Головна » Українська мова |
Мета: Узагальнити і систематизувати знання учнів про однорідні члени речення, вставні слова, звертання; удосконалювати вміння розпізнавати, конструювати та використовувати різні види речень в усному та писемному мовленні; провести фронтальний контроль якості засвоєння й повторення вивченого матеріалу, формувати естетичні смаки; прищеплювати школярам любов до рідної мови, вчити розуміти і цінувати художнє слово. Тип уроку: урок узагальнення та систематизації вивченого матеріалу. Форма уроку: урок-подорож з елементами народознавства. Обладнання: таблиці, перфокартки, «чарівний мішечок». ХІД УРОКУ. І. Організація класу. - Добрий день, мої любі мандрівники, відкривачі нових земель, шукачі наукових скарбів! В мову-казку завітайте, До глибин її пірнайте, Здобувайте перли дивні, Що в житті завжди потрібні. (Звучить мелодія. Стук у двері. Заходить хуха Муховинка) Маленька хуха, я хуха Муховинка. Знає, знає мене вся дітвора. Допитлива, весела Муховинка-цікавинка Сьогодні, сьогодні на урок до вас прийшла. Вчитель. Подивіться, хто до нас завітав? Так, це хуха Муховинка Муховинка. Добрий день, любі друзі! Ох які ви розумненькі, бачите, як швидко мене впізнали. Вчитель. Муховинка, з чим ти до нас завітала? Муховинка. Зараз я все вам розкажу. Як ви знаєте, всі хухи є допитливими й завжди хочуть побачити й почути щось нове. Я задумала здійснити кругосвітню мандрівку в країну Синтаксичну. Сьогодні під час подорожі я заблукала в лісі. Спочатку дуже злякалася, розхвилювалася, почала навіть плакати. Потім довго кликала своїх подруг хух на допомогу, але зусилля мої були марними. Аж ось я побачила, що до мене хтось наближається. І ви думаєте хто? Сам Святий Миколай! - Діти, а ви знаєте, хто він такий? Майже 200 років тому в місті, що знаходилось на території сучасної Туреччини мешкав маленький хлопчик на ймення Миколай, майже ваш ровесник. Батьки малого Миколайчика померли дуже рано, і хлопчик, хоч і отримав дуже велику спадщину, зостався сиротою. Миколай з перших кроків і перших слів виховувався в добрі, щирості. От і вирішив хлопчик, що не насолоджуватиметься своїм багатством сам, а краще роздасть його біднякам і найперше – їхнім дітям. Після такого рішення Миколай частенько набивав клунки всілякою одяганкою, іграшками, наїдками, іншими подарунками та й по ночам розносив їх діткам бідняків, кладучи дарунки попід дверима. Минали роки. Миколай виріс, висвятився у священики, але опікуватися дітьми не покинув. А коли святий Миколай помер, Бог сказав: «У день твоїх іменин ти, Миколаю, зможеш сходити на землю до дітей і як колись радувати їх подарунками. З того часу в ніч на 19 грудня щороку Святий Миколай розносить подарунки дітям, а коли він сам не встигає, в цьому йому допомагають батьки, радуючи дітей від імені Миколая. Вчитель. Муховинка, а що тобі сказав Святий Миколай? Муховинка. Він попрохав віднести вам ось цю «чарівну» торбинку. (Вчитель відкриває торбинку, в якій лежать конверти з завданнями. Заглянувши в деякі конверти, робить висновок по темі уроку) Учитель. Святий Миколай пропонує відправитись нам у країну Синтаксичну. Він хоче перевірити, чи знаєте ви про жителів цієї країни, зокрема, про однорідні члени речення, звертання, вставні слова. ІІ. Актуалізація опорних знань учнів. Мовна розминка «Експрес-опитування». Що означає слово експрес? (робота з іншомовним словником). Інструкція: відповідати потрібно швидко. За кожну правильну відповідь отримаєте «мудринку». Який розділ мовознавства ви вивчаєте? -Які члени речення називаються однорідними? Все готове для того, щоб експедиція пройшла успішно. Ой, дивіться, вже й судно є. Недарма звуть святого отця Миколая Чудотворцем. Споконвіку любила і шанувала Україна святого Миколая, який приносив у дім родинну радість, душевний спокій. У кожній оселі висіла ікона святого. Він охороняв людей і від стихійного лиха, особливо на воді. Моряки ще й досі, виходячи в море, беруть з собою як оберіг образ Миколи Чудотворця. Ми теж візьмемо з собою його. Займайте свої місця на нашій шхуні. Заповніть свої бортові журнали. Тож вирушаємо в дорогу! Віддати швартовий, право руля! Тримаємо курс до берегів країни Синтаксичної. Рефлексія. Покажіть свою готовність до виконання завдань.
Прямо по курсу видно землю. Це і є береги країни Синтаксичної. Шхуна прямує в гавань. Прошу виходити на берег! Не забувайте про ввічливість, повагу; хлопчики пропустіть дівчаток уперед, не забудьте запропонувати свої послуги, подайте руку при сходженні з крутого трапу. Подивіться, яка тут краса Погляньте на екран, він подає нам якийсь сигнал. ІІІ. Повторення та узагальнення вивченого матеріалу. Перша сторінка завдань «Загадкова». Вона пов’язана з однорідними членами речення. (Біля дошки працюють троє учнів. Вони зачитують загадки, потім записують їх на дошці, розставляючи і пояснюючи розділові знаки, знаходять однорідні члени речення. Клас за трьома варіантами записує загадки. Відгадує їх.) Тексти загадок. Фрукти, овочі та вази, Кожен з нас побачить зразу В чому річ і в чому суть, Як картину цю зовуть? (Натюрморт) Колосок, тюльпан, ромашка, Малювати їх неважко, Ще конвалій додаємо І букетом все назвемо. Поєднаєм квіти, сонце, Небо ясне у віконці. Як докупи все зберемо, Як картину назвемо? (Композиція) Друга сторінка «Кмітлива». Виправити помилки, допущені у схемах. О О, і О
Третя сторінка «Юні кодувальники». Засекретити текст. Вказати, якій схемі відповідає кожне речення. Тягнуться до сонця і квіти, і трави, і віти кучеряві, і гори голубі. Вчитель: Чи не найбільше люблять святого Миколая діти. -Яким ви його уявляєте? - Так, це добрий і ласкавий дідусь, який знає все про кожну дитину, знає.хто як себе поводив цілий рік, хто був слухняним, а хто бешкетував чи погано вчився. Але кожна дитина у миколаївську ніч мріє побачити під своєю подушкою подарунок – так званий »миколайчик». Четверта сторінка «Відшукай», вона пов’язана з звертаннями. Вибірковий диктант. Виписати звертання. Святий отче Миколай! Мою хату не минай! Подаруй мені потіху І торбинку повну сміху, І здоров’я для родини, Красну долю для Вкраїни. Ти, дитино моя мила, Я до тебе загостив І дарунок тут лишив. Святителю Миколаю, помагай в потребі, Покровителю святійший на землі і в небі. Ти славний є в чудах многих по нашій країні, Тебе славим, прославляєм торжественно нині. Будь помічником ласкавим, Святий Чудотворце, Хорони нас від всіляких бід, Ласкавійший Отче! В гостях у Музи Творчості. Скласти речення з звертаннями. І група. ІІ група. Описати, яким ви уявляєте Миколая ( 2 -3 речення ), використовуючи в своїй розповіді речення з однорідними членами. ІІІ група. Написати лист –звертання до святого Миколая ( 3-4 речення ) П’ята сторінка «Вставні слова». Святий Миколай пропонує повторити вивчене про вставні слова. Прочитайте речення. Замість крапок запишіть вставні слова із значенням, указаним у дужках. Свято Миколая – це … одне з найкращих для дітвори (відтінок упевненості). З цим погодяться … всі (відтінок невпевненості). Зимовий Миколай, …, покровитель усіх людей ( джерело повідомлення ). «Спотиканочка». Зробити синтаксичний розбір речення. Здається, хтось тихенько постукав у двері. Гра «Чарівна торбинка». У торбинці на картках умовні позначення головних і другорядних членів. Діти виймають картку і визначають, який член речення так позначається. Гра «Витівки чарівника». Перевіримо, як ви вмієте користуватися розділовими знаками на письмі. Поставити потрібні розділові знаки. Після виконання завдання – взаємоперевірка – робота в парах. О рідне слово хто без тебе я? Земля України і небо і люди усе мені рідне! В нашій мові все і тиша вечорова і літ минулих повість. Світ на щастя зачарований піснею. Самостійна робота на перфокартах. Прізвище учня Просте речення Речення з однорідними членами Звертання Вставні слова
Речення читаються двічі, учні визначають їх тип і ставлять знак + в потрібному отворі. Слово наше рідне! Ти сьогодні зазвучало, як початок, як начало. «Крок до зірок». Інсценізація. «Яка стежка найкраща». Засперечалися діти, яка стежка найкраща. До крамниці, бо там є цукерки. Заходить вчителька. Діти, запитайте у своєї вчительки Яка стежка найкраща? Вчителька: Дякую вам, діти, за те, що ви зуміли виконати всі завдання Святого Миколая, і я знову повернулася до вас ІУ. Підсумок уроку. 1. Оцінювання роботи учнів. 2. Бесіда. - Чого ви навчилися під час дивовижної подорожі? - Що повторили? Рефлексія. Діти показують відповідним малюнком свій настрій у кінці уроку.
Вважаю, що ми змістовно повторили, систематизували, закріпили здобуті знання про однорідні члени речення, вставні слова, звертання. Але ж ми вчимо правила не заради правил, а для того, щоб уміти користуватися ними: правильно писати слова, складати речення, щоб наша мова була багатою, яскравою, виразною і неповторною. Тож прошу показати, чи можете ви творчо використовувати здобуті знання. А для цього вам потрібно написати лист Святому Миколаю, використовуючи у своїх реченнях звертання, вставні слова, однорідні члени. Заходить хуха Моховинка. Моховинка:Діти, я принесла вам листа від святого Миколая.На жаль, він не зміг до вас сам завітати, бо ще не всім дітям розніс подарунки.І навіть в день своїх іменин у нього стільки справ.Послухайте, що він пише: Любі мої п'ятикласники! Бачив всю вашу роботу. І душа моя раділа, що відбулось відродження слова. Німець любить Німеччину, росіянин Росію. Ви ж любіте щиро й віддано неньку Україну. Як Тарас, Леся і Ліна, так і ви любіте. Як Маруся Чураївна, так і ви співайте Щоб Стус і Світличний із неба раділи, Що недарма вони стільки у тюрмах сиділи. Тримайтеся свого роду й бувайте щасливі, Щоб раділи там у небі всі гетьмани сиві. А даруночки, про які писали ви у своїх листах, Мої янголята рознесли під подушечки по усіх хатах. А поки солодощами вас всіх пригощу. З повагою до вас святий Миколай. Вчитель. Ось пролунав дзвінок, Закінчився наш урок. За роботу по заслузі Щиро дякую вам, друзі.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |