Головна » Українська мова

Розробка уроку «Розділові знаки між частинами складносурядного речення» з української мови в 9-му класі

Мета. Закріпити знання учнів про вживання розділових знаків між частинами складносурядного речення, формувати пунктуаційну грамотність, удосконалювати орфографічні навички, розвивати мислення, творчі вміння й навички будувати складносурядні речення, виховувати в учнів любов до природи рідного краю.

Тип уроку. Урок закріплення вивченого.

Обладнання: мультимедійна презентація, роздатковий матеріал (індивідуальні картки), підручник.

Форми та методи роботи: фронтальне опитування, розподільний диктант, робота з підручником, система тренувально-творчих завдань, індивідуальна робота, дослідницько-пошукова робота, робота в парах.

 

Перебіг уроку

І. Організація класу до уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Орфографічна хвилинка (розподільний диктант)

Повторення правил написання складних слів

-Запишіть складні слова у дві колонки: 1 – ті, що пишуться разом, 2 – ті, що пишуться через дефіс.

(виконання завдання коментовано)

Сільсько/господарський, корабле/будівник, рано/вранці, листопад, екс/чемпіон, червоно/чорний, авіа/квиток, електронно/ядерний, далеко/східний, ново/будова, нежданий/негаданий, ніжно/білий, електро/мережа, яскраво/зелений.

 

Перевірка виконаного завдання.  

Підкресліть перші літери у словах.

Сільськогосподарський                                    Рано-вранці

кораблебудівник                                               екс-чемпіон

листопад                                                              червоно-чорний

авіаквиток                                                          електронно-ядерний

далекосхідний                                                    нежданий-негаданий

новобудова                                                        ніжно-білий

електромережа                                                   яскраво-зелений

Фронтальне опитування.

Яке речення називається складним?
На які групи поділяються складні речення? Чому?
Яке речення називають складносурядним?
На які групи поділяються складносурядні речення залежно від сполучників, якими поєднуються їхні частини?

 

Робота з  картками з кодуванням

Якими сполучниками поєднані частини складносурядного речення? Дайте відповіді у вигляді коду: Є – єднальні, П – протиставні, Р – розділові.

1. Осіннє сонце блиснуло на мить, і тільки срібна папороть димить.

2. То сонце усміхнеться нам крізь хмари, то дощик рясно землю полива.

3. Осінній вечір тихо догорає, і золото спадає з ясенів.

4. По садах вітри гасають, а над садами зоріє небо осіннє.

5. Восени дощ холодний січе і вітер дужий проймає до кісток.

     Відповідь: Є, Р, Є, П, Є.

Прокоментуйте вживання розділових знаків.
Чому в останньому реченні між частинами не стоїть кома?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми і мети уроку.

Закріпити знання про вживання розділових знаків між частинами складносурядного речення.

ІV. Закріплення вивченого матеріалу.

5.Робота з таблицею та підручником

(повторення правил)

6.Частково-пошукова робота

(робота з підручником)

Звернувшись до матеріалу підручника (стор. 73), знайдіть та виправте неточності, допущені при формулюванні правил вживання розділових знаків  у складносурядному реченні. ( Правила вживання крапки з комою.Доповнення до  першого правила - частини поєднані єднальними  сполучниками і, й, та)

7.Творче моделювання.

Змоделюйте складносурядне речення так, щоб кома між його частинами не ставилася.

Річка, зламавши кригу, вийшла з берегів. Почалася повінь.
Зацвіли вишні. Хати оповилися білими віночками садків.
П’янко пахли трави. Птиці виспівували на всі голоси.
Жито квітувало. Пилок лагідно золотився на сонці.

Для довідок: у полі, у степу, на початку травня, навесні.

8.Коментоване письмо.

Записати речення й пояснити вживання розділових знаків.

    Завмирає  моя золота діброва, і задумливі шати її вже лежать на землі. А вітер розвихриться в вітах, дерева гойдне – і в ту ж мить із жалем за літом обірване листя летить. Від пісні журливої дуб сколихнувся й лелеки здригнулись вві сні.

 

9.Проблемне запитання

- З’ясуйте, чому в першому реченні перед сполучником і кома ставиться, а в другому та третьому – ні.

1. На золоті крил бджола поспішає у світ, і вишні хустини пахучі на плечі розвішує цвіт.

2. На хуторі вмирає день і гасне перестигла бронза пшениць.

3. Земля відроджена встає і знов народу подає скарби свої нетлінні.

10. Робота в парах

(програмоване завдання)

Запишіть у вигляді коду номери розділових знаків, які потрібно поставити в реченнях, або №4, якщо розділових знаків ставити не треба.

( 1 - кома, 2 – тире, 3 – крапка з комою, 4 – кома не ставиться)

Пообіч колосилися хліба але до жнив було ще далеченько.
А десь цвіли сади і дивно пахли трави.
Найменший шелест або стук і моє серце падає і завмирає.
Все зраділо, стрічаючи день і день зрадів, розцвітаючи, ясний, теплий, погожий.
Листя з суму жовтіє й з туги кривавиться.

Відповідь: 1, 4, 2, 3, 4.

V. Підсумок уроку.

11.Запитання до учнів

- Які розділові знаки ставляться в складносурядному реченні?

 - Сформулюйте правила: коли в складносурядному реченні ставиться кома, крапка з комою, тире.

12. Творче моделювання.

 

Складіть складносурядні речення, в яких підметами виступали б подані пари слів, використовуючи різні розділові знаки.

Осінь – дерева

Небо – сонце

Вітер – листя

Мороз – квіти

VІ. Домашнє завдання.

Повторити правила стор. 73-74, написати твір-мініатюру «Останні осінні дні», використовуючи складносурядні речення з різними розділовими знаками й без них.


Теги: Кінзерська Л.М., складносурядне речення
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 270/14


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar