Головна » Українська література |
Мета: розкрити барвистий світ народних загадок, особливості цього оригінального виду фольклору; дати поняття про народну загадку, роль метафори в ній, про класифікацію загадок за змістом; розвивати логічне мислення, пам'ять, уяву школярів; виховувати допитливість, інтерес до фольклору, зокрема до народних загадок. Обладнання: записи на дошці, ілюстрації, картки із завданнями. Тин уроку: урок засвоєння нових знань. ХІД УРОКУ I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
-Що таке фольклор? Якы жанри фольклору ви знаєте?
III. Повідомлення теми та мети уроку -Діти, подивіться на дошку. Сьогодні у нас тема уроку яка? (Загадки) -Сьогодні на уроці ми ознайомимося із загадками як видом усної творчості, розглянемо зміст і форму загадок, з'ясуємо роль метафори в ній, а також навчимося визначати види загадок та відгадувати їх. IV. Вивчення нового матеріалу І. Бесіда за питаннями. • Ми продовжуємо вивчення фольклору. • Як ви гадаєте, чому цей жанр фольклору, тобто загадка, має таку назву? Від якого слова походить слово загадка? (Від слова «гадати» — думати, здогадуватися). Умінню відгадувати загадки колись надавали великого значення. Вони були мірилом мудрості й розуму. Від цього вміння залежала подальша доля людини. • Пригадайте прочитані народні казки, де персонажі рятують когось або себе від лиха, відгадуючи поставлені їм загадки. («Мудра дівчина», «Близнята», «Летючий корабель» ) • У сиву давнину відгадування загадок було частиною весільного обряду — своєрідним екзаменом на розумову зрілість молодої чи молодого. У ліричних піснях, широко відомих і нині, живуть спогади про цю давню традицію.
2. Розгляд побудови загадок. Робота за картиною. Розгляньте картини за мотивами загадок: 1) «Стоїть півень на току у червонім ковпаку». (Мак) 2) «Що то за віконця, що допомагають бачити сонце?» (Окуляри) • Опишіть предмети, зображені на картині. Що подібне є у зовнішньому вигляді півня і маку? • Які слова в загадці вказують на схожість предметів, зображених на картині? (Червоний ковпак) • Що ж допомагає відгадати цю загадку? (Схожість в описі зовнішнього вигляду). • А яка ж подібність між окулярами і совою? (Загадка «Що то за віконця, що допомагають бачити сонце?») • Отже, які є способи приховування задуманих предметів? (Опис зовнішнього вигляду, дії, властивостей; на основі протиставлення.) • То що ж називається загадкою?Відкрийте підручники на стор. 110 (Загадка-невеликий твір, в якому в прихованій формі описується задуманий предмет, котрий слід відгадати.) Записи визначення в зошитах. • А зараз у нас ще цікавіша робота. Подумайте, як можна назвати цю групу загадок?
1)Часто умивається, та рушником не витирається. (Кіт)
2)За горами, за долами ходить свита і кожух. (Вівця)
3)Зимою в білому, як сніг, а літом в сірому гуляє, Вловить його ніхто не зміг, тому що ноги довгі має. (Заєць)
4)Серед двору стоїть копа, спереду вила, а ззаду мітла. (Корова) 5)Прийшла вона із довгим віником На бесіду із нашим півником, Схопила півня на обід Та й замела метлою слід. (Лисиця)
6)Я великий, я красивий, Як біжу я – в'ється грива. Хвіст у мене довгий-довгий, Він у мене, мов шовковий. (Кінь)
7)Не говорить, не співає, а коли хто йде, господаря сповіщає. (Собака) 3. Робота з підручником (с.108-109) •Теми (види) загадок дуже різноманітні.Давайте зачитаємо звами ряд загадок та визначимо їх тематику( по 2 загадки за групами). І-природа; ІІ- рослини; ІІІ- тварини; ІV-людина;V-предмети побуту; VI-почуття.
- У чому ж полягає основна особливість загадки? (У тому, що в її основі лежить метафоричне запитання.) А що таке метафора? «Чорна корова всіх людей поборола, а біла кобила всіх зведе» 1. Про що йдеться в загадці? (Про зміну дня і ночі) 2. Звідки ви дізналися, адже слів «день» і «ніч» немає в загадці? (У загадці про ніч і день говориться не прямо, а в переносному значенні. Ніч – чорна корова, день – біла кобила). Метафора – перенесення рис живої істоти на предмет чи явище. Наприклад: перешіптуються листочки, сміється сонце, стогне буря. Цей художній засіб робить нашу мову образною, поетичною. Метафора (від грецького — переміщення, віддалення) — перенесення рис одного предмета на інший на основі подібності. Гра «Ми – поети» Учні зачитують першу частину речення, добирають до неї другу так, щоб вислів став метафоричним, тобто речення буде мати переносне значення.
Отже, предмет зображення в загадці називається не прямо, а інакомовно, приховано. Щоб дати відповідь на метафоричне запитання, треба вміти зіставити життєві явища на основі їх спорідненості чи подібності. 4. Форми загадок. - Діти, давайте з'ясуємо форму загадок. У якій формі складено цю загадку? Біжить свинка, Вирізана спинка, Оглянеться назад, А й сліду не знать.(Човен) Хто мовчить, а всіх людей навчить? (Книга)
Це картинка-загадка.
Розгадування загадок за картинками. -Але найцікавішими є загадки-жарти або загадки-задачі. Читаємо. Вправа «Відгадай загадку».
Яких каменів немає в морі? 4. У мене в двох кишенях є гроші; коли з одної перекласти в другу одну гривню, то буде порівну; коли з другої перекласти в першу одну гривню, то в першій буде вдвічі більше, ніж у другій. (П'ять і сім.) (Загадка-задача, математична.) • Яку форму можуть мати загадки? VI. Закріплення нового матеріалу
Вправа «Перебудова прислів’я в загадку»
- Одним із способів приховування задуманого предмета є форма запитання. І команда - Оскільки ви діти творчі, то я не могла пропустити такого завдання, як пригадування або складання загадки. На основі поданих слів скласти загадки: 1. Крейда – білий зайчик, дошка – чорне поле, пише – скаче; 2. Місяць – золотий серп або мідна підкова, нічне небо – темний луг, перебуває у певному місці – загублено.
Зразок. Білий зайчик чорним полем скаче.
3. Бліц-опитування. І команда V. Підсумок уроку -Діти, яка ж була мета нашого уроку. Чого ви навчилися, що пізнали? Яку роль відіграють загадки в житті людини, у вашому житті?( мудрими, добрими, кмітливими) -Сьогодні на уроці ви доторкнулися до мовної скарбниці нашого народу, до його чарівного світу мудрості. VI. Домашнє завдання 1. Скласти самостійно загадки; -Послухайте варіант мною складеної загадки-віршика. І сміється, і регоче, Скаче, плаче, як захоче. Все підкаже, все розкаже. Поки спати він не ляже. Хто він – швидко розгадай, Руку вгору підіймай.(телевізор)
Він не зрадить, він надійний, І кумедний, і спокійний. Вчасно збудить тебе вранці, Повернешся подасть капці.(собака) - Сьогодні я спостерігала високу активність усіх учнів, але остаточні підсумки буде зроблено на наступному уроці.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |