Головна » Українська мова

Групи слів за походженням

Мета:                 

  -навчальна-подати відомості про походження української лексики,ознайомити учнів з тлумачним словником та словником іншомовних слів;формувати вміння роботи зі словником і таблицею; удосконалювати правописні навички,зокрема щодо  правопису іншомовних слів;сприяти збагаченню та уточненню словникового запасу школярів;

  -розвивальна-розвивати зорову увагу й пам’ять,логічне мислення й зв’язне мовлення;

  - виховна-виховувати любов до рідного слова,до навколишнього світу

Тип уроку:формування нових знань,умінь і навичок.

                         Хід уроку

I.Організаційний момент

Учитель. Слова,слова…Вони такі всі різні…

               Свої й чужі, мудрі й смішні,

               Потрібні й зайві…

               Які з них мої

(Слайд 1)

Ми всі живемо у світі слів, вибираємо ті, які допомагають порозумітися.

II.Повідомлення теми, мети уроку. Мотивація навчання

Учитель. Щоб сформулювати мету,використовуємо технологію

«Незакінчене речення»

(Слайд2)

На уроці хочу більше дізнатися про…(походження української лексики)

Мені цікаво було б з’ясувати…(які слова є власне українськими, а які запозиченими)

Маю намір поліпшити знання…( про правопис слів іншомовного походження)

Я хочу досягти успіхів …(в оволодінні практичними уміннями і навичками з цієї теми)

III.Актуалізація опорних знань, умінь та навичок.

1.Робота з підручником. Виконання вправи 484(ст.191) (усно)

2.З’ясуйте лексичне значення даних слів, скориставшись тлумачним словником та словником іншомовних слів.(усно)

(Слайд 3)

Левада,кетяг, плеяда, сленг, долар, бейсбол, ралі.

Відповіді учнів

Левада – присадибна ділянка землі з сінокосом,городом та плодовим садом або іншими деревами.

Кетяг – пучок ягід або квітів на одній гілці,стеблині.

Плеяда – група визначних діячів однієї епохи.

Сленг – слова чи вислови,вживані людьми певних професій чи класових прошарків.

Долар – грошова одиниця.

Бейсбол – командна спортивна гра з м’ячем і кийком.

Ралі – спортивні змагання на автомобілях чи мотоциклах.

 IV.Вивчення нового матеріалу.

Робота з підручником. Опрацювання теоретичного матеріалу (ст.191-192)

Пояснення вчителя.

Словниковий  склад сучасної української літературної мови формувався впродовж тривалого історичного часу. Лексика сучасної мови неоднорідна за походженням. Виділяють корінну та запозичену лексику.

Корінна українська лексика- це слова,що виникли в українській мові або були успадковані нею від давніх мов-праслов’янської і давньоруської, від яких вона утворилася. Наприклад: хлібороб, щирість, щоденно, сорок, дружба, сто, зверху, вчити.

Близько 10 відсотків слів української мови-це слова іншомовного походження.

Частина іншомовних слів потрапила в лексичний склад української мови дуже давно, і вони настільки призвичаїлися в ньому, що практично не відрізняються від власне українських.

Найдавнішими є слова, запозичені з грецької мови, наприклад: парус, мак, крокодил, Андрій, Софія, історія, ідея, метр, фонетика.

Давніми запозиченнями здебільшого є слова, засвоєні з тюркських та інших східних мов, наприклад: кавун, чабан, халат, сарай.

Українська мова засвоїла також певну кількість слів з німецької мови:бутерброд, марка, слюсар, шахта, цегла,штраф.

З середини XVIII століття починається помітний вплив французької мови. Це назви,пов’язані з мистецтвом,технікою,побутом, військовою справою: багаж, інженер, одеколон, партизан, сюжет, трико, шантаж.

Англійські запозичення з’являються з XIX століття. Вони стосуються техніки, політики, спорту, мореплавства: автобус, бокс, пікнік, спорт, лідер, менеджер, лідер.

З італійської мови запозичені слова, пов’язані з музичною та деякою іншою термінологією: композитор, новела, піаніно, тенор, фортепіано.

Якщо в українській мові немає відповідника іншомовному запозиченню, то є всі підстави для використання його в активному мовленні.

                                                                                                    

 Технологія «Мозковий штурм»

Які слова називаються запозиченими?    Назвіть основні ознаки запозичених слів.

Прочитайте речення. Що ви можете сказати про походження виділених слів?Пояснити їхнє лексичне значення.До якого словника треба звернутися?

(Слайд 4)

Бринить бджола і джміль гуде,у гай по ряст дівчатко йде (В.Бендюг).

Ще голубим крилом леліє тепла днина (І.Москаленко).

В плесі тихого смеркання човнярі човни лаштують (П.Осадчук).

«Нескафе» бадьорить зранку і бентежить серце нам (З реклами).

Відповіді учнів

Гай-невеликий,переважно листяний ліс.

Леліє-виблискує,блищить,відбиваючи світло,проміння.

Плесо-відносно широка зі спокійною течією ділянка річки.

Лаштують-прикріплюють до чого - небудь.

Бентежить-викликає тривогу,хвилювання.

«Нескафе» - кавовий напій.

Робота в групах

1)Розподіліть слова в дві колонки - іншомовні та українські(письмово).Поясніть орфограми.

(Слайд 5)

Батьківщина,університет,добро,юрист,син,театр,береза,левада,дуб,

новела,батько,автомат,іслам.

Відповіді учнів

Іншомовні слова:університет,юрист,театр,новела,автомат,іслам.

Українські слова:батьківщина, добро,син,береза,левада,дуб,батько.

2.Виконання вправи 485(1 – усно, 2 – письмово)

Учитель

Ви знаєте, що мова кожного народу-це його скарбниця. Треба знати лексичне значення слова перш ніж його вживати.

Установити відповідність між лексичним значенням та словом (письмово).

(Слайд 6)

1)Диспут                                     

2)Епітет

3)Імпровізація

4)Репертуар

А) Визначення,що додається до назви особи,предмета,явища,поняття з метою надання йому художньої виразності,поетичної яскравості.

Б)Прилюдне обговорення наукових, літературних та інших тем.

В)Сукупність творів, що виконується в театрі, на естраді.

Г)Складання віршів, музики під час виконання, без підготовки.

(Правильна відповідь: 1- Б,  2-А,  3–Г, 4-В).

“Я - редактор”

Відредагувати речення,замінюючи слова іншомовного походження власне українськими.

1.Команда зазнала фіаско.

2.Виставку відвідали респектабельні гості.

3.Причини виникнення таких колізій добре відомі.

4.Не знайшовши консенсусу,вони припинили стосунки.

Відповіді учнів

1.Поразка.2.Поважні.3.Зіткнення.4.Єдине рішення.

V.Систематизація й узагальнення знань,умінь і навичок.

“Складаємо кошик” знань,здобутих на уроці.

VI. Підсумки уроку.

VII. Домашнє завдання.

Скласти твір –мініатюру на тему: Космічна подорож,використовуючи    

незапозичену та запозичену лексику. Опрацювати правила на

сторінці 191 – 192.


Теги: Савченко І.В., слово
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 440/40


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar