Головна » Українська література |
Мета уроку: поглибити знання учнів про загадки, визначити їх види та форму; розвивати образне й логічне мислення, творчі здібності п’ятикласників; прищеплювати любов до усної народної творчості. Тип уроку: засвоєння нових знань та формування умінь. Обладнання: підручники, робочі зошити, виставка збірок загадок, дидактичні матеріали (завдання індивідуальні та для груп), комп’ютер, проектор, екран.
Хід уроку І. Створення ситуації успіху. - Сьогодні ми з вами доторкнемося до джерел народної мудрості, почавши розглядати останній розділ нашої великої теми. А хто мені підкаже, яку вона має назву? («Світ фантазії та мудрості») (Слайд 1) - Про які ж твори усної народної творчості ми уже говорили на уроках української літератури?( Міфи, легенди, перекази, казки) (Слайд 2)
- Проте у молодших класах та й на уроках світової літератури ви згадували і про інші фольклорні перлини. Науковці ще їх називають малими формами усної народної творчості. Що це? (прислів’я, приказки, загадки) ІІ. Формулювання теми та завдань уроку І сьогодні ми поговоримо про ту, яка вам не говорить, що вам говорить, вона вам лиш скаже, щоби ви їй сказали, те що вона вам не договорила… (Слайд 3)
Тож саме про загадки, про народну мудрість, закладену в них, ми й вестимемо мову на нашому уроці. Сьогодні ми будемо працювати на аркушах, де уже занотовано нашу тему (Додаток №1).
(Слайд 4) - То які ж завдання ми маємо вирішити на сьогоднішньому занятті? - Спробуймо їх сформулювати за початковими словами. До речі, до якої частини мови належать перші слова у кожному пункті? (Слайд 5) - Допоможіть мені правильно закінчити ці твердження! поглибити знання учнів про загадки,
(Слайд 6) - Що ж ви знаєте про загадки? - Ви маєте 2 хвилинки, щоб заповнити перші дві колонки таблиці «ЗХД»
2. Самостійне виконання завдання в таблицях. Знаю Хочу дізнатися Дізнався
3. Виступи учнів із озвученням записів у 1 та 2 колонках. - То що ж ви вже знаєте про загадки? - А що ж ми будемо робити з останньою колонкою? ІV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу. Пошуково-випереджальне завдання (Слайд 7-9) - Загальновизнано, що в давнину загадка мала певне значення у будь-якій сфері життєвої діяльності людини. Минулого уроку ви отримали таке пошукове домашнє завдання: подумати самостійно або пошукати у довідковій літературі відповідь на питання «Роль загадок у житті людини». (Діти розповідають про роль загадок у житті людини) Орієнтовні відповіді: У давнину загадка мала пізнавальну цінність: з її допомогою народні знання, народна мудрість передавалися підростаючим поколінням. Ой біжить, біжить мала дівчина, А за нею да русалочка: «Ти послухай мене, красна панночко, Загадаю тобі три загадочки, Як угадаєш – до батька пущу, Не угадаєш – до себе візьму». Пізніше загадка стала засобом розваг молоді на вечірках, своєрідною розумовою грою, змаганням в кмітливості. До речі, саме цими грудневими днями традиційно починалися українські вечорниці, які продовжувалися аж до Різдва. А завтрашній вечір напередодні свята Андрія вважався найвеселішим та одним із найчарівніших зимових обрядів. Лише у ніч з 12 на 13 грудня, крім традиційних веселощів, ігр та гадань дівчат про заміжжя, дозволялися ще й бешкетування хлопців.
2. Презентація виставки збірок загадок - Тож сьогодні, крім тих завдань, які ми з вами визначили, ми й перевіримо вашу кмітливість та розумові здібності. - Багато людей цікавилися й цікавляться збиранням загадок, укладаючи їх у збірки. Цим займались відомі українські письменники, фольклористи: Пантелеймон Куліш, Олена Пчілка, Амвросій Метлинський. Ось перед вами виставка збірок загадок. Презентація виставки книг.
3. Евристична бесіда (Слайд 10) - Відомий український письменник Д. Білоус створив вірша. Про що ж він розповідає? Я вам нею натякаю, - Від якого слова походить назва цього виду фольклору? ( «гадати») - Що ж таке з а г а д к а? (Слайд 11) ( Загадка – невеликий твір, в якому в прихованій формі описується задуманий предмет, котрий слід відгадати). - Занотуйте на своїх аркушах ті слова, яких не вистачає. (запис) - Як ви гадаєте, а що треба для того, щоб відгадати загадку? (Думати, мислити, порівнювати). - А в чому ж полягає складність розгадати загадку? Як у ній показано зображуваний предмет? (Приховано). - Предмет зображення в загадці називається не прямо, а інакомовно, приховано. Що треба вміти, щоб дати відповідь на таке запитання? (Треба вміти зіставити життєві явища на основі їх спорідненості чи подібності) - Із яких частин складається загадка?(Із власне загадки та відгадки) - Чи завжди загадки заримовані? (Слайд 12) - Так, є загадки запитання, загадки-розповіді, загадки-байки, «книжні» загадки, загадки-діалоги. Розібратися із різними формами загадок нам допоможе одна із груп, попередньо, звичайно, розгадавши дані їм загадки. 4. Робота в групах за окремими завданнями.(Додаток № 2) (Слайд 13) Виконайте завдання 1 на стор. 144, відгадуючи загадки, та дайте назву кожній із 5 груп загадок.
5.Виступи груп. (Слайд 14-18)
Після виступу І групи Занотуйте у себе на аркушах види загадок
Після виступу ІІ групи
Запишіть основні форми загадок Фізкультхвилинка (Слайд 19)
Розгадування кросворду. (Слайд 20)
Торох, торох, розсипався горох, Почало світати – нема що зібрати. Ішла пані вночі, погубила ключі; місяць бачив – не сказав; сонце встало – позбирало. Відповіді:1-зорі,2-роса, 3-гриб,4-картопля, 5-ведмідь, 6-кіт, 7-замок.
V. Рефлексія Бесіда Який твір називається загадкою? Гра «Хто я? Що я?» (Слайд 21) - Щоб швидко розгадувати загадки, треба вміти аналізувати інформацію, що прихована у тексті. Спробуємо повправлятися у цих уміннях та повчитися грамотно і доцільно ставити питання. Пропоную пограти у гру «Хто я? Що я?». У кожного на ковпаку буде зображено якусь тварину чи рослину. Працюючи у парі, ви будете ставити один одному питання, на які можете отримати тільки одні із двох відповідей: «так» або «ні». Ваше завдання: проаналізувавши всю інформацію, що отримали від свого напарника, зʼясувати, чим чи ким ви є?
Самостійна робота із таблицею «ЗХД» (Слайд 22) Повернімося до нашої таблиці. Заповніть останню колонку.(2 хв)
Виступи учнів із озвученням записів у 3 колонці. То про що ж ми дізналися? Знаю Хочу дізнатися Дізнався
Самооцінювання (Слайд 23) -Оцініть свою роботу. (учні показують знаками: великий палець вгору – 100%, великий палець вбік – 50%, великий палець вниз – 0%) - Давайте собі поаплодуємо! VІ. Домашнє завдання. (Слайд 24) Обов’язкове загальне: вивчити напамʼять 4 загадки. Обов’язкове на вибір: скласти і записати у зошит 2 свої загадки або виконати письмово завдання №3 на стор. 144 підручника. За бажанням: принести свої збірки народних загадок.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |