роботи: фронтальне опитування, розподільний диктант, робота з підручником, система тренувально-творчих завдань, індивідуальна робота, дослідницько-пошукова робота, робота в парах.
Перебіг уроку І. Організація класу до уроку. ІІ. Актуалізація опорних знань. Орфографічна хвилинка (розподільний диктант) Повторення правил написання складних слів -Запишіть складні слова у дві колонки: 1 – ті, що пишуться разом, 2 – ті, що пишуться через дефіс. (виконання завдання коментовано) Сільсько/господарський, корабле/будівник, рано/вранці, листопад, екс/чемпіон, червоно/чорний, авіа/квиток, електронно/ядерний, далеко/східний, ново/будова, нежданий/негаданий, ніжно/білий, електро/мережа, яскраво/зелений.
Перевірка виконаного завдання. Підкресліть перші літери у словах. Сільськогосподарський Рано-вранці кораблебудівник екс-чемпіон листопад червоно-чорний авіаквиток електронно-ядерний далекосхідний нежданий-негаданий новобудова ніжно-білий електромережа яскраво-зелений Фронтальне опитування. Яке речення називається складним?
Робота з картками з кодуванням Якими сполучниками поєднані частини складносурядного речення? Дайте відповіді у вигляді коду: Є – єднальні, П – протиставні, Р – розділові. 1. Осіннє сонце блиснуло на мить, і тільки срібна папороть димить. 2. То сонце усміхнеться нам крізь хмари, то дощик рясно землю полива. 3. Осінній вечір тихо догорає, і золото спадає з ясенів. 4. По садах вітри гасають, а над садами зоріє небо осіннє. 5. Восени дощ холодний січе і вітер дужий проймає до кісток. Відповідь: Є, Р, Є, П, Є. Прокоментуйте вживання розділових знаків. ІІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми і мети уроку. Закріпити знання про вживання розділових знаків між частинами складносурядного речення. ІV. Закріплення вивченого матеріалу. 5.Робота з таблицею та підручником (повторення правил) 6.Частково-пошукова робота (робота з підручником) Звернувшись до матеріалу підручника (стор. 73), знайдіть та виправте неточності, допущені при формулюванні правил вживання розділових знаків у складносурядному реченні. ( Правила вживання крапки з комою.Доповнення до першого правила - частини поєднані єднальними сполучниками і, й, та) 7.Творче моделювання. Змоделюйте складносурядне речення так, щоб кома між його частинами не ставилася. Річка, зламавши кригу, вийшла з берегів. Почалася повінь. Для довідок: у полі, у степу, на початку травня, навесні. 8.Коментоване письмо. Записати речення й пояснити вживання розділових знаків. Завмирає моя золота діброва, і задумливі шати її вже лежать на землі. А вітер розвихриться в вітах, дерева гойдне – і в ту ж мить із жалем за літом обірване листя летить. Від пісні журливої дуб сколихнувся й лелеки здригнулись вві сні.
9.Проблемне запитання - З’ясуйте, чому в першому реченні перед сполучником і кома ставиться, а в другому та третьому – ні. 1. На золоті крил бджола поспішає у світ, і вишні хустини пахучі на плечі розвішує цвіт. 2. На хуторі вмирає день і гасне перестигла бронза пшениць. 3. Земля відроджена встає і знов народу подає скарби свої нетлінні. 10. Робота в парах (програмоване завдання) Запишіть у вигляді коду номери розділових знаків, які потрібно поставити в реченнях, або №4, якщо розділових знаків ставити не треба. ( 1 - кома, 2 – тире, 3 – крапка з комою, 4 – кома не ставиться) Пообіч колосилися хліба але до жнив було ще далеченько. Відповідь: 1, 4, 2, 3, 4. V. Підсумок уроку. 11.Запитання до учнів - Які розділові знаки ставляться в складносурядному реченні? - Сформулюйте правила: коли в складносурядному реченні ставиться кома, крапка з комою, тире. 12. Творче моделювання.
Складіть складносурядні речення, в яких підметами виступали б подані пари слів, використовуючи різні розділові знаки. Осінь – дерева Небо – сонце Вітер – листя Мороз – квіти VІ. Домашнє завдання. Повторити правила стор. 73-74, написати твір-мініатюру «Останні осінні дні», використовуючи складносурядні речення з різними розділовими знаками й без них.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |