Головна » Українська мова

Контрольна робота з теми «Фразеологія»

МЕТА:   перевірити засвоєння учнями поняття «фразеологізми», їх особливостей і виразних можливостей; виявити рівень сформованості вмінь використовувати фразеологізми в мовленні, знаходити їх у тексті, пояснювати значення фразеологізмів відповідно контексту; виховувати сумлінне ставлення до предмета.

ТИП УРОКУ:  контроль, оцінка й корекція знань учнів

ОБЛАДНАННЯ: тестові завдання, текст для аудіювання, запитання до тексту, контрольні листки, контрольні зошити.

 

ХІД УРОКУ

 

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

 

1. Психологічна настанова

 

Люблю я свій розум, увагу та пам'ять,

Працює мій мозок. І вчусь я старанно.

Сприймаю все нове і мислю логічно.

Учителя слово здійсню я практично.

 

ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

 

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

      

      Інтерактивний прийом «Асоціації. Квітка»

     

      Учитель малює на дошці квітку (серединка та 5-7 пелюсток). У середині записує основне поняття. Після цього він просить учнів назвати прояви й характеристики поняття й записує їх на пелюстках.

       Основне поняття – фразеологізм.

 

IV. КОНТРОЛЬ ЗНАНЬ, УМІНЬ, НАВИЧКІВ

 

Пояснення вимог до оформлення контрольної роботи

 

Виконання завдання

 

І варіант

1.  Фразеологізм – це… Наведіть приклади.

2.  Джерела української фразеології…

3.  Якому стилю мовлення не притаманні фразеологізми:

А) офіційно-діловому; Б) публіцистичному;  В) художньому;  Г) розмовному.

4. Для чого в художніх творах використовують фразеологізми:

А) для надання мові образності та емоційної виразності;

б) для конкретизації якихось фактів;

В) для увиразнення синтаксичних конструкцій;

г) для формулювання відповідних понять.

5. Укажіть рядок, що не містить фразеологізм:

А) бити себе в груди; Б) скринька Пандори;

В) язиката Хвеська;  Г) переливати воду.

6. Позначте речення, у якому фразеологізм виступає в ролі присудка:

А) Козаки взяли турецьку галеру голими руками.

Б) Левова частка діставалась господарю.

В) Він погодився це зробити без зайвих слів.   

Г) Усі ваші таємниці білими нитками шиті.

7.  Знайдіть фразеологізм, що означає «подобатись»:

А) кривити душею; Б) брати за душу; В) до душі припасти;  Г) ні за цапову душу.

8. Знайдіть фразеологізм, що означає «покарати»:

А) чистити на всі боки;

Б) обламати роги;

В) ухопити шилом патоки;

Г) крутитися дзигою.

9. Знайти синонім до фразеологізму ні живий ні мертвий:

А) хоч ікону малюй;

Б) волосся дибки стає;

В) в ложці води втопити;

Г) сам не при собі.

10. Укажіть значення фразеологізму наче корова язиком злизала

А) про смачну їжу;

Б) про раптове, безслідне зникнення;

В) про несподівану подію;

Г) про дуже довгий язик.

11. Укажіть значення фразеологізму  ні риба ні м'ясо

А) про фрукти і овочі;

Б) нічого не отримати;

В) щось невиразне, нічим не виділяється;

Г) бути голодним.

12. Знайти антонім до фразеологізму за тридев’ять земель

А) передати куті меду;

Б) аж іскри летять;

В) пасти задніх;

Г) не за горами.

ІІ варіант

1. Фразеологія – це…

2. Як фразеологізм можна відрізнити від однозвучного з ним вільного словосполучення?

3.Якому стилю мовлення притаманні фразеологізми?

А) науковому; Б) розмовному; В) офіційно-діловому; Г) конфесійному.

4.У яких реченнях є фразеологізми?

А) Слухачі були досить врівноважені та уважні.

Б) Молоко ще у вас не обсохло на губах, а збираєтесь учити мене.

В) Віра спокійно пробирається попід високим парканом, оминає людські натовпи.

Г ) Слово герб прийшло до нас з польської мови.

5.Укажіть рядок, що не містить фразеологізм:

А) ноги не носять; Б) чого ліва нога забажає;

В) одна нога тут, а друга там; Г) підвернути  ногу.

6. Позначте речення, у якому фразеологізм виступає в ролі додатка:

А) Ви послухайте його і на вус намотайте.

Б) Він наговорив сім мішків гречаної вовни.

В) Пішов козак світ за очі.

Г) Всю дорогу він бубонів, а тут в рот води набрав.

7. Який із фразеологізмів відповідає значенню: забути, не думати про щось?

А) викинути за борт; Б) коника викинути;

В) викинути з голови; Г) викорчувати з корінням.

8. Знайдіть фразеологізм, що означає «підкорятись»:

А) пошитися в дурні;  Б) скрутити в три погибелі;

В) під п’ятою сидіти;  Г) намилити шию

9. Укажіть значення запропонованого фразеологізму  Перша скрипка

А) бути хорошим музикантом;

Б) бути солістом оркестру;

В) виконувати провідну роль у якій-небудь діяльності;

Г) скрипка Страдиварі.

10. Укажіть значення запропонованого фразеологізму танцювати під дудку

А) любити танцювати;

Б) коритися в усьому кому-небудь;

В) мати гарний музичний слух;

Г) бути гарним танцюристом.

11. Знайти синонім до фразеологізму точити баляндраси:

А) шкірити зуби;

б) придушити комарика;

в) правити теревені; 

г) прикусити язика.

12. Знайти антонім до фразеологізму як кіт наплакав:

А) як зіницю ока;

Б) хоч в око стрельни;

В) як риба у воді:

Г) хоч греблю гати.

 

КОНТРОЛЬНИЙ ЛИСТОК

КОНТРОЛЬНЕ АУДІЮВАННЯ

ХОРОБРЕ КОШЕНЯ

 

Позаминулого року поїхав я на полювання, щоб кілька разів промахнутись по бекасу чи по дикій качці.

Спинився я в селі у знайомого мисливця. У нього великий собака на цепу сидить. Звати собаку Гопак. Чому його так назвали, не знаю.

Влітку Гопак на цепу сидить, узимку зайців ганяє для свого хазяїна. Бо він, здається, помісь гончака з дворнягою…А треба сказати, що є дворняги дуже схильні до полювання.

Ось одного разу поїхав я на відкриття полювання на Слукове болото, кілометрів за п’ятдесят від Києва. Мисливців наїхало багатенько. Хто вбив, хто ні, але після кожного такого полювання в болоті залишається чимало підранків, зокрема качок. Бо поранена качка залізе в густі зарості і там її не знайдеш без хорошого мисливського собаки.

У неділю мисливці поїхали, залишився тільки я зі своїм товаришем.

Вийшли ми на болото, зустрічаємо хлопця-школяра з невеличким миршавим песиком, дворнягою. Хлопець несе кілька чирят. Ми питаємо його:

Де ти качок набрав?
Як де? Наполював, - відповідає хлопець.
У тебе ж рушниці немає.
А нащо мені рушниця, коли вона у вас є…Ви підраните качку, вона від вас

сховається в купинах, а ось мій помічник знайде її мені, - і хлопець показав на миршавого собачку, що сидів коло нього, висунувши від спеки довгий язик…

Отож і Гопак моєму знайомому за помічника служить…

З Гопаком ми жили дружно, він навіть ніколи не гавкне на мене…Хоч казали мені, що він злий.

Є така приказка: «Живе, як кішка з собакою». Тепер я не дуже вірю в цю приказку…

Якось повернувся я з лугу після вчорашнього полювання. Спека стояла неймовірна…Присів у дворі, на rаночку в тіні перепочити. А проти мене Гопак, розморений спекою лежить, язика висунув, поклав голову собі на передні лапи. А паща у нього велика.

І ось раптом з-за погрібника з’являється маленьке кошеня і мандрує просто до Гопака. Думаю: ну, зараз він його роздере.

Нічого подібного. Кошеня обійшло кругом Гопака, підійшло до його пащі, спокійно всунуло туди свою маленьку голову і так застигло, мабуть, від насолоди.

Адже відомо, що в собак немає потових залоз і в роті у них холоднувато…От кошеня і рятувалось від спеки таким досить ризиковим способом.

Подержавши кілька хвилин голову в пащі у Гопака, кошеня спокійно пішло далі.

А Гопак тільки здивовано провів очима такого малого нахабу.

О.Копиленко.

402 слова

ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ

Оповідач поїхав полювати:

А) бенгальських тигрів; Б) диких качок;

В) зайців; Г) вовків.

Зупинився він у знайомого мисливця, що жив:

А) у тайзі;  Б) у селі;

В) на турбазі; Г) у ліску.

У знайомого був собака Гопак породи:

А) сетер; Б) лайка;

В) пінчер; Г) дворняга.

Одного разу на полюванні мисливці зустріли хлопчика-школяра, який полює на чирят за допомогою:

А) кулемета; Б) рушниці;

В) миршавого песика; Г) ставить сільце.

Якось був день:

А) спекотливий; Б) дощовий;

В) вітряний; Г) морозний.

Собака Гопак у цю пору:

А) заліз у холодну воду в ставок;

Б) заховався в будку;

В) зайшов у прохолодне приміщення;

Г) лежав у тіні, висолопивши язика.

До нього підійшло кошеня й:

А) почало смикати собаку за хвіст; Б) лазити по ньому;

В) залізло в собачу пащу; Г) наїжачилося від страху.

Пес Гопак малого нахабу:

А) з’їв; Б) виплюнув з рота;

В) загарчав на нього; Г) здивовано провів очима.

У роті в собак холоднувато, бо:

А) собака часто п’є холодну воду;

Б) немає потових залоз;

В) собака лиже лід із холодильника;

Г) є багато потових залоз.

 Приказка «Живе, як кіт із собакою» означає, що:

А) живуть дружно; Б) сваряться;

В) убивають один одного; Г) не можуть жити один без одного.

 Даний текст має виразні ознаки:

А) наукового стилю;

Б) ділового стилю;

В) публіцистичного стилю;

Г) художнього стилю.

 Бекас – це:

А) дика качка; Б) невеликий болотяний птах;

В) чапля; Г) дикий кабан.

 

ЗАВДАННЯ ДО ТРЕТЬОГО ВАРІАНТА

Як ви вважаєте, чи відповідають стосунки між хоробрим кошеням та собакою Гопаком приказці «Живуть, як кіт із собакою»?

 

ПРАВИЛЬНІ ВІДПОВІДІ НА ЗАПИТАННЯ ДО ТЕКСТІВ

1б; 2б; 3г; 4в; 5а; 6г; 7в; 8г; 9б; 10б; 11г; 12б.

 

V. ЗБИРАННЯ ВИКОНАНИХ ЗАВДАНЬ

 

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ.

      ВІДПОВІДІ НА ЗАПИТАННЯ УЧНІВ

 

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

        Повторити п.33-35 с. 234-248


Теги: фразеологія, Дубова А.В.
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 569/22


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar