Головна » Українська література

Загадки. Особливості жанру й способи творення загадок

Мета уроку:

•                     навчальна: ознайомити учнів із загадкою як видом усної народної творчості; пода­ти відомості про зміст та форми загадок, навчати визначати роль у сучасному світі таких якостей, як мудрість, точність формулювання думки;

•                    розвивальна: формувати вміння пояснювати логіку відгадування загадок, розгля­дати та пояснювати особливості будови загадок, роль метафори в них, розвивати творчі здібності учнів, логічне мислення, спостережливість, уважність, кмітливість, уміння самому склада­ти загадки;

          виховна: виховувати почуття поваги до фольклору, шанобливе ставлення до кміт­ливості та мудрості нашого  народу.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: підручники, робочі зошити, виставка збірок загадок, прислів’їв, приказок, листи паперу, олівці, комп’ютер, проектор, екран.

 

Теорія літератури: фольклор(усна народна творчість), загадка

 

Хід уроку

 

І. Актуалізація опорних знань.

1. Експрес-опитування

Які види усної народної творчості ви знаєте?
Що ви вже знаєте про загадку?
Чи подобаються вам загадки?
Як ви гадаєте, від якого слова походить «загадка»?
Чи можна стверджувати, що загадка є скарбом народу?

2. Перевірка домашнього завдання.

   Вдома ви повинні були скласти  діалог на тему «Повернення Алі до Недоладії».(Обсяг близько 10 речень). Давайте послухаємо, як поралися з виконанням цього завдання учні класу.

 Озвучення двох-трьох діалогів за бажанням учнів.

 

 ІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.

Бесіда.

   -Скажіть, чи сподобалося вам вивчати такий жанр фольклору, як  казки? Чим саме?

   -А зараз, давайте звернемо увагу на епіграф уроку. (  слайд 2). Що являє собою

цей вислів?

 

   -Як ви думаєте, про який жанр усної народної творчості в ньому йде мова?

   -Тож саме про загадки, про народну мудрість, закладену в них, ми й вестимемо мову на нашому уроці.

Учні записують в до зошити тему уроку. (  слайд 3).

 

 Повідомлення завдань уроку. (  слайд 4).

 

   Загадки  створювалися дуже давно і були пов’язані з щоденним життям людей. Вони прожили довге життя, яке вимірюється не одним тисячоліттям. Загадки охоплюють майже весь  світ людини, усю природу.

    Умінню відгадувати загадки в давні часи надавалося дуже велике значення: воно було мірилом мудрості й розуму. Від цього вміння залежала подальша доля людини, а іноді й саме життя. Багато людей цікавилися й цікавляться збиранням загадок, укладаючи їх у збірки. Ось перед вами виставка збірок загадок, створених відомими українськими письменниками, фольклористами: П.Кулішем, А.Кримським, Оленою Пчілкою.

Звернути увагу дітей на виставку літератури.

  Як ви гадаєте, а що треба для того, щоб відгадати загадку?

Справді, думати, порівнювати, уміти побачити спільні ознаки в різних предметах, явищах.

   Отже, сьогодні на уроці ми подорожуватимемо країною  Загадка, але поки що будинок, де вона мешкає, порожній. Наше завдання – наповнити кімнату побутовими предметами: відгадками та знаннями про загадки.

 

Відгадування загадок учнями – на слайді з’являються предмети-відгадки.(слайд 5)

 

 У кожному домі  така дивина:

Братів аж чотири, а шапка одна.        (Стіл)

Не звір, а з ногами, не птах, а з пір’ям, не людина, а в одязі. (Ліжко)
Тік-так, а з місця ніяк. (Годинник)
 Який є, таким покаже і без слів про все розкаже. (Дзеркало)
 В нашій кухні кілька літ він муркоче, наче кіт.

І ховає справжню зиму за надійними дверима.(Холодильник)

Під одною шапкою чотири брати стоять.    (Стілець)

 

   А в чому ж полягає складність розгадати загадку? Як у ній показано зображуваний предмет? (Приховано).

   Отже, основна особливість загадки полягає в тому, що в її основі лежить метафоричне запитання. Що ж таке метафора? (  слайд 6).

   Метафора – це перенесення рис одного предмета на інший на основі подібності.

Предмет зображення в загадці називається не прямо, а інакомовно, приховано. Щоб дати відповідь на метафоричне запитання, треба вміти зіставити життєві явища на основі їх спорідненості чи подібності.

Розгляд побудови загадок. Робота за опорною схемою. ( слайди  7-8)

 конкретність теми

 інакомовність

 порівняння

 По зеленому полю зайчик стрибає, білі сліди залишає.

 

 Зубів не має, а кусає.(Кропива)

Опишіть предмети, зображені на таблиці. Що подібне є у зовнішньому вигляді шкільної дошки й поля?
Які слова в загадці вказують на цю подібність?
Що допомагає відгадати цю загадку? (Подібність в описі зовнішнього вигляду)
А яка ж подібність між  собакою і кропивою?
Отже, які є способи приховування задуманих предметів? (Опис зовнішнього вигляду, дії, властивостей; на основі протиставлення)

(слайд 9)

То що ж називається загадкою? ( слайд 10)

Опрацювання статті підручника «Про загадки».

Як читаються і промовляються загадки?
Які слова слід виділяти у загадці?
З якою інтонацією промовляються загадки?
Як утворюються загадки?

 Конкурс «Уяви себе професором».Робота в групах

Методичний коментар. Клас поділяється на групи, кожна з яких отримує  по одній загадці. Завдання групи — пояснити хід мислення авторів загадки. Перемагає той, хто найбільш аргументовано й чітко висловить свою наукову теорію щодо виникнення загадки.

Група 1. Чорна корова весь світ поборола, а біла прийшла — усіх підняла.

Група 2. Летить орлиця по синьому небу, крила розкрила, сонце закрила.

Група 3. Ніч настала — зерно розсипає, глянули вранці — нічого немає.

Орієнтовний хід думок. 1. Про що йдеться в загадці? 2. Звідки ви про це ді-зналися, адже слів-відгадок тут немає? 3. Чому в народу виникла асоціація саме з цим явищем, предметом?

   6.Розгадування загадок

1. Живе — лежить, умре — побіжить (Сніг). 2. Коли я їм, я живу, коли  вип’ю — помру (Вогонь). 3. Усі його люблять, а глянуть — кожний кривить (Сонце). 4. Що дужче за сонце, слабкіше за вітер? (Хмара). 5. Хто на собі свою хату носить? (Равлик). 6. Говорить без язика, ніхто її не бачить, а кожен (Луна). 7. По морю йде, йде, а на берег вийде — тут і пропаде (Хвиля).

    

 7.  Складання загадок у групах

Складіть власні загадки за такими параметрами: струмок — біжить, не м ніг, дзвенить; тінь — ходить, але ніхто не чує; ручка — неписьменна, а пише; взуття — порожнє спочиває, а повне — іде.

  Отже, загадки – це різновид фольклору (усної народної творчості). А фольклорні твори пов’язані між собою: у казках використовуються   загадки.

Які ви пам’ятаєте казки із вживанням загадок? Назвіть їх.

   Як бачимо, загадка – один із найулюбленіших видів інтелектуальної розваги, який перевіряє кмітливість, дотепність, увагу людини.

 

ІІІ. Закріплення одержаних знань. ( слайд 12)

Який твір називається загадкою?
Про що складають загадки?
Назвіть основні особливості загадок?
Які форми і види загадок ви знаєте?

 

IV. Оцінювання роботи учнів на уроці, мотивація оцінок.

 

V. Домашнє завдання.

1.Вивчити напам’ять п’ять загадок (на вибір).

2. Скласти три загадки самостійно та намалювати до них ілюстрації.***


Теги: Лихацька О.А., загадки
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 2149/176


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar