Головна » Українська література

Трагікомедія Івана Карпенка-Карого „Сто тисяч”

 Мета: допомогти учням глибше усвідомити особливості драматичного твору,     його ідейно-художній зміст, проблеми; розвивати навички виразного читання   драматичного твору, його переказу, інсценування уривків твору, характеристики героїв; висловлення своїх суджень щодо порушених у п’єсі проблем; виховувати естетичний смак, любов до мистецтва, гуманізм, чесність, порядність, прагнення до духовно багатого життя.

Обладнання: підручник, портрет письменника, Конституція України, малюнки       учнів до уривків твору, декорації до інсценізації, використання комп’ютерних технологій.

Теорія літератури: трагікомедія, образи, конфлікт.

Тип уроку: урок поглибленого вивчення твору з елементами використання ігрових моментів та комп’ютерних технологій.

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент.

 

ІІ.  Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань учнів.

    Вступне слово вчителя

     «Комедію нам дайте, комедію, що бичує страшною сатирою всіх і сміхом через сльози сміється над пороками, і заставля людей, мимо їх волі, соромитися своїх лихих чинків»(І. Карпенко-Карий).

     1. На минулому уроці ми почали розглядати відому трагікомедію І. Карпенка-Карого «Сто тисяч». Згадаймо, що таке трагікомедія?

Трагікомедія – драматичний твір, в якому одночасно поєднуються риси трагедії і комедії.

Трагедія – драматичний твір, в основу якого покладено непримиренний і дуже гострий для певної історичної доби конфлікт, що часто закінчується смертю героя.

Комедія – драматичний твір, в якому засобами гумору та сатири викриваються негативні суспільні та побутові явища.

     2. Коротко розкажіть про написання п’єси І. Карпенка-Карого «Сто тисяч».

 

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.

 1. Мотивація навчальної діяльності

Використання комп’ютерних технологій:

а) слова Герасима Калитки( голосовий запис уривка з твору, стор. 214-215, підручник 8 клас.)

б) проектування пейзажів української природи, села.

     Слово вчителя

      Проблема влади грошей, багатства - наскрізна і вічна у світовому мистецтві, бо й у житті, чого гріха таїти, вона існує повсякчас. Напевне, мало знайдеться тих, кому б не хотілося мати достатньо грошей, щоб задовольнити свої потреби й мати дещо на розваги. Однак, коли накопичення грошей, багатства стає самоціллю чи марнославством – це небезпечно. І в першу чергу для самої людини, адже жадоба, скнарість, заздрість руйнують душу, підточують її духовне і навіть фізичне здоров’я.

         Сьогодні ми й дізнаємося, до чого ж довела жадоба наживи головного героя трагікомедії І. Карпенка-Карого «Сто тисяч».

2. Запис теми уроку в зошит.

О, Боже! Я тебе благаю

Вкажи дорогу нам до раю,

Дай нам злагоду, надію,

Нехай добро наповнить чашу

І зробить доброю душу нашу!

( епіграф уроку )

ІV.  Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу.

1. Аналіз змісту п’єси «Сто тисяч».

    1. Хто є головним героєм твору? Коротко охарактеризуйте цей образ.

    2. Кого взяв у помічники для придбання грошей Герасим Калитка? Чому той    погодився на махінацію?

    3. Розкажіть, як Герасим ставиться до своїх рідних, наймитів?

    4. Як ставиться Калитка до ідеї посередника Гершки обплутати боргами своїх сусідів, щоб придбати землю? Зачитайте уривок, де йдеться про ставлення Калитки до землі, що межує з його нивами.

2. Додаткова інформація

Вчитель

         Земля – це справжній скарб, значення якої неможливо оцінити. Адже це наша годувальниця, наша берегиня. А як про землю говориться в Конституції України та в Законі про землю?

Повідомлення учня

         Ст. 14 Основного Закону визначає землю як основне національне багатство, що перебуває під особливою охороною держави. Згідно ст.. 73 Земельного Кодексу, визначається поняття земельної ділянки як об’єкта права власності. За Законом земельна ділянка як об’єкт права власності – це частина земної поверхні з усталеними межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами. Громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі: придбання за договором купівлі-продажу, дарування, приватизації, прийняття спадщини, безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності.

Вчитель

         Як бачимо, Герасим Калитка за сучасним українським законодавство є порушником Конституції України, а отже повинен нести відповідальність. Але найстрашніше те, що він порушує усі норми моралі, намагаючись нечесним шляхом нажитися.

3. Продовження аналізу змісту.

    5. Ми знаємо про вдалу спробу Савки обміняти так звані «фальшиві купюри» у казначействі (хоча насправді гроші були справжніми). Після цього Герасим і Савка ідуть на махінацію по обміну грошей. Під час обміну Калитка нібито надурив єврея, давши замість п’яти тисяч справжніх лише три. З цього він був дуже задоволений. Як змінює наявність великих грошей характери Калитки і Савки?

    6. Для чого вони тримають ножі за халявами?

4. Інсценування уривка з п’єси.

         І ось розв’язка. Вони отримали гроші, завдяки яким ще більше розбагатіють, придбають скільки захочуть землі. Але…

( інсценізація уривка, коли Герасим і Савка починають ділити гроші, стор. 241-242 )

     7. Як зреагував Герасим на те, що замість пачок грошових банкнотів йому підсунули пачки чистого паперу?

     8. Чи співчуваєте ви цій людині?

     9. На вашу думку, у чому полягає конфлікт?

5. Самостійна робота. Тести за змістом п’єси (використання комп’ютерних технологій).

6. Заключне слово вчителя.

         І. Карпенко-Карий у своїй п’єсі змальовує проблеми тогочасного суспільства, яке культивує думку про те, що цінність людини вимірюється кількістю грошей, які вона має, тому в бажанні здобути гроші люди здатні на все, навіть втратити душу. Калитка говорить: «Краще втратити душу, ніж така потеря». Звичайно, не можна погодитися з цим висновком, адже немає нічого ціннішого в людини, ніж життя. Ми не знаємо. Який був Калитка у молодості, що сприяло розвиткові у ньому скнарості, але знаємо закінчення – повне розчарування, втрата грошей і мети, відчай.

         У світовій літературі ми можемо знайти багато творів, у яких автори підіймають тему згубного впливу грошей на людину. Згадаймо твори Бальзака «Гобсек» та «Євгенія Гранде», де автор порушує проблему деградації душі під впливом золота, наживи.

         Хотілося б згадати слова компаньйона Калитки – Савки, який сказав: «Буде здоров’я, будуть і гроші, і достаток».

         Тож нехай здоров’я, розуміння, взаємодопомога, любов рідних будуть найголовнішими у вашому житті.

7. Узагальнення знань.

Інтерактивна гра «Мікрофон»

-Продовжіть речення: «Читаючи п’єсу І. Карпенка-Карого «Сто тисяч», я зрозумів (зрозуміла), що…».

V. Оцінювання учнів.

Vl. Підсумок уроку.

Vl. Домашнє завдання.

         1. Скласти план характеристики Герасима Калитки.

         2. Написати твір-мініатюру на тему «Не в грошах щастя, а в…» (високий рівень).


Теги: Карпенко-Карий, Мельник Л.О.
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 1105/53


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar