Головна » Українська мова |
Мета: актуалізувати, узагальнити та систематизувати знання учнів про слово як предмет вивчення лексикології, про лексичне значення слова, його використання та поєднання за змістом у словосполученні й реченні; збагачувати словниковий запас слів учнів; розвивати навички правильного слововживання; виховувати повагу до рідної мови, любов до слова. Обладнання: тлумачні словники, дидактичний матеріал. Тип: урок культури мовлення. Хід уроку I Оргмомент З’ясування емоційної готовності учнів до уроку « Словесний настрій»: назвіть слова-дієслова, які налаштують вас на організовану, результативну роботу на уроці. II Мотивація навчальної діяльності учнів Сьогодні у нас незвичайний урок. Сьогодні ми зробимо ще один крок В країну прекрасну, країну чудову, Що так нас чекає й збагачує мову. III Оголошення теми, мети уроку. IV Узагальнення та систематизація знань. « Лінгвістична розминка» Сукупність слів нашої мови, її словниковий склад вивчає... (лексика) Вивчивши тему « Лексикологія», узагальнивши свої знання, група учнів підготувала проектну роботу «Лексичне багатство мови». Які будуть запитання чи доповнення до проектної роботи? Сьогодні на уроці ви будете лінгвістами, коректорами, репортерами, критиками. (Кожна група учнів отримує своє завдання) Завдання лінгвістам. Прочитайте, виконайте, підготуйтесь до відповіді. За допомогою тлумачного словника поясніть значення виділених слів. Світ починався зі Слова, і Україна починається зі Слова. Слово, як плуг, орало правічний переліг життя, із чорноземної скиби його виростали поети, і в кожного на устах у час недолі й радості була своя, але одна молитва – Україна. Слово, як собор, і в його святості палахкотять, як свічки, праведні душі поетів, і з блакитного купола благословляє нас небо, і зливаються голоси наших предтеч і сущих в одну молитву – Україна. У чому ж сила слова? До поданих слів іншомовного походження дібрати синоніми – українські відповідники. Реферат – (доповідь), екзамен – (іспит), економний – (ощадливий), емігрант – (переселенець), рецензія – (відгук). Назвіть орфограми в словах іншомовного походження. У яких випадках пишемо е? Поставити наголос, пояснити наголошеність. Кропива, вільха, колесо, дошка, дрова, подруга, олень, легко.
Завдання коректорам. 1. Виправити лексичні помилки, відредагувавши текст. Весь день на протязі тижня йшов дощ. ( Щодня протягом тижня йшов дощ) Всякий учень повинен добре вчитись. (Кожен учень повинен добре вчитись) У тебе яка година? ( Котра година?) Котре місце ви зайняли в змаганні? ( Яке місце ви зайняли на змаганнях?) Чим ти працюєш на заводі? (Ким ти працюєш на заводі?) 2. Чи правильно вжиті слова у словосполученнях? Запишіть у два стовпчики. Поясніть вживання словосполучень. (правильно) (неправильно) Робити позначки Робити помітки Написати оголошення Написати об’яву Зрозумів задачу Поняв задачу Зайвий квиток Лишній білет ( Неправильно тому, що це суржик – вплив російської мови на українську) У якій сфері життя вживається найчастіше суржик? ( У побуті)
Завдання репортерам. Взяти інтерв’ю у глядачів після перегляду футболу, використовуючи просторічну лексику. Завдання критикам. 1)Прослухайте інтерв’ю, дайте оцінку діалогу, назвіть зауваження, пропозиції щодо мовлення репортера та глядачів. 2) Визначте, які вади мовлення висміює П. Глазовий у наведених гуморесках. Темнота Після лекції Кіндрат запитав Мартина: Що таке дегенерат? Риба чи рослина?
Дивовижне слово Десь на вулиці матусі запитав хлопчина: А чи може без бельзину їхати машина? Мати вражена спинилась, вдарила в долоні. Звідки слово це взялося в твоїм силіконі?
Романтики Гарну книжечку нову читають хлоп’ята. Що це значить романтизм, - питають у тата.
Яким повинне бути мовлення людини? ( змістовним, точним,правильним, виразним, послідовним, виразним)
Завдання рекламодавцям. Створити рекламу про вивчення, культуру українського мовлення.
( Мова – найдорожчий скарб людини. Культура мовлення – показник людської шляхетності. Вивчайте рідну мову, бережіть скарби народної мудрості)
V Рефлексія Продовжіть реченння « Сьогоднішній урок для мене – це...» VI Домашнє завдання: Написати твір-роздум, використавши в ньому крилаті вислови « О, слово рідне, хто без тебе я?», « Ічужому научайтесь, й свого не цурайтесь» VII Оцінювання учнів.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |