Головна » Українська мова

Безсполучникове складне речення. Урок з української мови для 9 класу

Мета: удосконалити знання учнів про особливості та класифікацію безсполучникових складних речень; уміння розпізнавати типи безсполучникових складних речень залежно від смислових відношень між частинами; розвивати мислення, зв'язне мовлення; виховувати любов до природи, бережне до неї ставлення.

Обладнання: картки-осінні листочки, виготовлені з паперу; епіграф; схема безсполучниковогр речення; картини до теми «Золота осінь»; тлумачний словник; грамзаписи музики  П. Чайковського «Пори року»; учнівські стінгазети.

Культурознавча лінія. Осіння краса.

 

Епіграф

           Задумлива осінь пряде павутинням стежинки,

           Це бабине літо запрошує клена на вальс.

           А в небі прощально - як сурми – пісні журавлині,

           Осіннього балу мелодія знову для нас.

К. Гончар

                              Хід уроку

І. Вступне слово вчителя.

Сьогодні звичайний буденний день, та він одночасно й унікальний,адже  більше ніколи не повториться. Лише враження залишаться - веселі чи сумні. Тож давайте перетворимо нинішній урок на свято - свято спіл кування, і спробуємо доказати, шо справжнє свято - це особливий стан душі, усвідомлення того, що тебе розуміють. А значить постараємось зрозуміти один одного і нашу граматичну тему. Запишіть, будь ласка, її в зошит.

 

ІІ. Оголошення теми і завдань уроку.

  А) Наше завдання - поглибити знання про безсполучникові складні речення, смислові зв'язки між їх частинами, удосконалювати вміння знаходити   безсполучникові речення серед  інших типів, будувати їх, використовувати у мовленні. І хоч за календарем у нас уже господарює зима, проте насправді осінь ще не залишила своїх володінь. Тому ми будемо говорити сьогодні про осінню красу.

  Б) Робота з епіграфом.

- Чи сподобались поетичні рядки нашої землячки К. Горчар? 

- Які складні речення тут зустрічаються?

ІІІ. Перевірка засвоєних знань.

З'ясувати відповідність між реченнями і схемами. (Таблиця)

Ось мчить золотокоса красуня осінь, і роздає ця чарівниця пишне вбрання деревам.

2)Вітер   крутить в повітрі листям, щоб устелити ним землю.

3)Кружляють    над рідними місцями птахи: це вони збираються у вирій.

 

2. А)  Робота біля  дошки за картками. ( 2 учні)

Завдання: виписати безсполучникове речення, підкреслити граматичні основи, скласти схему речень.

Картка І. Осінь тримає у руках кухлик з водою, поливаючи з нього ліси і поля. Дощу радіє озимина, вона пнеться все вгору і вгору.

 

Картка II. Хмари зібралися докупи, вони надовго закрили сонечко. Небо, спохмурнівши, насупившись, послало на землю ниточки осіннього дощу.

2.Б) «Мозкова  атака» (проводять учні по теоретичному матеріалу між групами. Питання підбирають самостійно).                                                      

 

IV. Формування умінь і навичок учнів.

1. Робота в групах. « 3 бабусиної скриньки».

Завдання: На стінгазетах є різні відомості про осінні місяці - прислів'я і приказки, прикмети. Знайти і зачитати безсполучникові речення  та визначити в них   смислові  зв’язки.

2.Робота в групах за картками (картки у формі листя дерев).

І група.  3 двох простих речень побудувати складне   безсполучникове. Визначити смислові зв'язки.

Одягнувши довгу багряну кирею, прийшов до нас перший осінній  місяць вересень. Він тримає в руках повний кошик з у сяким начиненням.

ІІ група. Утворити безсполучникове складне речення з простого з дієприслівниковим зворотом. Накреслити схему.

 

Любили люди й другий місяць осені - жовтень, називаючи його       «весільником». Знаючи багато жовтневих прикмет, могли передбачити  зиму і весну.

 

ІІІ група. До поданих речень дописати другу частину, щоб утворилось безсполучникове складне. Зробити синтаксичний розбір. (частковий).

А листопад найчастіше сумує: …

 Природа, ніби причаїлася, …

 3. Словникова робота  (слово кирея).

4. Диктант- завдання. Підкреслити граматичні основи, визначити смислові зв’язки. Довести, що речення безсполучникові. Пояснити орфограми.

Природа – це  невичерпне джерело краси, спілкування з нею дарує нам радість. Видатні  письменники, художники і композитори відобразили цю красу у своїх творах,які  не перестають нас  хвилювати.

5. Слово вчителя.  Так, нікого не залишає байдужим «Місячна соната» Бетховена чи «Пори року» П. Чайковського, картини Шишкіна чи Левітана. Світ природи сповнений   дивовижних барв і звуків. Послухайте уривок із твору «Пори року» П. Чайковського і станьте володарями цих казкових скарбів і невичерпної радості. Подумайте, | ознаки якого осіннього місяця передає композитор?    Звучать «Пори року»П. Чайковського.(жовтень).

   Розгляньте ілюстрації із зображенням осінньої природи. Прочитайте поезії, які ви підібрали (картки з віршами у дітей). А тепер передайте свої відчуття на папері. Тобто, ваше завдання - написати твір-мініатюру « Я і осіння природа» чи просто « Осіння  краса», використавши безсполучникові складні речення.

 

6.Самостійна творча робота учнів над написанням твору- мініатюри.

Зачитування окремих учнівських  робіт.

V.Підсумок уроку.

А) Лінгвістичне повідомлення про безсполучникові речення;

Б) Оцінення  учнів.

VІ. Домашнє завдання.

Виписати з текстів художньої літератури або скласти 4-6 речень     ( безсполучникових) про іншу пору року.

 

VІІ. Заключне слово вчителя.

Отже, як бачите, і словом можна передати красу, що нас оточує. В.О.Сухомлинський сказав: «Слово – найтонший різець,

здатний доторкнутися до найніжнішої рисочки людського характеру». Тож користуйтеся  ним вміло, вдало, щоб показати красу рідного краю.  

Які 3 речі запам'ятали?

 Про які 2 речі почули вперше?

 Яку 1 річ виконаєте?

Хай всім щастить!


Теги: безсполучникове речення, Шаповал Н.М., Складне речення
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 393/49


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar