Головна » Українська мова

Написання складних слів. Урок з української мови для 6 класу

Мета: - познайомити учнів із правилами написання складних слів;

- формувати уміння правильно визначати і записувати складні слова;

- розвивати самостійність у різних видах діяльності, сприяти реалізації їх творчих можливостей;

-  розвивати навички роботи в групах, раціонального використання часу;

-  вдосконалювати навички культури письма;

- розвивати логічне мислення, пам'ять, увагу, зв’язне мовлення;

- прищеплювати любов до природи.

Обладнання: таблиця, завдання для роботи у групах (картки із реченнями для роботи у групах, міні-підручник - текст теоретичного матеріалу, який відсутній у підручнику), підручник, дошка.

Тип уроку: формування нових знань, умінь, навичок.

Методи навчання: репродуктивна бесіда, робота з підручником, пізнавальна гра, творчий, спостереження, конструювання.

Принципи навчання: наступності, наочності, культури і логіки ведення уроку

Хід уроку:                        І. Привітання. Організація класу до роботи.

П. Актуалізація опорних знань.

1. Бесіда:     - Що вивчає розділ мовознавчої науки словотвір?

                    - Які ви знаєте способи словотворення?

2. Визначити спосіб творення слів, записаних у колонках (по 1 учню від варіанту):

хлібороб -                                           шестизначний –

горицвіт -                                            синьоокий –

жовто-зелений -                                  євшан-зілля -

Ш. Підготовка до сприймання - проблемне питання:                 

Чому одні слова, утворені способом складання, пишуться разом, а інші - через дефіс?

IV. Повідомлення теми та мети уроку (кольорова вкладка у підручнику Глазова О., Кузнецов Ю. Рідна мова. Підручник для 6 класу. – К.: „Педагогічна преса”, 2006 – с.94)

V. Сприймання і засвоєння нових знань, умінь та навичок.

1. Вступне слово учителя про складні і прості слова. Орфограма „Написання складних слів"

2. Робота в групах. Опрацювання теоретичного матеріалу за міні-підручником (додаток 1) та підручником Глазової О, Кузнєцова Ю „Рідна мова”. 6 клас. – п.13). Із запропонованих речень виписати слова-приклади до правил. Пояснити правила і запропонувати ці слова однокласникам як словниковий диктант

I група -  Написання складних слів із рівноправними частинами;

ІІ група - Написання складних слів із нерівноправними частинами;

IIІ група -  Написання складних слів, до складу яких входять слова та префікси іншомовного походження.

                                                    Фізкультхвилинка

VI.      Закріплення здобутих ЗУН

1.   Розподільний диктант: запропоновані слова записати у дві колонки: 1 - слова, що пишемо разом, 2 - слова, що пишемо через дефіс.

Навчально-виховний, лівобережний, мікропроцесор, м'ясо-молочний, видимо-невидимо, телешоу, купівля-продаж, чистотіл, шестиденний, південно-східний, сніжно-білий, кисло-солодкий, жовтогарячий, авіалайнер, дискотека, автостоп, прем'єр-міністр, радіовузол, яхт-клуб, червоно-коричневий, школа-інтернат, сінов'язалка.

2.   Диференційоване завдання - конструювання.

Від поданих слів утворити складні слова. Вправа 208  або 209

3.Гра „Хто більше": Вправа 209. II: пригадайте і запишіть якнайбільше слів, що закінчуються на -фон, та слів, що починаються на теле-(за варіантами)

4. Диференційоване завдання. Утворити складні слова із запропонованих частин і ввести у речення (9 балів) або скласти зв'язний текст-мініатюру (12 балів) на тему „Чарівниця-осінь" :

Сьогодні, день;  північ, схід;  жовтий, гарячий;   зелений, коричневий, листя, падати.

VI.       Підсумок.

1.   Гра „Третій зайвий" : визначити у кожному рядку „зайве слово", пояснюючи свій вибір:

а)   яскраво/синій, жовто/зелений, жовто/гарячий;

б)  фото/модель, анти/воєнний, міні/спідниця;

в)  Лисичка /Сестричка, сон/трава, легко/крилий.

2.  „Складаємо валізу". Про що ми дізналися на уроці - те і візьмемо у життя.

VII.      Домашнє завдання.

Ст. 118-119, повт. ст. 115-117, вправа 211 або скласти казку „Складні слова"

 

Додаток 1

Для роботи у групах

Міні-підручник

 

Група 1

Написання складних слів через дефіс

1. Якщо складне слово утворене від сурядного словосполучення (перед кожною частиною можна поставити сполучник і), то воно пишеться через дефіс:  національний і демократичний — національно-демократичний,

і північний і східний — північно-східний,

і синій і жовтий — синьо-жовтий,

і темний і зелений — темно-зелений,

і хліб і сіль — хліб-сіль,

і людина і день — людино-день,

і кіловат і година — кіловат-година,

і тонна і кілометр — тонно-кілометр.

 

Але: разом пишуться жовтогарячий, червоногарячий, глухонімий, хитромудрий, зловорожий.

 

2. Якщо складне слово утворене повторенням того самого слова, синонімів чи антонімів, то воно пишеться через дефіс:

білий-білий, думав-думав, один-однісінький, рано-вранці, мало-помалу, часто-густо, тишком-нишком, сила-силенна, сад-вино-град, сам-один, більш-менш, видимо-невидимо, купівля-продаж, розтяг-стиск, година-дві, не сьогодні-завтра.

 

Але: якщо повторюється те саме слово в різних відмінках, то таке сполучення пишеться окремо: кінець кінцем, одним один, честь честю, чин чином, нога в ногу, рука в руку, раз у раз, рік у рік, з року в рік.

 

3. Традиційно через дефіс пишуться слова свят-вечір, багат-вечір, дівич-вечір, зелен-сад, буй-тур, сон-трава, чар-зілля, жар-птиця, негній-дерево, люби-мене (незабудка), мати-й-мачуха (підбіл), брат-і-сестра (братки).

 

4. Через дефіс пишуться також складні прізвища та подвійні імена: Гулак-Артемовський, Нечуй-Левицький, Антоненко-Давидович, Анна-Марія, hop-Богдан.

 

 

Практичне завдання. Прочитати речення, виписати складні слова, пояснити їх написання:

1. Живу в якімсь чаду-тумані (Олександр Олесь).

2. Хліб-сіль їж, а правду ріж (нар.твор.)шукаю-питаю зеленої рути, щоб тебе, мій рідний краю, не зміг забути (П.Куліш).

3. Микола Лисенко заснував у Києві першу музично-драматичну школу (З підр.)

4. Зійшов над нашою хатою місяць уповні, та такий червоний-червоний (Марко Вовчок).

 

Група 2

Написання складних слів разом

1. Якщо складне слово утворене від підрядного словосполучення (від однієї до другої частини можна поставити питання), то воно пишеться разом:

будова (яка?) нова — новобудова,

будує (щ о?) машини — машинобудівний,

Київ (який?) старий — старокиївський,

бетон (який?) із залізом — залізобетон,

сховище (ч о г о?) овочів — овочесховище,

збірник (ч о г о?) сміття — сміттєзбірник,

плаває (ч и м?) парою — пароплав,

гасить (щ о?) вогонь — вогнегасник,

перекоти (ч и м?) полем — перекотиполе,

сонце (що робить?) сяє — сонцесяйний,

забутий (якою мірою?) напів{наполовину) — напівзабутий,

автомат (якою  мірою?) напів — напівавтомат.

 

2. Складні іменники, утворені шляхом поєднання за допомогою сполучного звука двох або кількох основ: самокат, лісосплав, крас­нопис, чорнозем, верболіз.

 

3. Складні іменники, утворені шляхом поєднання дієслова в 2-й особі однини наказового способу з іменником: вернигора, горицвіт, перекотиполе.

 

4. Іменники, утворені шляхом поєднання трьох ібільше основ: веломотоспорт.

 

5. Складні прикметники, співвідносні з складними іменниками, що пишуться разом: електросиловий, самохідний.

 

6. Складні прикметники, утворені від сполучення іменника та узгоджуваного з ним прикметника: народно-поетичний, первіснообщинний.

 

7. Складні прикметники з другою дієслівною частиною: деревообробний.

 

Практичне завдання. Прочитати речення, виписати складні слова, пояснити їх написання:

1. Мальви, обнизані широкопелюстковими квітками, здригаються (Є.Гуцало).

2. Із школи йдуть по дощовім саді десятикласниці (А.Малишко).

3. Дали йому ім’я Покотигорошко (Нар.твор.)

4. Зелена взимку журавлина червоноягідна (М.Доленго).

 

Група 3

Написання складних слів із іншомовними частинами

1. Разом пишуться іншомовні частини (шо своїм значення» наближаються до префіксів): авіа-, авто-, агро-, аеро-, гео-гідро-, електро-, кіно-, мікро-, мото-, радіо-, стерео-, теле- фото-, супер- і под.:

авіаквиток, аеровокзал, електробритва, радіотовари, телебачення, фотокопія, суперобкладинка.

 

2. Через дефіс прийнято писати іншомовні частини віце-, екс максі-, міні-, міді-, прем'єр-, генерал-: віце-президент, екс-чемпіон, максі-пальто, міні-фабрика, міні-спідниця, прем'єр-міністр, генерал-майор.

 

3. Через дефіс пишуться також іншомовні слова блок-схема, вакуум-апарат, унтер-офіцер, член-кореспондент, штабс-капітан, пап'є-маше, яхт-клуб, стоп-кран, дизель-мотор, крекін- процес тощо.

 

Практичне завдання. Прочитати речення, виписати складні слова, пояснити їх написання:

1. В усьому світі споживання електроенергії невпинно зростає (з газ.)

2. Усе залежить від уміння меткого фотомастака (П.Перебийніс)

3. Проходить життя перед телекамерою (М.Шевченко).

4. Придбай авіаквиток – і у світ природи! (П.Перебийніс).


Теги: Сорочинська С.К., слово
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 2164/282


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar