Головна » Українська мова

Розробка уроку „Речення з однорідними членами. Звертання. Вставні слова” з української мови в 5-му класі

Мета: Узагальнити і систематизувати знання учнів про однорідні члени речення, вставні слова, звертання;  удосконалювати вміння розпізнавати, конструювати  та використовувати різні види речень в усному та писемному мовленні; провести фронтальний контроль якості засвоєння й повторення вивченого матеріалу, формувати  естетичні смаки; прищеплювати школярам любов до рідної мови, вчити розуміти і цінувати художнє слово.

Тип уроку: урок узагальнення та систематизації  вивченого матеріалу.

Форма уроку: урок-подорож з елементами народознавства.

Обладнання: таблиці, перфокартки, «чарівний мішечок».

ХІД УРОКУ.

І. Організація класу.

- Добрий день, мої любі мандрівники, відкривачі нових земель, шукачі наукових скарбів!

В мову-казку завітайте,

До глибин її пірнайте,

Здобувайте перли дивні,

Що в житті завжди потрібні.

(Звучить мелодія. Стук у двері. Заходить  хуха Муховинка)

Маленька хуха, я хуха Муховинка.

Знає, знає мене вся дітвора.

Допитлива, весела Муховинка-цікавинка

Сьогодні, сьогодні на урок до вас прийшла.

Вчитель. Подивіться, хто до нас завітав?

Так, це хуха Муховинка
А з якої казки вона?
Хто її автор?

Муховинка. Добрий день, любі друзі! Ох які ви розумненькі, бачите, як швидко мене впізнали.

Вчитель. Муховинка, з чим ти до нас завітала?

Муховинка. Зараз я все вам розкажу.

Як ви знаєте, всі хухи є допитливими й завжди хочуть побачити й почути щось нове. Я задумала здійснити кругосвітню мандрівку в країну Синтаксичну. Сьогодні під час подорожі я заблукала в лісі. Спочатку дуже злякалася, розхвилювалася, почала навіть плакати. Потім довго кликала своїх подруг хух на допомогу, але зусилля мої були марними.

         Аж ось я побачила, що до мене хтось наближається. І ви думаєте хто? Сам Святий Миколай!

- Діти, а ви знаєте, хто він такий?

         Майже 200 років тому в місті, що знаходилось на території сучасної Туреччини мешкав маленький хлопчик на ймення Миколай, майже ваш ровесник.

         Батьки малого Миколайчика померли дуже рано, і хлопчик, хоч і отримав дуже велику спадщину, зостався сиротою.

         Миколай з перших кроків і перших слів виховувався в добрі, щирості.

         От і вирішив хлопчик, що не насолоджуватиметься своїм багатством сам, а краще роздасть його біднякам і найперше – їхнім дітям.

         Після такого рішення Миколай частенько набивав клунки всілякою одяганкою, іграшками, наїдками, іншими подарунками та й по ночам розносив їх діткам бідняків, кладучи дарунки попід дверима.

         Минали роки. Миколай виріс, висвятився у священики, але опікуватися дітьми не покинув. А коли святий Миколай помер, Бог сказав: «У день твоїх іменин ти, Миколаю, зможеш сходити на землю до дітей і як колись радувати їх подарунками.

         З того часу в ніч на 19 грудня щороку Святий Миколай розносить подарунки дітям, а коли він сам не встигає, в цьому йому допомагають батьки, радуючи дітей від імені Миколая.

Вчитель. Муховинка, а що тобі сказав Святий Миколай?

Муховинка.  Він попрохав віднести вам ось цю «чарівну» торбинку.

(Вчитель відкриває торбинку, в якій лежать конверти з завданнями. Заглянувши в деякі конверти, робить висновок по темі уроку)

         Учитель.  Святий Миколай пропонує відправитись нам у країну Синтаксичну. Він хоче перевірити, чи знаєте ви про жителів цієї країни, зокрема, про однорідні члени речення, звертання, вставні слова.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

         Мовна розминка «Експрес-опитування».

Що означає слово експрес? (робота з іншомовним словником).

Інструкція: відповідати потрібно швидко. За кожну правильну відповідь отримаєте «мудринку».

Який розділ мовознавства ви вивчаєте?
Що вивчає пунктуація?
Що становить граматичну основу речення?
Назвіть другорядні члени речення.

  -Які члени речення  називаються однорідними?

Все готове для того, щоб експедиція пройшла успішно. Ой, дивіться,  вже й судно є. Недарма звуть святого отця Миколая Чудотворцем. Споконвіку любила і шанувала Україна святого Миколая, який приносив у дім родинну радість, душевний спокій. У кожній оселі висіла ікона святого. Він охороняв  людей і від стихійного лиха, особливо на воді. Моряки ще й досі, виходячи в море, беруть з собою як оберіг образ Миколи Чудотворця. Ми теж візьмемо з собою його. Займайте свої місця на нашій шхуні. Заповніть свої бортові журнали.

     Тож вирушаємо в дорогу!

Віддати швартовий, право руля! Тримаємо курс до берегів країни Синтаксичної.

    Рефлексія. Покажіть свою готовність до виконання завдань.

 

         Прямо по курсу видно землю. Це і є береги країни Синтаксичної. Шхуна    прямує в гавань. Прошу виходити на берег! Не забувайте про ввічливість,     повагу; хлопчики пропустіть дівчаток уперед, не забудьте запропонувати свої послуги, подайте руку при сходженні з крутого трапу.

       Подивіться, яка тут краса   

  Погляньте на екран, він подає нам якийсь сигнал.

ІІІ. Повторення та узагальнення вивченого матеріалу.

Перша сторінка завдань «Загадкова».

Вона пов’язана з однорідними членами речення.

(Біля дошки працюють троє учнів. Вони зачитують загадки, потім записують їх на дошці, розставляючи і пояснюючи розділові знаки, знаходять однорідні члени речення. Клас за трьома варіантами записує загадки. Відгадує їх.)

Тексти загадок.

Фрукти, овочі та вази,

Кожен з нас побачить зразу

В чому річ і в чому суть,

Як картину цю зовуть? (Натюрморт)

Колосок, тюльпан, ромашка,

Малювати їх неважко,

Ще конвалій додаємо

І букетом все назвемо.

Поєднаєм квіти, сонце,

Небо ясне у віконці.

Як докупи все зберемо,

Як картину назвемо? (Композиція)

Друга сторінка «Кмітлива». Виправити помилки, допущені у схемах.

О О, і О
О, і О О, і О
і О, і О і О і О
О, о, о: У.с.
У с – О, О, О
О, О О
О а О
О, та О

 

         Третя сторінка «Юні кодувальники».

         Засекретити текст.

Вказати, якій схемі відповідає кожне речення.

Тягнуться до сонця і квіти, і трави, і віти кучеряві, і гори голубі.
Вітер віє, повіває, по полю гуляє.
Вір своїм очам, а не чужим словам.
Зеленіють по садочку черешні та вишні.
Сплять берізки, клени та осики.
У густому лісі посплітали свої віти різні дерева: дуби, верби, сосни, ялини.
Луки, гори, пишні сади – все зелене і принишкле.

  Вчитель: Чи не найбільше люблять  святого Миколая діти.

     -Яким ви його уявляєте?

     - Так, це добрий і ласкавий дідусь, який знає все про кожну дитину, знає.хто як себе поводив цілий рік, хто був слухняним, а хто бешкетував чи погано вчився. Але кожна дитина у миколаївську ніч мріє побачити під своєю подушкою подарунок – так званий »миколайчик».        

         Четверта сторінка «Відшукай», вона пов’язана з звертаннями.

 Вибірковий  диктант. Виписати звертання.

         Святий отче Миколай!

Мою хату не минай!

Подаруй мені потіху

І торбинку повну сміху,

І здоров’я для родини,

Красну долю для Вкраїни.

Ти, дитино моя мила,
Маєш те, що заслужила, -

Я до тебе загостив

І дарунок тут лишив.

         Святителю Миколаю, помагай в потребі,

         Покровителю святійший на землі і в небі.

         Ти славний є в чудах многих по нашій країні,

         Тебе славим, прославляєм торжественно нині.

         Будь помічником ласкавим, Святий Чудотворце,

         Хорони нас від всіляких бід, Ласкавійший Отче!

         В гостях у Музи Творчості.

         Скласти речення з звертаннями.

         І група.

         ІІ група.

         Описати, яким ви уявляєте Миколая ( 2 -3 речення ), використовуючи в

своїй розповіді речення з однорідними членами.

         ІІІ група.

         Написати лист –звертання  до святого Миколая ( 3-4 речення )

         П’ята сторінка «Вставні слова».

         Святий Миколай пропонує повторити вивчене про вставні слова.

Прочитайте речення. Замість крапок запишіть вставні слова із значенням, указаним у дужках.

Свято Миколая – це … одне з найкращих для дітвори (відтінок  упевненості).

З цим погодяться … всі (відтінок невпевненості). Зимовий Миколай, …, покровитель усіх людей ( джерело повідомлення ).

«Спотиканочка».

Зробити синтаксичний розбір речення.

Здається, хтось тихенько постукав у двері.

Гра «Чарівна торбинка».

У торбинці на картках умовні позначення  головних і другорядних членів. Діти виймають картку і визначають, який член речення так позначається.

Гра «Витівки чарівника».

Перевіримо, як ви вмієте користуватися розділовими знаками на письмі.

Поставити потрібні розділові знаки. Після виконання завдання – взаємоперевірка – робота в парах.

О рідне слово хто без тебе я?

Земля України і небо і люди усе мені рідне!

В нашій мові все і тиша вечорова і літ минулих повість.

Світ на щастя зачарований піснею.

Самостійна робота на перфокартах.

Прізвище учня

Просте речення

Речення з однорідними членами

Звертання

Вставні слова

 

Речення читаються двічі, учні визначають їх тип і ставлять знак + в потрібному отворі.

Слово наше рідне! Ти сьогодні зазвучало, як початок, як начало.
Люблю я осінні квіти, прощальну красу вечорів, і сині оголені віти, і мови чарівної спів.
Мова – це доля нашого народу.
Відомо, що мова людини народжується у великому творчому процесі.

         «Крок до зірок».

         Інсценізація.

         «Яка стежка найкраща».

         Засперечалися діти, яка стежка найкраща.

До крамниці, бо там є цукерки.
Ні, до школи, бо там цікаво вчитися.
Ні, в садок, бо там є груші, яблука, сливи.
Ні, у поле, бо там просторо…
Ні, в ліс, бо там красиво.

         Заходить вчителька.

Діти, запитайте у своєї вчительки                                                                         

Яка стежка найкраща?
Додому, дітки, до рідної домівки.

Вчителька: Дякую вам, діти, за те, що ви зуміли виконати всі завдання Святого Миколая, і я знову повернулася до вас

         ІУ. Підсумок уроку.

1. Оцінювання роботи учнів.

2. Бесіда.

- Чого ви навчилися під час дивовижної подорожі?

- Що повторили?

Рефлексія.

     Діти показують відповідним малюнком свій настрій у кінці уроку.

 

Вважаю, що ми змістовно повторили, систематизували, закріпили здобуті знання про однорідні члени речення, вставні слова, звертання. Але ж ми вчимо правила не заради правил, а для того, щоб уміти користуватися ними: правильно писати слова, складати речення, щоб наша мова  була багатою, яскравою, виразною і неповторною. Тож прошу показати, чи можете ви творчо використовувати здобуті знання. А для цього вам потрібно написати лист Святому Миколаю, використовуючи у своїх реченнях звертання, вставні слова, однорідні члени.

Заходить хуха Моховинка.

Моховинка:Діти, я принесла вам листа від святого Миколая.На жаль, він не зміг до вас сам завітати, бо  ще не всім дітям розніс подарунки.І навіть в день своїх іменин у нього стільки справ.Послухайте, що він пише:

                     Любі мої п'ятикласники!

Бачив всю вашу роботу.

І душа моя раділа, що відбулось відродження слова.

Німець любить Німеччину, росіянин Росію.

Ви ж любіте щиро й віддано неньку Україну.

Як Тарас, Леся і Ліна, так і ви любіте.

Як Маруся Чураївна, так і ви співайте

Щоб Стус і Світличний із неба раділи,

Що недарма вони стільки у тюрмах сиділи.

Тримайтеся свого роду й бувайте щасливі,

Щоб раділи там у небі всі гетьмани сиві.

А даруночки, про які писали ви у своїх листах,

Мої янголята рознесли під подушечки по усіх хатах.

А поки солодощами вас всіх пригощу.    

                                     З повагою до вас святий Миколай.

Вчитель. Ось пролунав дзвінок,

Закінчився наш урок.

За роботу по заслузі

Щиро дякую вам, друзі.


Теги: вставні слова, Закусило Л.П., Звертання
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 1148/178


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar