Головна » Українська мова

Значущі частини слова

Мета:

- навчальна – повторити й узагальнити знання учнів про значущі частини слова;

- розвивальна – розвивати уміння й навички правильного розбору слів за будовою, визначення основи;

- виховна – виховувати любов до рідної мови.

Методи і прийоми: слово вчителя, репродуктивна бесіда, метод вправ (тренувальні, творчі)

Тип уроку: Узагальнення та систематизація знань.

 

Перебіг уроку

І. Організаційний момент   (1-2 хв.)

ІІ. Перевірка домашнього завдання  (2 хв.)

ІІІ. Активізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів  (5 хв.)

Репродуктивна бесіда: 1. Пригадайте, що вивчає фонетика?

                                       2. На які групи поділяються звуки української мови?

ІV. Повідомлення теми, мети уроку  (1 хв.)

Слово вчителя: Тема нашого уроку – значущі частини слова.

Мета – розвивати уміння правильно розбирати слова за будовою.

V. Узагальнення та систематизація окремих фактів   (3 хв.)

Репродуктивна бесіда:

                                      1. Пригадайте, що називається морфемою?

                                      2. З яких морфем складається слово?

                                      3. Що ми називаємо основою слова?

VI. Перевірка засвоєння матеріалу   (20 хв.)

Вправа 1 (тренувальна).

Запишіть слова, виділіть у них основу та закінчення.

          Дорога, дорожній, дорогий, дорого, подорож, дорожчий, подорожник, дорогенький, дорожчати, міст, мостити, мощений, мостик, місточком, круг, круглий, навкруги, кругленька.

У цей час один учень працює у дошки з карткою №5.

Перевірка індивідуального завдання (вчитель пропонує учням перевірити правильність виконаного завдання).

Вправа 2 (диктант-переклад).

Запишіть слова, перекладіть українською мовою. Зробіть розбір слів за будовою.

Срубать – зрубати,                                                  снизу – знизу,

Бесплодный – безплідний,                                     щедрость – щедрість,

Беспощадный – безпощадний,                              звенеть – дзвеніти,

Привязать – прив’язати,                                         свечера – звечора,

Приучить – привчити,                                            осенью - восени.

Вправа 3 (творча).

Доберіть спільнокореневі слова.

          Писати – писаний, писання, писемний, запис, розпис, допис, перепис, записка, дописка, переписка, розписка, дописати, переписати, записати, розписати, записаний, переписаний, писар.

Вправа 4 (тренувальна).

Запишіть назви жителів наведених міст. У новоутворених словах визначте основу і закінчення.

Зразок: Львів – львів’янин, львів’янка.

Тернопіль – тернопільчанин, тернопільчанка.

Вінниця – вінничанин, вінничанка.

Одеса – одесит, одеситка.

Венеція – венеціанець, венеціанка.

Мінськ – мінчанин, мінчанка.

Рим – римлянин, римлянка.

Київ – київлянин, київлянка.

 

Вправа 5 (творча).

Складіть якомога більше слів, що відповідають поданій схемі: ^

VII. Повідомлення домашнього завдання  (1 хв.)

Вправа 55 (за підручником).

VIII. Підсумки.   (2 хв.)

Картка №1.

Завдання: Запишіть слова у три колонки: у першу – із звуковим закінченням, у   

                  другу – з нульовим закінченням і в третю – слова, які не мають  

                  закінчення.

          Дуб, книга, найкращий, бюро, завод, пюре, шкільний, завтра, на полі, сьогодні, вдень, веселий, високо, високий, народ, ходили, радість, читати, завірюха, робота, вітер.

Картка №2.

Завдання: Знайдіть корінь у наведених словах.

          Перекличка, переписка, переробка, перегородка, посилка, посадка, побілка, повістка, косар, лікарня, залікувати, швидкий, гречаний, шепотіти, озеро, центральний, водолаз, генерал-полковник, стежина, листочок.

Картка №3.

Завдання: Випишіть із тексту слова з префіксами. Виділіть префікси.

          Повага до старших, до батьків вважалась у народі рисою, притаманною кожній порядній, вихованій людині. Навчаючи дітей поважати старших, розповідали їм різні повчальні історії, казки. Наводимо одну з найпоширеніших.

Колись старших людей, які вже нічого робить не могли, спускали на лубках у провалля: щоб дарма хліба не їли. А один чоловік дуже любив свого батька і, не виконавши жорстокого закону, заховав його в хліві і годував таємно. Через деякий час трапився недорід: нічим людям сіяти. Старий побачив, що син чогось журиться, розпитав про все і порадив зняти снопи із стріхи, ще раз обмолотити і засіяти. Так син і вчинив. Зійшов у нього хліб найкраще, і найбільша нива була засіяна. Всі люди допитуються, як до такого додумався. Він і розповів, що батько так навчив. З того часу люди перестали старих на лубках вивозити, а шанували до самої смерті.

Картка №4.

Завдання: Випишіть слова, які мають префікси.

          Безвусий, позабризкувати, защебетати, поприсипати, підгрунтя, збезсиліти, пагорб, набрати, достиглий, позганяти, невмитий, вигострити, забинтувати, попідшивати, перебороти, відігнати, поперелякувати, понарізати, надсипати, притягти, дослужити, позсипати, забагато, порозрізувати, вклонити, загасити.

Картка №5.

Завдання: Перепишіть слова, визначте у них суфікси. 

          Байкар, кленовий, шахтар, крайній, гарнесенький, морозець, сосняк, верхній, ялинка, цибулина, ніченька, прозорість.    


Теги: Ошурко Л.Г., слово
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 928/188


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar