Головна » Українська мова |
Мета: - познайомити учнів із правилами написання складних слів; - формувати уміння правильно визначати і записувати складні слова; - розвивати самостійність у різних видах діяльності, сприяти реалізації їх творчих можливостей; - розвивати навички роботи в групах, раціонального використання часу; - вдосконалювати навички культури письма; - розвивати логічне мислення, пам'ять, увагу, зв’язне мовлення; - прищеплювати любов до природи. Обладнання: таблиця, завдання для роботи у групах (картки із реченнями для роботи у групах, міні-підручник - текст теоретичного матеріалу, який відсутній у підручнику), підручник, дошка. Тип уроку: формування нових знань, умінь, навичок. Методи навчання: репродуктивна бесіда, робота з підручником, пізнавальна гра, творчий, спостереження, конструювання. Принципи навчання: наступності, наочності, культури і логіки ведення уроку Хід уроку: І. Привітання. Організація класу до роботи. П. Актуалізація опорних знань. 1. Бесіда: - Що вивчає розділ мовознавчої науки словотвір? - Які ви знаєте способи словотворення? 2. Визначити спосіб творення слів, записаних у колонках (по 1 учню від варіанту): хлібороб - шестизначний – горицвіт - синьоокий – жовто-зелений - євшан-зілля - Ш. Підготовка до сприймання - проблемне питання: Чому одні слова, утворені способом складання, пишуться разом, а інші - через дефіс? IV. Повідомлення теми та мети уроку (кольорова вкладка у підручнику Глазова О., Кузнецов Ю. Рідна мова. Підручник для 6 класу. – К.: „Педагогічна преса”, 2006 – с.94) V. Сприймання і засвоєння нових знань, умінь та навичок. 1. Вступне слово учителя про складні і прості слова. Орфограма „Написання складних слів" 2. Робота в групах. Опрацювання теоретичного матеріалу за міні-підручником (додаток 1) та підручником Глазової О, Кузнєцова Ю „Рідна мова”. 6 клас. – п.13). Із запропонованих речень виписати слова-приклади до правил. Пояснити правила і запропонувати ці слова однокласникам як словниковий диктант I група - Написання складних слів із рівноправними частинами; ІІ група - Написання складних слів із нерівноправними частинами; IIІ група - Написання складних слів, до складу яких входять слова та префікси іншомовного походження. Фізкультхвилинка VI. Закріплення здобутих ЗУН 1. Розподільний диктант: запропоновані слова записати у дві колонки: 1 - слова, що пишемо разом, 2 - слова, що пишемо через дефіс. Навчально-виховний, лівобережний, мікропроцесор, м'ясо-молочний, видимо-невидимо, телешоу, купівля-продаж, чистотіл, шестиденний, південно-східний, сніжно-білий, кисло-солодкий, жовтогарячий, авіалайнер, дискотека, автостоп, прем'єр-міністр, радіовузол, яхт-клуб, червоно-коричневий, школа-інтернат, сінов'язалка. 2. Диференційоване завдання - конструювання. Від поданих слів утворити складні слова. Вправа 208 або 209 3.Гра „Хто більше": Вправа 209. II: пригадайте і запишіть якнайбільше слів, що закінчуються на -фон, та слів, що починаються на теле-(за варіантами) 4. Диференційоване завдання. Утворити складні слова із запропонованих частин і ввести у речення (9 балів) або скласти зв'язний текст-мініатюру (12 балів) на тему „Чарівниця-осінь" : Сьогодні, день; північ, схід; жовтий, гарячий; зелений, коричневий, листя, падати. VI. Підсумок. 1. Гра „Третій зайвий" : визначити у кожному рядку „зайве слово", пояснюючи свій вибір: а) яскраво/синій, жовто/зелений, жовто/гарячий; б) фото/модель, анти/воєнний, міні/спідниця; в) Лисичка /Сестричка, сон/трава, легко/крилий. 2. „Складаємо валізу". Про що ми дізналися на уроці - те і візьмемо у життя. VII. Домашнє завдання. Ст. 118-119, повт. ст. 115-117, вправа 211 або скласти казку „Складні слова"
Додаток 1 Для роботи у групах Міні-підручник
Група 1 Написання складних слів через дефіс 1. Якщо складне слово утворене від сурядного словосполучення (перед кожною частиною можна поставити сполучник і), то воно пишеться через дефіс: національний і демократичний — національно-демократичний, і північний і східний — північно-східний, і синій і жовтий — синьо-жовтий, і темний і зелений — темно-зелений, і хліб і сіль — хліб-сіль, і людина і день — людино-день, і кіловат і година — кіловат-година, і тонна і кілометр — тонно-кілометр.
Але: разом пишуться жовтогарячий, червоногарячий, глухонімий, хитромудрий, зловорожий.
2. Якщо складне слово утворене повторенням того самого слова, синонімів чи антонімів, то воно пишеться через дефіс: білий-білий, думав-думав, один-однісінький, рано-вранці, мало-помалу, часто-густо, тишком-нишком, сила-силенна, сад-вино-град, сам-один, більш-менш, видимо-невидимо, купівля-продаж, розтяг-стиск, година-дві, не сьогодні-завтра.
Але: якщо повторюється те саме слово в різних відмінках, то таке сполучення пишеться окремо: кінець кінцем, одним один, честь честю, чин чином, нога в ногу, рука в руку, раз у раз, рік у рік, з року в рік.
3. Традиційно через дефіс пишуться слова свят-вечір, багат-вечір, дівич-вечір, зелен-сад, буй-тур, сон-трава, чар-зілля, жар-птиця, негній-дерево, люби-мене (незабудка), мати-й-мачуха (підбіл), брат-і-сестра (братки).
4. Через дефіс пишуться також складні прізвища та подвійні імена: Гулак-Артемовський, Нечуй-Левицький, Антоненко-Давидович, Анна-Марія, hop-Богдан.
Практичне завдання. Прочитати речення, виписати складні слова, пояснити їх написання: 1. Живу в якімсь чаду-тумані (Олександр Олесь). 2. Хліб-сіль їж, а правду ріж (нар.твор.)шукаю-питаю зеленої рути, щоб тебе, мій рідний краю, не зміг забути (П.Куліш). 3. Микола Лисенко заснував у Києві першу музично-драматичну школу (З підр.) 4. Зійшов над нашою хатою місяць уповні, та такий червоний-червоний (Марко Вовчок).
Група 2 Написання складних слів разом 1. Якщо складне слово утворене від підрядного словосполучення (від однієї до другої частини можна поставити питання), то воно пишеться разом: будова (яка?) нова — новобудова, будує (щ о?) машини — машинобудівний, Київ (який?) старий — старокиївський, бетон (який?) із залізом — залізобетон, сховище (ч о г о?) овочів — овочесховище, збірник (ч о г о?) сміття — сміттєзбірник, плаває (ч и м?) парою — пароплав, гасить (щ о?) вогонь — вогнегасник, перекоти (ч и м?) полем — перекотиполе, сонце (що робить?) сяє — сонцесяйний, забутий (якою мірою?) напів{наполовину) — напівзабутий, автомат (якою мірою?) напів — напівавтомат.
2. Складні іменники, утворені шляхом поєднання за допомогою сполучного звука двох або кількох основ: самокат, лісосплав, краснопис, чорнозем, верболіз.
3. Складні іменники, утворені шляхом поєднання дієслова в 2-й особі однини наказового способу з іменником: вернигора, горицвіт, перекотиполе.
4. Іменники, утворені шляхом поєднання трьох ібільше основ: веломотоспорт.
5. Складні прикметники, співвідносні з складними іменниками, що пишуться разом: електросиловий, самохідний.
6. Складні прикметники, утворені від сполучення іменника та узгоджуваного з ним прикметника: народно-поетичний, первіснообщинний.
7. Складні прикметники з другою дієслівною частиною: деревообробний.
Практичне завдання. Прочитати речення, виписати складні слова, пояснити їх написання: 1. Мальви, обнизані широкопелюстковими квітками, здригаються (Є.Гуцало). 2. Із школи йдуть по дощовім саді десятикласниці (А.Малишко). 3. Дали йому ім’я Покотигорошко (Нар.твор.) 4. Зелена взимку журавлина червоноягідна (М.Доленго).
Група 3 Написання складних слів із іншомовними частинами 1. Разом пишуться іншомовні частини (шо своїм значення» наближаються до префіксів): авіа-, авто-, агро-, аеро-, гео-гідро-, електро-, кіно-, мікро-, мото-, радіо-, стерео-, теле- фото-, супер- і под.: авіаквиток, аеровокзал, електробритва, радіотовари, телебачення, фотокопія, суперобкладинка.
2. Через дефіс прийнято писати іншомовні частини віце-, екс максі-, міні-, міді-, прем'єр-, генерал-: віце-президент, екс-чемпіон, максі-пальто, міні-фабрика, міні-спідниця, прем'єр-міністр, генерал-майор.
3. Через дефіс пишуться також іншомовні слова блок-схема, вакуум-апарат, унтер-офіцер, член-кореспондент, штабс-капітан, пап'є-маше, яхт-клуб, стоп-кран, дизель-мотор, крекін- процес тощо.
Практичне завдання. Прочитати речення, виписати складні слова, пояснити їх написання: 1. В усьому світі споживання електроенергії невпинно зростає (з газ.) 2. Усе залежить від уміння меткого фотомастака (П.Перебийніс) 3. Проходить життя перед телекамерою (М.Шевченко). 4. Придбай авіаквиток – і у світ природи! (П.Перебийніс).
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |